2010 - poziom podstawowy - rozwiązania.pdf

(196 KB) Pobierz
321318444 UNPDF
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
HISTORIA SZTUKI
POZIOM PODSTAWOWY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
321318444.010.png
2
Egzamin maturalny z historii sztuki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 1.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością autorów i stylów
przedstawionych obrazów
0−5
5 p. – za podanie 10–9 informacji
4 p. – za podanie 8 informacji
3 p. – za podanie 7 informacji
2 p. – za podanie 6–5 informacji
1 p. – za podanie 4–3 informacji
0 p. – za podanie 2 i mniej informacji
Poprawna odpowiedź
A. a) Vermeer van Delft b) barok
B. a) Picasso b) kubizm
C. a) Claude Monet b) impresjonizm
D. a) Joseph Mallord William Turner b) romantyzm
E. a) Robert Smithson b) sztuka ziemi / land art
Zadanie 2.
Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie pojęć z zakresu sztuk plastycznych
0−3
po 1 p. – za prawidłowe wyjaśnienie każdego pojęcia
Przykłady poprawnych odpowiedzi
NEOIMPRESJONIZM jest to kierunek malarstwa postimpresjonistycznego / kierunek,
którego przedstawiciele posługiwali się techniką pointylizmu / kierunek zapoczątkowany
przez Georges’a Seurata / nowy impresjonizm lub impresjonizm naukowy.
PERSPEKTYWA POWIETRZNA jest to sposób stworzenia wrażenia przestrzeni
w malarstwie poprzez stopniowanie intensywności kolorów (to co jest dalej, jest mniej
intensywne) / zmiany w kolorze wynikające stopniem oddalenia od oka przedmiotów
zwłaszcza w odniesieniu do barw ciemnych i zimnych (trójplanowy schemat w obrazach
holenderskich, gdzie pierwszy plan jest brunatny, drugi ciepły zielony, a trzeci – zimny
niebieski).
WALOR jest to stopień jasności / natężenia barwy.
Zadanie 3.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością technik plastycznych,
w jakich zostały wykonane wskazane dzieła
0−3
3 p. – za podanie 5 informacji
2 p. – za podanie 4 informacji
1 p. – za podanie 3–2 informacji
0 p. – za podanie 1–0 informacji
321318444.011.png 321318444.012.png 321318444.013.png
Egzamin maturalny z historii sztuki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
3
Poprawna odpowiedź
Dzieło
Technika
A. Annibale Carracci, Triumf Bachusa i Ariadny
z Palazzo Farnese w Rzymie
fresk
B. Stanisław Wyspiański, Podwójny portret Elizy
Pareńskiej
pastel
C. Dobry pasterz (z mauzoleum Galii Placydii
w Rawennie)
mozaika
D. John Constable, Wóz siana
olej na płótnie
E. Andrzej Rublow, Trójca Święta
tempera
Zadanie 4.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością twórczości wskazanych
malarzy
0−2
2 p. – za podanie nazw 5 gatunków
1 p. – za podanie nazw 4–3 gatunków
0 p. – za podanie nazw 2–0 gatunków
Poprawna odpowiedź
A. weduta / pejzaż
B. scena historyczna
C. portret / scena religijna
D. scena religijna
E. pejzaż
Zadanie 5.
Wiadomości i rozumienie Klasyfikowanie dzieł według czasu ich powstania
0−3
3 p. – za przyporządkowanie 6 dzieł
2 p. – za przyporządkowanie 5–4 dzieł
1 p. – za przyporządkowanie 3 dzieł
0 p. – za przyporządkowanie 2 i mniej dzieł
Poprawna odpowiedź
Nazwa kierunku
Tytuły obrazów
Przysięga Horacjuszy Davida
Klasycyzm
Źródło Ingresa
Somosierra Michałowskiego
Romantyzm
Rzeź na Chios Delacroix
Zbierające kłosy Milleta
Realizm
Ostatnia chudoba Kotsisa
321318444.001.png 321318444.002.png 321318444.003.png
4
Egzamin maturalny z historii sztuki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 6.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością autorów przedstawionych
rzeźb oraz chronologiczne uszeregowanie dzieł
0−3
a)
2 p. – za podanie 3 autorów
1 p. – za podanie 2 autorów
0 p. – za podanie 1–0 autorów
Poprawna odpowiedź
A. Donatello
B. Myron
C. Bernini
b)
1 p. – za podanie poprawnej chronologii
Poprawna odpowiedź
B A C
Zadanie 7.
Korzystanie z informacji
Zidentyfikowanie treści przedstawionych dzieł sztuki
0−2
po 1 p. – za rozpoznanie każdej postaci
Poprawna odpowiedź
1. Apollo, 2. Bóg Ojciec / Bóg
Zadanie 8.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością twórczości wskazanych
architektów
0−3
3 p. – za wpisanie 6–5 liter
2 p. – za wpisanie 4–3 liter
1 p. – za wpisanie 2 liter
0 p. – za wpisanie 1–0 liter
Poprawna odpowiedź
Dzieło
Architekt
Kaplica Nôtre Dame du Haut w Ronchamp
E
Pałac Królewski w Brighton
F
Tempietto w Rzymie
A
Hagia Sophia w Konstantynopolu
C
Kościół san Andrea al Quirinale (na Kwirynale)
D
Sagrada Familia w Barcelonie
B
321318444.004.png 321318444.005.png 321318444.006.png 321318444.007.png
Egzamin maturalny z historii sztuki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
5
Zadanie 9.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością dzieł powstałych w kręgu
mecenatu Jagiellonów
0−2
2 p. – za podkreślenie 3 nazw dzieł
1 p. – za podkreślenie 2 nazw dzieł
0 p. – za podkreślenie 1–0 nazw dzieł
Poprawna odpowiedź
A. Kaplica Zygmuntowska
D. Krużganki wawelskie
I. Nagrobek Zygmunta I Bartolomea Berrecci
Zadanie 10.
Korzystanie z informacji Analiza formalna dzieła architektury
0−10
a)
5 p. – za prawidłowo opisany plan i układ przestrzenny (za każdą prawidłową cechę po 1 p.)
Przykłady poprawnych odpowiedzi
budowla jest na planie krzyża łacińskiego / planie podłużnym
układ bazylikowy / bazylika
narteks / przedsionek
pięć naw
transept / nawa poprzeczna
absyda
do budowli przylegają dwie budowle na planie koła
budowlę poprzedza prostokątne atrium / atrium
na dziedzińcu widoczne są krużganki
b)
5 p. za prawidłowo opisaną bryłę i konstrukcję (za każdą prawidłową cechę po 1 p.)
Przykłady poprawnych odpowiedzi
bryła rozczłonkowana, charakterystyczna dla budowli wczesnochrześcijańskiej
nawa główna wyższa i szersza od naw bocznych
nawa główna ma własne światło
transept tak wysoki jak nawa główna
nawy oddzielone rzędami kolumn
kolumny wspierają ściany
zamiast sklepienia otwarte wiązanie dachowe / otwarta więźba dachowa
nawę główną kryje dwuspadowy dach
nawy boczne kryją dachy pulpitowe / jednospadowe
przylegające budowle na planie koła przekryte są kopułami
obecność dzwonnicy
321318444.008.png 321318444.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin