jesienne niespodzianki.doc

(46 KB) Pobierz
Temat : JESIENNE NIESPODZIANKI

Temat : JESIENNE NIESPODZIANKI .

Cele ogólne : - znajomość aktualnej pory roku

- utrwalenie i sprawdzenie wiadomości o jesieni zdobytych podczas zajęć

i zabaw

Cele operacyjne : dziecko :

- potrafi wymienić aktualną porę roku i uzasadnić swój wybór

- umie śpiewać piosenki i recytować wiersze o tematyce jesiennej

- potrafi rozwiązywać zagadki

- zna słownictwo związane z jesienią

- potrafi odczytać wyrazy w sposób globalny

- rozpoznaje barwy jesieni

- umie prawidłowo utożsamiać obrazek z konkretnymi przedmiotami i

prawidłowo określić za pomocą słowa

- potrafi wyciągać wnioski na podstawie zaobserwowanych związków

przyczynowo-skutkowych

- umie wskazać zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią w różnych

środowiskach przyrodniczych : ogród warzywny , sad, las ,park ,pole

- stosuje nabyte umiejętności w praktyce

- potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie

- chętnie uczestniczy w zabawach

- potrafi współdziałać w grupie i podporządkować się przyjętym regułom

Formy i metody pracy : metoda oglądowa , praktyczno-zadaniowa , słowna , aktywizująca –

konkurs , ćwiczenie integracyjne , praca zbiorowa

Środki dydaktyczne : list, emblematy jabłek z literami , kosz z niespodzianką , zestawy pytań,

naturalne eksponaty ( warzywa , owoce , liście , kasztany , żołędzie , różne gatunki pieczywa ,

kłosy i ziarna zbóż , mąka ) , ilustracje owoców , napisy , dobieranki obrazkowe , kasety

magnetofonowe z nagraniami piosenek , kartki papieru , butelki , apaszki z szyfonu , nagrody

Przebieg zajęć :

1. Zabawa przy piosence pt. „ Jarzębinowa piosenka ”( U. Smoczyńska – Nachtman –

Kalendarz muzyczny w przedszkolu ) .

Śpiewając piosenkę o Pani Jesieni dzieci maszerują po sali . Podczas refrenu piosenki

wyklaskują jej rytm i obracają się wokół własnej osi .

2 . Rozwiązanie zagadki i ułożenie napisu JESIEŃ .

Dzieci rozwiązują zagadkę : Co to za pani w złocie , czerwieni sady maluje , lasy

przemieni ?

Oglądając 4 ilustracje przedstawiające : Panią Wiosnę , Panią Lato , Panią Jesień , Panią

Zimę dzieci na podstawie charakterystycznych cech ich ubioru wybierają Panią Jesień i

uzasadniają swój wybór .

Następnie z liter umieszczonych na papierowych jabłuszkach układają napis JESIEŃ ,

umieszczają go pod ilustracją i odczytują go .

3 . Krótka rozmowa na temat charakterystycznych cech jesieni .

Pytania pomocnicze skierowane do dzieci :

- Jaką mamy pogodę jesienią ?

- Dlaczego liście spadają z drzew ?

- Co ludzie robią na polach i w swoich ogródkach jesienią ?

- Jak wygląda las jesienią ?

- Co zbieramy jesienią w parku ? itp.

4 . Tajemniczy gość i jego niespodzianka .

Nauczycielka wnosi do klasy kosz pełen niespodzianek . Są w nim : jabłka , gruszki ,

winogrona , tajemnicze cukierki i list zaadresowany do dzieci z Oddziału Przedszkolnego .

Nauczycielka prosi jedno dziecko o odczytanie do kogo zaadresowany jest ten list .

Po odczytaniu adresu nauczycielka czyta dzieciom list :

Jesień złote listy pisze , pisze powolutku , a choć przy tym się uśmiecha , w listach pełno

smutku . Wszyscy ludzie je czytają kiwają głowami . Żegnaj , żegnaj nam jesieni ! Zima już

przed nami .

Kochane dzieci i ja postanowiłam napisać list do Was . Słyszałam od swoich przyjaciół , że

dzieci w Waszej klasie są wielkimi miłośnikami przyrody i lubią żne zagadki i konkursy .

W związku z tym przygotowałam Wam niespodziankę . Zajrzyjcie do koszyka , który Wam

zostawiłam . Pośród przysmaków znajdziecie dziwnie wyglądające cukierki . Poproście Panią

aby pozwoliła je Wam odpakować , a zobaczycie jaką niespodziankę w sobie kryją . Życzę

Wam przyjemnej zabawy.

p. Jesień

P.S.

Kiedy już zakończycie przygotowaną przeze mnie jesienną „ zgaduj – zgadulę ‘’ pani

wybierze spośród Was najlepszego obserwatora i znawcę przyrody .

Czekają na Was też wspaniałe nagrody . Życzę powodzenia !

5 . Jesienna „ Zgaduj – zgadula ‘’ .

Po odczytaniu listu dzieci rozwijają cukierki , w których ukryte są zadania do wykonania .

- Posegregujcie przygotowane warzywa i owoce . Ułóżcie warzywa na tacy ,

a owoce włóżcie do koszyka . Dopasujcie napisy „ OWOCE ‘’ , „

WARZYWA ‘’. Nazwijcie wszystkie warzywa i owoce .

- Konkurencja ta nosi tytuł „ Czyj to liść ? ‘’ . Dopasujcie liście drzew do ich

owoców i nazwijcie poszczególne drzewa . ( kasztanowiec , dąb , klon ,

jarzębina , orzech , sosna ) . Powiedzcie dlaczego liście zmieniają kolor i

spadają z drzew .

- Zaśpiewajcie piosenkę o wesołym bohaterze tej zagadki : „ Latem w

ogródku wyrósł zielony , a zimą w beczce leży kiszony ‘’ .

- Wymieńcie różne gatunki drzew iglastych i powiedzcie które drzewo

iglaste gubi swoje igły .

- Nazwijcie drzewa na których rosną pokazane przez panią owoce i

powiedzcie jak nazywa się miejsce gdzie rosną drzewa owocowe . Jeśli

poradzicie sobie z tym zadaniem to wspólnie z całą klasą zarecytujcie

wiersz M. Konopnickiej „ Jesień ‘’ .

- Wymieńcie 3 grzyby jadalne i 3 trujące i powiedzcie czy należy zbierać

nieznane grzyby lub owoce leśne ? Jeżeli nie to dlaczego .

- Spójrzcie na różne rodzaje liści . Na podstawie kształtu i koloru nazwijcie

je . Jeżeli dobrze przyjrzycie się im , to zauważycie , że kryją one jakąś

niespodziankę ( jesienne zagadki ) . np. „ Wiosną w zieleń wplotła białych

kwiatów kiście , teraz ma korale , a zgubiła liście . ‘’ , „ Ma długie wąsy i

złote ziarenka . Dźwiga go słomka wysoka i cienka . ‘’ , „ Powiedz mu

dzień dobry , a on się nie rusza , nie uchyli nawet swego kapelusza ‘’ ,

„ Nie ma rąk , ani nóg , nie ma nawet twarzy . Lecz w kominie pięknie gra ,

gdy się tylko zjawi . ‘’

Popatrzcie na przygotowane produkty ( mąka , chleb , ziarna zbóż , kłosy ) ,

ułóżcie je w odpowiedniej kolejności i powiedzcie jak powstaje chleb .

Nazwijcie przygotowane gatunki pieczywa i dopasujcie napisy ( bułka ,

chleb , rogal , chałka , bagietka ) .

Niespodzianka – wszyscy bawicie się przy piosence „ Hoki – poki ‘’

( zgodnie z treścią piosenki dzieci ruszają żnymi częściami ciała – ręce ,

nogi , głowa , ramiona itp. )

Dopasujcie kartoniki do przygotowanych plansz o tematyce jesiennej .

( np. parasol – deszcz , kosz – grzyb , drzewo – liście , liść kasztanowca –

kasztan itp. )

Jakie warzywo zgubiło ten liść ? Dopasuj .

Za każde dobrze wykonane zadanie dzieci otrzymują punkt w postaci

kolorowego listka , który umieszczają na przygotowanej planszy .

Po sko...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin