Sukces japońskich samochodów.pdf

(193 KB) Pobierz
12874787 UNPDF
motoryzacja
Niedawno ogłoszone wyniki
produkcji samochodìw oso-
bowych w 2003 r. zadziwiły
miłośnikìw motoryzacji.
Japonia wyprzedziła bowiem
USA. Wystarczyło, że Amery-
kanie wyprodukowali o ok.
200 tys. samochodìw mniej
niż w 2002 r. i już nastąpiła
zmiana lidera.
œwiatow¹ produkcjê wynik
2003 r. wcale
nie jest zaskocze-
niem. Wystarczy
przyjrzeæ siê za-
Zdzis ł aw Podbielski
mieszczonemu zestawieniu, aby
przekonaæ siê, ¿e Japonia wiele
razy zajmowa³a pierwsz¹ lokatê na
liœcie œwiatowych producentów
samochodów osobowych. Œwiadczy
to o du¿ych mo¿liwoœciach tech-
nicznych japoñskiego przemys³u
motoryzacyjnego. Pod tym wzglê-
dem mog¹ ze sob¹ konkurowaæ tyl-
ko oba wymienione kraje, wyraŸnie
wyprzedzaj¹c innych.
W sukcesie produkcyjnym
japoñskich samochodów ma udzia³
wiele firm, a najwiêksze z nich to:
Toyota, Nissan i Hon-
da - ka¿da z tych firm
wytwarza ponad mi-
lion samochodów rocz-
Toyota
Corolla 1100
z 1967 r.
nie. Firmy Suzuki i Mazda produku-
j¹ natomiast po oko³o 800 000
samochodów rocznie, niewiele
ustêpuje im Mitsubishi. Najmniej-
sz¹ z grupy du¿ych producentów
jest firma Fuji Heavy Industries
Ltd, znana z samochodów wystêpu-
j¹cych pod mark¹ Subaru.
Produkcja samochodów w wybranych latach
Rok USA Japonia Niemcy Francja
2003 8 828 465 8 884 024 4 817 366 3 323 460
2002 9 067 861 8 946 484 4 769 071 3 511 940
2000 6 294 194 8 128 946 4 751 302 3 002 441
1995 6 997 626 7 804 465 4 034 286 2 075 840
1990 6 069 431 10 213 113 4 239 356*) 2 662 502
1985 8 189 752 8 098 434 4 116 058*) 2 320 368
1975 6 740 938 4 567 854 2 815 475*) 2 502 543
1970 6 550 173 3 178 708 3 379 511*) 2 235 617
*) Republika Federalna Niemiec - bez NRD
POC Z¥TKI ROZWOJU
36
Budowê japoñskiego przemy-
s³u samochodowego rozpoczêto ze
znacznym opóŸnieniem w porówna-
niu z innymi krajami. Dynamiczny
rozwój nast¹pi³ w latach szeœædzie-
D la specjalistów monitoruj¹cych
Linia mon-
tażowa fabryki
Hondy w Suzuka
12874787.006.png 12874787.007.png
POCZ¥TKI TOYOTY
Najwiêkszy japoñski i drugi
na œwiecie koncern samochodowy
nie ma d³ugiej historii. Pierwsze
samochody, najpierw o nazwie To-
yoda, pojawi³y siê w latach 1935-
1936. Od 1937 r. firma nazywa³a siê
Toyota Motor Co. i wytwarza³a sa-
mochody wed³ug wzorów europej-
skich - Opla, Volvo i Simca. Pierw-
sza powojenna Toyota pojawi³a siê
w 1947 r., a w latach
50. najwiêksz¹ popular-
noœci¹ cieszy³ siê ma³y
model Publica.
Toyota rozwija³a siê szybko
i przejê³a japoñskie firmy: Hino w
1966 r. i Daihatsu w 1967 r. Roczna
produkcja samochodów osobowych
w 1970 r. przekroczy³a milion sztuk.
Dzisiaj koncern ma fabryki nie tylko
w Japonii, ale i innych krajach.
Wytwarza ró¿ne rodzaje samocho-
dów.
Najwiêksi japoñscy producenci
Marka
Liczba wyprodukowanych pojazdów
2002 r.
2003 r.
Toyota
2 904 491
2 935 000
Nissan
1 198 502
1 248 500
Honda
1 415 539
1 221 156
si¹tych ubieg³ego wieku. W bardzo
krótkim czasie nadrobiono zaleg³o-
œci przy udziale uznanych produ-
centów, od których Japoñczycy
kupili licencje lub po prostu na nich
siê wzorowali, jednoczeœnie udo-
skonalaj¹c konstrukcje i metody
wytwarzania.
W pocz¹tkowym okresie
g³ównie produkowano na potrzeby
wewnêtrzne. Japoñczycy nie byli
zamo¿ni, dlatego popularnoœæ uzy-
ska³y przede wszystkim ma³e, tanie
samochody. Wiêksze samochody
rodzimej produkcji by³y drogie,
a marki importowane jeszcze dro¿-
sze. Poza tym rz¹d japoñski zaleci³
fabrykom produkcjê samochodów
tzw. ludowych, okreœlaj¹c nawet
wytyczne konstrukcyjne, np. mak-
symaln¹ pojemnoœæ skokow¹ silnika
360 cm 3 .
Samochody ma³e
zaczê³y stopniowo
powiêkszaæ siê, byæ lepsze kon-
strukcyjnie. Du¿y nacisk k³adziono
na dok³adnoœæ wykonania, a na-
stêpnie na stosowanie dobrych
materia³ów. Na wynik nie trzeba
by³o d³ugo czekaæ, pojazdy japoñ-
skie zaczê³y prezentowaæ wysok¹
jakoœæ i stawa³y siê niezawodne.
Poza tym dbano o postêp technicz-
ny, nie uchylaj¹c siê od rozwi¹zañ
innowacyjnych. Na przyk³ad, ju¿
w 1967 r. Mazda rozpoczê³a produk-
cjê samochodów napêdzanych silni-
Nissan
Micra
kiem Wankla (na licencji NSU), a
Honda w 1973 r. zaczê³a wytwarzaæ
model Civic z tzw. „czystym” silni-
kiem pracuj¹cym z nadmiarem
powietrza i emituj¹cym ma³o zanie-
czyszczeñ. Lista rozwi¹zañ innowa-
cyjnych jest d³uga i dzisiaj produ-
kowane samochody japoñskie s¹
zaliczane do najbardziej uznanych
na œwiecie pod wzglêdem rozwi¹-
zañ konstrukcyjnych i jakoœci wyko-
nania.
... I HONDY
W warsztacie Soichiro Honda
od 1949 r. wytwarzano motocykle,
które szybko zdoby³y œwiatow¹ kla-
sê. Pierwszy samochód marki Hon-
da zaprezentowano w 1962 r. Przez
wiele lat firma specjalizowa³a siê
w produkcji ma³ych samochodów o
d³ugoœci oko³o 3 metrów. Od 1969 r.
produkowano pierwsze wiêksze
samochody o d³ugoœci 4 m, z silni-
kami przekraczaj¹cymi pojemnoœæ
37
Honda
N360/N600
z 1967 r.
12874787.008.png 12874787.009.png
 
skokow¹ 1000 cm 3 . W 1973 r. zbudo-
wa³a silnik CVCC pracuj¹cy na ubo-
giej mieszance paliwowej, dwa lata
póŸniej zastosowany w samocho-
dzie modelu Civic.
Najwiêksz¹ popularnoœæ zdo-
by³y modele Civic, obecnie wytwa-
rzane s¹ ju¿ siódmej generacji. Firma
Honda przoduje w
pracach nad silnika-
mi o ma³ej toksycz-
noœci spalin.
Honda Civic
po modernizacji
w 2003 r.
SAMOCHODY JAPOÑSKIE
W POLSCE
Samochody japoñskie pod
wzglêdem liczby aut je¿d¿¹cych
po polskich drogach i ró¿norodnoœci
odmian zajmuj¹ znacz¹ce miejsce.
Zw³aszcza marka Toyota jest licznie
reprezentowana.
Do Polski trafiaj¹ samochody
marek japoñskich, które wytwarza-
ne s¹ nie tylko w dalekim Kraju
Kwitn¹cej Wiœni, ale równie¿ w fi-
liach europejskich, niekiedy du¿ych
zak³adach. Ich ró¿norodnoœæ jest
spora, najwiêcej jest tzw. œrednia-
ków - samochodów mniejszych, za-
liczanych do segmentu B i wiêk-
szych z segmentu C.
Poza najmniejszym modelem Toyoty
obecne s¹ te¿ auta innych firm
japoñskich: Nissan Micra, Honda
Jazz, Suzuki Ignis i Mazda 2.
Tylko jeden z wymienionych
modeli dostarczany jest wprost
z Japonii, to hondowski Jazz, pozo-
sta³e pochodz¹ z fabryk europej-
skich.
SAM OCHODY SEGMENTU B
Samochody tego segmentu
s¹ bardzo popularne w Polsce,
zw³aszcza auta pochodz¹ce z firm
europejskich, Japonia dostarcza
natomiast najwiêkszego konkurenta
dla aut innych producentów z ...
Francji. Tam wytwarzany jest model
Yaris, ceniony za niezawodnoϾ.
SAMOCHODY SEGMENTU C
I INNYCH
Wybrane modele segmentu B
Czo³ow¹ pozycjê wœród
samochodów tego segmentu zajmu-
je Toyota Corolla, ceniona za dobre
wykonanie, niezawodnoœæ. Wystê-
puje ona w kilku odmianach nadwo-
ziowo-silnikowych i ze zró¿nicowa-
nym wyposa¿eniem. Z podobnych
wzglêdów jest ceniona hondowska
Civic, która w roku ubieg³ym pod-
dana zosta³a drobnym zabiegom
modernizacyjnym. Z tymi dwoma
modelami konkuruje obecnie Nissan
Almera.
W segmencie wy¿szym ni¿ C
spotykamy w Polsce doœæ du¿o mo-
deli japoñskich. Najwiêksz¹ popu-
larnoœci¹ cieszy siê Toyota Avensis,
której poziomem technicznym do-
równuj¹, a w niektórych rozwi¹za-
Model
Honda Mazda 2 Nissan Suzuki Toyota
Jazz 1.4 LS 1.2 Micra 1.2 5d Ignis 1.3 Yaris 1.0 3d
Poj. skokowa
silnika (cm 3 )
1339
1242
1240
1328
998
Moc maks.
(KM-obr/min) 83-5700 75-6000 65-5200 93-6000 68-6000
Przyspieszenie
0-100 km/h (s) 12,0
15,1
16,3
11,1
14,1
Prêdkoœæ maks.
(km/h)
170
163
154
160
155
Œrednie zu¿ycie
paliwa (l/100 km) 5,7
6,3
5,9
6,5
5,4
Wybrane modele segmentu C i wy¿szych
Model
Civic Accord 2.0 Lancer Almera Primera Corolla Avensis
1.4 LS 2.0
1.6
1.5
1.6 1.4 3d 1.6
Poj. skokowa silnika (cm 3 ) 1396 1998 1999 1584 1497 1596 1398 1598
Moc maks. (KM-obr/min) 90-5600 155-6000 141-6000 98-5000 98-6000 109-6000 97-600 110-6000
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
11,6
9,1
9,7
12,6
13,1
12,6
12,0
12,0
Prêdkoœæ maks. (km/h)
177
217
208
181
177
185
185
190
Œrednie zu¿ycie
paliwa (l/100 km)
6,3
7,7
8,5
7,0
6,6
7,2
6,7
7,2
38
Honda Honda Mazda 6 Mitsubishi Nissan Nissan Toyota Toyota
12874787.001.png 12874787.002.png
 
tylnym. Uzyskuje siê
to za pomoc¹ sprzêg³a
lepkoœciowego i bez
ingerencji kierowcy. Podobne roz-
wi¹zanie przeniesienia napêdu
wystêpuje w mniejszej Hondzie HR-
V i w modelach Toyoty Rav-4.
Najbardziej wyrafinowane
rozwi¹zania, wspomagane elektro-
nik¹, wystêpuj¹ w nowym modelu
Toyota Land Cruiser. Zastosowano
w nim m.in. blokady œrodkowego
i tylnego mechanizmu ró¿nicowego,
jak równie¿ system nadzoruj¹cy
w³aœciwe przeniesienie napêdu na
4 ko³a.
Suzuki
Grand Vitara
niach nawet prze-
wy¿szaj¹: Honda
Accord i Mazda 6.
Luksusowymi autami s¹: Honda
Legend, Nissan Maxima, Toyota
Camry i ca³a gama Lexusów. Tych,
którzy lubi¹ wygodne samochody
o sportowych cechach, zainteresuje
na pewno Subaru Impreza WRX 2.0
z napêdem na 4 ko³a.
subishi Space Star z funkcjonalnym
nadwoziem, o niezbyt rozbudowa-
nych wymiarach zewnêtrznych -
jest wiêc przydatny do jazdy miej-
skiej i wygodny na dalekie trasy.
Od maja 2004 r. na polskie
drogi trafi¹ wersje modeli Corolla
i Avensis o zwiêkszonej pojemnoœci
u¿ytecznej, obie nazwane Verso.
Toyota produkuje równie¿ du¿ego 7-
miejscowego vana o nazwie Previa,
natomiast Nissan - model Tino.
Nissan reprezentowany jest
przez trzy modele pojazdów tereno-
wych, w tym rasowego Patrola.
Wybrane modele vanów
Mitsubishi
Nissan
Suzuki
Toyota
Toyota
Model
Space Star Tino 1.8 Wagon R+ 1.3 Corolla Previa 2.4
1.3
Verso 1.6
Poj. skokowa silnika (cm 3 )
1299
1769
1298
1598
2362
Moc maks. (KM-obr/min)
82-5000
115-5600
76-5500
110-6000
156-5600
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
14,2
12,7
12,2
12,7
10,9
Prêdkoœæ maks. (km/h)
170
173
155
175
185
Œrednie zu¿ycie paliwa (l/100 km)
6,7
7,7
6,1
7,5
9,5
DU¯E OSOBOWE
(TZW. VANY)
SAMOCHODY TERENOWE
4 × 4
Podobnie Mitsubishi ze s³ynnym
Pajero i najnowszym Outlanderem.
Suzuki natomiast ma najwiêcej
modeli: udan¹ Grand Vitarê, w któ-
rej kierowca decyduje, kiedy w³¹-
czyæ napêd na 4 ko³a, ma³y Wagon
R+ 4 x 4, Jimny oraz Ignis z napê-
dem 4 x 4.
Spoœród tego rodzaju pojaz-
dów w Polsce spotyka siê auta: od
najmniejszego Suzuki Wagon R+ do
kilku modeli œredniej wielkoœci.
Bardzo interesuj¹cy jest model Mit-
Ciekawsze od vanów s¹ po-
jazdy terenowe z napêdem na 4 ko-
³a (4WD). W Polsce najwiêkszym
uznaniem cieszy siê Honda CR-V ze
sta³ym napêdem osi przedniej i au-
tomatycznie, zale¿nie od warunków
drogowych, do³¹czanym napêdem
Wybrane auta terenowe 4×4
fot. autor
Honda Honda Mitsubishi Mitsubishi Nissan Subaru Suzuki G. Toyota
Model
CR-V HR-V Pajero Outlander X-Trail Forester Vitara Rav-4
2.0 LS 5D 1.6 5D 3.2 D
2.0
2.0
2.0
2.0 1.8 3d
Poj. skokowa silnika (cm 3 )
1998 1590 3200
1997 1998 1994 1995 1794
Moc maks. (KM-obr/min)
150-6500 125-6600 160-3800 136-6000 140-6000 125-5600 128-5900 125-6000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
10,0 11,2
13,8
11,4 11,3 11,4
12,1 12,2
Prêdkoœæ maks. (km/h)
177
170
170
192
177 180
160 175
Œrednie zu¿ycie paliwa (l/100km) 9,1
8,6
10,5
9,4
9,3
8,5
9,3
7,4
39
Mitsubishi
Space Star
12874787.003.png 12874787.004.png 12874787.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin