Do zadań Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego należy.docx

(59 KB) Pobierz

Do zadań Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego należy:

1.      pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,

2.      współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,

3.      nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,

4.      współpraca z podmiotami realizującymi minitoring środowiska,

5.      współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,

6.      dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum,

7.      realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.

 

Biuro Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych
Starostwa Powiatowego w Gostyniu



Biuro Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Gostyniu jest specyficzną komórką organizacyjną urzędu, której zadaniem jest zapewnienie Staroście Powiatowemu możliwości realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i spraw obronnych.
Zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom jest jednym z głównych zadań administracji samorządowej, a poczucie bezpieczeństwa stanowi podstawowy warunek rozwoju gospodarczego i społecznego. Dlatego też, sprawy bezpieczeństwa publicznego są traktowane priorytetowo przez administrację publiczną w Powiecie Gostyńskim. Duży nacisk kładziemy na inicjowanie przez biuro przedsięwzięć z zakresu popularyzacji zasad bezpiecznego zachowania się obywateli w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia zdrowia, życia i mienia. Ważną formą działania jest także organizacja i prowadzenie szkoleń z przedstawicielami jednostek organizacyjnych powiatu w zakresie przygotowania dyrektorów tych jednostek do koordynacji działań w sytuacjach kryzysowych. W tym celu przygotowywane są stosowne plany i procedury działania przewidziane w przepisach prawa, które podlegają rzeczywistej weryfikacji w czasie ćwiczeń i treningów.


Do podstawowych zadań BZKiSO należy



- w zakresie zarządzania kryzysowego:

* prowadzenie całodobowego monitoringu występujących zagrożeń i na jego podstawie sporządzanie meldunków dobowych i sytuacyjnych;
* bieżące współdziałanie z gminnymi centrami zarządzania kryzysowego, z centrami zarządzania kryzysowego powiatów sąsiednich oraz zespolonymi służbami, inspekcjami i strażami z terenu powiatu, a także z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego;
* współdziałanie z podmiotami zdefiniowanymi w powiatowym planie reagowania kryzysowego jako podmiotami współdziałającymi w ramach zarządzania kryzysowego;
* obsługa urządzeń technicznych służących do utrzymania łączności przewodowej i bezprzewodowej z podmiotami systemu reagowania kryzysowego;
* obsługa powiatowego systemu ostrzegania i alarmowania ludności;
* realizowanie procedur wynikających z powiatowego planu reagowania kryzysowego;
* realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
* zarządzanie organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia;
* wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu gostyńskiego;
* analiza i weryfikacja gminnych planów reagowania kryzysowego oraz przekładanie ich Staroście do zatwierdzenia;
* opracowanie, uzgodnienie i aktualizowanie powiatowego planu reagowania kryzysowego;
* obsługa i przygotowanie projektów pracy PZZK, w tym rocznego planu pracy, zawiadamianie o terminach posiedzeń, organizowanie prac zespołu;

- w zakresie obrony cywilnej:

* ustalenie zadań dla szefów OC gmin i kontrola ich realizacji;
* administrowanie posiadanymi aplikacjami informatycznymi na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego w powiecie (baza ARCUS);
* opracowywanie planu OC powiatu, opiniowanie i uzgadnianie planów OC gmin;
* organizowanie oraz koordynacja szkoleń i ćwiczeń OC;
* przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach;
* współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej;
* współudział w przygotowaniu terenów i niezbędnych sił do doraźnej pomocy
* w grzebaniu zmarłych oraz padłych zwierząt;

- w zakresie spraw obronnych:

* sporządzanie i aktualizowanie „Planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu Gostyńskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”;
* sprawdzanie planów operacyjnych funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
* tworzenie systemu stałych dyżurów w powiecie;
* organizowanie akcji kurierskiej;
* kierowanie realizacją przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa wykonywanych przez starostę;
* udział w treningach stałego dyżuru i opracowanie dokumentacji z ich przebiegu;
* realizacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania;
* organizowanie i przeprowadzenie poboru.

Jedną z najważniejszych funkcji współczesnego państwa jest zapewnienie swoim obywatelom podstawowych warunków ochrony przed ewentualnymi, niebezpiecznymi skutkami klęsk żywiołowych, katastrof oraz innymi zdarzeniami, powodowanymi siłami natury, celową działalnością człowieka w tym także wojną.

Funkcja ta jest realizowana poprzez realizację zadań "obrony cywilnej" i skierowana jest na ochronę ludności, ratowanie i udzielanie pomocy poszkodowanym w czasie wojny, jak również współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych, zagrożeń środowiska i usuwaniu ich skutków.
Zadaniami obrony cywilnej są również ochrona zakładów pracy, urządzeń użyteczności publicznej oraz dóbr kultury i obejmują w szczególności:
- wykrywanie zagrożeń oraz ostrzeganie i alarmowanie;
- organizowanie ewakuacji ludności;
- zaopatrzenie ludności w sprzęt i środki ochrony indywidualnej;
- organizowanie i prowadzenie akcji ratunkowych;
- udzielanie poszkodowanych pomocy medycznej;
- walka z pożarami;
- organizowanie doraźnych pomieszczeń i zaopatrzenia dla poszkodowanej ludności;
- ochrona żywności i innych dóbr niezbędnych do przetrwania;
- zabezpieczanie dóbr kultury, urządzeń użyteczności publicznej i ważnej dokumentacji;
- przygotowanie budowli ochronnych;
- zaciemnianie i wygaszanie oświetlenia;
- przygotowanie oraz prowadzenie likwidacji skażeń i zakażeń;
- doraźne przywracanie działania niezbędnych służb użyteczności publicznej, w tym pomocy w budowie i odbudowie awaryjnych ujęć wody;
- doraźną pomoc w przywracaniu i utrzymaniu porządku na obszarach dotkniętych klęskami żywiołowymi;
- doraźną pomoc w grzebaniu zmarłych.

Zadania obrony cywilnej w okresie pokoju obejmują:
- działalność planistyczną i prace organizacyjne;
- działalność szkoleniową i upowszechniającą w zakresie obrony cywilnej;
- przygotowanie ludności do uczestnictwa w powszechnej samoobronie.

Zadania w okresie pokoju, to również współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz w usuwaniu ich skutków, które realizowane są przez inne podmioty reagowania.

Ewakuacja ludności
jest jednym ze środków zbiorowej ochrony ludności i ma na celu ochronę życia i zdrowia ludzi, zwierząt, ratowanie mienia, w tym zabytków ruchomych oraz ważnej dokumentacji, w przypadku wystąpienia wszelkiego rodzaju zagrożeń.
Konieczność jej przeprowadzenia może mieć miejsce w różnych stadiach niebezpiecznego zdarzenia.
W praktyce najczęściej przeprowadza się ewakuację osób poszkodowanych lub bezpośrednio zagrożonych (także ich zagrożonego mienia) po wystąpieniu niebezpiecznego zdarzenia (np. pożaru, wybuchu lub innego miejscowego zagrożenia) w obiektach lub zagrożonym terenie.
Ewakuacja może mieć charakter prewencyjny, tzn. być prowadzona z terenów i obiektów, w stosunku do których stwierdzono symptomy zbliżającego się zagrożenia, np. związanego z rozprzestrzenianiem się zaistniałych zdarzeń niebezpiecznych (powódź, katastrofa chemiczna) i w takim przypadku mówimy o ewakuacji doraźnej.

Rodzaje ewakuacji
Ewakuacja I stopnia - prowadzona jest po wystąpieniu pożaru lub innego niebezpiecznego zdarzenia miejscowego (wybuchu, awarii technicznej, chemicznej itp.) w celu ratowania życia i zdrowia osób poszkodowanych lub znajdujących się w strefie bezpośredniego zagrożenia, ratowanie życia zwierząt oraz mienia, w tym zabytków i ważnej dokumentacji.
Ponieważ ewakuacja I stopnia ma najczęściej związek z działaniami w strefie bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia, do jej przeprowadzenia należy przewidzieć siły i środki podmiotów ratowniczych dysponujących odpowiednim wyposażeniem ochronnym oraz niezbędną wiedzą do wykonywania działań we wspomnianej strefie, przede wszystkim Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.

Ewakuacja II stopnia - prowadzona jest w związku z groźbą wystąpienia lub wystąpieniem zagrożeń wielkoobszarowych, innych niż zagrożenia militarne (np. powodzie, poważne awarie przemysłowe, zagrożenia radiacyjne, pożary obszarów leśnych itp.).
Cechą charakterystyczną ewakuacji II stopnia jest sytuacja, w której dostępna na co dzień ilość sił i środków jest niewystarczająca.
Ponieważ ewakuacja II stopnia dotyczy obszarów o zagrożeniu potencjalnym, do jej prowadzenia mogą być wykorzystane podmioty realizujące zadania w zakresie ochrony ludności nie dysponujące specjalistycznym sprzętem ochronnym oraz wiedzą niezbędną do wykonywania działań w strefie bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia.

Ewakuacja III stopnia - prowadzona w związku z zagrożeniami związanymi z zewnętrznym zagrożeniem bezpieczeństwa państwa (kryzysem polityczno-militarnym) oraz wojną.
W ramach ewakuacji III stopnia wyróżnia się następujące jej warianty:
- organizację ewakuacji z rejonów (miejsc), które należy opuścić z punktu widzenia interesu prowadzania działań przez Siły Zbrojne;
- organizację ewakuacji ludności, która wyrazi chęć opuszczenia obszarów potencjalnie zagrożonych prowadzeniem działań militarnych;
- samoewakuację ludności.
Zadania w zakresie przygotowania i przeprowadzenia ewakuacji oraz przedsięwzięć z nią związanych - to zapewnienie warunków do przetrwania ewakuowanej ludności, organizowanie i zapewnienie środków transportu na potrzeby ewakuacji, ochronę ewakuowanego mienia, ochronę i zabezpieczenia mienia pozostawionego, realizowane są przez wiele podmiotów, których kompetencje określone są w szeregu aktach prawnych, których adresatami są:
- właściciele, użytkownicy lub zarządcy obiektów i terenów, zobowiązani do przygotowania procedur ewakuacji;
- organy administracji publicznej wszystkich szczebli, odpowiedzialne za ochronę ludności na administrowanym terenie;
- organy administracji publicznej wszystkich szczebli, odpowiedzialne za ochronę ludności na administrowanym terenie;
- kierownicy służb, inspekcji, straży realizujący zadania w zakresie ewakuacji.

Podmioty zobowiązane do udziału w działaniach związanych z ewakuacją, ich zadania, kompetencje i akty prawne regulujące działania w zakresie ewakuacji.
W przypadku tego typu przedsięwzięć konieczna jest właściwa koordynacja realizowana w ramach tych działań.
Właściwa koordynacja jest warunkiem skutecznego przeprowadzenia ewakuacji , którą można osiągnąć poprzez:
- scharakteryzowanie (zdefiniowanie) różnych rodzajów ewakuacji;
- wskazanie (zestawienie) podmiotów zobowiązanych do udziału w działaniach związanych z ewakuacją, zadania i kompetencje wraz ze wskazaniem aktów prawnych;
- wskazanie rodzajów przedsięwzięć, które powinny być zrealizowane w przedmiotowym zakresie;
- wskazanie mechanizmów, w ramach których powinna odbywać się koordynacja działań w zakresie przygotowania, prowadzenia oraz logistycznego zabezpieczenia ewakuacji.




Wykrywanie i Alarmowanie

§ 3. Do zakresu działania szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin, na ich obszarze działania, należy:
. . . 6) przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach, . . . "

Dz. U. z 2002r. Nr 96 poz. 85

_______________________________________________


Jednym z przedsięwzięć realizowanych w ramach obrony cywilnej jest organizacja systemów alarmowania, które mają za zadanie ostrzegać ludność przed zagrożeniami wynikającymi z napadu powietrznego, skażeń promieniotwórczych i chemicznych (w tym od toksycznych środków przemysłowych - TSP), a także o klęskach żywiołowych, zagrożeniu środowiska w celu umożliwienia jej odpowiedniego zareagowania.

Do ogłaszania i odwoływania alarmów wykorzystuje się:
- syreny alarmowe wchodzące w skład scentralizowanych systemów alarmowania miast;
- rozgłośnie radiowe i ośrodki telewizyjne;
- radiowęzły radiofonii przewodowej;
- syreny alarmowe nie włączone do miejskich systemów alarmowania (syreny zakładów pracy, ochotniczych straży pożarnych, itp.)
- zastępcze środki alarmowania (syreny ręczne, pojazdy z urządzeniami nagłaśniającymi, gongi, dzwony kościelne, itp.).

 

RODZAJE ALARMÓW, SYGNAŁY ALARMOWE,
TREŚĆ KOMUNIKATÓW OSTRZEGAWCZYCH

http://www.pczkgostyn.pl/1.jpghttp://www.pczkgostyn.pl/2.jpg 

 

Zadania obrony cywilnej w powiecie gostyńskim na 2009 rok



Jedną z najważniejszych funkcji współczesnego państwa jest zapewnienie swoim obywatelom podstawowych warunków ochrony przed ewentualnymi niebezpieczeństwami skutków klęsk żywiołowych oraz innymi zdarzeniami wywołanymi siłami natury lub działalnością człowieka, a także wynikami działań zbrojnych.
Wszystkie przedsięwzięcia obrony cywilnej, realizowane w czasie pokoju, mają za zadanie właściwe przygotowanie niezbędnej ilości sił i środków do sprawnego i efektywnego ich użycia w sytuacjach tego wymagających, jednak przede wszystkim mają przygotowywać do pełnej realizacji zakładanych celów w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny.

Realizacja zadań w 2008 roku ukierunkowana był przede wszystkim na:
- doskonaleniu umiejętności teoretycznych i praktycznych kadr kierowniczych i aparatu wykonawczego obrony cywilnej do działania w sytuacji zagrożeń czasu pokoju oraz okresu wojny;
- kontroli problemowej realizacji zadań obrony cywilnej w jednostkach samorządowych;
- kontynuacji modernizacji powiatowego systemu łączności radiotelefonicznej.

Postawione na początku 2008 roku zadania zostały zrealizowane, a mianowicie:
- na szkoleniach organizowanych przez WBZK przeszkolono starostę, burmistrzów i wójtów oraz pracowników starostwa powiatowego, urzędów miast, miast i gmin oraz gmin z problematyki ogólnoobronnej, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej;
- doposażono starostwo w dodatkową radiotelefoniczną stację bazową przeznaczoną do pracy w sieci powiatowej i wojewódzkiej;
- unowocześniono system łączności radiowej w powiecie;
- uruchomiono radiową sieć współdziałania służb, inspekcji i straży;
- rozpoczęto organizację (na nowych zasadach) systemów wczesnego ostrzegania oraz wykrywania i alarmowania w powiecie;
- rozpoczęto proces wdrażania nowoczesnego informatycznego systemu wspomagającego procesy decyzyjne zespołów zarządzania kryzysowego szczebla powiatowego.

_______________________________________________



Zadaniami priorytetowymi w 2009 roku w zakresie obrony cywilnej będą:
- współpraca z samorządami w zakresie aktualizacji analizy i oceny zagrożeń dla ludności na terenie gmin i powiatu;
- współpraca przy aktualizacji gminnych planów reagowania kryzysowego;
- kontynuowanie prac organizacyjnych, technicznych i inwestycyjnych w zakresie utrzymania w gotowości do działania systemów alarmowania, ostrzegania i powiadamiania ludności o zagrożeniach;
- współpraca z samorządami gminnymi w zakresie tworzenia punktów zabezpieczenia logistycznego na wypadek wystąpienia zdarzeń wyczerpujących znamiona kryzysu.

Mając na uwadze powyższe zadania uważam, że zasadniczym celem obrony cywilnej w powiecie gostyńskim w 2009 roku będzie:
- aktualizowanie planów reagowania kryzysowego (zgodnie z ustawą o zarządzaniu kryzysowym) oraz sprawdzanie w trakcie ćwiczeń i treningów przyjętych w planie rozwiązań;
- doskonalenie umiejętności teoretycznych i praktycznych kadr kierowniczych i aparatu wykonawczego samorządu terytorialnego;
- wdrażanie systemów informatycznych wspomagających procesy decyzyjne szefów obrony cywilnej;
- kontynuacja modernizacji powiatowego systemu łączności radiotelefonicznej.


Dla osiągnięcia zakładanych celów ustalam następujące zadania dla szefów obrony cywilnej gmin:

Lp.

Zadania do realizacji

Terminy realizacji

1.

Dokonanie oceny stanu przygotowania formacji obrony cywilnej.

do 31 stycznia

2.

Aktualizacja planu obrony cywilnej gminy.

marzec, wrzesień

3.

Aktualizacja informatycznej bazy danych szefa obrony cywilnej gminy.

po zaistnieniu zmian, nie rzadziej niż raz na kwartał

4.

Przygotowanie obsad osobowych gminnych centrów zarządzania kryzysowego do rozwiązywania zadań prognostycznych.

zadanie ciągłe

5.

Utrzymanie w gotowości do działania systemów alarmowania, ostrzegania i powiadamiania ludności o zagrożeniach.

zadanie ciągłe

6.

Organizowanie treningów dla gminnych systemów wykrywania i alarmowania oraz udział w treningach doskonalących funkcjonowanie krajowego systemu wykrywania skażeń i alarmowania.

zgodnie z planem treningów

7.

W miarę możliwości oraz lokalnych potrzeb, utrzymywanie posiadanych i tworzenie nowych formacji obrony cywilnej, zdolnych do wykonywania zadań ochrony ludności.

zadanie ciągłe

Centrum koordynuje działania w zakresie ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska. Ponadto prowadzi sprawy z zakresu obronności
i ochrony cywilnej.

Do podstawowych zadań Centrum Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych należy:

1. W zakresie spraw ogólnych :

a.       planowanie działalności oraz opracowywanie sprawozdawczości z różnych działań Zespołu;

b.      opracowywanie i wysyłanie zbiorczych meldunków i raportów o sytuacji w Powiecie z uwzględnieniem prognozowanych zagrożeń;

c.       opracowywanie projektów zarządzeń i wytycznych Starosty, w sprawach zarządzania kryzysowego;

d.      prowadzenie obsługi merytorycznej, organizacyjnej i technicznej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku;

e.       organizowanie szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych dla pracowników pełniących całodobowe dyżury oraz pracowników Zespołu.

2. W zakresie zarządzania kryzysowego :

a.       powołanie i organizacja Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego:

o        przygotowanie rocznego planu pracy zespołu,

o        opracowanie regulaminu bieżących prac zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej,

o        organizowanie posiedzeń zespołu (ustalanie przedmiotu i terminu, zawiadamianie o terminach, przewodniczenie posiedzeniom, zapraszanie osób niebędących członkami zespołu),

o        inicjowanie i organizowanie prac zespołu.

b.      opracowywanie Powiatowego Planu Reagowania Kryzysowego;

c.       opracowanie powiatowego planu operacyjnego ochrony przed powodzią,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin