C N S 1 2005.pdf

(2491 KB) Pobierz
APS-tekst.qxd
CZ£OWIEK-NIEPE£NOSPRAWNOŒÆ-
-SPO£ECZEÑSTWO
Nr 1 2005
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
85781186.001.png
RADA PROGRAMOWA
„Cz³owiek-Niepe³nosprawnoœæ-Spo³eczeñstwo”
W³adys³aw Dykcik, Anna Firkowska-Mankiewicz (przewodnicz¹ca), Adam Fr¹czek,
Zofia Kawczyñska-Butrym, Ma³gorzata Koœcielska, Henny Lantman, Hanna
Malewska-Peyre, Tadeusz Mazurczak, Antonina Ostrowska, Alicja Przy³uska-Fiszer,
Stanis³aw Pu¿yñski, Diane Ryndak, Barbara Szatur-Jaworska, Wies³aw Theiss
KOMITET REDAKCYJNY
Joanna G³odkowska (redaktor naczelny), Ewa Kulczycka (sekretarz redakcji), Ewa
Kulesza, Ma³gorzata Kupisiewicz, Jaros³aw Rola (cz³onkowie redakcji)
RECENZENCI
dr hab. Urszula Eckert, prof. dr hab. Anna Firkowska-Mankiewicz, prof. dr hab. Adam
Fr¹czek, dr hab.Wanda Hajnicz, prof. dr hab. Jerzy Kulczycki, dr. Marianna
Marek-Ruka, prof. dr hab. Wanda Stojanowska, prof. dr hab. Marina Zalewska
Adres redakcji
Redakcja czasopisma „Cz³owiek-Niepe³nosprawnoœæ-Spo³eczeñstwo”
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
ul. Szczêœliwicka 40
02-353 Warszawa
redakcjacns@aps.edu.pl
www.aps.edu.pl/wydawnictwo/czasopisma/
© Copyright by Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005
ISSN 1734-5537
Druk i oprawa:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
ul. Polna 50, Warszawa 00-644, tel. 825 75 18
zam. 253/2005
Od Redakcji
Obecny czas jest okresem szczególnych przeobra¿eñ i poszukiwañ, tak¿e
w obszarze pedagogiki specjalnej i nauk jej pokrewnych. Dziœ mo¿emy
przyznaæ, ¿e wiek XX to wiek kszta³towania siê pozytywnej spo³ecznej per-
cepcji cz³owieka ze zró¿nicowanymi zdolnoœciami, to czas budowania hu-
manistycznego myœlenia o niepe³nosprawnoœci i o osobach niepe³nospraw-
nych. Czy jednak dokonuj¹ce siê zmiany s¹ na tyle wystarczaj¹ce, by na po-
cz¹tku XXI wieku problem niepe³nosprawnoœci i osób niepe³nosprawnych
uznaæ za rozwi¹zany?
Wspó³czesny œwiat nie tylko staje siê, ale ju¿ jest „globaln¹ wiosk¹”.
W tym na pozór u³o¿onym, informatycznie precyzyjnym œwiecie cz³owiek,
by przetrwaæ, musi odnaleŸæ w³aœciwe sobie miejsce. A nie jest to ³atwe
i o ile¿ trudniejsze dla osób z ró¿nymi ograniczeniami, zaburzeniami, nie-
pe³nosprawnoœci¹. Cz³owiek podejmuje zadania na miarê swoich czasów
i na miarê swoich mo¿liwoœci. I w tym wyzwaniu coraz bardziej zarysowu-
je siê dystans pomiêdzy tym, co mo¿e osi¹gn¹æ osoba pe³nosprawna, a tym,
co jest w zasiêgu mo¿liwoœci osoby niepe³nosprawnej. Czy i na ile umiemy
ten dystans zmniejszyæ, ograniczyæ i sprawiæ, by œwiat i jego zdobycze s³u-
¿y³y tak¿e osobom z niepe³nosprawnoœci¹?
W centrum rozwa¿añ teoretycznych i dociekañ empirycznych czasopi-
sma Cz³owiek-Niepe³nosprawnoœæ-Spo³eczeñstwo jest OSOBA z niepe³nospraw-
noœci¹. Aktualny obraz osoby niepe³nosprawnej budowany na modelu jej
rozwoju wskazuje na znaczenie kompetencji i aktywnoœci, samookreœlenia,
normalizacji i niezale¿noœci. Podkreœla siê w nim, ¿e ró¿nice nadaj¹ sens "by-
cia razem" i wyznaczaj¹ d¹¿enie do jednoœci mimo zró¿nicowañ. Wa¿ne za-
tem jest wykazanie na p³aszczyŸnie teoretycznej i empirycznej, w jakim
stopniu za³o¿enia „jednoœci w ró¿norodnoœci” realizowane s¹ w ¿yciu i czy
rzeczywistoœæ dosiêga idei uznawania jednoœci mimo ró¿nic.
Dziœ ju¿ nie dzielimy, ale chcemy ³¹czyæ, nie rozpoznajemy tylko ograni-
czeñ wynikaj¹cych z niepe³nosprawnoœci, ale poszukujemy mo¿liwoœci i si³
rozwojowych. Niezwykle inspiruj¹ce dla rozwoju pedagogiki specjalnej s¹
idee pochodz¹ce z pogranicza ró¿nych dziedzin wiedzy. Dlatego te¿ do dys-
kusji na ³amach naszego pisma zapraszamy przedstawicieli pedagogiki, psy-
chologii, filozofii, socjologii, medycyny i prawa. Mamy nadziejê, ¿e wypo-
wiedzi pochodz¹ce z krêgu tych dyscyplin naukowych wzbogac¹ myœlenie
o osobach niepe³nosprawnych w kategoriach ich rozwoju, podmiotowoœci,
godnoœci, to¿samoœci, autonomii i samorealizacji. Budowanie wiedzy inter-
4
Od Redakcji
dyscyplinarnej skupionej na osobie z niepe³nosprawnoœci¹ jest zadaniem
wa¿nym i znacz¹cym zarówno dla rozwoju teorii, jak i praktyki rehabilitacji.
róde³ czasopisma „Cz³owiek-Niepe³nosprawnoœæ-Spo³eczeñstwo”
nale¿y poszukiwaæ w ideach, które na pocz¹tku XX wieku pozwoli³y zaist-
nieæ pedagogice specjalnej w Polsce i które zwi¹zane s¹ z Profesor Mari¹
Grzegorzewsk¹, patronk¹ dzisiejszej Akademii Pedagogiki Specjalnej.
W murach tej uczelni od ponad osiemdziesiêciu lat rozwija siê pedagogika
specjalna jako nauka teoretyczna i praktyczna. Pragniemy, aby czasopismo
to postrzegano jako pewn¹ kontynuacjê wydawanych cyklicznie od 1974 r.
„Zeszytów Naukowych PIPS” i „Zeszytów Naukowych WSPS”. W nowej
formule jest ono bezpoœredni¹ kontynuacj¹ „Roczników Pedagogiki Specjal-
nej" ukazuj¹cych siê w latach 1990-2002.
Prezentujemy Pañstwu pierwszy numer czasopisma. Zawarte w nim pu-
blikacje ukazuj¹ szerokie spektrum podejmowanych problemów, w tym ska-
lê zjawiska niepe³nosprawnoœci, postawy spo³eczne wobec osób z niepe³no-
sprawnoœci¹, kszta³towanie ich wizerunku w mediach, psychospo³eczne
konsekwencje chorób nowotworowych i prawne regulacje leczenia psychia-
trycznego, zagadnienia terapii i edukacji ucznia z zaburzeniami rozwojowy-
mi, psychologiczne aspekty optymizmu i pesymizmu m³odzie¿y z niepe³no-
sprawnoœci¹ intelektualn¹.
Zakres tematyczny pierwszego numeru pisma jest prób¹ odzwierciedle-
nia idei „jednoœci w ró¿norodnoœci”. Ró¿norodnoœæ ta skupia siê wokó³ cen-
tralnego krêgu – ¿ycia i funkcjonowania osoby nie w pe³ni sprawnej, osoby
potrzebuj¹cej naszego wsparcia.
SPIS TREŒCI
Artyku³y i rozprawy
Hanna Malewska-Peyre – Jednostka w zmieniaj¹cym siê œwiecie ........................................
Ewa Zasêpa, Czes³aw Czaba³a, Ma³gorzta Starzomska – Postawy wobec niepe³nospraw-
noœci i osób niepe³nosprawnych ..................................................................................................
Natalia D. Soko³owa – Nowe tendencje w rehabilitacji dzieci z niepe³nosprawnoœci¹ inte-
lektualn¹ w Rosji .........................................................................................................................
W³adys³awa Pilecka – Odroczone neuropoznawcze i psychospo³eczne skutki chorób nowo-
tworowych u dzieci ......................................................................................................................
S³awomira Sadowska – W stronê innego spojrzenia na szko³ê jako miejsca terapii ucznia
z niepe³nosprawnoœci¹ intelektualn¹ ..........................................................................................
Ma³gorzata Szeroczyñska – Prawne regulacje leczenia psychiatrycznego – wybrane
aspekty ...................................................................................................................................
9
23
37
51
71
87
Prace badawcze
Joanna Sikorska – Niepe³nosprawnoœæ w Polsce – wzrost skali problemu na przestrzeni
æwieræwiecza ...........................................................................................................................
Ewa Pisula, Ma³gorzata Piêtka – Wypalenie zawodowe u terapeutów zajêciowych pracu-
j¹cych z osobami z autyzmem .................................................................................................
Joanna G³odkowska – Optymizm czy pesymizm m³odzie¿y z lekk¹ niepe³nosprawnoœci¹ in-
telektualn¹ w stylu wyjaœniania sytuacji sukcesu i pora¿ki .....................................................
Andrzej Giryñski – Rola telewizji w procesie kszta³cenia wizerunku osoby niepe³nospraw-
nej intelektualnie ....................................................................................................................
117
139
153
179
Sprawozdania, Komunikaty, Kronika
Zenon Gajdzica – Miêdzynarodowa Konferencja Naukowa, W¹tki zaniechane, zanied-
bane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia spo³ecznego osób niepe³nosprawnych , Ustroñ
24–25 maja 2004 r. .................................................................................................................
Agnieszka Wo³owicz – II. Miêdzynarodowa Konferencja Naukowa, Seksualnoœæ osoby
z niepe³nosprawnoœci¹ intelektualn¹ – uwalnianie od schematów i uprzedzeñ , Warszawa,
2-3 czerwca 2004 r. ................................................................................................................
Anna Firkowska-Mankiewicz – XII. Miêdzynarodowy Kongres IASSID – Towards
Mutual Understending: Person, Environment, Community ( Osoba-Œrodowisko-Spo³eczeñ-
stwo na rzecz wspólnego porozumienia ) .....................................................................................
193
197
203
Przegl¹d czasopism
Adam Walicki – British Journal of Special Education 2004 r. ...............................................
Ewa Zasêpa – American Journal on Mental Retardation 2004 r. .........................................
209
231
Zgłoś jeśli naruszono regulamin