Architektura betonowa Kraków 2006.pdf

(38140 KB) Pobierz
album architektura betonowa.indb
ARCHITEKTURA BETONOWA
161659851.051.png 161659851.062.png 161659851.069.png 161659851.070.png 161659851.001.png 161659851.002.png 161659851.003.png 161659851.004.png 161659851.005.png 161659851.006.png 161659851.007.png 161659851.008.png 161659851.009.png 161659851.010.png
Wprowadzenie
5
Dariusz Koz�owski
BETON KLASYCZNY I ARCHITEKTURA DZIECI LE CORBUSIERA
Zbigniew Reszka, Micha� Bary¿ewski
Wy¿sza Szko�a Zarz¹dzania w Gdañsku
17
Andrzej Baranowski
SZLACHECTWO PROSTOTY
Stefan Kury�owicz, Tomasz Gientka, Marcin Goncikowski
Siedziba „Reprografu” w Warszawie
27
Jacek Cybis
„REPROGRAF” CZYLI PREFABRYKAT USZLACHETNIONY
Boles�aw Stelmach, Artur Cho�dzyñski
Centrum Promocji i Biura Obs�ugi Klienta TP SA
37
Jeremi T. Królikowski
GEOMETRIA BETONU
Olgierd Jagie��o, Jerzy Szczepanik-Dzikowski,
Maciej Mi�obêdzki, Marcin Sadowski
Warszawska siedziba „Agory”
47
Konrad Kucza-Kuczyñski
BETON ZIELENI¥ PRZETYKANY
Pytel, Oset, Ko�odziejczyk, Domaga�a
Cmentarz Komunalny w Czêstochowie
57
Ewa Kury�owicz
GEOMETRYCZNA SYNTEZA BRY�
Wojciech Obtu�owicz
Budynek „K” S¹du Okrêgowego w Krakowie
67
Maria Misi¹giewicz
UKRYTA MOC BETONU
ALBO ARCHITEKTURA MONUMENTALNA DZIŒ
161659851.011.png 161659851.012.png 161659851.013.png 161659851.014.png 161659851.015.png 161659851.016.png 161659851.017.png 161659851.018.png 161659851.019.png 161659851.020.png 161659851.021.png 161659851.022.png 161659851.023.png 161659851.024.png
ARCHITEKTURA BETONOWA
DARIUSZ KOZ£OWSKI – redakcja i wprowadzenie
ANDRZEJ BARANOWSKI
JACEK CYBIS
JEREMI T. KRÓLIKOWSKI
KONRAD KUCZA-KUCZYÑSKI
EWA KURY�OWICZ
MARIA MISI¥GIEWICZ
Kraków 2006
161659851.025.png 161659851.026.png 161659851.027.png 161659851.028.png 161659851.029.png 161659851.030.png 161659851.031.png 161659851.032.png 161659851.033.png 161659851.034.png 161659851.035.png 161659851.036.png 161659851.037.png 161659851.038.png
161659851.039.png 161659851.040.png 161659851.041.png 161659851.042.png 161659851.043.png 161659851.044.png 161659851.045.png 161659851.046.png 161659851.047.png 161659851.048.png 161659851.049.png 161659851.050.png 161659851.052.png 161659851.053.png
BETON KLASYCZNY I ARCHITEKTURA DZIECI LE CORBUSIERA
Wydawnictwo poświęcone jest Ar-
chitekturze betonowej. Pisane jest przez
rozumiejących tę architekturę, dla ro-
zumiejących betonową materię. Wstęp
traktujący o zaletach betonu można więc
pominąć. Beton w budownictwie jest
normalnością, w architekturze może
być pretekstem do uzyskania rzeczy
szczególnej. Można więc przypomnieć
jedynie nieco przeszłości, kiedy to ta
normalność była zdobywana dla teraź-
niejszości. Będzie to kilka przykładów
dotyczących „betonu klasycznego”.
się także, że wspomaga odpowiednią
ekspozycję tak umieszczonego obiektu,
który jako rzecz niezwykła jest także
przedmiotem wystawienniczym.
3. Samotność formy klasztoru w krajo-
brazie potwierdza tezę Le Corbusiera
dotyczacą miejsca architektury w oto-
czeniu. Wielki architekt nie widział
związku między tymi dwoma domena-
mi. Teoria znana także z rysunkowych
przykładów przedstawia tę samą formę
stereotypowego kościoła z barokowymi
wieżami w sytuacji krajobrazu nizinnego,
i górzystego, zaświadczając o słuszności
tezy. Podobnie jak widoki greckich świą-
tyń zupełnie nie zainteresowanych miej-
scem, w którym je zbudowano. Wydaje
się, że rozważania o naturze i miejscu
w niej architektury Le Corbusiera mogą
być jednak tematem interesującym, bo
zapewne mogła by ona istnieć gdziekol-
wiek, ale tu istnieje najpełniej; podobnie
jak kaplica w Ronchamp.
2. To klasztor La Tourette – Sainte-Ma-
rie-de-la-Tourette w Eveux w pobliżu
Lyonu, autorstwa Le Corbusiera (1957-
-1960). Zbudowany dla stu Dominika-
nów, zawiera wszystko co potrzebne
jest do życia mnichów. Jest więc tam
sto cel, refektarz, kaplica duża, mała ka-
plica do nauki liturgii, biblioteka i pokoje
do pracy. Całość skomponowano wokół
wewnętrznego dziedzińca – z czterech
skrzydeł. Trzy z nich zajmują cele w gór-
nych piętrach, grupując pomieszcze-
nia wspólne z refektarzem, biblioteką,
świetlicami dla spotkań, nauki i dyskusji.
Czwarte skrzydło stanowi prostopadło-
ścian kościoła. Zestaw funkcjonalny,
który mógłby nosić miano „maszyny
do mieszkania”, gdyby nie to, że jest
to przecież zestaw podstawowych po-
mieszczeń niezbędnych w klasztorze.
Życie zweryfikowało te potrzeby.
Dziś w klaszorze zamieszkuje kilku mni-
chów, traktujac miejsce jako dom pracy
twórczej. Podobnie jak zamieszkujący
wynajmowane cele podróżnicy (w tym
studenci) uczestniczacy w zgromadze-
niach, zjazdach, sympozjach, dla których
La Tourette jest miejcem magicznym
i inspirujacym. La Tourette jest także
miejscem pielgrzymek architektów.
Beton naprawdę klasyczny
– Le Corbusiera klasztor
La Tourette
1. Budowla umiejscowiona jest na ła-
godnej pochyłości zbocza, na skraju
zadrzewionego terenu, porosłego sta-
rodrzewem. Charakter twierdzy ra-
czej niż budynku służacego do życia
i mieszkania zdaje się demonstrować
swoją opozycję do malowniczego i jak-
by całkowicie uspokojonego otoczenia,
z rozległą łaką pod budynkiem i zielo-
ną ścianą w tle. Równocześnie jednak
budynek tworzy całość z zawładniętą
przestrzenią; potężna betonowa bryła
zdaje się tu trwać od zawsze. Takie uło-
żenie uzasadnia oczywista możliwość
uzyskania rozległych widoków na po-
bliską zieleń i dalsze okolice; wydaje
4. Inna sytuacja relacji otoczenia i ar-
chitektury klasztoru dostrzegana jest
z wnętrza budowli. Tu panuje pełne pod-
porządkowanie uformowań do potrzeb.
Loggie i okna cel odsłaniają widok na las
i łąkę, a z wysokich okien refektarza roz-
161659851.054.png 161659851.055.png 161659851.056.png 161659851.057.png 161659851.058.png 161659851.059.png 161659851.060.png 161659851.061.png 161659851.063.png 161659851.064.png 161659851.065.png 161659851.066.png 161659851.067.png 161659851.068.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin