celująca- poziom twórczy
- wykazuje się wiedzą wykraczającą poza zakres materiału
- wdraża się do samokształcenia
-bierze udział w konkursach i olimpiadach
-wykonuje dodatkowe prace zlecone przez nauczyciela
- samodzielnie interpretuje wydarzenia, dokonuje ich selekcji i ocenia je
- jest bardzo aktywny na lekcji
- rozwiązuje samodzielnie problemy historyczne
bardzo dobra- poziom dopełniający
- interpretuje dane z wykresów, posługuje się mapą i tabelami
- rozwiązuje zadania problemowe
- jest aktywny na lekcji
- biegle dokonuje interpretacji plakatów
- przedstawia własne opinie
- podejmuje i wykonuje zadania o charakterze dobrowolnym( pisze referaty, przygotowuje samodzielnie lekcje)
- interpretuje źródła historyczne
dobra- poziom rozszerzony
- porównuje wydarzenia z przeszłości
- dostrzega analogie historyczne dawniej i dziś
- interpretuje dzieła sztuki
- prawidłowo posługuje się terminologią historyczną
- umie dokonać prezentacji plakatu
- systematycznie przygotowuje się do lekcji
- bierze udział w dyskusjach, podaje argumenty
- posługuje się mapą
dostateczna- poziom podstawowy
-posługuje się mapą
-wyjaśnia pojęcia historyczne
-przygotowuje się do zajęć
-uczestniczy aktywnie w pracach grupowych
-opisuje plakat
-zna podstawowe źródła wiedzy
-sytuuje wydarzenia w czasie i przestrzeni
dopuszczająca- poziom konieczny
-dostrzega związek między przyrodą, osadnictwem a gospodarką
-szereguje wydarzenia w ciągach chronologicznych
-rozróżnia podstawowe źródła wiedzy
-prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe
Przedmiotem kontroli na lekcji historii jest:
1. Kontrola bieżąca
Na lekcji wiąże się to z potrzebą utrwalenia wiedzy i umiejętności na każdej lekcji. Pod koniec lekcji poświęconej wprowadzeniu nowego tematu należy sprawdzić, czy został on należycie zrozumiały i przyswojony poprzez zadawane uczniom pytania sprawdzające
Bez oceny. Mogą być plusy za aktywność na lekcji
2. Klasówki, sprawdziany
Stosuje się po zakończonych działach- 4-5 sprawdzianów w ciągu roku.
Sprawdziany są zapowiadane na tydzień przed wyznaczonym terminem. Podawany jest również zakres materiału, a nawet tematy.
Czas pracy 45 min.
Po upływie tygodnia następuje poprawa prac. Poprawiają tylko ci co otrzymali oceny niedostateczne, w wyjątkowych sytuacjach również ci co otrzymali ocenę dopuszczającą. Przy sprawdzianach uwzględniana jest opinia z poradni pedagogicznych
Uczniowie, którzy z powodu choroby nie pisali sprawdzianu mogą pisać go albo z poprawiającymi albo po lekcjach
3. Kartkówki
Są nie zapowiadane, dotyczą ostatniego tematu. Czas pracy 10-15 min. Liczba kartkówek nieograniczona
Uczniowie poprawiają je ustnie
4. Aktywność na lekcji
Bardzo ważna jest aktywność na lekcji. Świadczy to o samodzielnym, logicznym myśleniu, kojarzeniu faktów, wyciąganie wniosków
Za aktywność na lekcji uczeń dostaje ocenę bardzo dobrą: za 4 plusy. Musi jednak dużo się zgłaszać i mądrze mówić
5. Odpowiedzi ustne
Mają na celu sprawdzenie, czy dany uczeń uczy się systematycznie i tym samym nabywa wiedzę i umiejętności, które potem przy odpowiedzi potrafi zastosować. Każdy uczeń powinien chociaż raz w semestrze być zapytany. Jeżeli wymagają tego okoliczności( słabe oceny, zróżnicowane) to może być pytany 2-3 razy
Uczniowie mogą poprawiać oceny niedostateczne, dopuszczające( o ocenę wyżej), w wyjątkowych sytuacjach również oceny dostateczne
6. Praca w grupie
Umiejętność zastosowania swojej wiedzy do tego, co dana grupa wykonuje. Umiejętność dostosowania się do ogółu
Nie wszyscy otrzymują jednakowe oceny, zależy to, jak pracuje.
Praca w grupie 2-3 razy w semestrze. Tej oceny się nie poprawia
7. Praca domowa. Zeszyt
Na każdej lekcji stawiany jest znaczek kontroli pod pracą domową
Za zeszyt uczeń dostaje dwie oceny( za estetyczne prowadzenie i prace domowe). Zeszyt oceniany jest 2 razy do roku. Za 3 minusy ( trzykrotny brak pracy domowej lub brak zeszytu) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną
8. Praca samodzielna
Pracuje z tekstem źródłowym, pisze referaty, prowadzi lekcje, przygotowuje plakaty, pracuje z mapą. Sam zdobywa informacje. Przygotowuje scenki
Oceniana jest jego pomysłowość, wiedza, samodzielność. Udział w konkursach historycznych
1. Prace pisemne oceniane są od oceny celującej.
2. Prace klasowe są obowiązkowe – uczeń nieobecny usprawiedliwiony pisze pracę na następnej lekcji albo z poprawiającymi sprawdzian.
3. Na uzasadnioną prośbę ucznia oceny ze sprawdzianów i prac klasowych można poprawić ustnie poza godzinami lekcyjnymi w terminie do dwóch tygodni po sprawdzeniu prac.
4. Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, gdyż największą wagę mają oceny uzyskane ze sprawdzianów. Inne niż wiedza i kompetencje składniki oceniania mogą podwyższyć średnią ocenę tylko o jedną ocenę tzn. dla ucznia, który otrzymuje trójki ze sprawdzianów przewidzianą oceną może być najwyżej czwórka.
5. Wystawienie oceny na koniec semestru lub na koniec roku jest poprzedzone prognozowaną oceną wystawioną 3 tygodnie przed ostateczną datą wystawienia ocen.
6. Uczeń ma prawo poprawić swoją ocenę, musi jednak napisać test z całości materiału i zaliczyć go na ocenę pozytywną. Poprawia ocenę o jedną do góry.
7. Uczeń w ciągu semestru powinien mieć 5 lub więcej ocen-2 ze sprawdzianów, 1 z odpowiedzi, 2 z zeszytu i notatek.
Uczniowie z orzeczeniami z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznych o dysleksji:
· mają prawo do głośnego odczytania pytań kontrolnych,
· wyjaśnienia ich,
· przedłużenia czasu pracy o długość przerwy,
· poprawy pracy w sposób ustny
· możliwość przygotowania prac na komputerze,
· możliwość pisania drukowanymi literami,
· częste nagradzanie uczniów pochwałami,
· zadawanie prac manualnych,
· zadawanie pytań prostych, często pomocniczych, przy odpowiedzi ustnej.
I.Pawlak