Opracowanie i prowadzenie - mgr Barbara Gawracz
Zajęcia z udziałem rodziców.
Temat : „Co wiemy o jesieni ?” - gry i zabawy dydaktyczne i integracyjne
Cele ogólne :
· Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o jesieni
· Prezentacja poznanych piosenek i zabaw o tematyce jesiennej
· Kształcenie umiejętności dokonywania syntez i analiz
· Rozwijanie umiejętności czytania techniką „ślizgania”
· Kształcenie umiejętności kreatywnego myślenia
Cel ogólny dla dzieci specjalnej troski :
· Uczestniczy w zajęciach
Cele operacyjne : Dziecko
· Zna zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni
· Wie , jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią
· Zna ptaki odlatujące do ciepłych krajów i pozostające u nas
· Wie , jak zwierzęta przygotowują się do zimy
· Zna piosenki , zabawy i wiersz o tematyce jesiennej
· Dokonuje syntezy i analizy sylabowej , logotomowo – fonemowej , fonemowo – logotomowej i fonemowej
· Rozpoznaje przedmioty i materiały związane z jesienią za pomocą dotyku
· Dostrzega podobieństwa w kształtach przedmiotów i rzeczy i potrafi je przekształcać
Cele operacyjne dla dzieci specjalnej troski :
· Rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku
· Bawi się ze swoimi rodzicami, naśladując rówieśników
· Wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne
· Dmucha na paski papieru
· Rysuje z pomocą rodziców
Metody :
czynne – zadań stawianych dziecku do wykonania
słowne – żywego słowa , objaśnienia , instrukcje
oglądowe – pokaz
Formy :
praca z całą grupą , praca indywidualna
Pomoce : kukła wiatru i deszczu , plakietki z napisami TAK , NIE ; czarodziejskie pudło , eksponaty związane z jesienią – liście , szyszki , kasztany , żołędzie itp. ; kaseta „Tańce integracyjne” wydana przez firmę muz. Synkopa – piosenki w wykonaniu i opracowaniu Beaty Wapińskiej ;
Przebieg zajęcia :
1. Powitanie
a. Zabawa : „Witam ...”
Wszyscy – rodzice i dzieci - stoją w kole. Nauczycielka wymienia cechy charakterystyczne dla danej grupy osób, po czym te osoby robią mały krok do środka koła np. Witam wszystkie osoby , które mają uśmiechnięte buzie ; Witam wszystkie osoby, które mają więcej niż 5 lat itp.
b. Zabawa integracyjna „Czy chudzi , czy grubi”.
Przy muzyce dzieci bawią się z rodzicami ilustrując treść piosenki odpowiednimi ruchami :
Ref.:
„Czy chudzi, czy grubi,
czy mali, czy duzi,
wszyscy lubią bawić się, się, się,
więc kto jest tu razem z nami,
niech dobierze się parami
i niechaj weseli się
Nosek do noska ( 2x )
Mrugają oczka raz, dwa, trzy
Czy chudzi…
A teraz buźka ( 2x )
Słuchają uszka raz, dwa, trzy
Ręka do ręki ( 2x )
I ukłon piękny raz, dwa, trzy.
Czy chudzi …
Noga do nogi ( 2x )
Wystają rogi raz, dwa, trzy.
2. Słuchanie opowiadania nauczycielki pt. „Spotkanie z Wietrzykiem” ilustrowanego kukłą wiatru .
Wiatr – Czy wiecie dzieci kim jestem ?
Dzieci –Tak wiemy. Ty jesteś Wiatr.
Wiatr – Oczywiście, cieszę się, że mnie poznałyście. Latałem po świecie , dmuchałem, włosy sobie potargałem. A wiecie kogo w lesie spotkałem ?
Dzieci – Nie wiemy.
Wiatr - Panią Jesień, która powiedziała mi, że Zima za nią idzie , śniegiem sypie, chłodem mrozi. Chętnie by Pani Jesień już odeszła , bo wszystko już zrobiła : ptaki za morze wygoniła , zwierzętom ciepłe futerka dała , ludziom piwnice warzywami zapełniła . Ale nie wie czy dzieci w przedszkolu już wszystko o jesieni wiedzą , więc mnie do przedszkola wysłała , koperty z zadaniami dla dzieci mi dała i powiedziała , żebym sprawdził , co się dzieci w przedszkolu o niej nauczyły .
3. Rozwiązywanie zadań.
Nauczycielka otwiera kolejne koperty , dzieci odczytują zadania zapisane tekstem ( dzieci , które potrafią czytać ) lub znakiem graficznym i wykonują je. Polecenia do przeczytania techniką „ślizgania”, znajdujące się w kolejnych kopertach z nr 1 – 4 brzmią : Odpowiedz na pytanie; Zaśpiewaj piosenkę; Powiedz wiersz; Gimnastykuj się. W kopercie z nr 5 znajduje się zadanie zapisane rysunkiem ( czarodziejskiego pudełka ) dla dzieci, które jeszcze nie potrafią czytać.
a. Zadanie 1 - Quiz – dzieci rozpoznają zdania jako prawdziwe lub fałszywe i potwierdzają je lub im zaprzeczają podnosząc plakietki z napisami TAK , NIE
· Jesienią często pada deszcz i wieje wiatr .
· Jesienią jest tak ciepło, że chodzimy w krótkich spodenkach.
· Jesienią przydają się parasole.
· Jesienią liście drzew zmieniają kolor.
· Liście na drzewach mogą być niebieskie ..
· Drzewa zrzucają jesienią liście, ponieważ przygotowują się do zimowego odpoczynku.
· Jaskółki i bociany odlatują do ciepłych krajów.
· Sójka wybierała się za może, ale się nie wybrała.
· Lisy zbierają szyszki .
· Niedźwiedzie, borsuki i jeże zasypiają na zimę.
· Dziki jedzą ser.
· Wszystkie grzyby można jeść.
· Ogrzana przez słońce woda zamienia się w parę .
· Słowo „sowa” ma dwie sylaby.
·...
maritka.k