PS metoda organizowania srodowiska.doc

(30 KB) Pobierz
Metoda organizowania środowiska

Metoda organizowania środowiska
Jednostka jest zawsze uczestnikiem szerszej grupy społecznej. Diagnoza przypadku prowadzi do grupy rówieśniczej i do warunków środowiskowych – główne czynniki określające rolę i charakter jednostki. Działanie środowiska polega na tym, że cele mechanizmy i środki wywodzące się z oceny warunków poszczególnych ludzi i zmierzają do zmian tych właśnie indywidualnych warunków życia.
Jest to metoda strategiczna. Całościowe rozumienie środowiska lokalnego, rejestracja
jego problemu, systemu działań podejmowanie pracy z intencją stałego działania i
trwałego usuwania zagrożeń i niepożądanych zjawisk.
Dominacja pozytywnego sensu działania społecznego (rozwój ku celom pożądanym) nad negatywnym sensem aktywności (ratowanie usuwanie zagrożeń).

Cele – wspomaganie rozwoju,
- opieka,
- wyrównywanie braków,
- kompensacja,
- tworzenie wspólnoty.

Warunki powodzenia
– rozbudzenie sił społecznych – ochotniczych organizatorów życia zbiorowego.

Scenariusz działań
1. Rozpoznanie, diagnoza potrzeb, braków zagrożeń,
2. Organizowanie zespołu i pracy – podział zadań sprawny system informacji,
3. Planowanie i koordynacja działań opiekuńczo – wspomagająco – rozwojowych,
4. Wtórnego pobudzenia – zwany też inspiracji i umacniania zespołu oraz poszczególnych jego ogniw,
5. Systematyczne ulepszanie, poprawienie warunków życia,
6. Kontrola i doskonalenie.

 

Metoda organizowania środowiska

Trzecią metodą stosowaną w pedagogice społecznej jest metoda organizowania środowiska. Pedagogika społeczna nie mogła we wszelkich oddziaływaniach naprawczych pozostać na etapie analizy indywidualnego przypadku jednostki. By rozwiązać większość problemów należy odnieść się do środowiska w jakim rozwija się jednostka. Już pierwotne środowisko socjalizacji ma ogromny wpływ na rozwój i funkcjonowanie człowieka. Często problemy w rodzinie rzutują na problemy w funkcjonowaniu jednostki w środowisku okolicznym, a także globalnym. Stąd została zauważona rola środowiska dla rozwoju jednostki. Pedagogika więc nie mogła pominąć w pracy terapeutycznej znaczenia środowiska i rozwinięcia metody środowiskowej w pracy socjalnej jak i dydaktyczno - wychowawczej.

O metodzie organizowania środowiska możemy mówić zarówno w wąskim jak i szerokim znaczeniu. W wąskim ujęciu o metodzie pracy środowiskowej mówimy w przypadku organizowania pomocy socjalnej w postaci akcji cyklicznej lub stałej. W wąskim znaczeniu rozumiemy tę metodę, gdy mowa o objęciu oddziaływaniami tylko określonej grupy społecznej, lub wybranego zjawiska. Zawężone znaczenie ma ta metoda także w przypadku, gdy w akcje zaangażowane są tylko określone placówki. Wszystkie powyższe działania, choć niewątpliwie mają znaczenie, nie likwidują jednak problemu społecznego

Szerokie znaczenie metody środowiskowej opisuje definicja mówiąca o całościowym pojmowaniu środowiska lokalnego, analizowania jego problemów, zaplanowanie kompleksowego, całościowego, a także długoterminowego lub stałego systemu działania. Ponadto istotnym punktem metody środowiskowej w szerokim znaczeniu jest dążenie do pozytywnych zmian w środowisku, nie zaś aspekt negatywny postulujący usuwanie zagrożeń i ratownictwo. Można w tym miejscu zwrócić uwagę, iż negatywne ujęcie metody środowiskowej wywodzi się z tradycji charytatywnej, w której świadczono pomoc doraźną w obliczu zła i zagrożenia. Natomiast ujęcie pozytywne ma swoje źródło w praktyce pedagogicznej. Należy się jednak zastanowić czy ujęcie metody środowiskowej jedynie w znaczeniu pozytywnym nie jest jedynie utopią. Czy da się bowiem zlikwidować wszelki zło i zagrożenie na stałe? Czy można pozostać obojętnym na krzywdę i tragedie dnia codziennego?

Analizując metodę organizowania środowiska należy wymienić jej podstawowe cele. Warto tu wspomnieć o następujących zadaniach:

·         wspomaganie rozwoju;

·         opiekuńcze;

·         wyrównywanie braków, kompensacja;

·         tworzenie wspólnoty (Zapobieganie izolacji, osamotnienia, rozwój więzi emocjonalnych. Zmniejszanie anonimowości życia społecznego.);

·         rozbudzanie sił społecznych.

Na koniec wymienię etapy, według których praca metodą środowiskową winna się odbywać. Można tu wyróżnić 6 etapów.

1.       Rozpoznanie, diagnoza potrzeb.

2.       Organizowanie zespołu i pracy.

3.       Planowanie i koordynacja działań.

4.       Wtórne pobudzanie - inspiracja i umacnianie zespołu.

5.       Systematyczne poprawianie warunków życia.

6.       Kontrola i doskonalenie działań.

Istotnym czynnikiem dla funkcjonowania tej metody jest siła społeczna tkwiąca w zbiorowości ludzkiej, chęć do działań i pracy dla siebie i społeczeństwa.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin