(3043) 03_rynek.doc

(200 KB) Pobierz
Narzędzia analizy ekonomicnej

03_Popyt, podaż, RYNEK

(dr Marian Krupa®)

 

 

AGENDA:

 

1.   Idea rynku w ekonomii

2.   Popyt, podaż, cena równowagi

3.   Czynniki determinujące kształt krzywej popytu i podaży

4.   Dynamiczny model pajęczyny

 

 


1. Idea rynku w ekonomii

 

RYNEK – zespół warunków, które doprowadzają do kontaktu miedzy kupującymi a sprzedającymi w procesie wymiany dóbr i usług. [D. Begg...]

 

Rynektransakcje kupna i sprzedaży oraz warunki, w jakich one przebiegają.

 

Rynek pełni funkcję regulatora procesów gospodarczych.

 

Przez grę popytu i podaży dokonuje obiektywnej wyceny poszczególnych towarów, czyli ustala ich ceny.

 

Mechanizm rynkowy w gospodarce rynkowej jest podstawowym mechanizmem alokacji zasobów do poszczególnych dziedzin wytwarzania.

[R. Milewski]

 

 

RYNEK - jakiekolwiek miejsce, gdzie dokonuje się sprzedaży i zakupu towarów.  Równie dobrze może to być konkretne miejsce fizyczne, jak i nie fizyczne - np. światowa sieć telekomunikacyjna, przy pomocy której są nabywane i zbywane akcje.

[B. Oyrzanowski]

 

RYNEK - syntetyczne pojęcie określające proces prowadzący do tego, że decyzje gospodarstw domowych dotyczące konsumpcji alternatywnych dóbr, decyzje przedsiębiorstw o tym, co i jak wytwarzać oraz decyzje pracowników dotyczące tego, jak wiele i dla kogo pracować, zostają wzajemnie uzgodnione dzięki odpowiednim dostosowaniem cen.

[D. Begg...]

 

RYNEK - to proces, w którym nabywcy i sprzedawcy określają przedmiot obrotu i warunki tego obrotu, a więc decydują o cenach i ilościach towaru będącego przedmiotem kupna-sprzedaży oraz - ewentualnie - o innych warunkach, takich jak termin dostaw, sposób i termin płatności, rodzaj opakowania itd. 

 

Współczesny rynek to niekoniecznie konkretne miejsce styku sprzedaży i kupna; wiele transakcji zawieranych jest telekomunikacyjnie między zainteresowanymi podmiotami.

[J. Laudańska-Trynka]

 

 

 

 

Mechanizm rynkowy - składa się z oddolnych procesów dostosowawczych między zgłaszającymi zapotrzebowanie a występującymi z ofertą towarową. 

 

Mechanizm rynkowy ma charakter integralny.  Aby w pełni działał, współcześnie muszą funkcjonować wszystkie rynki (makroekonomia): produktów gotowych i usług, siły roboczej, ziemi, rynek kapitałowy, a w ramach ostatniego - również walutowy, jeśli procesy dostosowawcze dokonują się w skali międzynarodowej.

[J. Laudańska-Trynka]

 

 

„Niewidzialna ręka” - A. Smith w opublikowanym dziele pt. „Bogactwo narodów” dowodził, że kierujące się własnym interesem jednostki są w swoim postępowaniu prowadzone przez „niewidzialną rękę” w kierunku takich działań, które służą celom społeczeństwa jako całości.

 

 

Rynek można klasyfikować według różnych kryteriów podziału:

 

1)    według przedmiotu obrotu: rynek produktów i usług, rynek czynników produkcji

(ziemia, praca, kapitał);

2)    według zasięgu geograficznego: rynek lokalny, regionalny, krajowy,

międzynarodowy, światowy (rynek globalny);

3)    w zależności od sytuacji (pozycji) na rynku: rynku sprzedawcy lub rynku nabywcy;

4)    w zależności od stopnia jednorodności przedmiotu transakcji: rynek homogeniczny (jednorodny), np. rynek ropy naftowej, rynek pszenicy; rynek heterogeniczny, np. rynek pracy;

5)    w zależności od stopnia wyrównywania się ceny (mechanizm rynkowy) rynek doskonały i niedoskonały (monopolistyczny).

[R. Milewski].

 

Rynek doskonały – charakteryzuje się:

1)    dużym rozproszeniem po stronie popytu i podaży;

2)    brakiem barier wejścia na rynek;

3)    przejrzystością przeprowadzanych transakcji (transparencja);

4)    jednorodnością dóbr. 

 

Rynek monopolistyczny – w sytuacji ekstremalnej oznacza on sytuację, w której występuje jedno przedsiębiorstwo mające wyłączność produkcji i zbytu jakiegoś towaru i ono kształtuje ceny a nie rynek. [R. Milewski].

 

Wolny rynek – umożliwia ustalanie cen wyłącznie w wyniku gry sił podaży i popytu.

 

 

 

„Czarny rynek” – sytuacja na rynku spowodowana utrzymywaniem przez państwo cen maksymalnych poniżej ceny równowagi powodująca konieczność reglamentacji towarów – przeprowadzanie transakcji na poziomie ceny rynkowej w sposób nieoficjalny.

[D. Begg]

 

 

 

2. Popyt, podaż, cena równowagi

 

Popyt – ilość dobra, jaką nabywcy gotowi są zakupić przy różnym poziomie ceny.

 

Podaż – ilość dobra, jaką sprzedawcy są gotowi zaoferować przy różnym poziomie ceny.

 

Krzywa popytu – wskazuje w sposób graficzny zależność między ceną a rozmiarami zapotrzebowania (popytu) na dany towar lub usługę przy założeniu „ceteris paribus”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Krzywa podaży – ukazuje zależność między ceną a ilością oferowanych towarów (podaży) przy innych wielkościach nie zmienionych („ceteris paribus”):

 

 

 

 

 

 

CENA RÓWNOWAGI – cena równoważąca rynek.  Oznacza to, że przy tej cenie rozmiary zapotrzebowania są równe ilości oferowanej.

 

Równowaga - Jest to sytuacja, w której zarówno kupujący, jak i sprzedający są zadowoleni z istniejącej kombinacji cen oraz ilości kupionych i sprzedanych towarów, a przy tym nie ma tendencji do zmiany tego stanu rzeczy.

[B. Oyrzanowski]

 

Cena równowagi rynkowej - cena zrównująca wielkość popytu z wielkością podaży.  Jest to więc cena, przy której zrównane są wielkości zamierzonych zakupów z wielkością oferty towarowej.

[A. Jabłońska]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nadwyżka popytu – sytuacja na rynku kiedy przy danej cenie wielkość zapotrzebowania (popytu) przewyższa ilość oferowaną (podaż).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nadwyżka podaży – ilość oferowana przy określonej cenie przewyższa rozmiary zapotrzebowania na rynku dóbr i usług.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONTROLA CEN (interwencja państwa) – polega na administracyjnym określeniu cen minimalnych lub cen maksymalnych.

 

DYLEMAT?

 

Kogo chronimy: konsumentów czy producentów?

 

Perspektywa konsumenta:

 

Ustanowienie ceny maksymalnej jest skuteczne wówczas,

gdy jej poziom znajduje się poniżej poziomu ceny równowagi wolnorynkowej.

 

Perspektywa producenta:

 

Poziom ceny minimalnej musi być ustalony powyżej ceny równowagi.

Wtedy cena ta skutecznie obniża wielkość popytu.

 


3. Czynniki determinujące kształt krzywej popytu i podaży

 

Każdy czynnik powodujący wzrost popytu przesuwa

krzywą popytu na prawo,

podnosząc cenę równowagi oraz ilość dobra w punkcie równowagi.

[D. Begg]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. W przypadku krzywej popytu wyróżniamy trzy główne obszary determinując kształt badanej krzywej:

 

1)    ceny innych dóbr (dobra substytucyjne, komplementarne);

2)    dochody nabywców;

3)    Gusty – preferencje konsumentów (moda).

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin