sprawozdanie Pomiary geodezyjne wybranych parametrów suwnic.docx

(201 KB) Pobierz

Sprawozdanie maszyny i urządzenia transportowe

„Pomiary geodezyjne wybranych parametrów suwnic: strzałka ugięcia dźwigara”

 

1.       Cel ćwiczenia

Wyznaczenie strzałki ugięcia dźwigara metodą geodezyjną oraz analityczną. Porównanie wyników. Zapoznanie się z działaniem i obsługą geodezyjnych przyrządów pomiarowych.

 

 

2.       Opis przebiegu pomiaru.

Strzałkę ugięcia wyznacza się w 5 pozycjach dźwigara:

a)     Wciągarka nieobciążona na skraju mostu (a) – ugięcie f1,

b)    Wciągarka nieobciążona w środku rozpiętości mostu – ugięcie f2,

c)     Wciągarka obciążona w środku rozpiętości mostu – ugięcie f3,

d)    Wciągarka nieobciążona w środku rozpiętości mostu – ugięcie f4,

e)     Wciągarka nieobciążona na skraju mostu (a) – ugięcie f5.

 

 

3.       Schemat pomiaru ugięcia sprężystego mostu suwnicy.

 

C:\Users\Adrian\Desktop\12.jpg

 

1.Niwelator  2. Łata niwelacyjna 3. Most suwnicy  4. Cięgno

 

4. Tabelaryczne zestawienie wyników pomiaru.

 

Pozycja

Pomiar

(interferometr laserowy)

Pomiar

(niwelator)

Wciągarka nieobciążona, na skraju mostu f1

448,5

2315

Wciągarka nieobciążona, na środku rozpiętości mostu f2

447

2315

Wciągarka obciążona, w środku rozpiętości mostu f3

445,5

2312

Wciągarka nieobciążona, na środku rozpiętości mostu f4

446,5

2315

Wciągarka nieobciążona, na końcu mostu f5

448

2315

 

5.  Interpretacja wyników pomiaru.

a) Porównując pomiar w położeniach f1 oraz f5, stwierdzić można, że nastąpiło ugięcie plastyczne:

f1=448,5 [mm]

f5=448 [mm]

f1≠f5

              Należy jednak podchodzić krytycznie do tego wyniku z powodu możliwości popełnienia błędów wynikających               z nieprecyzyjnego odczytu oraz niedokładnego wypoziomowania niwelatora.

 

b) Na podstawie danych największe ugięcie(strzałka ugięcia) mostu pod obciążeniem wynosi:

fm=f2-f3=447[mm]-445,5[mm] =1,5[mm]

Otrzymany wynik mieści się w dopuszczalnym zakresie przewidywanym przez normę ZN-84/1232-74392 (dla L≤5[m]  f≤3[mm]) .

c) Dla belki czołownicy nie zachodzi odkształcenie plastyczne. Mamy do czynienia wyłącznie z odkształceniem sprężystym.

f1=2315[mm]

f2=2315[mm]

f1=f2

d)Maksymalne ugięcie belki czołownicy wynosi:

fcz=f3-f1=2315[mm]-2312[mm]=3[mm]

 

 

 

 

 

 

 

 

7.       Analityczne wyznaczenie punktu maksymalnego naprężenia dźwigara w zależności od położenia wózka

 

a.       Siły nacisku kół wózka są równe P1=P2=P

Wyznaczenie sił rekcji w RA i RB w zależności od położenia środka wózka x

 

Pix=0MiA=0

 

RA+RB-2P=0RB*L-Px-a2-Px+a2=0

 

RA=2PL(L-x)RB=2PxL

 

Maksymalne naprężenia występują w punktach styku kół wózka z szyną dźwigara.

Wyznaczenie momentu gnącego występującego pod pierwszym kołem w zależności od położenia x wózka

 

MgIx=RAx-a2=2PLL-xx-a2

 

Wyznaczenie maksimum funkcji

MgIx∂x=0

∂x2PLL-xx-a2=0

2PLL-2x+a2=0

L-2x+a2=0

x=L2+a4

 

Wyznaczenie momentu gnącego występującego pod drugim kołem w zależności od położenia x wózka

 

MgIIx=RAx+a2=2PLL-xx+a2

 

Wyznaczenie maksimum funkcji

MgIIx∂x=0

∂x2PLL-xx+a2=0

2PLL-2x-a2=0

L-2x-a2=0

x=L2-a4

 

Dla położenia środka wózka x=L2+a4  i  x=L2-a4 naprężenia gnące w dźwigarze osiągają maksimum

 

b.       Siły nacisku kół wózka są równe P2=4P1

Wyznaczenie sił rekcji w RA i RB w zależności od położenia środka wózka x

 

Pix=0MiA=0

 

RA+RB-P1-4P1=0RBL-P1x-a2-4P1x+a2=0

 

RA=2P1L(10L-10x-3a)RB=2P1L(10x+3a)

 

Maksymalne naprężenia występują w punktach styku kół wózka z szyną dźwigara.

Wyznaczenie momentu gnącego występującego pod pierwszym kołem w zależności od położenia x wózka

 

MgIx=RAx-a2=2P1L(10L-10x-3a)x-a2

 

Wyznaczenie maksimum funkcji

MgIx∂x=0

∂x2P1L(10L-10x-3a)x-a2=0

2P1L10L-20x+2a=0

10L-20x+2a=0

x=L2+a10

 

Wyznaczenie momentu gnącego występującego pod drugim kołem w zależności od położenia x wózka

 

MgIx=RAx+a2=2P1...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin