Metodyka pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej.pdf

(68 KB) Pobierz
Waligóra
Autor programu: mgr Bogusław Waligóra
„Metodyka pracy profilaktyczno – resocjalizacyjnej ”
(studia niestacjonarne II rok Pedagogika II stopień)
I.
Podstawowe cele przedmiotu:
Podstawowym celem przedmiotu jest opanowanie teoretyczno – praktycznej
wiedzy dotyczącej problematyki niedostosowania społecznego, demoralizacji
oraz zagadnień dotyczących przestępczości wśród młodocianych i dorosłych.
Podstawą opanowania umiejętności opracowywania indywidualnych i
grupowych programów resocjalizacyjnych, jest wiedza teoretyczna z zakresu
pedagogiki, psychologii, socjologii, kryminologii i prawa, połączona z
praktyczną umiejętnością wykonywania i wykorzystywania obserwacji, diagnoz,
opinii specjalistycznych i ekspertyz.
II. Lista podstawowych poj ęć terminologicznych:
Metoda, metodyka, metodyka pedagogiczna, metodologia, technika,
profilaktyka – rodzaje, resocjalizacja, socjalizacja, grupa społeczna, subkultury
młodzieŜowe i podkultura przestępcza, instytucja, środowisko wychowawcze,
nieletni, młodociani, siły społeczne, kurator sądowy, mediacja miedzy sprawcą a
ofiarą, zakłady dla nieletnich-schronisko, zakład poprawczy, sąd rodzinny i
nieletnich, sąd karny, sąd penitencjarny, probacja, typy i rodzaje zakładów
karnych, systemy odbywania kary pozbawienia wolności, opieka następcza,
pomoc postpenitencjarna.
III. Wymagania i kryteria egzaminacyjne:
Warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu, jest
opanowanie teoretyczno – praktycznej wiedzy związanej z podstawowymi
pojęciami terminologicznymi.
IV. Literatura podstawowa:
1. Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978.
2. Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985
3. Machel H., Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk 1994.
4. Benedyczak S., Jędrzejczak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska J.,
5. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, Kalisz 1995.
6. Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001
7. Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996.
8. Kalinowski M., Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, WSiP, Warszawa 1991.
9. Keller K., Kuratela penitencjarna, red. B. Hołysz, S. Redo, Problemy więziennictwa u
progu XXI wieku, Kalisz-Wiedeń-Warszawa 1996.
2
10. Kodeks Karny Wykonawczy, Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 (Dz. U. z 1997r., nr 90,
poz. 557)
11. Kołakowska-Przełomiec H., Amerykańska koncepcja diversion, w: Przestępczość w
świecie, red. B. Hołyst, Warszawa 1989.
12. Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, PWN,
Warszawa 1982.
13. Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Wybrane metody pomocy dzieciom i
młodzieŜy, Warszawa 1996.
14. Kopeć-Chruścicka M., Kurator sądowy – zagadnienia profilaktyczne i
resocjalizacyjne, Warszawa 1986.
15. Lalak D., Pilch T., (red.) Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej,
Wydawnictwo Akademickie „śak”, Warszawa 1999.
16. Lipkowski O., Resocjalizacja, WSiP, Warszawa 1987.
17. Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieŜy i jej resocjalizacja, PWN,
Warszawa 1994.
18. Keller K., Kuratela penitencjarna, red. B. Hołysz, S. Redo, Problemy więziennictwa u
progu XXI wieku, Kalisz-Wiedeń-Warszawa 1996 Moczydłowski P., Drugie Ŝycie w
więzieniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1991.
19. Mościcka L., Przestępczość nieletnich. PodłoŜe, geneza, motywy, Ossolineum,
Wrocław 1970.
20. Müller T., MłodzieŜowe podkultury, Wiedza Powszechna, Warszawa 1987
IV. Literatura uzupełniaj ą ca:
1) Ambrozik W., Dewiacje wychowawcze w środowisku wiejskim, Poznań 1997.
2) Ambrozik W., Stępniak P., Problemy organizacji i zarządzania więzieniem, Poznań-
Kalisz-Warszawa 1999.
3) Areands R., Uczmy się nauczać, WSiP, Warszawa 1995.
4) Babiker G., Arnold L., Autoagresja - mowa zranionego ciała, Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne, Gdańsk 2003.
5) Badźmirowska-Masłowska K., Młodociani sprawcy zabójstw w Polsce, Kraków 2000.
6) Baładynowicz A., Probacja. Wychowanie do wolności, Warszawa 1996.
7) Banasiak J., Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania,
Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1996.
8) Bartkowicz Z., Efektywność resocjalizowania nieletnich w zakładzie poprawczym i
wychowawczym, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1987.
9) Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w
zakładach resocjalizacyjnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1996.
10) Batawia S., Wstęp do nauki o przestępcy. Zagadnienie skłonności przestępczych,
Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1984.
11) Burczyk P., Poradnik dla ofiar przemocy w rodzinie, SO Poznań 2004.
12) Cassidy E., (opr.) Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe (opracowane na podstawie
ksiąŜki D. Branders i H. Philipsa), Wydawnictwo IBE, Warszawa 1991.
13) Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzaleŜnień oraz terapia i resocjalizacji osób
uzaleŜnionych (metody, modele, ośrodki, zakłady, wspólnoty), Towarzystwo
Naukowe, Lublin 1994.
14) Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, PZWS, Warszawa 1962.
15) Cialdini B. Robert, Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2003.
16) Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971.
3
17) Drwal Ł., Osobowość wychowanków zakładów poprawczych, Ossolineum, Wrocław-
Warszawa-Kraków-Gdańsk 1981.
18) Gajdus D., Gronowska B., Europejskie standardy traktowania więźniów, Toruń 1998.
19) Gordon T., Wychowanie bez poraŜek, PAX, Warszawa 1991.
20) Grzegorzewska M., DąŜenie do odnowy resocjalizacji młodzieŜy niedostosowanej
społecznie, „Szkoła specjalna” 1960 nr 6.
21) Gurycka A., Błąd w wychowaniu, WSiP, Warszawa 1990.
22) Hołyst B., Ambrozik W., Stępniak P., red., Więziennictwo. Nowe wyzwania,
Warszawa – Poznań – Kalisz 2001.
23) Hołyst B., Bariery resocjalizacji penalnej, w: B. Hołysz, red. Problemy współczesnej
penitencjarystyki w Polsce, t. 1, Warszawa 1984.
24) Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje, Wydawnictwo UZUS, Wałbrzych 1994.
25) Jankowski K., (red.), Psychologia w działaniu, Czytelnik, Warszawa 1981.
26) Juras R., Podkultura przestępcza – podkultura więzienna – drugie Ŝycie: związki i
antymonie, „Zeszyty Naukowe Wydz. Hum. Fil. i Socjologii UG”, Gdańsk 1983,
s. 21-40.
27) Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wydawnictwo
WSPS, Warszawa 1996.
28) Kosewski M., Ludzie w sytuacjach pokusy i upokorzenia, Warszawa 1985.
29) Kotlarska-Michalska A., Diagnozowanie i projektowanie pracy socjalnej,
Poznań 1999.
30) Kozaczuk F., Radochoński M., red., Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej
i patologii społecznej, Rzeszów 2000.
31) Kozaczuk F., Urban B., Profilaktyka i resocjalizacja, Wydawnictwo WSP,
Rzeszów 1997.
32) Kozaczuk F., Wybrane zagadnienia profilaktyki i resocjalizacji młodzieŜy,
Wydawnictwo CPP, Rzeszów 1998.
33) Krukowski A., Czapów Cz., Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna,
Warszawa 1972.
34) Kuczkowski S., Strategie wychowawcze, Kraków 1986.
35) Kodeks Karny Wykonawczy, Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 (Dz. U. z 1997r., nr 90,
poz. 557)
36) Kołakowska-Przełomiec H., Amerykańska koncepcja diversion, w: Przestępczość w
świecie, red. B. Hołyst, Warszawa 1989.
37) Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, PWN,
Warszawa 1982.
38) Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Wybrane metody pomocy dzieciom i
młodzieŜy, Warszawa 1996.
39) Kopeć-Chruścicka M., Kurator sądowy – zagadnienia profilaktyczne i
resocjalizacyjne, Warszawa 1986.Makowski A., Nieletni sprawni inaczej i ich
ortopedagogika, PWN, Warszawa 1997.
40) Mika S., Jak modyfikować własne zachowania, PWN, Warszawa 1987.
41) Moczydłowski P., Drugie Ŝycie w więzieniu, Wydawnictwo Uniwersytetu
Warszawskiego, Warszawa 1991.
42) Mościcka L., Przestępczość nieletnich. PodłoŜe, geneza, motywy, Ossolineum,
Wrocław 1970.
43) Müller T., MłodzieŜowe podkultury, Wiedza Powszechna, Warszawa 1987.
44) O’Connor R.; Sheehy N.; Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2002.
45) Okoń W.; Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
4
46) Ostrihańska Z., Greczuszkin A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze
rodzinnego kuratora sądowego, Lublin 1999.
47) Piechowiak Z., Niektóre problemy pomocy nieletnim zwolnionym z zakładów
poprawczych, w: Zakład poprawczy. Koncepcje i rzeczywistość, red. K. Pospieszyl,
Bydgoszcz 1998.
48) Piechowiak Z., Problemy wykolejenia i resocjalizacji nieletnich, w: Pamięć i obecność
społeczna, red. W. Ambrozik, T. Frąckowiak, S. Warryniuk, Poznań 1994.
49) Piechowiak Z., Wybrane problemy profilaktyki mediacji pomiędzy sprawcą i ofiarą
przestępstwa w krajach zachodnioeuropejskich w świetle seminarium Rady Europy w
1995, „Opieka, Wychowanie, Terapia” nr 4, 1996.
50) Pospieszyl K., (red.), Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje, WSiP,
Warszawa 1990.
51) Pospieszyl K., Resocjalizacja, Wydawnictwo „śak”, Warszawa 1995.
52) Pospieszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów
oddziaływań, Warszawa 1998.
53) Pospieszyl K., śabczyńska E., Psychologia dziecka społecznie niedostosowanego,
PWN, Warszawa 1985.
54) Poznaniak W., Zaburzenia w uspołecznieniu przestępców, Poznań 1982.
55) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne,
diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.
56) Red. zbiorowa., Przepisy penitencjarne, Kalisz 2004.
57) Red. zbiorowa., Zagadnienia penitencjarne, Kalisz 2004.
58) Rzepliński A., Rodziny więźniów długoterminowych, Warszawa 1981.
59) Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych,
Warszawa 1993.
60) Stańdo–Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Kraków 2000.
61) Stępniak P., Funkcjonowanie kurateli sądowej. Teoria a rzeczywistość, Poznań 1992.
62) Stępniak P., Środowisko otwarte jako alternatywa dla więzienia, Poznań 1997.
63) Stępniak P., Wymiar sprawiedliwości i prawa socjalne w krajach Europy Zachodniej,
Poznań 1998.
64) Sygit B., Przestępcy i ich ofiary. Poznań 1995.
65) Szałański J., Resocjalizacja w zakładzie poprawczym, Warszawa 1978.
66) Szaszkiewicz M., Tajemnice grypserki, Kraków 1997.
67) Szczygieł G.B., Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym,
Białystok 2002.
68) Szymanowski T., Powrót skazanych do społeczeństwa, Warszawa 1989.
69) Waligóra B., Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej,
Poznań 1974.
70) Wójcik J.W., Od hipisów do satanistów, Wydawnictwo Eureka, Kraków 1992.
71) Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych i młodzieŜy, Toruń 1998.
72) Zimbardo P.G. Psychologia i Ŝycie, Warszawa 1999.
5
TEMATY – METODYKA
1. Na podstawie dowolnej diagnozy wychowanka (stwórz ją i opisz) zaprojektuj
indywidualne oddziaływania resocjalizacyjne w zakładzie karnym typu zamkniętego
metodami kulturotechnicznymi z uwzględnieniem konkretnych technik i środków tego
oddziaływania. Praca winna zawierać studium przypadku, opis faz procesu
diagnostycznego, uzasadnione ustalenia diagnostyczne i wynikający z nich
indywidualny program oddziaływań resocjalizacyjnych wraz z uzasadnieniem celów
wychowawczych (parcjalnych, etapowych i ostatecznych). ó Microsoft Word ,
czcionka T imes New Roman 12, margines 2,5 cm.
2. Na podstawie dowolnej diagnozy wychowanka (stwórz ją i opisz) zaprojektuj
indywidualne oddziaływania resocjalizacyjne w zakładzie karnym typu zamkniętego
metodami socjotechnicznymi z uwzględnieniem konkretnych technik i środków tego
oddziaływania. Praca winna zawierać studium przypadku, opis faz procesu
diagnostycznego, uzasadnione ustalenia diagnostyczne i wynikający z nich
indywidualny program oddziaływań resocjalizacyjnych wraz z uzasadnieniem celów
wychowawczych (parcjalnych, etapowych i ostatecznych). ó Microsoft Word ,
czcionka T imes New Roman 12, margines 2,5 cm.
3. Na podstawie dowolnej diagnozy wychowanka (stwórz ją i opisz) zaprojektuj
indywidualne oddziaływania resocjalizacyjne w zakładzie karnym typu zamkniętego
metodami psychotechnicznymi z uwzględnieniem konkretnych technik i środków tego
oddziaływania. Praca winna zawierać studium przypadku, opis faz procesu
diagnostycznego, uzasadnione ustalenia diagnostyczne i wynikający z nich
indywidualny program oddziaływań resocjalizacyjnych wraz z uzasadnieniem celów
wychowawczych (parcjalnych, etapowych i ostatecznych). ó Microsoft Word ,
czcionka T imes New Roman 12, margines 2,5 cm.
4. Scharakteryzuj wzajemne relacje opieki – terapii – wychowania w oddziaływaniach
resocjalizacyjnych. ó Microsoft Word , czcionka T imes New Roman 12, margines 2,5
cm.
5. Opracuj prezentację multimedialną ( Microsoft PowerPoint ) procesu resocjalizacji
zawierającą kluczowe definicje pojęć i przebieg procesu (diagnoza genezy, struktury,
funkcji i fazy wykolejenia przestępczego – postulowanie, optymalizowanie –
realizowanie celów, klasy wpływu wychowawczego…etc.).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin