August Stanisław - Ustawa rządowa 3 maja 1791.doc

(84 KB) Pobierz
tytuł: "USTAWA RZĄDOWA 3 maja 1791 r

tytuł: "USTAWA RZĄDOWA 3 maja 1791 r."

autor: Stanisław August

 

Oblatum (1) de 5 Mai 1791

 

USTAWA RZĄDOWA (3 maja 1791 r.)

 

W imię Boga w Trójcy Świętej jedynego. Stanisław

August z bożej łaski i woli narodu Król Polski, Wielki

Książę Litewski, Ruski, Pruski, Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołyński, Podolski, Podlaski, Inflancki, Smoleński, Siewierski i Czernichowski, wraz z Stanami Skonfederowanymi w liczbie podwójnej naród polski reprezentującymi.

 

Uznając, iż los nas wszystkich od ugruntowania i

wydoskonalenia konstytucji narodowej jedynie zawisł,

długim doświadczeniem poznawszy zadawnione rządu

naszego wady, a chcąc korzystać z pory, w jakiej się Europa znajduje i z tej dogorywającej chwili, która nas samym sobie wróciła, wolni od hańbiących obcej przemocy nakazów,

ceniąc drożej nad życie, nad szczęśliwość osobistą,

egzystencję polityczną, niepodległość zewnętrzną i wolność wewnętrzną narodu, którego los w ręce nasze jest powierzony, chcąc oraz na błogosławieństwo, na wdzięczność współczesnych i przyszłych pokoleń zasłużyć, mimo przeszkód, które w nas namiętności sprawować mogą, dla dobra powszechnego, dla

ugruntowania wolności, dla ocalenia Ojczyzny naszej i jej granic, z największą stałością ducha niniejszą konstytucję uchwalamy i tę całkowicie za świętą, za niewzruszoną deklarujemy, dopóki by naród w czasie prawem przepisanym

wyraźną wolą swoją nie uznał potrzeby odmienienia w

niej jakiego artykułu. Do której to konstytucji dalsze ustawy sejmu teraźniejszego we wszystkim stosować się

mają.

 

Część I.

Religia panująca.

 

Religią narodową panującą jest i będzie wiara święta

rzymska katolicka ze wszystkimi jej prawami; przejście od wiary panującej do jakiegokolwiek wyznania jest zabronione pod karami apostazji. Że zaś taż sama wiara święta

przykazuje nam kochać bliźnich naszych, przeto wszystkim

ludziom jakiegokolwiek bądź wyznania pokój w wierze i

opiekę rządową winniśmy. I dlatego wszelkich obrządków i

religii wolność w krajach polskich podług ustaw krajowych

warujemy.

 

Część II.

Szlachta i ziemianie

 

Szanując pamięć przodków naszych jako fundatorów

rządu wolnego, stanowi szlacheckiemu wszystkie swobody,

wolności, prerogatywy pierwszeństwa w życiu prywatnym i

publicznym najuroczyściej zapewniamy, szczególniej zaś prawa, statuta i przywileje temu stanowi od Kazimierza

Wielkiego, Ludwika Węgierskiego, Władysława Jagiełły i

Witolda brata jego, wielkiego książęcia litewskiego, nie

mniej od Władysława i Kazimierza Jagiellończyków, od

Jana Alberta, Aleksandra i Zygmunta Pierwszego braci, od

Zygmunta Augusta, ostatniego z linii jagiellońskiej,

sprawiedliwie i prawnie nadane, utwierdzamy, zapewniamy

i za niewzruszone uznajemy. Godność stanu szlacheckiego w Polszcze za równą wszelkim stopniom szlachectwa,

gdziekolwiek używanym, przyznajemy. Wszystką szlachtę

równymi być między sobą uznajemy, nie tylko co do

starania się o urzędy i o sprawowanie posług Ojczyźnie,

honor, sławę, pożytek przynoszących, ale oraz co do równego używania przywilejów i prerogatyw stanowi szlacheckiemu

służących.

Nade wszystko zaś prawa bezpieczeństwa osobistego,

wolności osobistej i własności gruntowej i ruchomej, tak jak od wieków każdemu służyły, świętobliwie nienaruszenie

zachowane mieć chcemy i zachowujemy; zaręczając najuroczyściej, iż przeciwko własności czyjejkolwiek żadnej odmiany

lub ekscepcji w prawie nie dopuścimy; owszem, najwyższa

władza krajowa i rząd przez nią ustanowiony żadnych

pretensji pod pretekstem iurium regalium (2) i jakimkolwiek innym pozorem do własności obywatelskich bądź w części,

bądź w całości rościć sobie nie będzie. Dla czego bezpieczeństwo osobiste i wszeiką własność komukolwiek z prawa przynależną jako prawdziwy społeczności węzeł, jako źrenicę wolności

obywatelskiej szanujemy, zabezpieczamy, utwierdzamy i aby na potomne czasy szanowane, ubezpieczone i nienaruszone zostawały, mieć chcemy. Szlachtę za najpierwszych obrońców wolności i niniejszej konstytucji uznajemy. Każdego szlachcica cnocie, obywatelstwu i honorowi jej świętość do szanowania, jej trwałość do strzeżenia poruczamy jako jedyną twierdzę Ojczyzny i

swobód naszych.

 

Część III.

Miasta i mieszczanie.

 

Prawo na teraźniejszym sejmie zapadłe pod tytułem

Miasta nasze królewskie wolne w państwach Rzeczypospolitej w zupełności utrzymane mieć chcemy i za część niniejszej

konstytucji deklarujemy, jako prawo wolnej szlachcie

polskiej dla bezpieczeństwa ich swobód i całości wspólnej Ojczyzny nową, prawdziwą i skuteczną dające siłę.

 

Część IV.

Chłopi włościanie.

 

Lud rolniczy, spod którego ręki płynie najobfitsze

bogactw krajowych źródło, który najliczniejszą w narodzie stanowi ludność, a zatem najdzielniejszą kraju siłę, tak przez sprawiedliwość, ludzkość i obowiązki chrześcijańskie, jako i przez własny nasz interes dobrze zrozumiany, pod opiekę

prawa i rządu krajowego przyjmujemy, stanowiąc: iż odtąd

jakiebykolwiek swobody, nadania lub umowy dziedzice z

włościanami dóbr swoich autentycznie ułożyli, czyli by te swobody, nadania i umowy były z gromadami, czyli też z

każdym osobno wsi mieszkańcem zrobione, będą stanowić

wspólny i wzajemny obowiązek podług rzetelnego znaczenia, warunków i opisu zawartego w takowych nadaniach i

umowach pod opiekę rządu krajowego podający. Układy

takowe i wynikające z nich obowiązki przez jednego

właściciela gruntu dobrowolnie przyjęte, nie tylko jego

samego, ale i następców jego lub prawa nabywców tak

wiązać będą, że ich nigdy samowolnie odmieniać nie będą

mocni. Nawzajem włościanie jakiejkolwiek bądź majętności

od dobrowolnych umów, przyjętych nadań i z nimi złączonych powinności usuwać się inaczej nie będą mogli, tylko w

takim sposobie i z takimi warunkami, jak w opisach tychże umów postanowione mieli, które czy na wieczność, czyli do czasu przyjęte, ściśle ich obowiązywać będą. Zawarowawszy tym sposobem dziedziców przy wszelkich pożytkach od

włościan im należących, a chcąc jak najskuteczniej zachęcić pomnożenie ludności krajowej, ogłaszamy wolność zupełną

dla wszystkich ludzi tak nowo przybywających, jako i tych, którzy by pierwej z kraju oddaliwszy się, teraz do Ojczyzny powrócić chcieli, tak dalece, iż każdy człowiek do państw Rzeczypospolitej nowo z którejkolwiek strony przybyły

lub powracający, jak tylko stanie nogą na ziemi polskiej, wolnym jest zupełnie użyć przemysłu swego jak i gdzie chce, wolny jest czynić umowy na osiadłość, robociznę lub

czynsze, jak i dopóki się umówi, wolny jest osiadać w

mieście lub na wsiach, wolny jest mieszkać w Polszcze lub do kraju, do którego zechce, powrócić, uczyniwszy zadosyć obowiązkom, które dobrowolnie na siebie przyjął.

 

Część V.

Rząd, czyli oznaczenie władz publicznych.

 

Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój

bierze z woli narodu. Aby więc całość państw, wolność

obywatelska i porządek społeczności w równej wadze na

zawsze zostawały, trzy władze rząd narodu polskiego

składać powinny i z woli prawa niniejszego na zawsze

składać będą, to jest: władza prawodawcza w Stanach

zgromadzonych, władza najwyższa wykonawcza w królu i

Straży, i władza sądownicza w jurysdykcjach na ten koniec ustanowionych lub ustanowić się mających.

 

Część VI

Sejm, czyli władza prawodawcza.

 

Sejm czyli Stany zgromadzone na dwie Izby dzielić się

będą: na Izbę Poselską i na Izbę Senatorską pod prezydencją króla.

Izba Poselska jako wyobrażenie i skład wszechwładztwa

narodowego będzie świątynią prawodawstwa. Przeto w

Izbie Poselskiej najpierwiej decydowane będą wszystkie

projekta.

1. Co do praw ogólnych, to jest konstytucyjnych,

cywilnych, kryminalnych i do ustanowienia wieczystych

podatków, w których to materiach propozycje od tronu

województwom, ziemiom i powiatom do roztrząśnienia

podane, a przez instrukcje do Izby przychodzące, najpierw-sze do decyzji wzięte być mają.

2. Co do uchwał sejmowych, to jest poborów doczesnych,

stopnia monety, zaciągania długu publicznego, nobilitacji i innych nadgród przypadkowych, rozkładu wydatków publicznych ordynaryjnych i ekstraordynaryjnych, wojny, pokoju,

ostatecznej ratyfikacji traktatów związkowych i handlowych, wszelkich dyplomatycznych aktów i umów do prawa narodów

ściągających się, kwitowanie magistratur wykonawczych

i tym podobnych zdarzeń, głównym narodowym potrzebom

odpowiadających, w których to materiach propozycje od tronu prosto do Izby Poselskiej przychodzić mające,

pierwszeństwo w prowadzeniu mieć będą.

Izby Senatorskiej, złożonej z biskupów, wojewodów,

kasztelanów i ministrów pod prezydencją króla, mającego

prawo raz dać votum (3) swoje, drugi raz paritatem (4) rozwiązywać osobiście lub nadesłaniem zdania swojego do tejże Izby,

obowiązkiem jest:

1. Każde prawo, które po przejściu normalnym w Izbie Poselskiej do Senatu natychmiast przesłane być powinno, przyjąć lub wstrzymać do dalszej narodu deliberacji opisaną w prawie większością głosów; przyjęcie moc i świętość prawa nadawać będzie; wstrzymanie zaś zawiesi tylko prawo do

przyszłego ordynaryjnego sejmu, na którym gdy powtórna

nastąpi zgoda, prawo zawieszone od Senatu przyjętym

być musi.

2. Każdą uchwałę sejmową w materiach wyżej wyliczonych, którą Izba Poselska Senatowi przesłać natychmiast powinna, wraz z tąż Izbą Poselską większością głosów decydować,

a złączona Izb obydwóch większość według prawa opisana

będzie wyrokiem i wolą Stanów.

Warujemy, iż senatorowie i ministrowie w obiektach

sprawowania się z urzędowania swego bądź w Straży, bądź

w komisji, votum decisivum (5) w sejmie nie będą mieli i tylko zasiadać wtenczas w Senacie mają dla dania eksplikacji na żądanie sejmu.

 

Sejm zawsze gotowym będzie. Prawodawczy i ordynaryjny

rozpoczynać się ma co dwa lata, trwać zaś będzie podług

opisu prawa o sejmach. (Gotowy, w potrzebach nagłych

zwołany, stanowić ma o tej tylko materii, do której zwołanym będzie lub o potrzebie po czasie zwołania przypadłej. Prawo żadne na tym ordynaryjnym sejmie, na

którym ustanowione było, znoszonym być nie może.

Komplet sejmu składać się będzie z liczby osób niższym

prawem opisanej, tak w Izbie Poselskiej, jako i w Izbie

Senatorskiej.

Prawo o sejmikach, na teraźniejszym sejmie ustanowione,

jako najistotniejszą zasadę wolności obywatelskiej

uroczyście zabezpieczamy.

Jak zaś prawodawstwo sprawowane być nie może przez

wszystkich i naród wyręcza się w tej mierze przez reprezen-tantów, czyli posłów swoich dobrowolnie wybranych,

przeto stanowimy, iż posłowie na sejmikach obrani w prawodawstwie i ogólnych narodu potrzebach podług

niniejszej konstytucji uważani być mają jako reprezentanci całego narodu, będąc składem ufności powszechnej.

Wszystko i wszędzie większością głosów udecydowane

być powinno. Przeto liberum veto, konfederacje wszelkiego gatunku i sejmy konfederackie jako duchowi niniejszej konstytucji przeciwne, rząd obalające, społeczność

niszczące, na zawsze znosimy.

Zapobiegając z jednej strony gwałtownym i częstym

odmianom konstytucji narodowej, z drugiej uznając potrze-

bę wydoskonalenia onej po doświadczeniu jej skutków co

do pomyślności publicznej, porę i czas rewizji i poprawy

konstytucji co lat dwadzieścia pięć naznaczamy, chcąc mieć takowy sejm konstytucyjny ekstraordynaryjnym podług

osobnego o nim prawa opisu.

 

Część VII.

Król, władza wykonawcza.

 

Żaden rząd najdoskonalszy bez dzielnej władzy wykonawczej ostać nie może. Szczęśliwość narodów od praw

sprawiedliwych, praw skutek od ich wykonania zależy.

Doświadczenie nauczyło, że zaniedbanie tej części rządu

nieszczęściami napełniło Polskę. Zawarowawszy przeto

wolnemu narodowi polskiemu władzę praw sobie stanowie-

nia i moc baczności nad wszelką wykonawczą władzą oraz

wybierania urzędników do magistratur, władzę najwyższego

wykonywania praw królowi w radzie jego oddajemy, która

to rada Strażą Praw zwać się będzie.

Władza wykonawcza do pilnowania praw i onych pełnie-

nia ściśle jest obowiązana. Tam czynna z siebie będzie, gdzie prawa dozwalają, gdzie prawa potrzebują dozoru egzekucji, a nawet silnej pomocy. Posłuszeństwo należy się jej zawsze od wszystkich magistratur, moc przynaglenia nieposłuszne i zaniedbujące swe obowiązki magistratury w jej ręku zosta-

wiamy.

Władza wykonawcza nie będzie mogła praw stanowić ani

tłumaczyć, podatków i poborów pod jakimkolwiek imieniem

nakładać, długów publicznych zaciągać, rozkładu

dochodów skarbowych przez sejm zrobionego odmieniać,

wojniy wydawać, pokoju ani traktatu i żadnego aktu dyplomatycznego definitive (6) zawierać. Wolno jej tylko będzie tymczasowe z zagranicznymi prowadzić negocjacje oraz

tymczasowe i potoczne dla bezpieczeństwa i spokojności

kraju wynikające potrzeby załatwiać, o których najbliższe-mu zgromadzeniu sejmowemu donieść winna.

Tron polski elekcyjnym przez familie mieć na zawsze

chcemy i stanowimy. Doznane klęski bezkrólewiów,

periodycznie rząd wywracających, powinność ubezpieczenia

Iosu każdego mieszkańca ziemi polskiej i zamknięcia na

zawsze drogi wpływom mocarstw zagranicznych, pamięć świetność i szczęścia Ojczyzny naszej za czasów familii ciągle panują cych, potrzeba odwrócenia od ambicji tronu i możnych

Polaków, zwrócenia do jednomyślnego wolności narodowej

pielęgnowania, wskazały roztropności naszej oddanie tronu polskiego prawem następstwa. Stanowimy przeto, iż po

życiu, jakiego nam dobroć boska pozwoli, elektor dzisiejszy saski w Polszcze królować będzie. Dynastia przyszłych królów polskich zacznie się na osobie Fryderyka Augusta,

dzisiejszego elektora saskiego, którego sukcesorom de

lumbis (7) z płci męskiej tron polski przeznaczamy. Najstarszy syn króla panującego po ojcu na tron następować ma.

Gdyby zaś dzisiejszy elektor saski nie miał potomstwa płci męskiej, tedy mąż przez elektora za zgodą Stanów zgroma

dzonych córce jego dobrany zaczynać ma linię następstwa

płci męskiej do tronu polskiego. Dla czego Marię Augustę

Nepomucenę, córkę elektora, za infantkę polską deklarujemy, zachowując przy narodzie prawo, żadnej preskrypcji (8)

podpadać nie mogące, wybrania do tronu drugiego domu

po wygaśnieniu pierwszego.

Każdy król wstępując na tron wykona przysięgę Bogu i

narodowi na zachowanie konstytucji niniejszej, na pacta

conventa, które ułożone będą z dzisiejszym elektorem

saskim jako przeznaczonym do tronu i które tak jak dawne

wiązać go będą.

Osoba króla jest święta i bezpieczna od wszystkiego; nic

sam przez się nie czyniący, za nic w odpowiedzi narodowi

być nie może; nie samowładcą, ale ojcem i głową narodu

być powinien i tym go prawo i konstytucja niniejsza być

uznaje i deklaruje. Dochody tak jak będą w paktach

konwentach opisane i prerogatywy tronowi właściwe,

niniejszą konstytucją dla przyszłego elekta zawarowane,

tkniętymi być nie będą mogły.

Wszystkie acta publiczne, trybunały, sądy, magistratury,

monety, stemple pod królewskim iść powinny imieniem.

Król, któremu wszelka moc dobrze czynienia zostawiona

być powinna, mieć będzie ius agratiandi (9) na śmierć

wskazanych prócz in criminibus status (10). Do króla

rozrządzenie najwyższe siłami zbrojnymi krajowymi w

czasie wojny i mianowanie komendantów wojska należeć

będzie, z wolną atoli ich odmianą za wolą narodu.

Patentować oficerów i mianować urzędniki podług prawa

niniejszego opisu, nominować biskupów i senatorów podług

opisu tegoż prawa oraz ministrów jako urzędników pierwszych władzy wykonawczej jego będzie obowiązkiem.

Straż, czyli rada królewska; do dozoru całości i egzekucji praw królowi dodana, składać się będzie:

1. z prymasa jako głowy duchowieństwa polskiego i jako

prezesa Komisji Edukacyjnej, mogącego być wyręczonym w

Straży przez pierwszego ex ordine (11) biskupa, którzy rezolucji podpisywać nie mogą;

2. z pięciu ministrów, to jest ministra policji, ministra pieczęci, ministra belli (12), ministra skarbu, ministra pieczęci do spraw zagranicznych;

3. z dwóch sekretarzy, z których jeden protokół Straży, drugi protokół spraw zagranicznych trzymać będą, obydwa bez votum decydującego.

Następca tronu z małoletności wyszedłszy i przysięgę na

konstytucję wykonawszy, na wszystkich Straży posiedzeniach, lecz bez głosu przytomnym być może.

Marszałek sejmowy, jako na dwa lata wybrany, wchodzić

będzie w liczbę zasiadających w Straży bez wdawania się w jej rezolucje, jedynie dla zwołania sejmu gotowego w takim zdarzeniu: gdyby on uznał w przypadkach koniecznego

zwołania sejmu gotowego wymagających rzetelną potrzebę,

a król go zwołać wzbraniał się; tedy tenże marszałek do

posłów i senatorów wydać powinien listy okólne, zwołując

onych na sejm gotowy i powody zwołania tego wyrażając.

Przypadki zaś do koniecznego zwołania sejmu są tylko

następujące:

1. w gwałtownej potrzebie do prawa narodu ściągającej się, a szczególniej w przypadku wojny ościennej,

2. w przypadku wewnętrznego zamieszania grożącego

rewolucją kraju lub kolizją między magistraturami,

3. w widocznym powszechnego głodu niebezpieczeństwie,

4. w osierociałym stanie Ojczyzny przez śmierć króla lub w niebezpiecznej jego chorobie.

Wszystkie rezolucje w Straży roztrząsane będą przez skład wyżej wspomniony. Decyzja królewska po wysłuchanych

wszystkich zdaniach przeważać powinna, aby jedna była w

wykonaniu prawa wola. Przeto każda ze Straży rezolucja pod imieniem królewskim i z podpisem ręki jego wychodzić będzie. Powinna jednak być popisana także przez jednego z ministrów zasiadających w Straży i tak podpisana do posłuszeństwa wiązać będzie, i dopełniona być ma przez komisje lub przez jakiekolwiek magistratury wykonawcze, w tych jednak szczególnie materiach, które wyraźnie niniejszym prawem wyłączone nie są. W przypa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin