polityka ekologiczna.doc

(33 KB) Pobierz
1

1.Politykę ekologiczną państwa przyjmuje się na 4 lata.

2. Politykę ekol. Państwa uchwala Sejm na wniosek RM. Min. d/s. środ. po zasięgnięciu opinii Marszałków woj. Opracowuje projekt polityki ekologicznej państwa.

3. RM co 4 lata przedkłada Sejmowi raport z realizacji pol. ekol. pań.

4. Organ wykonawczy woj. pow. gm. w celu realizacji polityki ekol. państwa sporządza odpowiednio programy ochr środ., Programy te uchwala odpowiednio Sejmik woj. rada powiatu lub gminy. Organ wykonawczy co 2 lata sporządza raporty.

5. Korzystanie ze środowiska: - powszechne- przysługuje z mocy ustawy każdemu do zaspokajania potrzeb osobistych i gospodarstwa domowego w tym wypoczynku i uprawiania sportu

(bez użycia instalacji).

- zwykłe korzystanie ze środowiska , wykracza poza ramy korzystania powszechnego, co do którego ustawa nie wprowadza obowiązku uzyskania zezwolenia, oraz zwykłe korzystanie z wody.

-korzystanie ze środowiska może być  w drodze ustawy obwarowane obowiązkiem uzyskania pozwolenia( określa warunki i zakres korzystania i wydane przez właściwy organ).

6. Decyzja wydana z naruszeniem przepisów dot. Ochr. Środ. jest nieważna (art.11).

7. Środowisko- ogół elementów przyr. w tym także przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności pow. ziemi, kopaliny, wody, powietrze zwierzęta i rośliny krajobraz oraz klimat.

Ustawa o ochr. Środowiska-

27. 04 . 2001

Weszła na podstawie ust. z 27. 07. 2001.

8.Organy ochr. środowiska:

- wójt, burmistrz, prezydent miasta

starosta, woj., min. ds. środ.

9.Inst. ochrony środowiska:

Państwowa rada ochrony środow.

Komisje ds. ocen oddziaływania na środowiska,

Fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

NFOŚ i WFOŚ mają osobowość prawną i prowadzą samodzielną politykę finansową. Przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środ. i administ. kar pieniężnych pobieranych na podst. ust. oraz przepisów szczególnych a także na podstawie dec. Przychodami są również wpływy z opłat produktowych  pobieranych na podstawie przepisów o obowiązku przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami, wpływy z opłat i kar pieniężnych ustalanych na podst. Ustawy – Prawo geologiczne i górnicze .Również mogą to być dobrowolne wpłaty zapisy, darowizny, świadczenia rzeczowe środki pochodzące z fundacji ,z tytułu emisji obligacji własnych oraz przychody związane z działalnością tych funduszy. Fundusze mogą zaciągać kredyty i pożyczki.

Zarząd województwa oraz WIOŚ prowadzą wyodrębnione rachunki bankowe w celu gromadzenia i redystrybucji wpływów. Wpływy te pomniejszone o koszty prowadzenia tych rachunków przekazywane są na rachunki bankowe funduszy w terminie do 15 dnia następnego  m-ca po ich wpływie na rachunki zarządu woj. i WIOŚ.

WIOŚ przed przekazaniem wpływów z kar na rachunki NF i woj. fun. Pomniejsza je o kwotę 20% , a uzyskaną kwotę przekazuje GIOŚ z przeznaczeniem na premie dla pracowników i usprawnienie działań insp.

Zarząd woj. przed przekazaniem na rachunek NF i WF wpływów z opłat wymierzonych w drodze dec. Pomniejsza je o 10% , a uzyskaną kwotę przeznacza na : tworzenie i modyfikację baz danych o podmiotach korzystających ze środ. zatrudnianie osób zajmujących się kontrolą oraz windykacją opłat za korzystanie ze środ. Wpływy z tytułu opłat i kar stanowią w 20% przychód gminnego funduszu a w10% powiatowego fund. Wpływy z tytułu opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów stanowią w całości przychód gminnego fun. Z tytułu opłat i kar za składowanie i magazynowanie odpadów stanowią w 50% przychód gmin. fun. a w 10% pow. fun. Wpływy z tytułu opłat i kar po dokonaniu podziału stanowią w 35% przychód NF i w 65%  WF.

Gminy i powiaty w których przychody funduszy ochrony środowiska są większe niż10-krotność średniej krajowej przychodów z roku poprzedniego przyp na 1- mieszkańca przekazują nadwyżkę z tytułu tych przychodów do właściwego fun, woj. Gminy i powiaty dokonują wpłat na rachunek WF w terminie do 15-sierpnia roku następującego po roku w którym wystąpiła nadwyżka.   

10. GIOŚ jest centralnym organem adm. rządowej powołanym do kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska oraz badania stanu środowiska.

Organy IOŚ : GIOŚ, Wojewoda przy pomocy WIOŚ. GIOŚ ustala ogólne kierunki działania organów inspekcji. Rada gminy, powiatu, sejmik woj. przynajmniej raz w roku rozpatrują informację WIOŚ o stanie środowiska. WIOŚ informuje o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla danego terenu. WIOŚ składa GIOŚ informację o realizacji zadań Inspekcji za dany rok do 15 lutego roku następnego.

Inspektorzy upoważnieni są do: Wstępu wraz pracownikami pomocniczymi rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem przez całą dobę na teren nieruchomości, obiektu lub części na którym prowadzona jest działalność gosp. , do środków transportu.

W godz. od 6 do 22 na pozostały teren. Upoważniony do kontroli insp jest uprawniony do poruszania się po terenie nieruchomości bez uzyskiwania przepustki oraz nie podlega rewizji osobistej . Z czynności kontrolnych insp sporządza protokół. Na podst ustaleń kontroli WIOŚ może wydać zarządzenie pokontrolne, wydać decyzję adm, wszcząć egzekucję jeżeli obowiązek wynika z mocy prawa. W sprawach o wykroczenia przeciwko środ organom insp przysługują uprawnienia osk publicznego. W razie stwierdzenia popełnienia przest organy insp kierują sprawę do organu powołanego do ścigania przestępstw ,dołączając dowody Koszty pobierania próbek oraz wykonywanie pomiarów i analiz na podst. których stwierdzono naruszenie wymagań ochr środ ponoszą jedn lub osoby fiz których dział jest źródłem naruszenia tych wymagań .Warunki i sposób ustalania kosztów ponoszonych w związku z prowadzeniem kontroli określa w drodze rozp min ds. środowiska wraz z min ds. finansów. Środki finansowe w wysokości 20% pobranych kar pieniężnych oraz środki o których mowa wyżej przeznacza się na usprawnienie działania IOŚ i na premie dla jej pracowników.

12. Wykonywanie zadań w zakresie poważnych awarii:

Kontrola podmiotów w których działalność może stanowić przyczynę powstania poważnej awarii, prowadzenie szkoleń dla org. adm oraz podmiotów gosp , badanie przyczyn powstawania awarii, prowadzenie rejestru zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku

IOŚ dokonuje co najmniej raz w roku kontroli w zakładach o dużym ryzyku a co najmniej raz na dwa lata w zakładach o zwiększonym ryzyku. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prywatna Wyższa Szkoła Ochrony Środowiska w Radomiu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zapis konstrukcji

Dr inż. L Sarnowicz

 

Notatki z wykładów

 

 

 

 

 

 

Wykonała: Beata Koziara

Gr. 22

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin