PISOWNIA PRZECZENIA NIE Z CZASOWNIKAMI – powtórzenie
1. Podpisz czasownikiem, co wyrażają gesty małpek.
............................ .............................. ..............................
2. Przeczytaj wierszyk. Pytania zastąp rzeczownikami: mazgaj albo zuch.
(kto?)............... nie cierpi rąk brudnych.
(kto?)................ nie kwęka u dentysty.
(kto?)............... przy stole nie marudzi.
Nie śpi (kto?)................ , gdy dzwoni budzik.
(kto?)......................... w porę sam nie wstanie.
(kto?)......................... pół dnia je śniadanie.
U lekarza tak narzeka,
że aż krople bierze lekarz.
Koleżanko lub Ty, chłopcze:
gdzie Twój portret, w której zwrotce?
3. Wypisz z wierszyka czasowniki wraz z przeczeniem nie .
................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4.
5. Napisz, jak piszemy nie z czasownikami.
6. Z rozsypanek wyrazowych ułóż znane przysłowia. Podkreśl czasowniki z przeczeniem nie.
pyta Kto błądzi. nie .........................................................................................
nie Głową przebijesz. muru ................................................................................
Nie z wilka lasu. wywołuj .............................................................................
nie gdy kota Myszy tańcują czują. ........................................................................
Jan Jaś Czego się tego umiał. nie będzie nie nauczy .................................................................................................................................
................................................................................................................................
7. Podkreśl przymiotniki. Zaprzecz opisowi.
Ładna żabka. nieładna Wielkie drzewo.............................
Prawdziwy słoń....................... Groźny pies.........................
Całe jabłko.......................... Pełny dzbanek....................................
8. Babcia Tadka Niejadka wciąż podsuwa mu smaczne potrawy, a on cały czas wybrzydza. Podkreśl przymiotniki w wypowiedziach babci. Napisz, jakimi przymiotnikami mógł określać potrawy Niejadek.
Babcia
Niejadek
To jest smaczna zupka owocowa.
Zupka ...
Zjedz słodkie truskawki.
Truskawki ...
To może zjesz dobry kotlet?
Kotlet ...
Ta surówka jest zdrowa.
Surówka ...
Zjedz chociaż deser, jest taki apetyczny.
Deser ...
To może chcesz aromatyczne jabłuszko?
Jabłuszko ...
9. Wskaż przymiotniki poprzedzone przeczeniem. Wypisz je pod informacją o pluszczu.
Do najbardziej niezwykłych ptaków należy pluszcz, niepozorny mieszkaniec naszych gór. Jego pożywieniem są niewielkie stworzonka żyjące w wodzie. Łowiąc je pluszcz nurkuje na głębokość metra w wodzie potoków. Ma nieprzemakalne pióra. Pod budowę gniazda wybiera miejsca niedostępne dla drapieżników.
Ten nieulękły ptaszek nie odlatuj. Pozostaje tam, gdzie potoki nie zamarzają.
..................................................................................................................................................................................................................................................................
10. Jaki jest Ortografek? Dowiesz się gdy przeczytasz. Podkreśl w opisie Ortografka przysłówki.
Ten chłopiec to Olek, ale koledzy mówią na niego Ortografek, bo zna się dobrze na ortografii i chętnie pomaga innym.
Ortografek chodzi do trzeciej klasy. Zawsze porządnie przygotowuje się do zajęć. Starannie odrabia prace domowe. Na lekcji słucha uważnie, a na przerwach zachowuje się bezpiecznie. Dokładnie wykonuje prace plastyczne. Cierpliwie czeka w kolejce w sklepiku szkolnym. Do kolegów i koleżanek zawsze miło się zwraca. W jego towarzystwie jest wesoło i przyjemnie.
11. Wypisz z tekstu przysłówki, a obok napisz zaprzeczenie.
dobrze - niedobrze .................................................
.......................................... .................................................
......................................... ..................................................
12. Dyzio jest zupełnym przeciwieństwem Ortografka. Napisz w podobny sposób kilka informacji o Dyziu. Wystarczy, że zmienisz przysłówki. Możesz zacząć tak:
Ten chłopiec to Dyzio, ale koledzy mówią na niego ..............................................
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
13. Od podanych przymiotników utwórz przysłówki.
PRZYMIOTNIK
PRZYSŁÓWEK
niekulturalny –
niesmaczny –
nieciekawy –
niegrzeczny –
niesympatyczny –
nieduży –
nierozważny –
niewysoki –
nieładny –
14.
Tarlak