Logistyka.-.doc

(247 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

Istota i rozwój logistyki w przedsiębiorstwie

 

I.    Ujęcie, rozumienie rzeczowe (przedmiotowe)

Logistyka to procesy fizycznego przepływu dóbr materialnych; surowców, materiałów, półproduktów, wyrobów gotowych oraz informacji im towarzyszących w przedsiębiorstwie oraz między przedsiębiorstwami (załadunek, transport).

W tym znaczeniu występuje ona w każdym przedsiębiorstwie.

II. znaczenie koncepcyjne

Logistyka oznacza koncepcje zarządzania procesami fizycznego przepływu dóbr materialnych oparta na zintegrowanym, systemowym ujmowaniu tych procesów, co pozwala racjonalizować całkowite koszty logistyczne.

W tym rozumieniu nie każde przedsiębiorstwo taką logistykę stosuje.

III.             logistyka jako nauka

     Jest to dziedzina wiedzy ekonomicznej badająca prawidłowości i zjawiska przepływu dóbr fizycznych i informacji w gospodarce, a także w poszczególnych jej ogniwach. Logistyka bowiem może dotyczyć całej gospodarki albo jej poszczególnych ogniw.

Dwa znaczenia logistyki:

1.    “logisticos” (z greckiego) oznacza sztukę myślenia opartą na sile rozumu, sztuka rozumowego myślenia, można to pojęcie łączyć z pojęciem logiki.

2.    “logistique (z francuskiego) oznacza dział sztuki wojennej obejmujące sprawy zaopatrzenia, zakwaterowania, transportu w armii, w wojsku.

 

Ewolucja rozwoju koncepcji logistycznej w przedsiębiorstwie

 

Początki (geneza)  wprowadzenia koncepcji logistycznej w przedsiębiorstwie:

Þ  lata 30 XX w Stanach Zjednoczonych

Usprawniono procesy magazynowania, transportu wyrobów gotowych. W tych latach przedsiębiorstwa miały duże zapasy, budowano więc duże magazyny, hurtownie, zaczęto usprawniać procesy związane z magazynowaniem (pierwsze duże domy handlowe Cash and Cary),

Þ  II wojna światowa

Koncepcje logistyczne rozwijały się w dziedzinie wojskowej (nie gospodarczej), wprowadzono nowe metody transportu, zaopatrzenia,

Þ  Po II wojnie światowej zaczęto się ponownie interesować kwestiami logistycznymi w gospodarce (lata 70),

Þ  W latach 60 nowe komputery, możliwość magazynowania. Dużym krokiem była metoda transportu wewnątrz-zakładowego opracowanego przez firmę TOYOTA, sysetm pomiaru i kontroli zapasów KANBAN od japońskiego słowa kartka, gdzie odnotowywano zapasy części do samochodów i odpisywano zużycie. Podobnie wprowadzono dla dostaw JUST-IN-TIME, dostawy na czas, polityka bez zapasowa, uwalniając się od kosztów magazynowania,

Þ  Lata 80 JUST-IN-TIME rozwinięty w innych krajach w związku z wymianą doświadczeń. Postęp w dziedzinie metod zarządzania logistycznego w kwestii magazynowania i transportu. Chodzi o to aby obniżać koszty logistyczne i uzyskiwać przewagę konkurencyjną.

 

 

Przyczyny rozwoju koncepcji logistycznych wynikają ze zmian zachodzących w gospodarce rynkowej:

1.    nasilenie konkurencji i poszukiwanie nowych źródeł uzyskania przewagi konkurencyjnej (zauważono że można zredukować koszty magazynowania),

2.    wzrost kosztów transportu spowodowany kryzysami paliwowymi (lata 70), wzrost ceny ropy naftowej (należy kontrolować transport, nie opłaca się  utrzymywać własnego taboru transportowego),

3.    wzrost wymagań klientów co do poziomu obsługi logistycznej a przede wszystkim co do czasu dostawy (klient chce być coraz szybciej i sprawniej obsłużony, konkuruje się więc szybkością dostawy)

4.    szybki postęp w dziedzinie technik i technologii komputerowych, techniki przetwarzania danych daje duże możliwości dla zarządzania logistycznego.

 

Koncepcja logistyczna podlega rozwojowi. Można wskazać dwa modele:

1.    model. tradycyjny

2.    model docelowy

 

Różnice między koncepcjami

LOGISTYKA TRADYCYJNA

(tradycyjne podejście do zarządzania procesami logistycznymi)

LOGISTYKA NOWOCZESNA

(podejście nowoczesne)

1.    Specjalizacja w podejściu do działań i procesów logistycznych w przedsiębiorstwie, która wyraża się:

1.1oddzielnym traktowaniu i zarządzaniu poszczególnymi fazami i procesami logistycznymi

1.2 wyraża się w podporządkowaniu poszczególnych działań logistycznych osobnemu kierownictwu

1.3 w istnieniu odrębnych systemów informatycznych obsługujących poszczególne procesy-dochodzi do suboptymalizacji

2.    Dominują zachowania operacyjne.

     tzn. plany, cele, działania, kontakty z dostawcami, odbiorcami mają charakter krótkoterminowy, doraźny, przedsiębiorstwo każdorazowo przy zakupie surowca poszukuje nowego dostawcy (krótkowzroczne działania)

 

 

3.    Podstawowym celem zarządzania logistycznego jest redukcja kosztów za wszelką cenę, cecha o charakterze doraźnym, krótkoterminowym

 

 

 

 

 

 

 

4.    Regionalny zasięg działań logistycznych tzn. że poszukuje się dostawców i odbiorców najbliżej położonych w celu zaoszczędzenia na transporcie

1.    Integracja  w podejściu do zarządzania procesami logistycznymi w przedsiębiorstwie, która wyraża się:

1.1 w całościowy, systemowym traktowaniu wszystkich procesów

 

1.2 wyraża się w podporządkowaniu wszystkich działań i procesów logistycznych jednemu kierownictwu

1.3 w istnieniu jednego systemu informatycznego, który tymi procesami steruje- prowadzi to do optymalizacji całego syst. logistycznego.

2.    Dominują rozwiązania strategiczne; plany i cele mają charakter długoterminowy, perspektywiczny. Związki z dostawcami, odbiorcami, kooperantami mają charakter długoterminowy strategiczny, długofalowy. Przesięb. poszukują długotrwałych partnerów aby zawrzeć długotrwałe umowy.

3.    Podstawowym celem zarządzania logistycznego jest  zapewnienie właściwego poziomu obsługi logistycznej, obsługi klienta po możliwie najniższych kosztach całkowitych. Przedsiębiorstwo myśli bardziej strategicznie, należy stwierdzić jakiego poziomu obsługi klient oczekuje i za co jest w stanie zapłacić, dokonuje się segmentacji klientów

 

4.    Działania mają charakter globalny (globalny zasięg działalności), poszukiwanie dostaw w różnych częściach kraju.

 

 

Fazy procesów logistycznych

 









Rynek        Dział Zaopatrzenia            Dz. Produkcji         Dz. Zbytu          Rynek Zbytu

 

W podejściu tradycyjnym odrębnie zarządzanie tzn. mamy kierownika zaopatrzenia, kierownika produkcji, kierownika zbytu.

sfera zaopatrzenia,

sfera produkcji oddzielnie zarządzana,

sfera zbytu itd.

 

Nowoczesna koncepcja zakłada integrację, wspólne zarządzanie wszystkimi procesami. Dział logistyki zarządza wszystkimi procesami

 











Dział logistyki

 

 

Rynek zaopatrzenia       Dział                   Dział              Dział          Rynek zbytu

                                    zaopatrzenia        produkcji        zbytu

 

 

Podstawowe obszary działań logistycznych w przedsiębiorstwie:

1.    prognozowanie popytu na wyroby finalne przedsiębiorstwa

Þ      podstawa do planowania: zaopatrzenia, transportu zewnętrz. i wewnętrz., zagospodarowanie magazynów

2.    zaopatrzenie materiałowe produkcji

Þ      wybór dostawców, planowanie zakupów, kontrola jakości surowców kupowanych, negocjowanie cen

3.    transport

Þ      wewnętrzny, zewnętrzny przedsiębiorstwa, wybór środka transportu, określone trasy przewozu, zabezpieczenie i warunki transportu, zapewnienie wymogów tras karowych i zagranicznych, dokumenty, zezwolenia

4.    manipulacje materiałowe

Þ      dot. wszelkich przemieszczeń surowców, materiałów, wyrobów gotowych wewnątrz przedsięb. i w magazynach (przeładunek, wyładunek, procesy sortowania, znakowania)

5.    składowanie

Þ      dot. utrzymania magazynów oraz infrastruktury magazynowej w celu właściwego przechowywania zapasów, utrzymania budynków i pomieszczeń, podejmuje się decyzje o lokalizacji magazynów, o ich liczbie, wielkości, jak nimi zarządzać np. wynajem

6.    kontrola poziomu zapasów

Þ      zarządzanie zapasami  to ustalenie zapasów bezpieczeństwa, ustalenie wielkości dostaw tak aby koszty były jak najmniejsze

7.    pakowanie i gospodarka opakowaniami

Þ      projektowanie opakowań zbiorczych, indywidualnych, gospodarowanie opakowaniami zwrotnymi zgodnie z zasadami ekologii, ich kształty muszą być dostosowane do magazynowania i transportu

cel ® ochrona przed uszkodzeniem, funkcja ochronna a także usprawniać procesy transportu i magazynowania.

Þ      współczesne opakowania to “dzieci logistyki”

8.    realizacja zamówień klientów

Þ      przyjmowanie i opracowanie zamówienia, przygotowanie i ekspedycja przesyłki, oznakowanie, zabezpieczenie (przygotowanie dokumentacji, faktury), kontakty z klientem

9.    gospodarowanie odpadami, opakowaniami zwrotnymi i obsługa reklamacji.

 

Podstawowe decyzje strategiczne

1.    wybór strategicznych: dostawców, odbiorców, kooperantów

2.    decyzje typu make or buy (produkować czy kupować)

w zakresie: transportu (obcy czy własny)

                            magazynowania (własne czy wynajmowane)

                            produkcji (własna czy obca)

3.    określenie liczby lokalizacji i wielkości magazynów własnych

4.    wybór metody sterowania zapasami - zarządzanie zapasami

5.    określenie właściwego poziomu obsługi klienta - ustalenie standardów obsługi dla poszczególnych segmentów rynku.

 

System logistyczny przedsiębiorstwa, jego struktura i rodzaje systemów

 

Definicja systemu;

System- to pewna całość złożona z elementów wzajemnie ze sobą powiązanych i od siebie uzależnionych, które przyczyniają cię do działania i powodzenia tej całości (takim systemem jest np. nasz organizm).

Zakłada analizowanie związków zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami składowymi. Korzyści z podejścia systemowego wynikają z faktu że własności systemu jako całości nie są identyczne z własnościami jego poszczególnych elementów składowych. Te własności systemu (jako całości) są wzbogacone efektami współdziałania tych elementów (efekt synergii).

Synergia to współdziałanie. (Jeśli las traktujemy jako drzewa, rośliny, zwierzęta oddzielnie i usuwamy je kolejno to doprowadzić możemy do ich likwidacji, należy uwzględniać ich zależność systemową. Jeżeli grupę ludzi traktujemy nie systemowo i dajemy im do zrobienia jakieś zadanie indywidualnie to należy uzyskać inny czas na zrobienie zadania niż traktując ich zespołowo, najprawdopodobniej rozwiązanie zadania w grupie nastąpiłoby szybciej)

                                                                                                  x2 +y2 < (x+y)2

                                                                                                          (x+y)2              = x2 + (2xy)+y2

System może powodować większe efekty

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin