Temat : JESIENNE NIESPODZIANKI .
Cele ogólne : - znajomość aktualnej pory roku
- utrwalenie i sprawdzenie wiadomości o jesieni zdobytych podczas zajęć
i zabaw
Cele operacyjne : dziecko :
- potrafi wymienić aktualną porę roku i uzasadnić swój wybór
- umie śpiewać piosenki i recytować wiersze o tematyce jesiennej
- potrafi rozwiązywać zagadki
- zna słownictwo związane z jesienią
- potrafi odczytać wyrazy w sposób globalny
- rozpoznaje barwy jesieni
- umie prawidłowo utożsamiać obrazek z konkretnymi przedmiotami i
prawidłowo określić za pomocą słowa
- potrafi wyciągać wnioski na podstawie zaobserwowanych związków
przyczynowo-skutkowych
- umie wskazać zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią w różnych
środowiskach przyrodniczych : ogród warzywny , sad, las ,park ,pole
- stosuje nabyte umiejętności w praktyce
- potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie
- chętnie uczestniczy w zabawach
- potrafi współdziałać w grupie i podporządkować się przyjętym regułom
Formy i metody pracy : metoda oglądowa , praktyczno-zadaniowa , słowna , aktywizująca –
konkurs , ćwiczenie integracyjne , praca zbiorowa
Środki dydaktyczne : list, emblematy jabłek z literami , kosz z niespodzianką , zestawy pytań,
naturalne eksponaty ( warzywa , owoce , liście , kasztany , żołędzie , różne gatunki pieczywa ,
kłosy i ziarna zbóż , mąka ) , ilustracje owoców , napisy , dobieranki obrazkowe , kasety
magnetofonowe z nagraniami piosenek , kartki papieru , butelki , apaszki z szyfonu , nagrody
Przebieg zajęć :
1. Zabawa przy piosence pt. „ Jarzębinowa piosenka ”( U. Smoczyńska – Nachtman –
Kalendarz muzyczny w przedszkolu ) .
Śpiewając piosenkę o Pani Jesieni dzieci maszerują po sali . Podczas refrenu piosenki
wyklaskują jej rytm i obracają się wokół własnej osi .
2 . Rozwiązanie zagadki i ułożenie napisu JESIEŃ .
Dzieci rozwiązują zagadkę : Co to za pani w złocie , czerwieni sady maluje , lasy
przemieni ?
Oglądając 4 ilustracje przedstawiające : Panią Wiosnę , Panią Lato , Panią Jesień , Panią
Zimę dzieci na podstawie charakterystycznych cech ich ubioru wybierają Panią Jesień i
uzasadniają swój wybór .
Następnie z liter umieszczonych na papierowych jabłuszkach układają napis JESIEŃ ,
umieszczają go pod ilustracją i odczytują go .
3 . Krótka rozmowa na temat charakterystycznych cech jesieni .
Pytania pomocnicze skierowane do dzieci :
- Jaką mamy pogodę jesienią ?
- Dlaczego liście spadają z drzew ?
- Co ludzie robią na polach i w swoich ogródkach jesienią ?
- Jak wygląda las jesienią ?
- Co zbieramy jesienią w parku ? itp.
4 . Tajemniczy gość i jego niespodzianka .
Nauczycielka wnosi do klasy kosz pełen niespodzianek . Są w nim : jabłka , gruszki ,
winogrona , tajemnicze cukierki i list zaadresowany do dzieci z Oddziału Przedszkolnego .
Nauczycielka prosi jedno dziecko o odczytanie do kogo zaadresowany jest ten list .
Po odczytaniu adresu nauczycielka czyta dzieciom list :
Jesień złote listy pisze , pisze powolutku , a choć przy tym się uśmiecha , w listach pełno
smutku . Wszyscy ludzie je czytają kiwają głowami . Żegnaj , żegnaj nam jesieni ! Zima już
przed nami .
Kochane dzieci i ja postanowiłam napisać list do Was . Słyszałam od swoich przyjaciół , że
dzieci w Waszej klasie są wielkimi miłośnikami przyrody i lubią różne zagadki i konkursy .
W związku z tym przygotowałam Wam niespodziankę . Zajrzyjcie do koszyka , który Wam
zostawiłam . Pośród przysmaków znajdziecie dziwnie wyglądające cukierki . Poproście Panią
aby pozwoliła je Wam odpakować , a zobaczycie jaką niespodziankę w sobie kryją . Życzę
Wam przyjemnej zabawy.
p. Jesień
P.S.
Kiedy już zakończycie przygotowaną przeze mnie jesienną „ zgaduj – zgadulę ‘’ pani
wybierze spośród Was najlepszego obserwatora i znawcę przyrody .
Czekają na Was też wspaniałe nagrody . Życzę powodzenia !
5 . Jesienna „ Zgaduj – zgadula ‘’ .
Po odczytaniu listu dzieci rozwijają cukierki , w których ukryte są zadania do wykonania .
- Posegregujcie przygotowane warzywa i owoce . Ułóżcie warzywa na tacy ,
a owoce włóżcie do koszyka . Dopasujcie napisy „ OWOCE ‘’ , „
WARZYWA ‘’. Nazwijcie wszystkie warzywa i owoce .
- Konkurencja ta nosi tytuł „ Czyj to liść ? ‘’ . Dopasujcie liście drzew do ich
owoców i nazwijcie poszczególne drzewa . ( kasztanowiec , dąb , klon ,
jarzębina , orzech , sosna ) . Powiedzcie dlaczego liście zmieniają kolor i
spadają z drzew .
- Zaśpiewajcie piosenkę o wesołym bohaterze tej zagadki : „ Latem w
ogródku wyrósł zielony , a zimą w beczce leży kiszony ‘’ .
- Wymieńcie różne gatunki drzew iglastych i powiedzcie które drzewo
iglaste gubi swoje igły .
- Nazwijcie drzewa na których rosną pokazane przez panią owoce i
powiedzcie jak nazywa się miejsce gdzie rosną drzewa owocowe . Jeśli
poradzicie sobie z tym zadaniem to wspólnie z całą klasą zarecytujcie
wiersz M. Konopnickiej „ Jesień ‘’ .
- Wymieńcie 3 grzyby jadalne i 3 trujące i powiedzcie czy należy zbierać
nieznane grzyby lub owoce leśne ? Jeżeli nie to dlaczego .
- Spójrzcie na różne rodzaje liści . Na podstawie kształtu i koloru nazwijcie
je . Jeżeli dobrze przyjrzycie się im , to zauważycie , że kryją one jakąś
niespodziankę ( jesienne zagadki ) . np. „ Wiosną w zieleń wplotła białych
kwiatów kiście , teraz ma korale , a zgubiła liście . ‘’ , „ Ma długie wąsy i
złote ziarenka . Dźwiga go słomka wysoka i cienka . ‘’ , „ Powiedz mu
dzień dobry , a on się nie rusza , nie uchyli nawet swego kapelusza ‘’ ,
„ Nie ma rąk , ani nóg , nie ma nawet twarzy . Lecz w kominie pięknie gra ,
gdy się tylko zjawi . ‘’
Popatrzcie na przygotowane produkty ( mąka , chleb , ziarna zbóż , kłosy ) ,
ułóżcie je w odpowiedniej kolejności i powiedzcie jak powstaje chleb .
Nazwijcie przygotowane gatunki pieczywa i dopasujcie napisy ( bułka ,
chleb , rogal , chałka , bagietka ) .
Niespodzianka – wszyscy bawicie się przy piosence „ Hoki – poki ‘’
( zgodnie z treścią piosenki dzieci ruszają różnymi częściami ciała – ręce ,
nogi , głowa , ramiona itp. )
Dopasujcie kartoniki do przygotowanych plansz o tematyce jesiennej .
( np. parasol – deszcz , kosz – grzyb , drzewo – liście , liść kasztanowca –
kasztan itp. )
Jakie warzywo zgubiło ten liść ? Dopasuj .
Za każde dobrze wykonane zadanie dzieci otrzymują punkt w postaci
kolorowego listka , który umieszczają na przygotowanej planszy .
Po sko...
maritka.k