holandia.pdf

(281 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI I AKTUALNYCH REFORM W EUROPIE
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
HOLANDIA
1. Populacja uczących się i język nauczania
Łączna liczba ludności w Holandii wynosi 16,2 miliona. W 2003 r. w placówkach edukacyjnych
finansowanych przez państwo kształciło się łącznie 3,578 miliona uczniów i studentów.
Powszechnie przyjętym językiem nauczania jest standardowy język holenderski . W prowincji Fryzja
status języka urzędowego ma język fryzyjski , a szkoły we Fryzji prowadzą lekcje zarówno w języku
holenderskim, jak i fryzyjskim. Innych żywych lokalnych dialektów , np. dialektu Dolnej Saksonii,
można używać jako języka nauczania w placówkach edukacyjnych na tych obszarach, na których
ludność posługuje się tym językiem równolegle ze standardowym językiem holenderskim.
2. Administracja i finansowanie edukacji
Konstytucja gwarantuje prawo do zakładania szkół i prowadzenia kształcenia odzwierciedlającego
przekonania religijne, ideologie lub podejścia pedagogiczne. W związku z tym w Holandii istnieją
szkoły prowadzone zarówno przez państwo, jak i przez osoby i organizacje prywatne. Do szkół
prywatnych uczęszcza ok. 70% uczniów.
Szkoły publiczne i prywatne mają na mocy prawa równy status, co oznacza, że wydatkom państwa na
edukację publiczną muszą odpowiadać wydatki na edukację prywatną. W ramach swej autonomii w
zakresie organizacji kształcenia szkoły mogą samodzielnie decydować o treściach i metodach
nauczania. Tę autonomię ograniczają jednak standardy jakościowe określone przez Ministerstwo
Edukacji, Kultury i Nauki w przepisach dotyczących edukacji.
Charakterystyczną cechą holenderskiego systemu edukacji jest połączenie scentralizowanej polityki
edukacyjnej z decentralizacją w zakresie administracji oświatowej i zarządzania szkołami.
Rząd centralny sprawuje kontrolę nad edukacją za pomocą przepisów i innych uregulowań z
należytym uwzględnieniem przepisów Konstytucji. Podstawowe zadania władz centralnych w
dziedzinie edukacji dotyczą struktury i finansowania systemu, zarządzania placówkami publicznymi,
inspekcji, egzaminów i pomocy materialnej dla uczniów i studentów, a także promowania innowacji w
edukacji. Minister Edukacji, Kultury i Nauki odpowiada również za koordynację polityki naukowej oraz
politykę kulturalną i medialną.
Szkoły podstawowe i średnie są zarządzane na szczeblu regionalnym i lokalnym. W tych dwóch
rodzajach szkół obowiązują inne zasady zarządzania na szczeblu szkolnym.
Udział władz prowincji polega głównie na nadzorowaniu zgodności działań z przepisami i orzekaniu
w sprawach spornych. Rada Prowincji ma obowiązek zadbać o to, by na jej terenie funkcjonowała
odpowiednia liczba publicznych szkół podstawowych i średnich, oraz działa jako instancja odwoławcza
dla szkół prywatnych w przypadku decyzji podejmowanych przez władze gminne. Jeśli chodzi o
zarządzanie szkołami i program nauczania, rola prowincji jest ograniczona, częściowo ze względu na to, że
nie mogą one być właściwym organem władz dla placówek edukacyjnych.
Dla wszystkich szkół, zarówno publicznych, jak i prywatnych, na danym terenie władzami lokalnymi są
władze gminne .
Ogólne zasady zarządzania na szczeblu szkoły
Zarówno prywatne , jak i publiczne szkoły podstawowe i średnie mają umocowany prawnie organ
prowadzący, określany również jako „zarząd szkoły”. Organ prowadzący zajmuje się sprawami
administracyjnymi i zarządza podległą mu szkołą lub szkołami (odpowiadając za wszystkie istotne
1
52880718.009.png 52880718.010.png 52880718.011.png
aspekty organizacji szkoły, ustalanie polityki dotyczącej programu nauczania, sprawy kadrowe i
rekrutację uczniów). Organ prowadzący odpowiada za funkcjonowanie szkoły w zakresie uregulowanym
przepisami prawa.
Część uprawnień można przekazać dyrektorowi szkoły, ale również w takim przypadku
odpowiedzialność nadal spoczywa na organie prowadzącym.
- W przypadku publicznych szkół podstawowych i średnich funkcję organu prowadzącego może
pełnić organ wykonawczy władz gminnych. Alternatywnie, od 1987 r. rada gminy może przekazać
funkcje wykonywane przez władze gminne jako organ prowadzący szkoły publiczne innej
instytucji działającej na mocy prawa publicznego.
- Organem prowadzącym szkoły prywatne jest organ administracyjny działający na mocy prawa
prywatnego. Istnieją dwa rodzaje zarządów lub organów prowadzących szkoły: stowarzyszenia i
fundacje, przy czym ten drugi model jest najbardziej rozpowszechniony.
Nie istnieją pośrednie szczeble zarządzania pomiędzy rządem a placówkami kształcenia dorosłych i
kształcenia zawodowego .
Uczelnie zawodowe i uniwersytety są w pełni autonomiczne.
Nadzór nad jakością kształcenia sprawuje Inspektorat Oświatowy podległy Ministrowi Edukacji,
Kultury i Nauki. Oceniając kształcenie, Inspektorat kieruje się zasadą, że odpowiedzialność za jakość
nauczania spoczywa przede wszystkim na samych placówkach edukacyjnych.
3. Edukacja przedszkolna
W Holandii nie organizuje się kształcenia dla grupy wiekowej do 4 lat (formalnie 5 lat), natomiast
niemal wszystkie 4-latki (99,3%) uczęszczają do szkół podstawowych, choć kształcenie nie jest
obowiązkowe do czasu osiągnięcia przez dzieci wieku 5 lat.
4. Kształcenie obowiązkowe
a) Etapy
Szkolnictwo podstawowe ( Primair onderwijs )
Szkolnictwo podstawowe składa się z Basisschool (szkoły podstawowej) i
Speciale school voor basisonderwijs (specjalnej szkoły podstawowej)
Wiek: 5-12 lat
Szkolnictwo średnie ( Voortgezet onderwijs )
Szkoły przygotowujące do podjęcia studiów wyższych ( Voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs – VWO, obejmujące gymnasium i atheneum )
Wiek: 12-18 lat
Szkoły średnie prowadzące kształcenie ogólne na wyższym etapie ( Hoger
algemeen voortgezet onderwijs – HAVO )
Wiek: 12-17 lat
Szkoły średnie prowadzące kształcenie przedzawodowe ( Voorbereidend
middelbaar beroepsonderwijs - VMBO )
Wiek: 12-16 lat
Szkoły średnie prowadzące kształcenie specjalne ( Speciaal voortgezet
onderwijs )
Wiek: 12-18/20 lat
Każde dziecko obowiązkowo uczęszcza do szkoły w pełnym wymiarze od pierwszego szkolnego dnia
miesiąca następującego po jego piątych urodzinach. Dzieci muszą kształcić się w szkole w pełnym
wymiarze przez 12 pełnych lat szkolnych i w każdym przypadku do końca roku szkolnego, w którym
kończą 16 lat. Następnie młodzież obowiązkowo uczęszcza do placówki prowadzącej kształcenie w
ramach obowiązku nauki co najmniej dwa razy w tygodniu przez kolejny rok. Młodzi ludzie, którzy
odbywają kształcenie praktyczne na podstawie odpowiedniej umowy w określonym sektorze
zatrudnienia, uczęszczają na zajęcia raz w tygodniu w ramach urlopu szkoleniowego i pracują w
pozostałe dni tygodnia.
2
52880718.012.png 52880718.001.png
Kształcenie obowiązkowe do wieku 16 lat jest bezpłatne, choć w szkołach średnich rodzice pokrywają
koszty podręczników.
b) Kryteriaprzyjęć
- Szkoła podstawowa:
Do szkoły podstawowej przyjmuje się dzieci w wieku co najmniej 4 lat.
Kształcenie w szkole podstawowej jest bezpłatne.
- Szkoła średnia
Do szkoły średniej przyjmuje się uczniów po ukończeniu szkoły podstawowej lub specjalnej
szkoły podstawowej, na ogół w wieku 12 lat.
Decyzje w sprawie przyjęcia do szkoły VMBO, HAVO lub VWO podejmuje organ
prowadzący (zarząd szkoły), który może powołać komisję rekrutacyjną, aby podejmowała
takie decyzje w jego imieniu. Komisja rekrutacyjna składa się z dyrektora i jednego lub kilku
nauczycieli z danej szkoły. W jej skład mogą także wchodzić dyrektorzy i nauczyciele ze
szkół podstawowych. Dyrektor szkoły podstawowej ucznia ma obowiązek przygotować
raport oceniający jego zdolności do nauki i poziom osiągnięć.
Rekrutacja do szkół VMBO, HAVO i VWO odbywa się na podstawie oceny predyspozycji
uczniów. W tym celu najczęściej w ostatniej klasie szkoły podstawowej przeprowadza się
centralnie opracowane sprawdziany, które pozwalają ocenić poziom wiedzy i umiejętności
uczniów.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Rok szkolny trwa co najmniej 200 dni od sierpnia do czerwca. Szkoły są czynne pięć dni w tygodniu,
ale w szkole podstawowej nie prowadzi się na ogół zajęć w środowe popołudnia.
Szkoła podstawowa
Łączny minimalny wymiar zajęć dydaktycznych w pierwszych czterech klasach wynosi 3 520 lekcji, a
w ostatnich czterech klasach – 4 000 lekcji. Dzień nauki w szkole może trwać maksymalnie 5,5
godziny (bez przerw), a zajęcia są równomiernie rozłożone w ciągu dnia. Dzień nauki można jednak
wydłużyć w przypadku, gdy organizuje się dodatkowe zajęcia, które mają zapobiec brakom i/lub
umożliwić nadrobienie braków w nauce. Uczniowie mają średnio 22 godziny zajęć tygodniowo w
pierwszych dwóch klasach i średnio 25 godzin zajęć tygodniowo w ostatnich sześciu klasach. O
godzinach rozpoczynania i kończenia lekcji oraz czasie ich trwania decyduje organ prowadzący szkołę
(zarząd szkoły).
Szkoła średnia
Zalecana liczba lekcji dla pierwszych trzech klas szkoły średniej (objętych kształceniem
obowiązkowym) określa orientacyjnie wymiar zajęć, w ramach którego można zrealizować założone
cele kształcenia. W tabelach przyjmuje się, że lekcje trwają 50 minut, a cele kształcenia można
osiągnąć w wymiarze 75% czasu zalecanego dla każdego przedmiotu. Z tego względu szkoły nie
muszą ściśle przestrzegać zaleceń z tabeli. Na przedmioty podstawy programowej należy jednak
przeznaczyć łącznie co najmniej 3 000 50-minutowych lekcji.
Dla szkół VMBO, HAVO i VWO określa się minimalną obowiązkową liczbę zajęć dla przedmiotów
społecznych, przedmiotów artystycznych i wychowania fizycznego.
Klasa IV zarówno w HAVO, jak i w VWO jest objęta kształceniem obowiązkowym, choć stanowi część
kształcenia w szkole średniej II stopnia.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
Nie istnieją zalecenia dotyczące liczebności klas. Uczniowie są dzieleni według wieku i uczęszczają
do klas o zróżnicowanym poziomie umiejętności. Klasy w szkole podstawowej mają jednego
nauczyciela do wszystkich przedmiotów, natomiast w szkole średniej uczą nauczyciele przedmiotu.
e) Programyitreści nauczania
Ministerstwo Edukacji określa ramowy program oraz szczegółowe treści przedmiotów obowiązkowych.
Szkoły opracowują plany i metody nauczania oraz wybierają materiały dydaktyczne.
3
52880718.002.png 52880718.003.png
Szkoła podstawowa
Obowiązkowymi dziedzinami kształcenia w szkole podstawowej są: koordynacja sensoryczna i
ćwiczenia fizyczne, język holenderski, arytmetyka i matematyka, język angielski, szereg przedmiotów
wymagających opanowania wiedzy faktograficznej, tj. geografia, historia, przedmioty przyrodnicze,
struktury społeczne (włącznie z wiedzą o polityce) i ruchy religijne i ideologiczne oraz zajęcia
rozwijające umiejętności ekspresji, umiejętności społeczne i życiowe i promujące zdrowy tryb życia.
Szkoły same decydują o tym, ile czasu przeznaczają na poszczególne przedmioty i kiedy prowadzą
lekcje tych przedmiotów. Jedynym ograniczeniem jest minimalna liczba lekcji w ciągu roku.
Szkoła średnia
- Klasy I-III
W pierwszych trzech klasach szkoły średniej (zaliczanych do kształcenia obowiązkowego na
poziomie średnim) podstawa programowa obejmuje 15 przedmiotów (1 000 lekcji po 50 minut
rocznie). Pozostałe 20% wymiaru zajęć (840 godzin) szkoły mogą przeznaczyć na samodzielnie
wybrane lekcje i inne zajęcia edukacyjne.
W pierwszych trzech klasach szkoły średniej uczniowie mają obowiązkowo co najmniej 1 280
lekcji po 50 minut rocznie.
W publikowanych przez ministerstwo tabelach określa się zalecaną liczbę lekcji każdego
przedmiotu przy założeniu, że lekcja trwa 50 minut.
W pierwszych trzech klasach HAVO i VWO obowiązkowy jest trzeci język nowożytny, natomiast
program nauczania gymnasium (stanowiącego część VWO) musi także obejmować łacinę lub
grekę.
- Klasa IV
W VMBO klasa IV stanowi również część kształcenia na poziomie średnim I stopnia. Zalecany
plan nauczania obejmuje wszystkie 4 lata kształcenia, w tym 3 poprzedzające lata kształcenia
obowiązkowego na poziomie średnim.
Zarówno w HAVO, jak i w VWO klasa IV jest objęta kształceniem obowiązkowym, choć
stanowi część kształcenia w szkole średniej II stopnia.
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Przez cały okres kształcenia w szkole podstawowej i średniej nauczyciele prowadzą ocenę ciągłą.
Szkoła podstawowa
Na zakończenie szkoły podstawowej uczeń otrzymuje świadectwo z informacjami o osiągnięciach w
nauce i wskazówkami dotyczącymi wyboru szkoły średniej. W większości (90%) szkół końcowe
osiągnięcia uczniów ocenia się za pomocą ogólnokrajowych sprawdzianów. Przepisy nie określają
zasad promocji. Istnieje możliwość powtarzania klasy, ale szkoły starają się zapewnić ciągłość
rozwoju ucznia.
Szkoła średnia
W ramach kształcenia obowiązkowego na poziomie średnim niektórzy uczniowie muszą powtarzać
klasę.
Jedynie cykl nauki w VMBO jest całkowicie objęty obowiązkiem szkolnym. Egzamin na zakończenie
VMBO składa się z dwóch części: egzaminu wewnętrznego, organizowanego przez szkołę, i
egzaminu zewnętrznego, przeprowadzanego centralnie.
4
52880718.004.png 52880718.005.png
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
a) Rodzajekształcenia
Szkoły przygotowujące do podjęcia studiów wyższych ( Voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs – VWO )
Wiek: 12-18 lat
Szkoły średnie prowadzące kształcenie ogólne na wyższym etapie
( Hoger algemeen voortgezet onderwijs – HAVO )
Wiek: 12-17 lat
Szkoły średnie prowadzące kształcenie zawodowe ( Middelbaar
beroepsonderwijs – MBO )
Wiek: 16-17/18/19/20 lat
b) Kryteriaprzyjęć
- Uczniowie kształcący się na pierwszym etapie HAVO i VWO mogą kontynuować naukę w tych
szkołach na poziomie średnim II stopnia.
- Uczniowie VMBO, którzy ukończyli program teoretyczny, mogą przejść do IV klasy HAVO pod
warunkiem, że ich przedmioty egzaminacyjne obejmowały matematykę i język francuski lub
niemiecki (język angielski jest obowiązkowym przedmiotem w VMBO). W przypadku niektórych
komponentów specjalistycznych obowiązują dodatkowe wymogi.
- Uczniowie ze świadectwami HAVO mogą zostać przyjęci do V klasy VWO.
- MBO: Zgodnie ze strukturą kwalifikacji kryteria przyjęć są następujące:
kształcenie zawodowe na poziomie asystenckim lub podstawowym: kandydatów przyjmuje
się bez żadnych wymogów dotyczących dotychczasowego wykształcenia;
kształcenie na poziomie profesjonalnym lub poziomie średniego szczebla kierowniczego:
świadectwo ukończenia kształcenia przedzawodowego na poziomie średnim (VMBO) lub
świadectwo ukończenia niższego etapu kształcenia ogólnego na poziomie średnim
(MAVO) lub
dokument potwierdzający ukończenie pierwszych trzech klas wyższego etapu
kształcenia ogólnego na poziomie średnim (HAVO) lub kształcenia przygotowującego
do podjęcia studiów wyższych (VWO);
kształcenie na poziomie specjalistycznym: przyjmuje się kandydatów posiadających
dokument potwierdzający ukończenie kształcenia na poziomie profesjonalnym w tym samym
zawodzie lub grupie zawodowej.
Na kursy kształcenia przemiennego i kursy dla pracujących (BBL) przyjmuje się wyłącznie osoby,
które przekroczyły wiek obowiązku nauki.
c) Programyitreści nauczania
Szkoły średnie ogólnokształcące (HAVO i VWO)
Uczniowie rozpoczynający naukę w IV klasie HAVO i V klasie VWO obowiązkowo wybierają jeden z
następujących profili:
- kultura i społeczeństwo,
- ekonomia i społeczeństwo,
- nauka i zdrowie,
- nauka i technika.
Każdy profil obejmuje:
- wspólny komponent, który jest taki sam dla wszystkich uczniów, niezależnie od wybranego
profilu; na ten komponent przeznacza się nieco mniej niż połowę czasu przewidzianego w
programie nauczania;
5
52880718.006.png 52880718.007.png 52880718.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin