PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
NA MIESIĄC KWIECIEŃ, GRUPA III A
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Wróciły ptaki”
ü Rozpoznawanie ptaków po ich wyglądzie i wydawanych odgłosach.
ü Zapoznanie z wyglądem ptasich gniazd na podstawie ilustracji.
ü Rozwiązywanie zagadek o ptakach.
ü Budowanie wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
„ Jakie ptaki już wróciły?”
Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „ Tajemniczy głos”. Rozmowa n/t opowiadania, oglądanie ilustracji różnych ptaków. Rozpoznawanie ich i nazywanie. Słuchanie ptasich odgłosów z płyty CD.
Gimnastyka – zestaw III wg K. Wlaźnik.
„ Dlaczego ptaki budują gniazda?”
Praca z obrazkiem. Zapoznanie z wyglądem ptasich gniazd. Rozpoznawanie materiałów, z których budowane są gniazda. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „ Czy tylko ptaki budują gniazda?”. Zwrócenie uwagi dzieci na umiejscowienie ptasich gniazd.
Umuzykalnienie.
„ W bocianim gnieździe”
Historyjka obrazkowa – opowiadanie historyjki, następstwo czasowe. Układanie obrazków we właściwej kolejności, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
„ Ptaki wokół nas” praca plastyczna.
„ Ptaki wokół nas”
Zabawy matematyczne – układanie zadań matematycznych, ćwiczenie dodawania i odejmowania, przeliczanie jajeczek w gnieździe. Uzupełnianie karty zadaniowej.
„ Co to za ptak?”
Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych i słuchowych. Przekazanie dzieciom ciekawostek z życia ptaków. Naśladowanie charakterystycznych zachowań wybranych ptaków. Zabawa dydaktyczna „ Prawda – nieprawda”.
LITERATURA:
ü Cz. Janczarski „ Tajemniczy głos”
ü M. Kownacka „ Razem ze słonkiem – wiosna”
ü Zeszyt roboczy nauczycielki
ZABAWY RUCHOWE:
ü Zabawa muzyczna „ Ptaki i wiosenny wiatr”
ü Z elementem równowagi „ Bocian i żaby”
ü Zręcznościowo – ruchowa „ Wędrujące jajko”
ü Orientacyjno – porządkowa „Ptaki w gniazdach”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Ratujmy ziemię!”
Temat dnia
Działania edukacyjne
„ Poznajemy planety układu słonecznego”
Pokazanie dzieciom mapy kosmosu, poznanie planet układu słonecznego. Przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika i jak wielkiego odkrycia dokonał. Zabawa dydaktyczna „ Wszystko krąży”.
Gimnastyka.
„ Ziemia mój dom”
Opowiadanie nauczycielki, uświadomienie dzieciom zagrożeń ze strony człowieka, wyróżnianie pozytywnych i negatywnych wpływów środowiska na nasze zdrowie.
„ Mój wymarzony świat” praca plastyczna.
„ Ekologiczny Czerwony Kapturek czyli dobre rady na złe odpady”
Słuchanie bajki ilustrowanej obrazkami. Dokonywanie oceny postępowania głównych bohaterów, kształtowanie nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego, poznanie możliwości dbania o czyste środowisko.
„ Przedszkolna Fabryka Zabawek” wykonanie dowolnej zabawki z różnych odpadów, pobudzenie wyobraźni dzieci.
„ List od planety Ziemia”
Wysłuchanie „ Listu od planety Ziemia” pokazanie negatywnych przykładów zachowań człowieka w otaczającym środowisku. Stworzenie dzieciom sytuacji aktywizujących myślenie poprzez krótkie zabawy dramowe. Pokaz mody ekologicznej czyli ubrania z odpadów.
„ Kodeks małego ekologa”
Słuchanie wiersza G. Skrzypczak „ Ratujmy ziemię”. Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, kształtowanie postaw proekologicznych. Utworzenie Kodeksu Małego Ekologa.
Literatura:
Opracowała
Małgorzata Cacko
Alicjom