Biuletyn Informacyjny TPZN 1-2009 (1).pdf

(487 KB) Pobierz
155188573 UNPDF
Żurku smacznego 
Baranka cukrowego 
Pisanek wymarzonych 
Świąt mile spędzonych 
Dyngusa mokrego 
BIULETYN INFORMACYJNY NR 1/2009 
Habemus triumviratuum ! 
Exultate omnes generationes !!!  
Członkom oraz Sympatykom TPZN 
Z okazji Świąt Wielkiej Nocy 
Życzy Triumwirat  
Tegoroczne III Wybory do Triumwiratu TPZN odbyły sie w zasadniczej turze 
w dniu 1 kwietnia 2009 r. Oddano 17 ważnych głosów na 31 osób uprawnionych 
do głosowania, co oznacza frekwencję wyborczą na poziomie 55%. Jest to 
frekwencja odpowiadająca wymogom Statutu TPZN dla uznania wyborów za 
ważne. 
Wyniki wyborów do Triumwiratu TPZN: 
Kolega Nabializm ­ TPZN 005 ­ uzyskał 48 punktów i obejmuje funkcję Prezesa 
TPZN 
Kolega Wrocek ­ TPZN 033 ­ uzyskał 30 punktów i obejmuje funkcję Wiceprezesa 
TPZN 
Kolega Harpsycho ­ TPZN 001 ­ uzyskał 10 punktów i obejmuje funkcję 
Sekretarza Triumwiratu TPZN. 
Pozostali Koledzy kandydujący do Triumwiratu TPZN, tzn. Kolega Vdn ­ TPZN 018 
i Kolega Orpio ­ TPZN 029, uzyskali w Wyborach po 7 punktów.  
Niniejszym ogłaszam ukonstytuowanie sie nowego Trumwiratu TPZN w 
powyżej podanym składzie z dniem 2 kwietnia 2009 r.  
Kolegom Prezesowi i Wiceprezesowi TPZN serdecznie gratuluję i cieszę się 
bardzo z możliwości współpracy z Wami! Uzyskane przez obu Kolegów poparcie 
(Maciek – 94% możliwych głosów na stanowisko Prezesa, Darek – 88% 
możliwych głosów na stanowisko Wiceprezesa) stanowi absolutnie jednoznaczny 
dowód woli wyborców co do obsadzenia kluczowych stanowisk w TPZN. 
Szczególne gratulacje należą się Maćkowi z okazji ponownego wyboru        na 
Prezesa – jego wynik wyborczy stanowi kolejny rekord w historii TPZN,          co 
dowodzi w jakim stopniu Towarzystwo nasze zadowolone jest z jego pracy   na 
tym  stanowisku. 
Marek (Harpsycho) – TPZN 001 
Sekretarz Triumwiratu TPZN 
Prezes TPZN w stanie spoczynku
Zespół redakcyjny: Nabializm, Harpsycho, Vdn, Orpio, Wrocek 
www.tpzn.pl  
155188573.008.png 155188573.009.png 155188573.010.png
Oddając w ręce członków TPZN pierwszy numer 
Biuletynu Informacyjnego mamy nadzieję, że zostanie on 
nie tylko życzliwie przyjęty przez Kolegów, ale również stanie się 
regularną formą wymiany informacji na temat działalności 
Towarzystwa Przeciwników Złomu Numizmatycznego. 
Zespół redakcyjny w składzie Nabializm, Harpsycho, Vdn, 
Orpio i Wrocek zwraca się do wszystkich z prośbą 
o czynny udział w redagowaniu treści Biuletynu, poprzez 
nadsyłanie propozycji informacji, które Waszym zdaniem 
powinny być zamieszczane na jego łamach, a także propozycji 
artykułów (nie koniecznie nawet na tematy stricte 
numizmatyczne), które mogłyby zostać opublikowane 
w naszym Biuletynie. 
Finansowanie Forum  
Zgodnie z informacją uzyskaną od Kolegi Prankstera, głównego administratora 
naszego forum, nadszedł coroczny termin wniesienia opłaty za korzystanie z 
serwera oraz opłaty za domenę. 
W celu uzyskania środków na powyższe ­ niezbędne do dalszego funkcjonowania 
forum opłaty ­ proponuję przeprowadzenie na Forum TPZN aukcji literatury 
numizmatycznej (lub związanej z Naszymi zainteresowaniami), z której cały 
dochód zostanie przeznaczony właśnie na ten cel. 
Każdy z Kolegów zapewne znajdzie jakąś pozycję (książkę lub czasopismo), którą 
będzie mógł przeznaczyć na aukcję. Moim zdaniem takie rozwiązanie        nie 
tylko zapewni dalsze funkcjonowanie Forum TPZN, ale również niewielkim 
nakładem finansowym, da możliwość uzupełnienia własnej biblioteczki. 
Regulamin aukcji: 
1) Aukcja zostanie przeprowadzona w dniach 18­26 kwietnia br. 
2) Uprawnionym do udziału w aukcji, tj. zarówno wystawiania obiektów 
przeznaczonych na licytację, jak i licytowania ich, jest każdy zarejestrowany na 
forum. 
3) Udział w aukcji jest dobrowolny. 
4) W cenie wywoławczej powinien być zawarty koszt wysyłki listem zwykłym, który 
to koszt ponosi sprzedający. 
5) Licytacja odbywa się jawnie na forum. 
6) Osoba, która wylicytuje daną pozycję zobowiązana jest w terminie 7 dni 
dokonać zapłaty za wylicytowany obiekt na konto, którego numer zostanie podany 
w powiadomieniu wysyłanym po zakończeniu aukcji. 
7) Po dokonaniu wpłaty wystawiający w terminie 7 dni prześle wylicytowany obiekt 
na adres wskazany mu przez wygrywającego licytację. 
8) Uzyskane z aukcji środki nie mogą być wykorzystane na żaden inny cel. 
9) W przypadku uzyskania na aukcji kwoty wyższej niż wymagana na pokrycie 
bieżących należności związanych z dalszym funkcjonowaniem forum, nadwyżka 
zostanie przeznaczona jako zaliczka na opłatę za funkcjonowanie forum w roku 
przyszłym (2010). 
10) Wszelkie spory mogące wyniknąć z tytułu udziału w aukcji będą rozstrzygane 
wyłącznie we własnym sumieniu jej uczestników. 
11) Udział w aukcji oznacza akceptację niniejszego regulaminu. 
Zespół Redakcyjny  
Zmiany w Statucie TPZN  
Na pierwszym zebraniu nowo wybranego Triumwiratu podjęte zostały decyzje 
dot. wprowadzenia zmian w Statucie TPZN, sposobu finansowania forum (opłata 
za korzystanie z serwera i opłata za domenę) oraz publikacji wewnętrznego 
biuletynu informacyjnego. 
Głosowanie nad zmianami w Statucie zostało ogłoszone na forum w dniu 
8 kwietnia br. i decyzją Członków TPZN z dniem 10 kwietnia br. wszystkie 
zaproponowane zmiany, tj. w: Art.3, Art.4, Art.5, Art.6c i Art.7 weszły w życie. 
Szczegółowa informacja na stronie:  http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,643.0.html
Triumwirat  
Rada Pięciu  
W celu wykorzystania potencjału Kolegów Vdn (TPZN 018) i Orpio (TPZN 029), 
ich doświadczenia i zaangażowania w pracę na rzecz naszej społeczności     – 
zgodnie z Art.5 Statutu TPZN – jednomyślną decyzją Triumwiratu postanowiono 
zaproponować im stały udział w pracach kierownictwa naszego Towarzystwa jako 
członkom Rady Pięciu. 
Obaj Koledzy Orpio i Vdn nie zawiedli naszych oczekiwań i wyrazili zgodę na swój 
udział w Radzie.  
Niniejszym ogłaszam powołanie z dniem 11 kwietnia 2009 r. Rady Pięciu 
w składzie: Nabializm (Prezes TPZN), Wrocek (Wiceprezes TPZN), Harpsycho 
(Sekretarz TPZN), Vdn (TPZN 018) i Orpio (TPZN 029).  
Darek (Wrocek) – TPZN 033 
Wiceprezes
Maciek (Nabializm) – TPZN 005 
Prezes  
155188573.011.png
Maciej Nabiałek 
Nabializm  
Gryf –  (gryfis, gryfon, łac. gryphus, gr. gryps). Jego nazwa wywodzi się od 
indogermańskiego "grabh" ­ chwytać mityczne zwierzę przedstawiane z łbem i przednimi 
szponami , skrzydłami orła z tułowiem lwa. 
Gryf  
Pierwsze znane wizerunki gryfa pochodzą z dorzecza Tygrysu i Eufratu, prawdopodobnie 
pojawił się na początku w starożytnej północnej Mezopotamii, Syrii, Egipcie oraz Indii. 
Najstarsze jego wizerunki liczą około 6 tysięcy lat. Pierwsza literacka wizja gryfów jest 
zawarta w sumeryjskim eposie o Gilgameszu  , gdzie są złymi duchami Dwurzecza między 
Tygrysem a Eufratem. W Asyrii, która powstała po rozpadzie Sumeru, gryfy zdobiły pałace 
królewskie i były wyobrażeniem bóstw religijnych. Jest znany wizerunek wielkiej bogini 
Tiamat  , która walczy z bogiem Mardukiem  : ma głowę i skrzydła orła, końskie uszy, szyję 
zdobioną łuskami ryb, tułów, łapy i ogon lwa, pazury podobne do ludzkich palców. 
W sali tronowej pałacu w Knossos na Krecie były malowidła gryfów bez skrzydeł, a na 
sarkofagu jednego z władców ­ rysunek rydwanu zaprzężonego w gryfy. Gryfy ciągnęły też 
rydwan Aleksandra Wielkiego, gdy ten przybył na koniec świata, by zbadać, czy ziemia 
styka się z niebem
Lambert of St. Omer, Liber Floridus : Lille and Ninove;  1460  
Herodot z Halikarnasu  (483­426 p.n.e.) napisał, że Gryfy zamieszkiwały góry Indii, w 
gniazdach ze złota. Herodot, opisujący walkę gryfów z jednookimi Arimaspami, nazywa te 
stwory skrzydlatymi bestiami, „psami Zeusa z ptasimi dziobami, które nie szczekają”. 
Herodot Opisał tą historię wierszem, który mu podyktował w wizji Arysteasz „opętany 
przez Feba”, przedsięwziął niezwykłą wyprawę za Don, do krainy jednookich Arymaspian, 
za którą siedzą gryfy strzegące złota. Arysteasz nie wrócił żywy z tej podróży wiadomo, że 
pochodził z Prokonezu  (grecka kolonia wysp na Propontysie obecnie morze Marmara).
155188573.001.png 155188573.002.png
Był wędrowcem, zniknął z rodzinnych okolic na 6 lat. Arysteasz opowiadał niesamowite 
historie o tym, jak dotarł do środkowej Azji poprzez krainę Scytów, należącego do obcego 
świata, dzikiego i groźnego. Jak przemierzał tajemnicze krainy, stepy i pewnego dnia 
wkroczył w góry Kaukazu, gdzie mieszkało plemię długowłosych ludzi, którzy ponoć 
zjadali ciała swych zmarłych rodziców i przechowywali ich czaszki, nazywano ich 
Isedończykami. Ci tajemniczy mieszkańcy opowiedzieli Grekowi o istnieniu wiecznie 
chłodnej krainy mieszczącej się na wschodzie. Kraina ta przypominała mu tę, o której 
słyszał w legendach jeszcze w swej rodzimej krainie. Legenda głosi, iż do krainy wchodzi 
się przez pieczarę, siedlisko Boreasza  , boga wiatrów północnych. A zwała się ona 
Hiperboreą, czyli Plecami Północnego Wiatru. Na granicy tej krainy mieszkało plemię 
Arymaspian, dzikich jednookich ludzi, którzy cierpieli wielką biedę i uprawiali ziemię a 
grzebiąc w rzekach szukali złota. Arymaspianie podejmowali próby zdobycia skarbu, który 
spoczywał wysoko w górach. Nikomu się to jednak nie udało, gdyż skarb wyścielał gniazda 
gryfów, które gromadziły złoto i pilnie go strzegły. Po powrocie Arysteasz opowiedział tę 
historię w swych rodzinnych stronach, jednak po krótkim czasie znowu zniknął i nigdy już 
nie powrócił. Niektórzy twierdzili, że sam postanowił zdobyć skarb gryfów. Gryfy często 
napadały na poszukiwaczy złota, rabując im cały wydobyty drogocenny dobytek. Ich 
ulubionymi kamieniami były szmaragdy. Te właśnie kamienie ukrywały w swoich złotych 
gniazdach na szczytach gór. Wielu śmiałków próbowało zdobyć te bogactwa, ale zamiast 
szmaragdów i innych bogactw, znajdowali śmierć w szponach gryfa. 
Bazyliką Świętego Piotra, na zapinkach z ­ IV w p.n.e., odkrytych w państwie czeskim, 
także na sprzączkach o 1300 lat późniejszych, odkopanych w grodziskach Słowian na 
terenie Węgier. 
Gryf występuje głównie w Grecji na monetach z Abdery i Teos 
Abdera zasłynęła jako miejsce urodzenia filozofów Demokryta i Protagorasa. 
Przedstawienie wizerunku gryfa na najstarszych monetach 
Najbardziej szczegółowy opis potwora przedstawił  sir Johna Maundeville'a 
"Z tej ziemi (Turcji) pójdą do ziemi baktryjskiej, gdzie ludzie są chytrzy i źli i gdzie są 
drzewa dające wełnę, z których robi się tkaniny (...). Na tej ziemi jest wiele Gryfów, więcej 
niż gdziekolwiek indziej, a niektórzy mówią, że przód ich ciał jest tak jak u orła, a tył jak u 
lwa, i to jest prawda, tak bowiem są stworzone; ale Gryf jest ośmiokrotnie większy od lwa i 
silniejszy od stu orłów. Gryfy bez wątpienia mogą porwać i zanieść do gniazda konia z 
jeźdźcem lub dwa woły sprzężone do orki, mają bowiem u nóg szpony wielkości kopyt 
byka, z których robią sobie czary do picia, a ze swych żeber łuki do strzelania." 
IONIA, Teos. około 510­495 p.n.e. AR Stater  (11,97g). Gryf siedzący na prawo z 
podniesioną łapą. 
Rozmiarami gryf przypomina uskrzydlonego asyryjskiego byka, egipskiego sfinksa, 
perskiego simurga, indyjskiego Garudę i arabskiego Roka; był tak ogromny, że mógł 
przyćmić słońce. W Asyrii i na Wschodzie pojawił się jako „rozrywający chmóry ożeł”, 
„król stworzeń”. Na wschodzie jego symbolika jest wspólna ze smokiem, jako reprezentan­ 
tem mądrości i oświecenia. 
W starożytnej Grecji był on świętym zwierzęciem solarnym poświęconym Apollinow, jak i 
bogini Atenie, również bogini zemsty Nemezis  . Towarzyszył często także Dionizosowi. 
Spotykamy go również w mitologii Rubinów, a także ludów zamieszkujących Kaukaz. 
Gryf jest strażnikiem. Według legend strzegł skarbów właśnie greckiego boga, Apollina 
któremu był poświęcony. Te bogactwa  znajdowały się  na Pustyni Scytyjskiej w krainie 
Hyperborejczyków (ewentualnie w Etiopii lub Indiach). Gryf jest też na hełmie Pallas 
Ateny, był na hełmach Achillesa, zdobił pancerz króla Epiru Pyrrusa (319­272 p.n.e.). W 
starożytnym Rzymie również pojawiał się często ­ zarówno na budowlach, jak też na 
uzbrojeniu. Chronił przed niebezpieczeństwem, był na napierśnikach Gajusza Juliusza 
Cesara, Kaliguli i Marka Antoniusza. Jego wizerunki znaleziono w starych grobowcach pod 
Tracja. Abdera. około 500 ­ 480 p.n.e. Srebrny octadrachma (29,26 g). gryf siedzi 
skierowany w lewo, z prawą podniesioną łapą, pod nią  hasło ABDH
155188573.003.png 155188573.004.png 155188573.005.png
Tracja, obszar Morza Czarnego, Pantikapaion AV Stater (9,11g). Około 340 pne. Brodata 
głowa, w wieniecu z liści bluszczu / PAN, Gryf stojący na lewo stoi na łodydze pszenicy, 
trzymając dzidę w ustach. Weber 2690, Kopenhaga SNG 20, Gulbenkian 588, SNG Lockett 
1095.  
Gilgamesz – wczesnohistoryczny król szumerskiego miasta Uruk. W micie walczy z bykiem niebiańskim i z Chuwawą, demonicznym władcą lasu cedrowego. Znane jest również jego daremne 
poszukiwanie wiecznego życia. Po deifikacji zaliczono go do bogów świata podziemnego. U Hetytów pojawia się jako Giszgimamsz, u Hurytów jako Galgamisz; w tekstach ze starożytnej Azji 
mniejszej imię jego zawsze pisze się z determinatywem oznaczającym boga. Liczne wizerunki na pieczęciach i płaskorzeźbach pokazują, jak Gilgamesz walczy z Lwem albo trzyma go 
pokonanego pod pachą; wg literatury fachowej ten ostatni motyw wykazuje również Damuzi 
Tiamat (po akkadzku „morze”), w mitologii starożytnego Dwurzecza imię pramacierzy wszystkiego, uosobienia słonych wód i małżonki boga wód słodkich Apsu. Tiamat to potworzyca 
chaosu w rodzaju smoka wiodąca się z praczasów, pobita przez Marduka, który z jej dwóch połówek uczynił niebo i ziemię. W służbie Tiamat pozostaje demoniczny Kingu. 
Marduk ( z szumerskiego Amar‐utuk „cielak boga słońca”, po hebrajsku Merodah), pierwotnie bóg miasta Babilonu, od czasów króla Hammurabiego awansujący na boga państwowego. Jego 
dominującą pozycję podbudował epos o stworzeniu Enuma elisz , opisujący zwycięstwo Marduka nad Tiamat 
Sir John Mandeville (zm 1372) uważany za kompilatora, podróżnika po krajach Bliskiego Wschodu, przypisuje się mu dzieła Podróże. 
Połączenie dwóch zwierząt wyższych, solarnych, wyraża dobrotliwy raczej charakter tej istoty, przez Greków poświęconej Apollinowi i Nemesis – B. G. P., Diccionario Universal de la 
mitologia o de la Fabula, Barcelona 1835
http://pl.wikipedia.org/wiki/Herodot 
Boreasz (spolszczone, po grecku Boreas) w mitologii greckiej uosobienie ostrego wiatru północnego. Córka króla ateńskiego Oreithyia, została przez niego zaskoczona przy zabawie i 
uprowadzona do jego ojczystej Tracji. Kiedy podczas wojny gwałtowna burza zdziesiątkowała flotę perską, w Atenach rozwinął się kult Boreasza. ‐ W. R. Agard  
155188573.006.png 155188573.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin