POLSKIE TŁUMACZENIE.rtf

(30 KB) Pobierz

Stenogram rozmów z kokpitu Tu-154M

Stenogram zapisu czarnych skrzynek samolotu Tu-154 M podczas lotu 101 do Smoleńska. W katastrofie zginęło 96 osób.

Legenda:

 

2P - drugi pilot

 

KRL - kontroler ruchu lotniczego

 

N - nawigator

 

IP - inżynier pokładowy

 

KBC - dowódca statku powietrznego

 

A - nieokreślony rozmówca

 

S - stewardessa

 

niezr. - niezrozumiałe

 

TAWS - informacja głosowa TAWS

 

Stenogramy z rejestru rozmów w kokpicie

 

08:02:48   A   (niezr.)

 

08:02:51   A   (niezr.)

 

08:02:54   A   (niezr.)

 

08:02:59   A   (niezr.)

 

08:03:08   A   (niezr.)

 

08:03:12   N   (niezr.) Za wielką wodę...

 

08:03:17   N   (niezr.) Dowódca mówił.

 

08:03:20   2P   (niezr.) Za wielką wodę...

 

08:03:22   2P   (niezr.) Za wielką wodę na czterogwiazdkowego generała.

 

08:03:30   2P   I teraz tak zapierdala, bo musi jeszcze nalatać 40 godzin.

 

08:03:35   2P   Nie, a jak nie może, to wiesz, wtedy zapierdala do Poznania.

 

08:03:47   A   (niezr.)

 

08:03:54   A   Na koniec kariery pewnie jeszcze (niezr.) za odpowiednią (niezr.).

 

08:04:02   KRL   DHS contact Minsk118 correction 120,125.

 

08:04:04   A   (niezr.) Dowódca nie wiedział (niezr.)

 

08:04:11   A   To będzie... makabra będzie. Nic nie będzie widać.

 

08:04:15   KRL   DCMHS

 

08:04:16   2P   Cargo

 

08:04:19   A   (niezr.)

 

08:04:29   KRL   DCMHS

 

08:04:33   DCMHS   Go ahead.

 

08:04:34   KRL   Contact Minsk 120,125.

 

08:04:39   DCMHS   Minsk 120, 125, DCMHS, good bye.

 

08:04:43   KRL   Bye.

 

08:04:49   A   (niezr.)

 

08:04:57   2P   No właśnie, nic się nie dorobił.

 

08:04:58   A   (niezr.)

 

08:05:58   KRL   Polish Air Force, 101, contact Minsk 118,975.  

 

08:06:05   N   118,975, Polish Air Force 101, thank you, good bye.

 

08:06:09   KRL   Bye.

 

08:06:11   2P   "Do swidanija" się mówi.

 

08:06:12   N   Właśnie nie wiem, czy to jest "Do swidanija", czy...

 

08:06:14   2P   A jak?

 

08:06:14   N   Ja nie zgodziłbym się...

 

08:06:16   2P   "Dobroje ranieco"

 

08:06:18   2P   Powiedz tak, zobaczymy czy załapie (śmiech).

 

08:06:27   2P   Dobroje ranieco.

 

08:06:31   N   Minsk-Control, Polish Air Force 1-0-1, dzień dobry, FL 3-3-0, over Minsk.

 

08:06:38   KRL   Polish Air Force 1-0-1, Minsk-Control, dobry... dzień dobry, Radar Contact.

 

08:06:45   2P   (śmiech) mówiłem (niezr.)

 

08:06:49   KRL   Aerofłot 141, pracujcie Mińsk-Kontrola 133,425.

 

08:06:55   2P   Co? Oczywiście, że nie.

 

08:06:56   141   133,425, powtórzcie.

 

08:06:57   KBC   Jasiek go pytał.

 

08:06:59   2P   Co?

 

08:06:59   KRL   Prawidłowo?

 

08:07:01   KBC   Jasiek go pytał.

 

08:07:01   141   33,425, dziękuję, do widzenia Aerofłot 141.

 

08:07:02   A   (niezr.) trzy.

 

08:07:07   KRL   Polish Air Force 1-0-1, what FL are you going to reach to ASKIL?

 

08:07:08   A   (niezr.).

 

08:07:12   A   Three Thousand nine hundred.

 

08:07:14   N   3900 Polish Air Force 1-0-1.

 

08:07:16   KRL   OK.

 

08:07:17   KRL   Report when ready for descent.

 

08:07:20   N   Yeah.

 

08:07:29   A   (niezr.)

 

08:07:34   2P   No pewnie.

 

08:07:37   A   (niezr.)

 

08:07:48   2P   Dobra.

 

08:07:49   A   (niezr.)

 

08:07:54   2P   Dawaj następne.

 

08:07:56   A   (niezr.)

 

08:07:59   141   Mińsk-Aerofłot 141.

 

08:08:02   KRL   Tak, ja pewnie przez pomyłkę. 133,55.

 

08:08:06   141   133,55, z Wilnem, do widzenia, dziękuję.

 

08:08:32   2P   Postanowiliście?

 

08:08:33   A   (niezr.)

 

08:08:36   2P   Co?

 

08:08:36   A   (niezr.) Michalak.

 

08:08:39   2P   Wiesz...

 

08:08:40   2P   Wiesz co, to akurat bedzie (niezr.).

 

08:08:42   2P   Idealnie.

 

08:08:43   A   (niezr.)

 

08:08:48   2P   Wiesz co...

 

09:08:52   KBC   E tam.

 

08:08:55   2P   (niezr.)

 

08:09:17   A   (niezr.)

 

08:09:22   N   Minsk-Control, PLF, Polish Air Force 1-0-1, ready for descent.

 

08:09:27   KRL   Polish Air Force 1-0-1, now descent to FL 3900 meters.

 

08:09:35   N   Descending to FL 3900 meters, Polish Air Force 1-0-1.

 

08:09:40   KBC   Mały gaz.

 

08:09:41   IP   Mały gaz.

 

08:09:47   KBC   I WN-y.

 

08:09:48   IP   Są WN-y.

 

08:09:49   A   (niezr.)

 

08:09:52   N   Mogę kartę?

 

08:09:53   KBC   Bardzo proszę.

 

08:09:54   N   Procedura.

 

08:09:56   KBC   Jeszcze nieznana.

 

08:09:57   N   dane do lądowania.

 

08:09:59   2P   Częściowo zapisane.

 

08:10:00   N   TKS. Mamy kurs 72, rodzaj pracy GPK.

 

08:10:06   A   (niezr.).

 

08:10:07   N   RW, nastawniki, RW.

 

08:10:10   KBC   100 metrów.

 

08:10:12   KBC   Kurs pasa za chwileczkę.

 

08:10:13   N   Paliwo.

 

08:10:14   2P   Około 11 ton do lądowania.

 

08:10:15   1958   Dzień dobry, Minńsk-Kontrola, Bieławija 19 - 58, jestem na kursie 085, nabieramy 190-y poziom, podpisano 9-100.

 

08:10:16   IP   Potwierdzam.

 

08:10:19   2P   Dobra, nie ustawiamy jeszcze.

 

08:10:21   KBC   Ustawimy sobie 2-5-9, z tamtej strony.

 

08:10:23   KRL   Białoruski 19-85...58, Mińsk-Kontrola, dzień dobry, kontrola wtórna, na zmienionym kursie kontynuujcie nabór 7500 metrów.

 

08:10:31   1958   Na zmienionym kursie 7500 metrów nabieramy, 19-58.

 

08:10:37   N   (niezr.)

 

08:10:40   KBC   Nic takiego.

 

08:10:41   N   Aha.

 

08:10:45   KBC   Kurs pasa 2-5-9 ustawiony.

 

08:10:47   2P   U mnie też.

 

08:10:48   2P   U mnie też.

 

08:10:51   2P   Ja też tak "maju".

 

08:11:01   2P   Nie no, ziemię widać... Coś tam widać... Może nie będzie tragedii...

 

08:11:07   2P   Masz coś do pisania?

 

08:11:10   N   Tak, mam.

 

08:11:16   2P   To co? Powoli się szykujemy.

 

08:11:22   A   (niezr.)

 

08:11:23   KRL   German-Cargo 5-1-0, contact Moscow on 128,8.

 

08:11:29   A   Dziś kurs, temperatura, ciśnienie (niezr.).

 

08:11:30   510   128,8, German-Cargo 5-1-0, bye-bye.

 

08:11:33   KRL   Bye.

 

08:11:34   IP   Mogę jeszcze ciśnienie i temperaturę?

 

08:11:36   N   Skąd mam wiedzieć (niezr.)?

 

08:11:38   2P   Nie wiem. Nie, powiedz jaka jest temperatura. Ziiiimno. (śmiech).

 

08:11:43   A   (niezr.)

 

08:11:46   A   (niezr.)

 

08:11:50   2P   Ziiiiiimno.

 

08:11:51   A   (niezr.)

 

08:11:52   2P   Nie.

 

08:12:17   2P   (niezr.) Nie?

 

08:12:19   KBC   Nie.

 

08:12:20   2P   Widzimy jeszcze?

 

08:12:22   KRL   Białoruski 19-58, na zmienionym kursie kontynuujcie wznoszenie 9100.

 

08:12:27   1958   Na kursie 0-85, kontynuujemy wznoszenie 9100, Bieławija 19-58.

 

08:12:28   2P   (Z naborem do dziewięciu, tak?) albo: (Z naborem do dziewięciuset?)

 

08:12:31   KBC   Do 9100.

 

08:13:10   A   (niezr.)

 

08:13:28   2P   Ile?

 

08:13:30   A   2-5-2.

 

08:13:33   A   (niezr.)

 

08:13:35      A nie mówiłam, że ja?

 

08:13:37   A   (10 godzin)

 

08:13:39   KBC   Nie, Basia (niezr.)

 

08:13:50   A   (niezr.)

 

08:14:06   KRL   Polish 1-0... Polish Air Force 1-0-1, for information at 06:11 Smolensk visibility 400 meters fog.

 

08:14:22   A   (niezr.)

 

08:14:25   N   Roger, Polish Air Force 1-0-1.

 

08:14:30   KRL   (niezr.) Dzień dobry, podchodzimy do punktu RATIN na 9600 metrów, na zmianę 3-4-0.

 

08:14:37   KRL   Białoruski 19-58, kurs ASKIL.

 

08:14:40   1958    Kurs ASKIL, nabieramy 9100, Bieławija 19-58.

 

08:14:44   KRL   Aerofłot 258, Mińsk-Kontrola, dzień dobry, kontrola wtórna, kod transpondera 51-31, na zmianę jaki poziom usłyszałeś?

 

08:14:50   285   3-4-0, jeśli można, Aerofłot 2-8-5.

 

08:14:50   N   (niezr.)

 

08:14:53   2P   Co?

 

08:14:54   N   (niezr.)

 

08:14:54   KRL   Aerofłot 285-ty, nabierajcie 340.

 

08:14:58   285   Nabieram poziom 3-4-0, SQUAWK 51-31 ustawiliśmy, gotowi na LETKI.

 

08:15:03   KRL   Proszę, LETKI prosto.

 

08:15:05   285   I przyjmujemy kurs prosto na LETKI, Aerofłot 2-8-5.

 

08:15:07   (N)   To tak nie za dużo, co?

 

08:15:11   A   (niezr.)

 

08:15:24   A   (niezr.)

 

08:15:29   IP   Mamy paliwo (niezr.).

 

08:15:42   A   (niezr.)

 

08:15:59   A   (niezr.).

 

08:16:11   2P   A nie wiesz, czy (niezr.) z pogodą w kraju, co?

 

08:16:17   A   (niezr.)

 

08:16:29   A   (niezr.)

 

08:16:34   2P   Ale 10-ta i mgła?

 

08:16:38   A   (niezr.)

 

08:16:45   2P  Daj tę rozpiszę (rozpiskę), (co ci wcześniej dałem).

 

08:16:48   A   (niezr.)

 

08:16:52   A   Jeszcze raz.

 

08:16:53   A   (niezr.)

 

08:16:59   A   (niezr.)

 

08:17:25   KRL   Aerofłot 2-8-5, pracujcie Mińsk-Kontrola, 120-125.

 

08:17:31   285   120,125, wszystkiego dobrego, Aerofłot 285.

 

08:17:33   KBC   (niezr.) Basiu.

 

08:17:40   KBC   Nieciekawie, wyszła mgła, nie wiadomo, czy wylądujemy.

 

08:17:43   IP   Tak? (niezr.).

 

08:18:09   A   A jeśli nie wylądujemy, to co?

 

08:18:13   KBC   Odejdziemy.

 

08:18:14   A   (niezr.)

 

08:18:17   A   Jaką informację już posiadamy (niezr.) do Warszawy?

 

08:18:19   A   Koło siódmej.

 

08:18:22   A   Ile mamy paliwa?

 

08:18:24   2P   Mamy około 13-12,5 tony.

 

08:18:32   A   (niezr.)

 

08:18:32   2P   Da radę!

 

08:18:33   A   (niezr.).

 

08:18:49   KBC   Może wylądował, może dowiedz się, czy jest mgła.

 

08:18:51   331   Mińsk-Kontrola, dzień dobry, Transaero 331, podchodzę do punktu ASKIL, poziom 9600, na zmianę 3.2.0.

 

08:18:52   A   (niezr.)

 

08:19:02   KRL   Dzień dobry, Transaero 3-3-1, Mińsk-Kontrola, kontrola wtórna, zezwalam kurs na LETKI, nabierajcie poziom 3-2-0, SQUAWK 51-35.

 

08:19:14   A   Remek (niezr.), wiesz?

 

08:19:15   331   Kurs LETKI, nabieram 3-2-0, SQUAWK 51-35, Transaero 331.

 

08:19:17   A   (niezr.).

 

08:19:24   KBC   A później podejdziemy i zobaczymy.

 

08:19:24   2P   Podejdziemy, zobaczymy.

 

08:19:43   2P   Miałem tak, miałem tak. A jak już wylądowaliśmy (niezr.)

 

08:19:49   A   (niezr.) tylko w Gdańsku mieliśmy (niezr.), a na Gdańsku (niezr.),

 

08:20:07   2P   Tu jak by było 2-5-9, byłoby nawet lepiej, bo by było nie pod słońce.

 

08:20:12   A   Mhm...

 

08:20:35   KBC   7-6.

 

08:20:36   IP   7-6.

 

08:20:37   A   I jeden poziom zostaw.

 

08:20:44   KBC   A nawet 7-8.

 

08:20:45   IP   7-8.

 

08:20:54   A   Jest 7-8.

 

08:20:56   S   Aruś, zapinamy pasy?

 

08:20:59   KBC   Pasy zapinamy.

 

08:21:08   A   (niezr.).

 

08:21:17   2P   Ty patrz po kierunku. Arek, wysokość po odległości ci czytać?

 

08:22:11   KRL   Polish Air Force 1-0-1, position ASKIL, contact Moscow - Control on 128,8, good bye

 

08:22:18   A   (niezr.).

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin