Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka-Zdzisław Dąbrowski.txt

(1339 KB) Pobierz
W�z�owe problemy opieki i wychowania w domu dziecka
pod redakcj� ZDZIS�AWA D�BROWSKIEGO
Wy�sza Szko�a Pedagogiczna � Olsztyn 1997



Spis tre�ci

Wst�p do wydania pierwszego Zdzis�aw D�browski ...................	13
Wst�p do wydania drugiego Zdzis�aw D�browski ....................	15
1. OG�LNA CHARAKTERYSTYKA METODYKI OPIEKI
I WYCHOWANIA W DOMU DZIECKA Zdzis�aw D�browski ..........	17
1.1. Uwagi wst�pne ................ . . ................	17
1.2. Og�lne poj�cie metodyki opieki i wychowania w domu dziecka ........	18
1.3. Metodyka a wiedza og�lna ............................	20
1.4. Twierdzenia i dyrektywy w metodyce ......................	23
1.4.1. Twierdzenia diagnozy (modelu realnego) .................	24
1.4.2. Twierdzenia modelu-wzorca ........................	25
1.4.3. Twierdzenia funkcji ............................	26
1.4.4. Twierdzenia zada� .............................	27
1.4.5. Twierdzenia zasad .............................	28
1.4.6. Twierdzenia form .............................	30
1.4.7. Twierdzenia metod .............................	30
1.4.8. Twierdzenia zale�no�ci ...........................	34
1.4.9. Twierdzenia oceniaj�ce ..........................	37
1.5. �r�d�a tre�ciowe metodyki ............................	40
1.5.1. Charakterystyka og�lna ..........................	40
1.5.2. Wiedza og�lna ...............................	41
1.5.3. Wiedza z zakresu opieki zak�adowej ...................	42
1.5.4. Do�wiadczenia wynikaj�ce z praktyki wsp�czesnej ...........	43
1.5.5. Statut domu dziecka ............................	44
1.5.6. Tw�rczy wk�ad autor�w ...........................	45
1.6. Metodyka i jej realizatorzy w praktyce .....................	46
1.6.1. Niezb�dno�� metodyki w praktyce ....................	46
1.6.2. Praktyczne wykorzystywanie metodyki ..................	47
1.6.3. Metodyka a samodzielne i tw�rcze dzia�anie ...............	51
1.6.4. Realizacja dyrektyw metodyki a dyspozycje osobowo�ciowe
wychowawcy ................................	52
1.6.4.1. Wiedza og�lna ..........................	53
1.6.4.2. Postawa zaanga�owania .....................	53
1.6.4.3. Umiej�tno�ci praktyczne .....................	55
1.6.4.4. W�a�ciwo�ci zespo�u pracowniczego ...............	56
1.7. Funkcje metodyki .................................	57
1.7.1. Og�lne poj�cie i rodzaje funkcji metodyki ................	57
1.7.2. Funkcje metodyki w odniesieniu do wychowawc�w dom�w dziecka .	59
1.7.3. Funkcje metodyki dotycz�ce procesu opieku�czo-wychowawczego
i sytuacji wychowank�w ..........................	60

l .7.4. Funkcje metodyki w odniesieniu do instytucji kszta�cenia
i doskonalenia ...............................	61
2. PROBLEMATYKA MODELU DOMU DZIECKA Albin Kelm .........	65
2.1. Zastosowanie modelu w nauce ........;.................	65
2.2. Przes�anki modelu plac�wki opieku�czo-wychowawcz�j. ...........	65
2.3. Przes�anki modelu domu dziecka .........................	67
2.4. Zakres rozwa�a� modelowych ..........................	70
2.5. Funkcja spo�eczna i typologia plac�wek opieku�czo-wychowawczych ....	71
2.6. Prognoza rozwoju potrzeb opieki ........................	72
2.7. Funkcja spo�eczna domu dziecka i dob�r wychowank�w ...........	74
2.8. Zadania domu dziecka wobec wychowank�w ..................	76
2.9. Cele i warto�ci w pracy opieku�czo-wychowawcz�j domu dziecka ......	77
2.10. Dob�r i rola kadry w domu dziecka ......................	78
2.11. Uk�ad strukturalny plac�wki ..........................	79
2.11.1. Og�lna koncepcja opieki wychowawczej ................	80
2.11.2. Elementy sk�adowe dom�w dziecka ..................	81
2.11.3. Planowanie uk�adu wn�trz .......................	82
2.11.4. Bud�et domu dziecka ..........................	83
2.11.5. Kontakty domu dziecka ze �rodowiskiem ...............	84
2.12. Uk�ad funkcjonalny plac�wki ..........................	85
2.12.1. Koncepcja grupy wychowawczej ....................	85
2.12.2. Programowanie pracy ..........................	86
2.12.3. Rozk�ad zaj�� ..............................	87
2.12.4. Uk�ad zaj�� pracownik�w .......................	87
2.12.5. Ukierunkowanie wi�zi domu dziecka ze �rodowiskiem ........	88
2.13. Rola samorz�du wychowank�w ........................	89
2.14. Integracja spo�eczno�ci domu dziecka .....................	91
2.15. Status zawodowy wychowawcy domu dziecka .................	92
2.16. Tendencje rozwojowe dom�w dziecka .....................	93
2.17. Przewidywane warianty rozwi�za� modelowych ................	95
2.18. Koncepcja jednostek metodycznych pracy opieku�czo-wychowawcz�j
w plac�wkach opieku�czo-wychowawczych ..................	96
3. PODSTAWOWE WYZNACZNIKI, ZA�O�ENIA I ELEMENTY
MODELU-WZORCA DOMU DZIECKA Zdzis�aw D�browski ..........	103
3.1. Poj�cie i funkcje modelu .............................	103
3.2. Wyznaczniki modelu-wzorca domu dziecka ...................	106
3.2.1. Uwagi og�lne ................................	106
3.2.2. Zapotrzebowanie spo�eczne ........................	107
3.2.3. Wymagania opieki .............................	108
3.2.3.1. Uwagi wst�pne ..........................	108
3.2.3.2. Aksjomaty i prawid�owo�ci ...................	109
3.2.4. Wymagania wychowania ..........................	112
3.2.4.1. Zasada modyfikacji wychowawczej opieki ...........	112
3.2.4.2. Wychowanie przez prac� .....................	113

............ 61

Kelm ......... 65

............ 65

!j. ........... 65

............ 67

............ 70

ychowawczych .... 71

............ 72

w ........... 74

............ 76

nu dziecka ...... 77

............ 78

^ . .......... 79

'............ 80

............ 81

h ^ "' e'5
^. ........... 82 i

'............ 83 l



............ 84 l

............ 85 |

............ 85

............ 86

............ 87 1

............ 87

viskiem ........ 88 E

............ 89

............ 91

............ 92

............ 93

............ 95

wychowawczej

............ 96

IENTY

vski .......... 103 :

............ 103

............ 106

............ 106

............ 107

............ 108

............ 108

............ 109

............ 112

� ........... 112

K^. . ........ 113


3.2.4.3. Wsp�rz�dzenie i wsp�gospodarzenie .............
3.2.4.4. Tworzenie �rodowiska wychowawczego ............
3.3. Za�o�enia modelu-wzorca domu dziecka ...................
3.3.1. Uwagi wst�pne ..............................
3.3.2. Postulowany model - funkcj� warto�ci, konieczno�ci i mo�liwo�ci .
3.3.3. Standard warunk�w �ycia analogiczny jak w przeci�tnej normalnej rodzinie ...................... ...".-^-�-�-^^,.,",__"._�
3.3.4. Przyswojenie humanistycznych wzor�w �ycia .... "_._._J"_,"- ,--.
3.3.5. R�wnowaga i zgodno�� wewn�trzno-zewn�trzna ...........
3.3.6. Zoptymalizowane po��czenie element�w formalnego i nieformalnego uk�adu opieku�czego ..........................
3.3.7. Wielofunkcyjno�� w granicach realnych mo�liwo�ci ..........
3.3.8. Urzeczywistnianie warto�ci opieki rodzinnej ..............
3.3.9. Zachowanie swoisto�ci uk�adu egzystencjalno-opieku�czego .....
3.3.10. Zasilanie materialne zewn�trzno-wewn�trzne .............
3.3.11. Zasilanie psychiczne wewn�trzne ...................
3.3.12. Postulowany uk�ad - dobrze poj�t� elementarn� szko�� �ycia . . .
3.4. Elementy struktury formy opieki - teren realizacji za�o�e� modelowych .
3.4.1. Uwagi wst�pne ..............................
3.4.2. Poziom pierwszy - "czystej formy" ..................
3.4.3. Poziom drugi - funkcji i tre�ci specyficznych .............
3.4.4. Poziom trzeci - niezmienniki (inwariancje) opieki ..........
3.4.5. Formy opieki: zupe�ne, podstawowe i elementarne ..........
4. URZECZYWISTNIANIE MODELU-WZORCA DOMU DZIECKA
(droga systemowa) Miko�aj Winiarski........................
4.1. Na czym polega kreowanie modelu-wzorca domu dziecka? .........
4.2. Specyfika orientacji systemowej ........................
4.3. Dom dziecka jako system opieki i wychowania ................
4.4. Post�powanie systemowe ............................
4.5. Diagnoza rzeczywisto�ci opieku�czo-wychowawczej .............
4.6. Mechanizm dzia�alno�ci systemotw�rczej ...................
5. MATERIALNE PODSTAWY DZIA�ALNO�CI OPIEKU�CZO-WYCHOWAWCZEJ Zdzis�aw D�browski.....................
5.1. Uwagi wst�pne .................................
5.2. Lokalizacja i rozmieszczenie dom�w dziecka .................
5.3. Budynek i jego otoczenie ............................
5.4. Bud�et i jego realizacja .............................
5.5. Zaplecze gospodarcze ..............................
5.6. �ywienie .....................................
5.7. Osobiste wyposa�enie wychowank�w .....................
6. STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZESPO�U WYCHOWANK�W
I WYCHOWAWC�W Zdzis�aw D�browski ....................
6.1. Og�lne poj�cie struktury i jej funkcji .....................
6.2. Struktura rodziny a opieka i wychowanie ...................


6.3. Struktury rodzinne w opiece zak�adowej .................... 183
6.4. Struktura organizacyjna zespo�u wychowank�w i jej elementy sk�adowe ... 185
6.5. Opieku�czo-wychowawcze walory i trudno�ci realizacyjne rozwojowo-
-koedukacyjnej grupy wychowawczej ...................... 189
6.6. Struktura zespo�u wychowawc�w ........................ 194
7. PODSTAWOWE ZADANIA DOMU DZIECKA W DZIEDZINIE
ROZWOJU UMYS�OWEGO I NAUKI SZKOLNEJ WYCHOWANK�W Jadwiga Raczkowska .................................. 199
7-1. Uwagi wst�pne .................................. 199
7.2. Sytuacja szkolna wychowank�w ......................... 200
7.3. Przyczyny niepowodze� szkolnych wychowank�w ^.............. 202
7.4. Zadania domu dziecka w dziedzinie rozwoju umysfowego wychowank�w . . 207
7.5. Mo�liwo�ci rozwoju umys�owego wychowank�w w domu dziecka ...... 209
7.6. Sposoby wspomagania rozwoju umys�owego wychowank�w ......... 211
7.6.1. Ranga prob...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin