MARZEC.doc

(169 KB) Pobierz
cele

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ

DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH

MARZEC 2009

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Przedszkolak mały, duży wie do czego łyżka służy?”

 

 

L.P.

CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI

TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

UWAGI

1.

Zapoznanie z prawidłowym posługiwaniem się kubkiem i łyżką – sposobem trzymania.

Zwrócenie uwagi na kulturalne spożywanie posiłków -przestrzeganie umów (np. nie kręcimy się, nie rozmawiamy). Wdrażanie do używania słów smacznego, dziękuję.

„Do czego służy kubek, a do czego łyżka?”.

Nauczycielka przygotowuje stół – nakrywa go serwetką, ustawia naczynia – dzieci obserwują jej czynności.

Rozmowa z dziećmi – do czego służy kubek, do czego łyżka.

„Siadamy do stołu” – praca w małych zespołach: pokaz prawidłowego trzymania kubka, łyżki, kanapki itd.

Zwrócenie uwagi, by na stole nie było nachlapane, by nie zabrudzić ubrania podczas jedzenia.

Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Zanieś tacę ze śniadaniem” – marsz z próbą utrzymania klocka na krążku gimnastycznym.

Serwetka na stół.

Kubek, łyżka, talerze – płaski i głęboki.

Przygotowane wcześniej kanapki.

- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości (…) poprzez obserwowanie.

 

2.

Rozwój mowy poprzez opowiadanie.

Kształcenie swobody w samodzielnym wyrażaniu myśli.

Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole podczas posiłku.

 

„Przygotowujemy śniadanie dla lalek”

Nauczycielka nakrywa stół, pyta dzieci, czy robi to prawidłowo – zachęca dzieci do indywidualnego pokazania i powiedzenia jak powinien być nakryty stół, by lalki mogły zjeść śniadanie.

Swobodne wypowiedzi dzieci o tym, jak mama nakrywa stół do śniadania.

„Ile postawiłam talerzyków?”: przeliczanie do dwóch (czterolatki - do czterech) podczas segregowania talerzyków wg koloru.

Naklejanie gotowych elementów (talerz, sztućce)

zainspirowane oglądaniem prawidłowo nakrytego stołu.

Zabawki z wyposażenia kącika kuchennego.

Serwetki, sztućce.

Sztućce i talerzyki z kolorowego papieru.

Kolorowe kartki z bloku.

Klej, pędzelki do kleju.

 

 

 

- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.

 

3.

Wdrażanie do spożywania całej porcji.

Zachęcanie do spożywania surówek oraz napojów mlecznych.

Rozpoznawanie i nazywanie prezentowanych przedmiotów kuchennych.

Zapoznanie z nową techniką plastyczną – rysunek kredą.

„Obiadek dla lalek gotują Krasnale”

Wysłuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu M. Kownackiej z książki „Wesołe przedszkole” – rozmowa o zachowaniu się przy stole, o zjadaniu całej porcji, zachęcania do zjadania surówek jako źródła zdrowia.

Zabawa gramatyczna „Do czego służy?...” – rozpoznawanie i nazywanie przyborów i naczyń kuchennych, nazywanie wykonywanych przy ich pomocy czynności.

Poznanie nowej techniki plastycznej – rysowanie kredą: omówienie techniki rysowania, trzymania kredy, zwrócenie uwagi na jej kruchość. Rysowanie na temat dowolny, poszanowanie pracy kolegów.

Książka M. Kownackiej „Wesołe przedszkole”. Przybory i nauczania kuchenne.

Kartki szarego papieru.

Biała kreda.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

4.

Zapoznanie dzieci z różnymi wzorami zdobiącymi talerze.

Odzwierciedlenie własnych spostrzeżeń w formie plastycznej.

Wdrażanie do estetyki i czystości osobistej i miejsca pracy.

„Malujemy wzory na talerzach”

Zabawa „Czy pokażesz?” – dzieci wskazują tę część ciała, którą wymienia nauczycielka.

Oglądanie talerzy zgromadzonych na stoliku, rozmowa z dziećmi na temat wzorów jakie widzą porównywanie ich pod względem wielkości, koloru i kształtu.

Samodzielna praca dzieci: malowanie na papierowych talerzykach; pewne posługiwanie się pędzlem, zachowanie czystości w miejscu pracy.

Oglądanie prac po założeniu ich do wyschnięcia.

Farby, pędzle, papierowe talerze.

Talerze z różnymi wzorami.

- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

5.

Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dzieci ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń dużych grup mięśniowych.

„Zimowe igraszki” – zestaw zabaw ruchowych.

Rozmowy na tematy dowolne z nauczycielem.

Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące planów na weekend, ich ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu itp.

Zestaw zabaw ruchowych „Zimowe Igraszki” opracowany na postawie zestawu ćwiczeń I. Salach .

 

- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Jak dbamy o nasze zabawki?”

 

 

1.

Kształtowanie prawidłowych postaw współżycia w grupie.

Próby oceny zachowania bohatera literackiego.

Wdrażanie dzieci do nieagresywnego rozwiązywania konfliktów.

„Zabawki są wspólne” – wdrażanie do zgodnej współpracy.

Pogadanka na temat wspólnej zgodnej zabawy z rówieśnikami.

Wysłuchanie wiersza recytowanego przez nauczyciela pt.: „Jaś i zabawki” (Cz. Janczarskiego) ilustrowanego sylwetami – próby oceny zachowania Jasia, dostrzeganie skutków nie dzielenia się zabawkami.

Zabawa ruchowa „Pociągi” grupa podzielona na dwa zespoły, które tworzą pociągi. Pociągi poruszają się po sali przy muzyce, na przerwę w muzyce następuje zmiana „maszynisty” – zostaje nim dziecko z końca rzędu. Zabawę powtarzamy tak długo, aż każde dziecko będzie prowadziło pociąg.

Obserwacja dzieci podczas swobodnej zabawy, łagodzenie konfliktów, powoływanie się na treść wiersza.

Tekst wiersza (załącznik).

Sylwety do wiersza.

Kaseta z nagraniem.

- Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich, filmowych, próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.

 

2.

Kształtowanie prawidłowych nawyków.

Wdrażanie do dokładnego wypełnienia poleceń nauczycielki.

Prawidłowe trzymanie pędzla i prowadzenie go po papierze.

Grzeczne dziecko po zabawie bałaganu nie zostawi”

Rozmowa z dziećmi na temat utrzymywania porządku wśród zabawek w domu i w przedszkolu.

Wysłuchanie wiersza I. Salach „Oj, nieładnie” – poznanie skutków niewłaściwego obchodzenia się z  zabawkami oraz ukazanie możliwości na utrzymanie porządku w sali.

Zabawa ruchowa „Zepsuty pajacyk” naśladowanie ruchów nauczyciela - ćwiczenia dużych grup mięśniowych.

Wystukiwanie krótkich tekstów rytmicznych rękami o podłogę.

Praca plastyczna „Nasze zabawki” – malowanie farbą plakatową sylwet zabawek.

Tekst wiersza (załącznik).

Farby, pędzle, bloki, woda.

Ilustracje zabawek – kilka do wyboru.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

3.

Zapoznanie z kolorami podstawowymi, rozróżnianie ich.

Dbałość o poprawne wykonywanie poleceń nauczycielki.

Ćwiczenie spostrzegawczości.

Poprawne dozowanie kleju.

„Budujemy domy z klocków” – rozróżnianie kolorów.

Nauczyciel buduje z klocków recytując wiersz W. Ścisłowskiego „Klocki” – używa klocków w takich kolorach, jakie wymienione są w wierszu (czerwony, zielony, żółty).

Następnie dzieci dostają po kilka klocków w takich kolorach i budują podczas ponownej recytacji wiersza przez nauczyciela. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonania zadania.

Zabawa ruchowa „Znajdź swój kolor” – dzieci otrzymują emblematy w trzech kolorach, przy muzyce poruszają się dowolnie po sali, gdy muzyka cichnie, dobierają się w pary wg koloru emblematu.

Praca plastyczna „Wieża z klocków” – dzieci otrzymują kartkę z naklejonymi kwadracikami tworzącymi pewien rytm, ich zadaniem jest dokleić kilka następnych „klocków” kontynuując dany rytm.

Tekst wiersza.

Klocki w czterech kolorach – kilka dla nauczyciela i po kilka dla każdego dziecka (lub papierowe sylwety).

Emblematy w trzech kolorach.

Kartki z naklejonymi „klockami”, kwadraty wycięte z papieru kolorowego, klej.

-Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.

4.

Budowanie prostych zdań, poprawnych gramatycznie.

Czekanie na swoją kolej wypowiedzi, nie przeszkadzanie kolegom.

Ćwiczenie manualne.

Wiemy, jak szanować zabawki”

Wysłuchanie opowiadania nauczyciela ilustrowanego sylwetami „Kłopoty Agnieszki” (wg I. Salach) – poznanie skutków niewłaściwego obchodzenia się z zabawkami: zepsucie, zabrudzenie, zagubienie oraz możliwością naprawienia szkód. Próby oceny zachowania Agnieszki, przywoływanie przykładów ze swojego życia (Co się stało z moją zabawką? Kto mi pomógł? Jak teraz obchodzę się z zabawkami? Itp.).

Zabawa naśladowcza „Zepsuty pajacyk”.

Lepienie z plasteliny na temat dowolny zainspirowane oglądaniem zabawek na półkach – próby toczenia wałków, kulek, spłaszczenie.

Tekst opowiadania.

Plastelina.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin