Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc październik – 4 latki
I TEMAT: „MIESZKAŃCY LASU - JEŻ I WIEWIÓRKA”
1. Wysłuchanie wiersza I. Salach pod tytułem: „ Jeż” i „Wiewiórka”:
- opowiadamy o zwyczajach jeża i wiewiórki w naturalnym środowisku;
- udzielamy odpowiedzi na temat wysłuchanego wiersza (prawidłowo budujemy zdania)
- zapoznajemy się z wyglądem jeża i wiewiórki – wykorzystanie pacynek przedstawiających te zwierzęta.
2. Zabawa ruchowa „Jeż i wiewiórki” – odpowiednio reagujemy na sygnał dźwiękowy. Wykorzystujemy w zabawie sylwety jeża i wiewiórki.
3. Praca plastyczna – wykonujemy jeża z ziemniaka i patyczków – kształtujemy wyobraźnię, sprawność manualną ;
– wyklejamy sylwetę wiewiórki papierem kolorowym (doskonalimy umiejętność darcia małych kawałków papieru);
4. Umiejętnie przeliczamy w zakresie 3, przeliczamy zbiory szyszek i jabłuszek;
5. Zabawa orientacyjno – porządkowa „znajdź swojego przyjaciela” – ćwiczymy sprawność, szybkość.
6. Oglądamy obrazki przedstawiające jeża i wiewiórkę, opowiadamy o ich wyglądzie, dostrzegamy różnice w ich budowie.
7. Naśladujemy odgłosy zwierząt, wypowiadamy wyrazy dźwiękonaśladowcze „trys – trys”, „skik – skik”.
8. Dzielimy się wrażeniami i przeżyciami po wspólnych z rodzicami spacerach w lesie. Udzielamy prawidłowych wypowiedzi w czasie przeszłym.
9. Słuchamy piosenki „Jesienna orkiestra”, gramy na instrumentach perkusyjnych, określamy charakter piosenki (powolna, smutna, nastrojowa), naśladujemy ruchem treść piosenki – wykorzystujemy sylwety zwierząt (jeża, niedźwiedzia, wiewiórki i zająca).
10. Zabawa w formie opowieści ruchowej „Spacer do lasu”:
- naśladujemy ruchem treść opowiadania, kształtujemy wyobraźnię;
- wykorzystujemy sylwety zwierząt leśnych.
11. Zabawa muzyczna „O czym mówi las”.
Słuchamy wyciszonej muzyki i (prawidłowo od)opowiadamy na temat „Co nam mówi las” (szum liści, wiewiórka zbiera orzechy), kształtujemy swoją wyobraźnię.
12. Orzeszki dla wiewiórki – lepimy z plasteliny kulki różnej wielkości, kształtujemy sprawność manualną.
13. Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli” – odpowiednio reagujemy na sygnał dźwiękowy – słowny, umiejętnie przestrzegamy reguł w zabawie.
14. Spacer po najbliższej okolicy – chodzimy po opadniętych liściach, wykonujemy ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach „szu – szu”.
15. Stemplowanie korkiem jesiennych drzew i liści. Zapoznanie dzieci z nową techniką wykonania pracy plastycznej – wykorzystanie odpowiednich kolorów farb (żółta, zielona, czerwona, brązowa).
II TEMAT: „POLICJANT NASZYM PRZYJACIELEM”
1. Poznanie elementarnych zasad ruchu drogowego i pieszego. Przechodzenie przez jezdnię w wyznaczonych miejscach.
2. Spacer połączony z obserwacją ruchu drogowego, przyglądamy się napotkanym znakom drogowym i prawidłowo je nazywamy.
3. Nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię w oznaczonym miejscu.
4. Zabawa „Samochody” – kształcimy narządy mowy na zgłoskach „brum – brum”. Umiejętnie reagujemy na sygnał dźwiękowy.
5. Budujemy z klocków ulicę, stawiamy znaki drogowe, wykorzystujemy małe samochodziki. Bawimy się w zabawę „ruch uliczny” – odzwierciedlamy w zabawie wiadomości zdobyte o ruchu drogowych.
6. Słuchamy wiersza I. Salach pod tytułem: „Skrzyżowanie”. Zapoznajemy się z wyglądem i przeznaczeniem sygnalizatora świetlnego. Będziemy umieli określić przeznaczenie 3 kolorów na sygnalizatorze i odpowiednio się im podporządkować w naturalnym środowisku (ulica).
7. Słuchamy odgłosów pojazdów z najbliższego otoczenia wzbogacamy czynny zasób słownictwa (klakson, pisk, hamowanie).
8. Tworzymy i przeliczamy zbiory w zakresie 1 – 4, którego elementami są szyszki, kasztany, żołędzie. Tworzymy zbiory składające się z równej liczby elementów, oceniamy „na oko”, który ze zbiorów jest najliczniejszy.
9. Odpowiednio reagujemy na usłyszaną muzykę – reagujemy na zmiany tempa (podskoki, marsz, bieg) odpowiednio poruszamy się po wyznaczonej przestrzeni, kształcimy prawidłową koordynację ruchową.
10. Rozpoznajemy figury geometryczne – zapoznajemy się z wyglądem koła – wyszukiwanie z najbliższego otoczenia przedmiotów mających kształt koła (wózek –kółko, zegar).
11. Bierzemy udział w przedszkolnej uroczystości z okazji Dnia Nauczyciela – przedstawiamy przygotowany program artystyczny – recytujemy wiersze, śpiewamy piosenki, wykonujemy prosty układ taneczny, wręczamy paniom przygotowany upominek – bukiecik z jesiennych darów (jarzębina, szyszki, liście).
12. Opowiadamy o pracy nauczyciela – dzielimy się własnymi przeżyciami i spostrzeżeniami – budzimy szacunek do trudnej i odpowiedzialnej pracy pań.
13. Słuchamy i uczymy się wiersza I. Salach „Idź uważnie” zapoznajemy się z jego treścią, dowiadujemy się o konieczności zachowania bezpieczeństwa na ulicy i chodniku.
14. Teatrzyk kukiełkowy do opowiadania I. Salach „Wystawa” – zapoznajemy się z przygodą Jacka na ulicy – o jego nieprawidłowym poruszaniu się w ruchu drogowym – oceniamy zachowani się chłopca – swobodne wypowiedzi.
15. Uczymy się piosenki „Indiańskim krokiem”, zapoznajemy się ze słowami i melodią, gramy na instrumentach perkusyjnych.
1. Zapoznajemy się z pojęciem spiżarni, rozmawiamy na temat tego, co w spiżarni znaleźć możemy, do kogo należą najbardziej znane spiżarnie oraz w jakim celu ludzie i zwierzęta tworzą spiżarnie.
2. Bierzemy udział w grach i ćwiczeniach obrazkowych: „Czyja to spiżarnia?” oraz grach i ćwiczeniach ruchowych: „Wiewióreczko do dziupli”, „Kto podmienił słoiki”, „Kolorowe konfitury-gra w kolory”
3. Słuchamy opowiadania „Tak to zwykle jesienią bywa” I. Salach o przygotowaniach ludzi i zwierząt do zimy. Rozmowa na temat treści opowiadania.
4. Ćwiczenia ortofoniczne „Spacer po parku” – ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach sz, rz, f .
5. Bierzemy udział w zabawach ruchowych w ogrodzie przedszkolnym.
6. Tworzymy naszą przedszkolną spiżarnię – ozdabiamy słoiki malując farbą witrażową na szkle oraz przyozdabiając powstałe zbiory plasteliną. Zwracamy uwagę na zachowanie w czystości swojego miejsca pracy.
7. Bierzemy udział w zabawie dydaktycznej: „Smaki ze spiżarni – dżem, miód, ogórek, grzyb...” polegającej na rozpoznaniu zaprawionej „potrawy” po smaku.
8. Uczestniczmy w zabawie tematycznej – przy wykorzystaniem przedmiotów dostępnych w sali – krzesełek, stolików, kącików zabaw, kloców itp. Budujemy przedszkolną spiżarnię, następnie urządzamy nasze kąciki – „spiżarnie”.
9. Bierzemy udział w przedszkolnym kuchenne majsterkowaniu – z wcześniej przygotowanych przez nauczyciela warzyw, owoców, roślin tworzymy barwne i kolorowe zaprawy – które staną się ozdobą naszej sali, podczas zabawy przeliczamy przygotowane warzywa i owoce, grupujemy według wielkości, kształtu oraz kolorów
10. Uczestniczymy w zabawie dydaktycznej „W spiżarni mojej mamy”.
1. Słuchanie wiersza I. Salach „Czy wiesz?”. Rozmowa o istocie utrzymywania czystości i higieny osobistej oraz czystości otoczenia.
2. „W krainie Króla Czyścioszka” - układanie wspólnego opowiadania obrazkowego na temat Krainy, gdzie zawsze panuje porządek, gdzie wszystko jest czyste i każdy dba o swoje zdrowie.
3. Nauka prawidłowego mycia rąk oraz szczotkowania zębów. Pogadanka na temat higieny jamy ustnej, ile razy dziennie powinno się myć zęby i jak je dokładnie szorować szczoteczką.
4. „Szerokie uśmiechy” – praca plastyczno konstrukcyjna – tworzymy szeroki i piękne uśmiechy dziecięce wykonując je z elementów geometrycznych jakich są prostokąty ( zęby), przeliczanie zębów na naszych pracach – utrwalanie umiejętność przeliczania przedmiotów oraz zapamiętanie kształtu prostokąta.
5. Bierzemy udział w zabawie ruchowej „Szczoteczki w kubeczku”, „Poranna toaleta”.
6. Opowieść ruchowa na podstawie opowiadania „Poranna toaletka”. Odzwierciedlenie ruchem treści opowiadania i słyszanej muzyki.
7. Słuchanie zjawisk akustycznych nt. „Dbamy o czystość i porządek”. Odgłosy wydawane podczas mycia, robienia porządków np.: kapiąca woda, odkurzacz, mycie naczyń.
8. „Obowiązki przedszkolaków” – praca plastyczna wykonana techniką dowolną, przedszkolaki malują, jakie mają obowiązki w domach, następnie opowiadamy w grupie w jakich czynnościach pomagamy rodzicom w domach, czy sprzątamy swój pokój, czy dbamy o czystość i porządek wokoło nas?
9. „Nasza pogodynka” - układanka. Dzieci z gotowych szablonów tworzą strój odpowiedni do jesiennej i zimowej pogody. Tworzymy tym samym swoją własną pogodynkę, od tej pory wiemy jak ubrać się w wietrzny, deszczowy, czy też słoneczny, ale chłodny dzień .Pogadanka na temat zdrowia i tego jak ważne jest dla nas odpowiednie dobieranie stroju pogody.
10. Bierzemy udział w mini turnieju gier sportowych i zabaw ruchowych „W zdrowym ciele zdrowy duch”.
maritka.k