Cywilizacje starożytne - Coterel.doc

(48 KB) Pobierz

Coterel

 

Cywilizacje starożytne

 

WSTĘP

 

W ciągu ostatniego ćwierćwiecza nastąpiły znaczne zmiany w poglądach na najdawniejsze dzieje cywilizacji.

Archeolodzy i historycy zajmujący się starożytnością zwrócili uwagę na możliwości odkrywania ogólnych procesów

powstawania, rozwoju i upadku cywilizacji. To nowe podejście, zmierzające do określenia mechanizmów funkcjonowania

cywilizacji, nie umniejsza w naszych oczach wartości badań bardziej szczegółowych, lecz raczej uzmysławia ów podstawowy

fakt, że najstarsze cywilizacje były dziełem naszych własnych przodków. Historia rodzaju ludzkiego jest - jak to podkreśla

Colin Renfrew - przede wszystkim historią świata cywilizowanego, a nie człowieka jako organizmu. Najbardziej uderzające

zmiany w życiu istot ludzkich następowały na obszarach cywilizacji Starego świata - w Sumerze i Egipcie ok. 3000 r. p.n.e., w

dolinie Indusu po roku 2700 p.n.e., w dolinie Rzeki Żółtej przed rokiem 1500 p.n.e. i na Krecie ok. 2000 r. p.n.e.; a także na

obszarze Nowego świata - w Meksyku ok. 1000 r. p.n.e. i w Peru ok. 900 r. p.n.e.

Książka ta jest przewodnikiem po owych pierwszych cywilizacjach, po ich początkach, kolejach rozwoju i zmierzchu.

Koniec epoki starożytnych cywilizacji przypada na różne czasy w zależności od regionu, jednak wszędzie zbiega się z

załamaniem określonych układów historycznych.

Naszym celem jest przedstawienie szerokiej panoramy historii starożytnej poprzez śledzenie dziejów pierwszych

cywilizacji. Książka ta, obejmująca niezwykle szeroki zakres działalności człowieka, może mieć jedynie charakter wstępu.

Mamy jednak nadzieję, że Czytelnicy znajdą w niej zarówno ogólny przegląd problematyki, jak i wskazówki ułatwiające dalsze

studiowanie zagadnień bardziej szczegółowych. Każdy ze współautorów tego tomu wyraża takie właśnie życzenie.

 

 

PREHISTORIA

 

Wiek kuli ziemskiej

Uświadomienie sobie przez współczesną naukę zarówno istnienia prehistorii jak i ogromnego wieku geologicznego

kuli ziemskiej jest właściwie wynikiem badań ostatnich dwustu lat. Jakkolwiek już chiński matematyk i astronom z VIII wieku I

Sing doszedł do wniosku, że świat liczy sobie kilka milionów lat, to jednak dopiero tysiąc lat później pogląd taki został

zaakceptowany w Europie. W 1650 roku arcybiskup James Ussher z Armagh wyliczył na podstawie Starego Testamentu, że

świat powstał w roku 4004 p.n.e. Dr John Lightfoot, rektor Collegium św. Katarzyny w Cambńdge, uściślił tę datę

oświadczając, że świat został stworzony 23 października 4004 roku p.n.e. o godzinie dziewiątej rano.

Obliczenia te, przyznające naszej planecie jedynie 6000 lat istnienia, zostały opublikowane na marginesie

obowiązującego angielskiego przekładu Biblii. Mimo to poglądy Usshera i Lightfoota zaczynały wywoływać sprzeciw,

zwłaszcza w XVIII wieku, kiedy na szerszą skalę zainteresowano się skamielinami i kiedy coraz bardziej zdawano sobie sprawę

ze złożoności geologicznej budowy Ziemi. Skamieliny uznano wówczas za szczątki wymarłych gatunków zwierząt, a niektórzy

badacze wyrażali opinie, że są to ślady organizmów, które zatonęły w czasie biblijnego potopu. Z biegiem czasu, w wyniku

znacznego rozwoju nauk o Ziemi, odnaleziono więcej skamielin, a także odkryto przedmioty kamienne, które zidentyfikowano

jako narzędzia ludzkie, powstałe w okresie poprzedzającym używanie metali.

Udokumentowana została kolejność zalegania skamielin i na tej podstawie zaproponowano datowanie w oparciu o

analizę warstw zawierających skamieliny. Jednak opozycja wobec tej idei była tak silna, że wielką popularność zdobył pogląd o

istnieniu serii katastrof, które niszczyły życie zwierzęce i roślinne na Ziemi; w ten sposób miały powstać skamieliny. Po każdej

klęsce Bóg ponownie zaopatrywał Ziemię w nowe gatunki. Noe zbudował arkę, ażeby uratować się z ostatniej katastrofy.

Ogromny wiek kuli ziemskiej został powszechnie uznany za fakt na początku XIX wieku. W 1830 roku Charles Lyell

opublikował Zasady geologii, które wywarły znaczący wpływ na myśl naukową tego okresu. Świadectwami długiego

rodowodu człowieka były też znaleziska siekier krzemiennych, towarzyszących szczątkom wymarłych ssaków. Takie zabytki

odkrył po raz pierwszy francuski celnik Jacques Boucher de Crevecoeur de Perthes z Abeyille. Z całym przekonaniem

twierdził, że znaleziska te datują się z bardzo odległej przeszłości. Dziś wiemy, że wspomniane zabytki rzeczywiście pochodzą

ze starszej epoki kamienia w Europie, a od tego czasu poznano i przebadano więcej stanowisk z tego okresu na świecie.

24 listopada 1859 roku Karol Darwin opublikował O pochodzeniu gatunków, a pierwsze wydanie tego dzieła zostało

rozkupione już w pierwszym dniu sprzedaży. Darwin stawiał tezę, że rozmaitość gatunków jest wynikiem ewolucji.

Zaproponował przy tym teorię doboru naturalnego. Zgodnie z zasadami owego doboru, żywe organizmy miały

przystosowywać się do zmiennych warunków środowiskowych w ciągu wielu pokoleń. Darwin uznał, że w wyniku procesu

ewolucji gatunek może zmienić się - i w rezultacie cechy dziedziczone po przodkach ulegają zupełnej zmianie u ich

ewolucyjnych następców.

 

Początek ludzkości

W 1871 roku Darwin opublikował swoje Pochodzenie człowieka (Descent of Man). W dziele swym mocno osadzał

ludzkość w ewolucyjnym schemacie i sugerował tym samym, że mieliśmy małpiokształtnych przodków. Sugerował również,

że kolebką rodzaju ludzkiego była Afryka. Jakkolwiek godne uwagi idee Darwina były kontrowersyjne, to jednak zgromadzone

dowody naukowe stały się bazą dla powstania nowoczesnej biologii. Ewolucyjna teoria początku człowieka była

przeciwieństwem fundamentalistycznej wersji stworzenia. W 1856 roku prehistoryczne szczątki człowieka znaleziono w dolinie

rzeki Neander w Niemczech, a w 1868 dokonano dalszych odkryć w południowo-zachodniej Francji, w miejscowości Cro-

Magnon, w pobliżu Les Eyzies. W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku szczątki jeszcze bardziej prymitywnych istot

znaleziono na środkowej Jawie, potem w Chinach, w Czouk'outien, a w 1924 roku odkryto pierwszą czaszkę "małpoluda" w

południowej Afryce. Wszystkie te znaleziska wzmocniły teorie o ewolucji człowieka i miały duży wpływ na dalszy rozwój

badań.

W świetle dzisiejszych badań można stwierdzić, że kolebka człowieka znajdowała się na terenie Afryki, a dokładniej w

Wielkim Rowie Wschodnioafrykańskim. Na podstawie zachowanych fragmentów i szkieletów, pochodzących ze stanowisk w

Etiopii, Kenii i Tanzanii, jasno wynika, że linia rodowa człowieka sięga ponad 4 miliony lat wstecz. Ponadto odkrycia te

pokazują, że poza naszym rodzajem Homo istniały jeszcze inne gatunki człowiekowatych, które wygasły pomimo pełnej

adaptacji.

Obecne dane naukowe wskazują na to, iż niewielka istota człekopodobna (człowiekowata?), znana jako

Ramapithecus, była wspólnym przodkiem wszystkich kopalnych gatunków człowieka i nas samych. Szczęki i zęby

Ramapithecusa znaleziono na stanowiskach rozrzuconych od Chin do Kenii, przy czym największy ich zbiór pochodzi z

Pakistanu. Te szczątki mają około 8 milionów lat, podczas gdy znaleziska afrykańskie są starsze; ich wiek ocenia się na ok. 14

milionów lat.

Przypuszcza się, że Ramapithecus miał sylwetkę wyprostowaną i chód dwunożny, jednakże ta istotna cecha adaptacji

nie została jeszcze potwierdzona danymi w postaci szczątków kopalnych. Najnowsze poglądy przedstawiają Ramapithecusa

jako pierwsze, decydujące stadium rozwoju istot ludzkich, w którym stworzenia człekopodobne dostosowały się do życia na

otwartej przestrzeni oraz zmieniły swoją dietę i sposób poruszania się. Dalsze czynniki środowiskowe spowodowały kolejne

zmiany ewolucyjne, które zaszły w ciągu ostatnich trzech milionów lat. Szczątki kopalne wskazują, iż zmiany te następowały

tylko w Afryce, pomimo że Ramapithecus był gatunkiem szeroko rozprzestrzenionym w późnym okresie mioceńskim.

Potrzebne są dalsze dane ażeby ustalić, jak dokonało się przejście do późniejszych gatunków. Pozwoliłoby to na wyrobienie

sobie jaśniejszego poglądu na temat ich afrykańskiej genezy. W Afryce odkryto szczątki kopalne, które dowodzą, że najstarsza

forma Homo, a mianowicie Homo habilis, żyła współcześnie z gatunkiem Australopithecus robustus. Niektórzy badacze są

zdania, iż w tym czasie żył także trzeci gatunek hominidów - Australopithecus africanus. Dość powszechnie przyjmuje się, że

oba gatunki australopiteka wymarły około miliona lat temu, i że pozostały przy życiu gatunek ówczesnych hominidów, Homo

erectus, rozwijał się nadal na obszarze Starego świata, dając podstawę dla pojawienia się gatunku Homo sapiens. Zależności

ewolucyjne pomiędzy Homo habilis, Homo erectus i Homo sapiens nie są zbyt jasne, jednak wielu badaczy mimo wszystko

ustawia te trzy gatunki w jednym ciągu ewolucyjnym. Sprzeciwia się temu pogląd, że Homo habilis wymarł i że Homo erectus

pochodzi z nie odkrytego jeszcze źródła azjatyckiego.

Z zagadnieniem pochodzenia człowieka wiążą się ostatnie odkrycia z Hadar w Etiopii i z Laetoli w Tanzanii. Znaleziska

te interpretowane są jako szczątki nie znanego dotąd gatunku naszych przodków Australopithecus afarensis, będącego

ogniwem pośrednim między Ramapithecusem i późniejszymi hominidami. Te szczątki kopalne datowane są na ok. 3-4

milionów lat, a więc pochodzą z bardzo interesującego okresu ewolucyjnego.

 

Wczesne organizacje społeczne

Pomimo rozbieżności w sądach na temat związków łączących poszczególne gatunki kopalne, przyjmuje się

powszechnie, że linia Homo była tą, która wykazywała znaczące przemiany w stylu życia. Czaszki kopalne świadczą o

zmianach w kształcie mózgu, a także o powiększaniu się jego pojemności, co należy wiązać z produkcją narzędzi kamiennych

oraz większym spożyciem mięsa. Analiza danych archeologicznych wskazuje, że u wczesnego Homo występowały już takie

zjawiska, jak dzielenie żywności i korzystanie ze stałych siedzib, co pociągało za sobą rozwój mowy i kultury, jako naturalnych

następstw tej jedynej w swoim rodzaju adaptacji.

Homo habilis i wczesne formy Homo erectus były bardziej zależne od diety mięsnej, z czym ściśle wiązała się

potrzeba posiadania ostrych narzędzi. Z ekonomii opartej na spożyciu mięsa wynikały ważne konsekwencje społeczne, co

przejawiało się w skomplikowaniu stosunków międzyludzkich, zwłaszcza między osobnikami odmiennej płci.

Kolejnym ważnym czynnikiem były szersze możliwości w zakresie penetracji nowych środowisk. Tym tłumaczy się

rozprzestrzenienie Homo erectus ze źródła afrykańskiego lub azjatyckiego. Gdyby nie konieczność szukania nowych terenów

myśliwskich, wędrówka odbywałaby się prawdopodobnie bardzo wolno. Najnowsze badania nad społecznościami zbieracko-

łowieckimi wskazują na potrzebę utrzymania w nich niskiej liczebności poszczególnych grup, wynoszącej średnio od 25 do 50

osobników.

Rozprzestrzenienie się Homo erectus w Afryce, Europie i Azji spowodowało izolację wielu grup, w rezultacie czego

pojawiało się zróżnicowanie regionalne. Niektóre grupy dostosowały się do klimatu umiarkowanego i może w ten sposób

należy tłumaczyć pierwsze świadome wykorzystanie ognia wpierw do ogrzewania, a później do przygotowywania jedzenia.

Szczątki kopalne Homo erectus datowane są na 1,5-0,5 miliona lat, mają zróżnicowaną charakterystykę, w sumie jednak oprócz

pojemności czaszki, wynoszącej 775-1100 cm3, są bardzo podobne do kości człowieka współczesnego. Charakterystyczne

"nastroszone brwi" nie miały tu znaczenia ewolucyjnego.

Wczesne formy Homo sapiens są ewolucyjnymi potomkami Homo erectus, jednak badacze i w tym wypadku nie są

zgodni co do szczegółów. Jedna z teorii zakłada, że Homo sapiens rozwinął się w jednym tylko miejscu, skąd rozprzestrzenił

się, wypierając rozproszone grupy Homo erectus. Poszczególne populacje Homo sapiens oddalały się od siebie coraz bardziej,

co miało wpływ na powstanie współczesnych ras ludzkich. Mniej popularna alternatywna teoria przedstawia Homo erectus

tylko jako formę ewolucyjną, która stopniowo przekształcała się w gatunek Homo sapiens na obszarze całego Starego świata.

Żeby jednak zaakceptować tę koncepcję, trzeba najpierw uznać Homo erectus i Homo sapiens za jeden gatunek; obie te istoty

byłyby elementami jednej linii ewolucyjnej z wyraźnie zaznaczonymi stadiami wczesnymi i późnymi. Różnice między tymi

stadiami byłyby w takim razie tylko kwestią czasu.

Przykładem wczesnego etapu rozwoju Homo sapiens jest neandertalczyk, u którego nastąpiło wyraźne powiększenie

mózgu. Szczegółowe badania stanowisk neandertalskich w Europie i Azji Zachodniej wskazują, że legitymował się on

rozwiniętą kulturą i bardzo złożonym stylem życia. Odkrycia ze Shanidar w Iraku sugerują, że ludzie neandertalscy mieli idee

religijne i wierzyli w życie pozagrobowe już około 60000 lat temu. Z czasów niewiele późniejszych znane są przykłady sztuki

prehistorycznej i długotrwałego zasiedlenia stanowisk przez grupy łowców.

Bogactwo śladów bytowania neandertalczyków w Europie w ciągu 40000 lat dostarcza danych na temat ówczesnych

warunków życia. Z różnych przyczyn więcej badań przeprowadzono w Europie, dlatego też ubóstwo materiałów z Afryki, Azji

czy Ameryki nie może stanowić dowodu na europejską genezę współczesnego człowieka.

Stosunkowo niedawno, bo w ciągu ostatnich 10000 lat, różne grupy ludzi gatunku Homo sapiens zaczęły w

niektórych miejscach celowo produkować żywność Obecnie z wielu stanowisk posiadamy dowody archeologiczne na

udomowienie zwierząt i uprawę roślin, czym wiąże się pojęcie "rewolucji rolniczej". W rzeczywistości zjawisko udomowienia

dzikich gatunków rozpoczęło się prawdopodobnie wcześniej, może około 100000 lat temu, kiedy pojawił się pierwszy sapiens.

Dane, jakimi w tym względzie dysponujemy, są niezwykle skromne, ale otwierają one bardzo ważne pole do dalszych badań

pradziejowych.

Powodzenie w rolnictwie pozwoliło grupom ludzi pozostawanie na jednym obszarze przez dłuższy okres, a także na

powiększenie liczebności pojedynczych grup Ten sposób życia skomplikował również obraz kultury, która charakteryzowała

ową kolejną, a może i zarazem ostatnią fazę ewolucji rodzaju ludzkiego. Tak zaczyna się okres "cywilizacji", o którym wiele

wiemy dzięki pisanym świadectwom naszych najbliższych przodków .

 

 

POWSTANIE CYWILIZACJI

 

Cywilizacja

Wśród organizmów, które zamieszkują, względnie zamieszkiwały kulę ziemską, tylko człowiek posiada swoją

niepowtarzalną historię. Oczywiście dla każdego gatunku można stworzyć historię jego powstania, związaną z przeobrażeniami

formy wyjściowej, które pozwoliły danemu gatunkowi na lepsze przystosowanie się do środowiska, co też odpowiada tezie

Darwina o zasadach "doboru naturalnego".

Lecz człowiek różni się od innych stworzeń. Minęło zaledwie 2-3 miliony lat od jego pojawienia się, c stanowi

stosunkowo krótki okres w skali ewolucji, i tylko około 40000 lat od zaistnienia pierwszego świadectwa egzystencji naszego

obecnego gatunku, Homo sapiens sapiens. A jednak w tym krótkim okresie człowiek zupełnie zmienił swoje zachowanie od

stylu życia wczesnych hominidów, które trudniły się zbieractwem dzikich roślin i, sporadycznie, myślistwem, po sposób bycia

obywateli współczesnego świata. Zupełnie przy tym przekształcił swe osobiste środowisko - od narodzin w szpitalnym

oddziale położniczym do pochowania (lub spalenia) wedle zwyczajów religijnych, liczących sobie prawdopodobnie nie więcej

niż 2000 lat. Natomiast genetycznie rzecz biorąc, współczesny człowiek jest bardzo podobny do swych paleolitycznych

przodków z okresu zlodowaceń.

Ten historyczny proces jest przeto jedyny i niepowtarzalny. Z jednej strony człowiek przychodzący na świat różni się

od swych odległych przodków w takim mniej więcej stopniu, w jakim różnili się nowo narodzeni przedstawiciele dawnych

gatunków "niehistorycznych". Współczesne niemowlę i dziecko paleolityczne trudno byłoby odróżnić. Lecz każde z nich jest

spadkobiercą całkowicie odmiennego stylu życia i świata. Historia człowieka jest głównie historią obecnego świata, a nie

dziejami organizmu ludzkiego. W ciągu tysiącleci otoczenie człowieka podlegało uderzającym, wręcz rewolucyjnym zmianom.

Najważniejsze z owych zmian dokonały się za sprawą powstania cywilizacji.

 

Powstanie cywilizacji

Wywodząc swój ród od dawnych afrykańskich przodków sprzed kilku milionów lat, dostrzegamy w jego dziejach

kilka punktów zwrotnych. Chyba najciekawszym z nich, ale jeszcze niedostatecznie poznanym, jest rozwinięcie się Homo

sapiens sapiens w górnym paleolicie, tj. ok. 40000 lat temu. Proces ten mógł się dokonać na ograniczonym obszarze Ziemi.

Jednak późniejszy postęp w produkcji pożywienia nastąpił samorzutnie na różnych obszarach w ciągu następnych tysiącleci,

od końca zlodowacenia. Na tych obszarach człowiek udomowił zwierzęta i nauczył się uprawiać rośliny, przekształcając w ten

sposób źródła swojego utrzymania i obejmując nad nimi kontrolę. Naturalnie zmiany te trwały długo i niektóre z nich swoimi

korzeniami sięgają odległych czasów: "rewolucja neolityczna" nie dokonała się nagle. Jej skutki miały podstawowe znaczenie

dla zasiedlenia obszarów dotychczas bezludnych np. pozbawionych opadów dolin Mezopotamii czy wysp Polinezji. Ten

proces spowodował też powiększenie populacji oraz rozwój stałego osadnictwa - po raz pierwszy w różnorakim środowisku.

Osady pierwszych rolników były bardzo małe; wioski liczyły od 100 do 200 mieszkańców. W przypadku wyjątkowo

sprzyjających warunków mieszkańców mogło być więcej. Dla przykładu w oazie Jerycho osada zajmowała powierzchnię 30

hektarów i miała mury obronne już 7000 lat p.n.e. Kilka tysiącleci później nastąpiły dalsze istotne przemiany. W różnych

częściach świata zaczęły powstawać miasta. Takie skupiska ludności zajmowały powierzchnię od 76 hektarów, jak niektóre

miasta sumeryjskie ok. 2500 lat p.n.e., do 23 km2, jak Niniwa, prawie 2000 lat później. Teotihuacan w Meksyku miał ok. 600

roku n.e., powierzchnię 21 km2.

Te nowe osady nie były tylko skupiskami ludności. Zamieszkiwały je społeczeństwa nowego typu, z mocno

zorganizowanym zarządem centralnym. Każdy taki organizm polityczny miał władcę, centralną administrację i organy

wykonawcze. Takie organizmy nazywane są przez etnologów "społeczeństwami państwowymi". Wraz z miastami i państwami

pojawiła się cała seria dalszych osiągnięć człowieka. Poczyniono postępy w wielu dziedzinach technologii, na przykład w

metalurgii (na obszarach Starego świata), w technikach chemicznych i w inżynierii. Nastąpił rozwój nauki, widoczny w

pojawieniu się kalendarza w kulturze środkowoamerykańskich Majów. Wynaleziono pismo. Wszędzie władcy i kapłani

mieszkali w luksusowych pałacach i modlili się w imponujących świątyniach, a społeczeństwo było bardzo zróżnicowane pod

względem majątkowym.

Do grupy twórców wielkich i starych cywilizacji zaliczamy Sumerów z Mezopotamii (ok. 3000 lat p.n.e.), Egipcjan z

doliny Nilu (również ok. 3000 lat p.n.e.), mieszkańców doliny Indusu (po 2700 p.n.e.), Chińczyków z epoki Szangi (przed 1500

p.n.e.) i Kreteńczyków (ok. 2000 p.n.e.). W Nowym świecie istniały cywilizacje Olmeków w Meksyku (od l000 lat p.n.e. i

Chavin w Peru (od 900 lat p.n.e.). Po wszystkich tych cywilizacjach pozostały monumenty i dzieła sztuki, które niekiedy

przewyższają nowożytne zabytki występujące na tych obszarach. Z drugiej strony pałace i freski Krety minojskiej nie miały

godnych siebie konkurentów wśród wcześniejszych osiągnięć ludów egejskich i nie ma też wcześniejszych prototypów

wyrobów befpoki Szang. Na każóy ukazywało się coś nowego i nieocz

 

Co lizacja?

To niezwykłe zjawise siojawienie się  ytanowi jeden z najważniejswyhistieka i jednocześnie jest niezwykle trumaczenia. Trudno oylizacji. Geografowie

rozpatrują j   

Divide err

r

Abnormal program termination

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin