MT-02.1999_Alfa Romeo 156.pdf

(174 KB) Pobierz
Młody Technik
Młody Technik Alfa Romeo 156 Luty 1999
Samochody marki Alfa Romeo od lat wzbudzają dreszcz emocji wśród miłośników
motoryzacji. Zwyciężały na torze Monza, w wyścigach Targa Florio, z nimi związane są
nazwiska słynnych kierowców wyścigowych, np. Ascari, Caracciola, Farina i Fangio.
Po zdobyciu dwukrotnie mistrzostwa świata - w 1950 r. Farina i w 1951 r. Fangio - Alfa
Romeo zaprzestała wytwarzania samochodów wyścigowych. Do dzisiaj jednak przetrwała
legenda Alfy, a jej samochody mają właściwości sportowe. Szkoda tylko, że współczesne
modele nie mają już pięknych, dawnych nazw, np. Giulia, Giulietta i Alfetta, lecz są
określane liczbami: 145, 146, 164 i 155. No właśnie, ostatni z wymienionych
"liczbowych" modeli został jesienią 1997 r. zastąpiony następnym - 156.
(...) Alfę 156 bardzo starannie opracowano, prace trwały 3 lata i wydano 800 miliardów lirów
(10000 lirów = ok. 21 zł). Zbudowano wiele prototypów, z których aż 400 sztuk poddano
intensywnym badaniom drogowym na łącznym przebiegu 6 milionów kilometrów. Prace
konstrukcyjno-badawcze okazały się bardzo owocne, gdyż samochód wzbudził duże
zainteresowanie, objawiające się licznymi zamówieniami.
Samochody Alfa Romeo prawie zawsze wyróżniały się wśród innych marek. Miały
estetycznie zaprojektowane nadwozia, łączące w sobie urokliwość kształtów z widocznymi
akcentami sportowymi. Każdy samochód tej marki rozpoznamy po charakterystycznej,
trójkątnej atrapie chłodnicy, która w modelu 156 daje początek widlastemu przetłoczeniu
pokrywy (maski) komory silnika, poza tym jest stylistycznie połączona z poziomymi
szczelinami wlotu powietrza, których przedłużeniem są płaskie klosze lamp zespolonych.
Również w tylnej części pojazdu klosze lamp są płaskie i wszystkie trzy bryły nadwozia
bardzo dobrze do siebie pasują. Patrząc pod pewnym kątem od przodu odnosi się wrażenie, że
jest to samochód typu coupe. Nie widać bowiem klamek tylnych drzwi, tym bardziej, że
przednie drzwi mają duże, rzucające się w oczy chromowane klamki w stylu chłodziarki typu
Mińsk z lat sześćdziesiątych. Nie wiemy czy projektanci początkowo zapomnieli o klamkach
tylnych drzwi, czy mieli taką fantazję, aby umieścić je w tylnych narożnikach szyb.
1
58099751.001.png 58099751.002.png
Nadwozie 156 powstało w Centro Stile Alfy Romeo, mieszczącym się w Arese koło
Mediolanu, a w zespole projektantów znalazł się też nasz rodak Zbigniew Maurer.
Opracowując nadwozie stylistom udało się nawiązać do przeszłości i jednocześnie
stworzyć nowoczesną konstrukcję, w której widać dużą dbałość o bezpieczeństwo. Tak
więc mamy strefy kontrolowanego zgniotu, absorbujące energię zderzenia, wzmocnienia
dachu i drzwi, pochłaniającą energię kolumnę kierownicy, układ przeciwblokujący
hamulce, poduszki gazowe, z których tę dla pasażera możemy wyłączyć, gdy np.
wieziemy dziecko w foteliku, automatyczny wyłącznik dopływu paliwa i pasy
bezpieczeństwa z napinaczami.
Wewnątrz nadwozia znajdujemy wiele udogodnień, np. elektrycznie sterowane szyby w
przednich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne i wiele innych. Oryginalnie
wygląda deska rozdzielcza, nosząca znamiona artystycznego projektu w stylu retro, z
zastosowaniem głęboko, jakby w rurach wpuszczonych wskaźników, mających, białe
"sportowe" tarcze. Głębokie osadzenie wskaźników jest też praktyczne, ponieważ ich
czytelność nie zakłócają refleksy świetlne. Bardzo wygodnie ukształtowano siedzenia.
Przednie mają wszechstronną regulację, włącznie z wypukłością oparcia i wysokością
uniesienia siedziska kierowcy. Tylne ukształtowano dla dwóch osób, mimo że szerokość
pozwala na zajęcie miejsca jeszcze jednemu pasażerowi.
Wygoda jazdy Alfą 156 może zadowolić nawet wybrednych. Wynika z obszernego wnętrza,
wygodnych siedzeń, świetnie dobranego zawieszenia i dużych 15-calowych kół jezdnych,
nieźle radzących sobie z dziurawymi nawierzchniami naszych dróg.
Wspomniałem już, że Alfa 156 zastąpiła o numer mniejszą (w oznaczeniu modelu)
poprzedniczkę. Jest od niej szersza i niższa, ma szerszy rozstaw kół, dłuższy rozstaw osi
oraz zmienione zawieszenie. W miejsce kolumn Mc Pherson z przodu wprowadzono
podwójne wahacze poprzeczne z tak dobraną geometrią ustawienia, że z trudem
wyczuwa się przedni układ napędowy. Samochód wykazuje niemal neutralną
2
58099751.003.png 58099751.004.png
 
charakterystykę prowadzenia, nie występuje oporne wchodzenie w zakręt lub zarzucanie
tyłem; w czym pomaga również i tylne zawieszenie - wahacze poprzeczne i wzdłużne oraz
kolumny amortyzatorów ze sprężynami śrubowymi.
Alfę prowadzi się pewnie, tylko w niewielkim zakresie występuje przechylanie nadwozia na
łukach dróg. Doskonale działa też wspomaganie kierownicy, a dźwignią precyzyjnie
wybieramy poszczególne biegi. Jeśli do tego dysponujemy dynamiką godną pojazdu Alfa
Romeo, z charakterystycznym dźwiękiem wydawanym przez silnik - możemy doznawać dużej
przyjemności w prowadzeniu tego samochodu.
Do napędu modelu 156 przewidziano duży wybór silników. Jest ich aż sześć, cztery
benzynowe i dwa wysokoprężne. Trzy jednostki benzynowe mają po 4-cylindry w układzie
rzędowym, a jedna 6-cylindrów w układzie widlastym, rozwidlonym o kąt 600. Układ
zasilania to wielopunktowy wtrysk paliwa, a rozrząd tworzą cztery zawory na każdy cylinder
sterowane dwoma, a w silniku V6 czterema wałkami krzywkowymi. Pojemności skokowe
wynoszą 1598, 1747, 1970 i 2492 cm3 , a moc odpowiednio - 120, 144, 155 i 190 KM. Silniki
4-cylindrowe mają po 2 świece zapłonowe na każdy cylinder, stąd nazwa Twin Spark.
Najbardziej dynamiczny jest samochód napędzany silnikiem 2,5-litrowym V6, prędkość 100
km/h uzyskuje w ciągu 7,3 s rozpędzania, natomiast z silnikiem 1,8-litra, którego dane
podajemy w tabeli, na uzyskanie powyższej prędkości potrzebuje 9,3 s.
Nowoczesnymi konstrukcjami są dwa silniki wysokoprężne, jeden z nich ma 4-cylindry o
pojemności 1910 cm3 i moc 105 KM, drugi 5-cylindrów 2387 cm3 i 136 KM. Zostały
oznaczone JTD, który to skrót tłumaczy się następująco: J = Unijet, TD = Turbodiesel.
Zasilanie odbywa się przy zastosowaniu opatentowanego przez Fiata systemu Common Rail
(o nazwie Unijet) z wysokociśnieniowym , bezpośrednim wtryskiem paliwa i doładowania z
chłodzeniem powietrza.
Zdzisław Podbielski
(fot. autor, rys. Alfa Romeo)
3
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin