Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
1. Zostałeś zatrudniony przez policję do zbadania związku między liczbą przestępstw kryminalnych i wielkości bezrobocia. a/ Jak sprawdzisz tę hi-potezę? b/ Jakich danych potrzebujesz? c/ Podaj przykład czynnika, który uznasz za stały?
a/
b/
P
c/
Q
Q*
D
S
P*
E
2.a/ Przy złej pogodzie trudno łowić ryby. Na rysunku pokaż, co dzieje się wtedy z podażą ryb? Co dzieje się z ceną i ilością ryb? b/ Poza tym zła pogoda obniża popyt na ryby, bo mniej ludzi cho-dzi na zakupy. Uzupełnij rysunek: co sta-nie się z linią popytu na ryby. Jak zmieni się ilość? c/ Czy możesz powiedzeć, co stanie się z ceną?
EPD EID
Warzywa -0.13 0.66
Usługi -3.21 1.21
3. Oto cenowe i dochodowe elastycz-ności popytu na 2 dobra. Wskaż: a/ dobro normalne, luksusowe, pierwszej potrzeby, niższego rzędu; b/ dobro, na które popyt jest elastyczny, dobro Giffena.
a/ Normalne są ........... ...................................., bo ............................... .
Luksusowe są .............................................., bo .............................. .
Pierwszej potrzeby są .................................., bo .............................. .
b/ Elastyczny jest popyt na .............................., bo .............................. .
c/ Dobrem Giffena są ......................................, bo ............................. .
4. Dochód konsumenta, który nie oszczędza, wynosi 120, dobro X kosztuje 8, a dobro Y 12. a/ Narysuj linię ograniczenia budżetowego. b/ Efekt substy-tucyjny podwyżki ceny dobra X ma taki sam kierunek co efekt dochodowy. Narysuj tę sytuację. c/ Na osobnym rysunku pokaż ścieżkę wzrostu dochodu.
a/ i b/ c/
X
Produkcja Nakład pracy Nakład kapitału
4 5 4
4 6 2
8 10 7
8 12 4
12 15 11
12 16 8
5. a/ Tablica opisuje zmiany wielkości produkcji i nakładów. Cena pracy wynosi 5, a kapitału 2. a/ Wskaż ekonomicznie efektywną metodę produkcji kolejno: 4, 8 i 12 jednostek. b/ Czy występują korzyści lub niekorzyści skali? c/ Czy wzrostowi produkcji towarzyszy wzrost kapitało-chłonności?
6. Przyporządkuj wydatki państwa ich celom: A/ udostępnienie czystych dóbr publicznych; B/ wspieranie dóbr społecznie pożądanych; C/ zapew-nienie właściwego podziału dochodów; 1/ wydatki na policję; 2/ dotacje dla państwowych szkół; 3/ zasiłki dla bezrobotnych;
Rys. B
7. a/ Linia podaży jest pionowa, a linia popytu „normalna”.Uzupełnij rys. A. Co powiesz o rozkładzie ciężaru opodatkowania i o nieefektywności spowo-dowanej podatkiem kwotowym? b/ Tym razem linia podaży jest pozioma. Uzupełnij rys. B. Powtórnie odpowiedz na pytania z punktu (a).
Rys. A
8. Oto popyt na dobro wytwarzane przez monopolistę. Stały koszt krańcowy równa się 5. a/ Narysuj linie popytu, podaży, utargu krańcowego. Ile wynosi produkcja i cena? b/ Ile wyniosłaby cena i produkcja, gdyby to była gałąź wolnokonkurencyjna? c/ Zaznacz i oblicz społeczny koszt monopolizacji.
P (cena) 8 7 6 5 4 3 2 1 a/
Q (ilość) 1 2 3 4 5 6 7 8
TR
MR
9. Oto gra „w tchórza” (ang. chicken game): Dwa samochody pędzą naprze-ciwko siebie. Przegra, kto ustąpi...
Grasz „w tchórza”. Widzisz, że przeciwnik wyrzucił przez okno kierownicę!!! Poszukaj analogii do „odstraszania strategicznego”. W obu sytuacjach wskaż: a/ „odstraszającego” gracza. b/ cel „odstraszania”. c/ podobieństwo metod „odstraszania”.
10. Czy to prawda, że wzrost stopy procentowej zwiększa obecną wartość stałych przyszłych dochodów? Odpowiedź uzasadnij.
stary_hipis