opracowanie wykładów- statystyka z metodologią.doc

(176 KB) Pobierz
Podstawowe elementy podejścia Naukowego

Podstawowe elementy podejścia Naukowego

·         Obiektywny pomiar zjawiska, które nas interesuje

·         Kontrola czynników mogących zakłócić pomiar

·         Zdolność weryfikowania pomiarów: własnych oraz tych dokonanych przez innych badaczy

Dwa typy nauk

• Nauki formalne: wnioskowanie dedukcyjne, niezawodność wnioskowania, Np. matematyka.

• Nauki empiryczne: wnioskowanie indukcyjne, Np. biologia, psychologia.

 

Wnioskowanie indukcyjne – przykładowe typy

Generalizacja:

• Proporcja Q z próby ma cechę A

Dlatego

• Proporcja Q z populacji ma cechę A.

Sylogizm statystyczny:

• Proporcja Q z populacji P posiada pewien cechę A

• Jednostka I jest członkiem populacji P

Dlatego

• Istnieje prawdopodobieństwo Q, że I posiada cechę A.

 

Wybór schematu badawczego

Ogólny plan prowadzenie badania, który specyfikuje:

·         Dobór próby:, w jaki sposób wybiorę osoby z populacji do mojego badania

·         Przydział do warunków badawczych:, w jaki sposób podzielę moje osoby na grupy badawcze (o ile w ogóle to mi będzie potrzebne)

·         Typy zmiennych, jakie uwzględnione zostaną w badaniu: niezależnych, zależnych oraz kontrolowanych

·         Sposób zbierania danych.

 

Zmienne: w eksperymencie i badaniach żnicowych

Zmienna niezależna – zmienna, którą manipulujemy, oddziałuje na inną zmienną; (przyczyna). Musi posiadać, co najmniej dwa poziomy (dwie wartości).

– Zmienna niezależna nie manipulowana = zmienna grupująca w badaniach różnicowych (płeć, porównanie schizofreników i zdrowych)

Zmienna zależna – jej wartości podlegają oddziaływaniom innych zmiennych (niezależnych i zakłócających); (skutek).

Zmienne uboczne – zmienne kontrolowane oraz zmienne zakłócające.

 

Operacjonalizacja - Z poziomu opisu teoretycznego przechodzimy na poziom empirii.

=> tworzenie/ dobór wskaźników do pomiaru zmiennych.

=> określenie narzędzi pomiarowych oraz procedur pomiaru.

Wskaźniki

Indicatum - to, na co wskaźnik wskazuje

Moc zawierania - na ile wskaźnik obejmuje wszystkie obiekty indicatum

Moc odrzucania - w jakim stopniu wskaźnik obejmuje tylko obiekty należące do indicatum

 

 

 

 

Moc zawierania vs moc odrzucania

• Wskaźnik ma doskonałą (=1) moc zawierania,

Jeżeli w zakresie wskazywanym przez wskaźnik znalazły się wszystkie obiekty należące do indicatum (nawet, jeżeli znalazły się tam inne obiekty

• Wskaźnik ma doskonałą (=1) moc odrzucania,

Kiedy wszystkie obiekty wskazane przez wskaźnik nalezą do indicatum (nawet, jeżeli nie wszystkie obiekty, indicatum są objęte wskaźnikiem)

 

Skale pomiarowe

Różni je stopień dokładności pomiaru

– Zmienne ciągłe – najbardziej precyzyjny pomiar

• Mogą przyjmować każdą wartość w ramach określonego przedziału Np. 1 minuty

– Czas reakcji w teście Stroopa Np. 1,03 sekundy

– Temperatura

– Zmienne dyskretne – przyjmują konkretne wartości z przedziału

– Oceny atrakcyjności na skali od 0-10, wynik w skali depresji Becka

– Zmienne kategorialne – wartości przyporządkowane konkretnym kategoriom

– Płeć – 2 kategorie

– Zawód – lekarz, nauczyciel,......

 

Skale pomiarowe

·         Nominalna (kategorialna)

·         Porządkowa (rangowa)

·         Przedziałowa (interwałowa)

·         Stosunkowa (ilorazowa)

 

Schemat Korelacyjny

W schemacie korelacyjnym mówimy o

o       Współzmiennych lub zmiennych współwystępujących.

o       Czasami na podstawie jednej zmiennej możemy przewidywać wartości drugiej. Wówczas zmienne te nazywamy odpowiednio:

o       Predyktorem lub zmienną niezależną = zmienna na podstawie, której przewidujemy.

o       Zmienną zależną = zmienna, której wartości są przewidywane.

o       Nie możemy powiedzieć, która zmienna jest przyczyną, a która skutkiem.

o       Poziom wnioskowania opiera się o współzmienność.

o       Mówimy o tym, że zmienne zmieniają swoje wartości w przewidywalny sposób.

 

Schemat Różnicowy

o       Interesujemy się wpływem wcześniej wybranych cech, zdarzeń naturalnych na interesujące nas zjawiska.

o       Możemy patrzeć jak czynniki zdeterminowane genetycznie takie jak płeć, czy zmienne osobowościowe np. introwersja vs. ekstrawersja różnicują osoby pod względem zachowań, postaw, etc.

o       Warunki poprzedzające pomiar interesującego nas zachowania nie podlegają manipulacji.

o       Nie można interpretować uzyskanych danych w kategoriach przyczynowo – skutkowych.

o       Tak jak w badaniach korelacyjnych możemy sprawdzać związek między interesującymi nas zmiennymi

Schemat Eksperymentalny

o       Weryfikacja hipotez przyczynowo-skutkowych

o       Najważniejsze cechy eksperymentów:

o       Manipulacja zmienną niezależną

o       Randomizacja II stopnia

o       Kontrola zmiennych ubocznych

o       Trafność wewnętrzna – kontrola zmiennych niezależnych i ubocznych, losowy przydział badanych do grup eksperymentalnych.

o       Trafność zewnętrzna - stopień, w jakim wyniki badania mogą być generalizowane na inne sytuacje i populacje. Powtarzalność i realizm sytuacyjny.

 

Plan dla grup niezależnych

·         Jeżeli wykonujemy badanie w planie dla grup niezależnych – schemat różnicowy lub eksperymentalny powinniśmy pamiętać o:

o       Równej liczbie osób na każdym poziomie wszystkich zmiennych niezależnych.

§         Łatwiej poddać analizie takie dane i łatwiej zinterpretować wyniki

§         Uwaga: zwiększając plan o dodatkową zmienną lub poziom odpowiednio zwiększamy liczbę osób wymaganych w próbie: 2x2 3x3 2x2x2

 

Plan dla grup zależnych

·         Jedna grupa badanych

·         Wielokrotny pomiar tych samych zmiennych

·         Manipulacja zmienną niezależną pomiędzy pomiarami

 

·         Efekt wprawy - Pojawia się, jeżeli używamy tego samego narzędzie kilkukrotnie

o       Badani często pamiętają swoje odpowiedzi z poprzedniego badania

·         Efekt zmęczenia - gorsze wyniki w późniejszych pomiarach mogą być spowodowane zmęczeniem samym badaniem.

·         Efekt kolejności pomiarów - Wyniki jednego pomiaru mogą wpłynąć na wyniki

pomiaru drugiego.

·         Efekt zmiany badanych w czasie - nie zależny od manipulacji. Zbyt długie przerwy między pomiarami.

 

Rozkład częstości – pokazuje jak często każdy wynik się pojawił w zbiorze danych.

·         Jest to podsumowanie kategorii odpowiedzi w badanej zmiennej.

·         Rozkładem częstości jest każde uporządkowanie danych, które pokazuje częstość występowania różnych wartości zmiennej lub częstość wartości należących do grup zmiennej

 

Miary tendencji centralnej

·         średnia,

·         mediana,

·         modalna lub dominanta lub moda

Miary rozproszenia wyników

·         zakres,

·         wariancja,

·         odchylenie standardowe

 

Kształt rozkładu wyników

·         skośność (Większość wyników gromadzi się po jednej stronie średniej)

·         kurtoza

 

Średnia

·         Przy jej obliczaniu bierzemy pod uwagę wszystkie wyniki

·         Wykorzystywana w wielu testach statystycznych

·         Wady:

o       Reprezentując wszystkich – może mówić o nikim

o       Często jej wartość nie występuje w wynikach (średnia liczba dzieci w domach 2.3??)

o       Jest wrażliwa na dewiantów – skrajne wyniki

 

Mediana

·         Me – to wartość, która znajduje się w środku wszystkich wartości.

·         Aby ustalić Me trzeba uporządkować wyniki.

·         Medianę oblicza się najczęściej wtedy, gdy pojawiają się bardzo nietypowe wyniki

 

Modalna

·         Jest to najczęściej pojawiająca się wartość wśród wyników uczestników badania, też tak jak medianę najłatwiej ją dostrzec po uporządkowaniu wyników

·         Relatywnie rzadko stosowana w psychologii

·         Wady:

o       Może w ogóle nie wystąpić w wynikach (jeśli nie ma co najmniej dwóch takich samych wyników) 3, 4, 5, 6, 7, 8 – nie ma modalnej

o       Może być dwie i więcej modalnych, jeśli więcej wyników powtarza się 2, 2, 4, 5, 6, 6, - 2 i 6  to modalne – rozkład wyników dwumodalny

o       Może też nie odzwierciedlać prawdziwego obrazu danych

 

Zakres

·         Jest rozumiany jako różnica między największym i najmniejszym pomiarem

 

Suma kwadratów (ss)

·         Wzór =>     ss=Σ(x−M)2

·         SS jest miarą rozproszenia wokół średniej – jest to miara dokładności modelu opartego o  średnią

·         Niestety jest to miara zależna od ilości danych, jakie zostały zgromadzone, tzn. od liczby przypadków. (Im więcej przypadków tym większe SS.)

 

Wariancja

·         Wzór =>     s2=[Σ(x−M)2] / N     lub     s2=ss / N

·         Wariancja (variance) jest to suma kwadratów odchyleń wszystkich wyników od średniej dzielona przez liczbę wyników

·         Uwaga

o       Jeśli interesuje nas oszacowanie wariancji w populacji, wtedy dzielimy przez (n-1), (wariancja =2.5)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin