Cięgłowe konstrukcje nośne.pdf

(407 KB) Pobierz
22-30 Ciêg³owe.cdr
CIÊG£OWE KONSTRUKCJE NOŒNE
Jan Rz¹dkowski
1. WPROWADZENIE.
Konstrukcje ciêgnowe typu Jawertha oraz wantowe, s¹
czêsto spotykanym rozwi¹zaniem konstrukcyjnym
przekroczeñ ruroci¹gów przez rzeki. W Polsce tego typu
konstrukcje budowano g³ównie 30-35 lat temu. Wtedy te¿
wzniesiono we Wroc³awiu przejœcie gazoci¹gu przez Odrê
bêd¹ce do dziœ jedn¹ z najwiêkszych konstrukcji tego typu
w Europie (fot.1., rys.1).
Tak odpowiedzialne konstrukcje musz¹ byæ poddawane
okresowym przegl¹dom i zabiegom konserwacyjnym.
W poni¿szej pracy zawarto doœwiadczenia autora zabrane
przy ekspertyzowaniu i remontach konserwacyjnych takich
konstrukcji, m.in. obiektów o du¿ej rozpiêtoœci we
Wroc³awiu i w Brzegu Dolnym.
Fot. 1. Ciêgnowa konstrukcja noœna przekroczenia
gazoci¹gu przez Odrê we Wroc³awiu.
Rys. 1. Schemat ciêgnowej konstrukcji noœnej
przekroczenia gazoci¹gu przez Odrê we Wroc³awiu.
kontroli sprawdzaj¹cej mo¿liwe jest tylko przy:
A - oszacowaniu aktualnej noœnoœci ciêgien,
B - pomiarze aktualnej geometrii konstrukcji,
C - pomiarze wartoœci si³ w g³ównych ciêgnach
noœnych konstrukcji,
D - sprawdzenie wartoœci bezpieczeñstwa
g³ównych ciêgien noœnych na podstawie badañ
wyszczególnionych w poz. A, B, C.
2. METODOLOGIA PRAC EKSPERTYZOWYCH.
Konstrukcje przekroczeñ ruroci¹gów przez rzeki s¹ pod
wzglêdem rozmiarów porównywalne tylko z obiektami
mostowymi. Zarz¹dzanie mostami jest ujête szczegó³o-
wymi przepisami, obowi¹zuj¹cymi od 1.01.1991r. Ustalaj¹
one czterostopniowy system przegl¹dów reguluj¹c ich
zakres, a nawet podaj¹ skalê ocen stanu mostów i ich
elementów [11]. Natomiast w stosunku do ciêgnowych
konstrukcji wsporczych ruroci¹gów obowi¹zuje art.62
rozdz.6 prawa budowlanego [22] nak³adaj¹cy na
w³aœciciela lub zarz¹dcê obiektu wymóg corocznej kontroli
stanu technicznego obiektu, oraz co 5 lat kontroli
sprawdzaj¹cej stan sprawnoœci technicznej i wartoœci
u¿ytkowej ca³ego obiektu. Jest to przepis ogólny, nie
precyzuj¹cy zakresu badañ kontrolnych w odniesieniu do
noœnych ustrojów ciêgnowych ruroci¹gów.
Specyfika konstrukcji ciêgnowych sprawia, ¿e dok³adne
spe³nienie wymogów prawa budowlanego w przypadku
Oszacowanie aktualnej noœnoœci ciêgien mo¿liwe jest tylko
na podstawie zbadania przekroju drutów w ciêgnie
malej¹cego wskutek powstawania ubytków korozyjnych,
lub znacznie rzadziej, wskutek procesów zmêczeniowych
powoduj¹cych pêkanie drutów. Dok³adny pomiar przekroju
drutów mo¿na wykonaæ metodami defektoskopii magne-
tycznej, co wymaga wprowadzenia na ciêgno przyrz¹dów
pomiarowych i wózka (³aweczki bosmañskiej) z opera-
torem. Wi¹¿e siê to jednak¿e z du¿ym ryzykiem niezamie-
rzonego uszkodzenia zabezpieczenia antykorozyjnego
ciêgna, w zwi¹zku z czym przeprowadzenie takich
pomiarów ma sens techniczny tylko przed wykonywaniem
nowego zabezpieczenia antykorozyjnego. Ponadto
badania te s¹ stosunkowo kosztowne. W znanych autorowi
przypadkach by³y one wykonywane po ok. 20-letnim
okresie eksploatacji konstrukcji wsporczej, i jak siê wydaje
jest to optymalna czêstotliwoœæ dla takich badañ [13].
22
RUROCI¥GI Nr 2-3/32/2003
79971160.005.png
 
Ze wzglêdu na du¿y wp³yw zmian geometrii konstrukcji
wsporczych na si³y wewnêtrzne w ciêgnach, badania
aktualnej geometrii tych¿e konstrukcji powinny byæ
przeprowadzone z czêstotliwoœci¹ kontroli sprawdzaj¹-
cych, tj. co 5 lat. Nale¿y pamiêtaæ, aby zgodnie z przyjêtymi
zasadami pomiary geometrii g³ównych ciêgien noœnych
przeprowadzaæ przy temperaturze oko³o +5 C i przy
bezwietrznej pogodzie. Rozwój metod fotogrametrycznych
oraz upowszechnienie siê cyfrowych aparatów
fotograficznych i specjalnych programów komputerowych
pozwalaj¹ twierdziæ, ¿e badania takie nie bêd¹ sprawiaæ
trudnoœci technicznych, ani te¿ finansowych [13].
Pomiar wartoœci si³ wewnêtrznych w g³ównych ciêgnach
konstrukcji nale¿y przeprowadzaæ przy takiej samej
temperaturze jak pomiary geometrii g³ównych ciêgien,
tj. +5 C. Metody pomiaru si³ wewnêtrznych w ciêgnach
opisano szczegó³owo m.in. w [2]. Nie wymagaj¹ one ani
specjalnego osprzêtu, ani te¿ du¿ych nak³adów
finansowych. Powinny byæ one przeprowadzane z czêsto-
tliwoœci¹ raz na 5 lat.
Badania te stanowi¹ podstawê do wymaganej prawem
budowlanym oceny stanu sprawnoœci technicznej
i wartoœci u¿ytkowej konstrukcji. Ocenê tak¹ mo¿na
przeprowadziæ tylko poprzez analizê globalnych
wspó³czynników bezpieczeñstwa g³ównych ciêgien
noœnych.
o
Istotn¹ trudnoœæ sprawia poprawne wyznaczenie
obci¹¿enia wiatrem konstrukcji ciêgnowej, a dok³adniej
wyznaczenie czêstoœci drgañ w³asnych konstrukcji,
koniecznej do wyznaczenia wspó³czynnika b dzia³ania
porywów wiatru wg [18]. Przeprowadzona przez autora
analiza dynamiczna dostêpnymi programami
komputerowymi da³a rezultaty odmienne od badañ
doœwiadczalnych. Jedyn¹ miarodajn¹ metod¹ wydaj¹ siê
zatem badania doœwiadczalne drgañ in situ. Równie trudne
jest oszacowanie logarytmicznego dekrementu t³umienia
drgañ D, którego wartoœæ zdaniem autora wynosi [18,21].
o
Nale¿y zauwa¿yæ, ¿e znana i sfilmowana katastrofa
drogowego mostu wisz¹cego w Tacoma (USA),
spowodowana dynamicznym oddzia³ywaniem wiatru
wykaza³a, ¿e konstrukcje tego typu s¹ uk³adami
nieliniowymi. Mog¹ zatem wpadaæ w rezonans przy
wymuszeniu harmonicznym o czêstoœciach drgañ
rezonansowych ultraharmonicznych 2n, 3n, … oraz
subharmonicznych 1/2n, 1/3n, … Badania obci¹¿enia
wiatrem tego rodzaju konstrukcji s¹ nadal przedmiotem
analiz doœwiadczalnych i teoretycznych [8,10,14,15].
W przeprowadzonych przez autora obliczeniach wartoϾ
wspó³czynnika b oszacowano dla podstawowej czêstoœæ
drgañ w³asnych n jako (max b=4 wg [18]). Dodatkowe
obliczenia aerodynamiczne, ze wzglêdu na brak regulacji
normowej [18], takie jak np. sprawdzenie mo¿liwoœci
wyst¹pienia takich zjawisk jak flatter, galloping lub buffeting
przeprowadza siê wg opracowañ literaturowych
[1,8,14,15].
3. ANALIZA STATYCZNO-WYTRZYMA£OŒCIOWA
KONSTRUKCJI CIÊGNOWYCH METOD¥ STANÓW
GRANICZNYCH.
Podstawow¹ spraw¹ w analizie statycznej konstrukcji
wsporczej jest przyjêcie odpowiednich konfiguracji zgodnie
z wymogami norm [16,17,18,19,20,21] dla obci¹¿eñ
obliczeniowych:
W przypadku konstrukcji projektowanych ok. 35 lat temu
obliczenia statyczne by³y prowadzone na podstawie norm
opartych na innych zasadach bezpieczeñstwa konstrukcji
ni¿ obecnie obowi¹zuj¹ca metoda stanów granicznych.
Analizê statyczno-wytrzyma³oœciow¹ istniej¹cej ciêgnowej
konstrukcji wsporczej typu Jawertha rozpoczyna siê od
wyznaczenia si³ w ciêgnach od charakterystycznej wartoœci
ciê¿aru w³asnego konstrukcji. Analizê przeprowadza siê
zazwyczaj metod¹ kolejnych przybli¿eñ podan¹ w [6,7].
Nastêpnie, jednym ze sposobów podanych w [2],
wyznacza siê si³y w ciêgnach istniej¹cej konstrukcji
w temperaturze +5 C. Pozwala to na wyznaczenie wartoœci
dodatkowych si³ w ciêgnach od wstêpnego naci¹gu lin.
Kolejnym etapem analizy statycznej jest wyznaczenie si³
w ciêgnach od obci¹¿eñ obliczeniowych zgodnie z obowi¹-
zuj¹c¹ obecnie metod¹ stanów granicznych. W metodzie
tej charakterystyczne wartoœci obci¹¿eñ od ciê¿aru
w³asnego oblodzenia i wiatru mno¿y siê przez czêœciowe
wspó³czynniki bezpieczeñstwa g o wartoœci zró¿nicowanej
dla ka¿dego z rodzajów obci¹¿eñ.
I-sza konfiguracja:
- ciê¿ar w³asny konstrukcji,
- obci¹¿enie oblodzeniem,
- obci¹¿enie wiatrem dla wartoœci ciœnieniaprêdkoœci
wiatru równej 0,25 q ,
- obci¹¿enie temperatur¹ 5 C = n.
k
o
o
II-ga konfiguracja:
- ciê¿ar w³asny konstrukcji,
- pe³ne obci¹¿enie wiatrem,
- obci¹¿enie temperatur¹ 24 C = n.
W przypadku I-szej konfiguracji nale¿y w obliczeniach
obci¹¿enia wiatrem dodatkowo uwzglêdniæ wp³yw
zwiêkszenia powierzchni bocznej konstrukcji wskutek
oblodzenia, uwzglêdnienie chropowatoœci oblodzonej
powierzchni, oraz zmianê wartoœci wspó³czynnika
porywów wiatru b poprzez uwzglêdnienie wiêkszego
t³umienia wskutek wiêkszej masy oblodzonej konstrukcji.
Przy obliczeniach obci¹¿enia temperatur¹ przyjmuje siê
ró¿nicê temperatur Dt pomiêdzy temperatur¹ scalenia
konstrukcji ciêgnowej przyjmowanej jako t = +10 C,
o
i
Wartoœci czêœciowych wspó³czynników bezpieczeñstwa
g dla ciê¿aru w³asnego, ciê¿aru oblodzenia i wiatru nale¿y
przyjmowaæ zgodnie z przedmiotowymi normami
[16,17,18,19,20]. Dla si³ w ciêgnach od wstêpnego ich
naci¹gu nale¿y przyjmowaæ g = 1,1 zgodnie z wytycznymi
[9], jako ¿e wartoœci tych¿e si³ w ciêgnach szacuje siê
metodami poœrednimi [2,9].
i
o
0
RUROCI¥GI Nr 2-3/32/2003
27
79971160.006.png
 
a temperatur¹ n w³aœciw¹ dla danej konfiguracji obci¹¿eñ.
Wartoœæ obliczeniow¹ ró¿nicy temperatur przyjmuje siê
mno¿¹c Dt przez wspó³czynnik bezpieczeñstwa g = 1,1
[20].
W szczegó³owych przypadkach nale¿y przeprowadziæ
obliczenia statyczno-wytrzyma³oœciowe dla III-ciej
wyj¹tkowej konfiguracji obci¹¿eñ. Zachodzi ona
w szczególnym przypadku, kiedy dla gazoci¹gów œrednio-
i wysokoprê¿nych nale¿y przeprowadziæ próbê
ciœnieniow¹ przy u¿yciu wody. Próbê tak¹ zgodnie
z obowi¹zuj¹cymi przepisami nale¿y przeprowadzaæ przez
24h. Proponuje siê zatem, aby przy koniecznoœci
sprawdzania noœnoœci konstrukcji ciêgnowej dla III-ciej
konfiguracji przyjmowaæ tylko obci¹¿enia charakterys-
tyczne od:
- ciê¿aru w³asnego,
- ciê¿aru wody w przewodzie rurowym.
Wyznaczone dla powy¿szych konfiguracji wartoœci si³
w ciêgnach nale¿y porównaæ z ich noœnoœciami
obliczeniowymi N . Sposób okreœlania noœnoœci ciêgien
równie¿ ró¿ni siê obecnie od sposobu jaki stosowano
w momencie budowy wiêkszoœci ciêgnowych konstrukcji
wsporczych ruroci¹gów [9].
Obliczeniowa noœnoœæ liny powinna spe³niaæ warunek
S
N
oz
max
k
(3)
s
gdzie:
S - maksymalna obliczeniowa si³a w linie (ciêgnie)
wyznaczona wg zasad podanych w pkt.3,
k - wspó³czynnik statycznego efektu skali wg tablicy
2 [9],
Tabl.2 Wartoœci wspó³czynników statystycznego efektu
skali k .
mx
s
s
Lp.
Rodzaj ciêgna
k s
1 Lina noœna o d³ugoœci powy¿ej 50m
1,20
2 Lina noœna o d³ugoœci do 50m
1,25
3 Lina napinaj¹ca o d³ugoœci powy¿ej 50m
1,20
4 Lina napinaj¹ca o d³ugoœci do 50m
1,10
oz
5 Wieszaki, krzy¿ulce,itp. o d³ugoœci powy¿ej 6m
1,10
6 Wieszaki, krzy¿ulce, itp. o d³ugoœci do 6m
1,00
4. SZACOWANIE NOŒNOŒCI CIÊGIEN
5. RODZAJE ZABEZPIECZEÑ ANTYKOROZYJNYCH
LIN KONSTRUKCJI CIÊGNOWYCH
Obliczeniow¹ noœnoœæ N ciêgna okreœla siê obecnie ze
wzoru [9]:
oz
Po wykonaniu sprawdzaj¹cych obliczeñ kontrolnych
noœnoœci lin kolejnym etapem jest wydanie zaleceñ
konserwacyjno-remontowych konstrukcji ciêgnowej.
N
N
znom
oz
(1)
c
Zabezpieczenie antykorozyjne i naprawcze stalowych oraz
¿elbetowych elementów konstrukcji wsporczych maja
bardzo obszern¹ literaturê przedmiotow¹ i nie wymagaj¹
szczególnych objaœnieñ. Nale¿y tylko zwróciæ uwagê, ¿e
zgodnie z obecnymi wymaganiami ochrony œrodowiska nie
wolno stosowaæ zabezpieczeñ antykorozyjnych z o³owio-
wych farb miniowych. Natomiast literatura dotycz¹ca
zabezpieczeñ antykorozyjnych lin jest rozproszona
i trudnodostêpna, dlatego te¿ poni¿ej omówiono rodzaje
zabezpieczeñ i podano ich przyk³ady.
Zabezpieczenia antykorozyjne lin stalowych stosowanych
w konstrukcjach budowlanych mo¿na podzieliæ na trzy
podstawowe grupy [13]:
gdzie:
N
z nom
- nominalna si³a zrywaj¹ca linê okreœlona przez
normy dotycz¹ce lin, lub oszacowana na podstawie
badañ,
N =AR
zom
m
(2)
- wspó³czynnik sprawnoœci liny okreœlony przez
normy dotycz¹ce lin, zwykle ,
A- nominalny lub minimalny, pomierzony przekrój
liny,
R - wytrzyma³oœæ drutów liny na rozci¹ganie,
m
A zabezpieczenia strukturalne
B zabezpieczenia materia³owe
C zabezpieczenia pow³okowe.
c
- wspó³czynnik materia³owy, zale¿ny od warunków
pracy, wg tabl.1 [9]
Tabl.1 Wartoœci wspó³czynników materia³owych dla lin
c
Przez zabezpieczenia strukturalne rozumie siê
zastosowanie lin o odpowiedniej budowie przekroju, tj. lin
w których kszta³t zewnêtrznych drutów sk³adowych
przekroju utrudnia wnikniêcie czynników korozyjnych do
wnêtrza liny. Przyk³adem takiego zabezpieczenia s¹ liny
o tzw. konstrukcji zamkniêtej oraz pó³zamkniêtej przedsta-
wione na rys. 2
Lp.
Warunki pra cy liny
c
Lina os³oniêta w obiektach o przeciêtnych
konsekwencjach zniszczenia
1
2,0
Lina os³oniêta w obiektach o du¿ych
konsekwencjach zniszczenia
2
2,5
3 Lina nieos³oniêta
3,0
28
RUROCI¥GI Nr 2-3/32/2003
79971160.001.png 79971160.002.png
a
b
c
wykonano w Newport w USA z ¿ywic epoksydowych
zbrojonych w³óknem szklanym.
Pow³oki malarskie s¹ jednym z najstarszych zabezpieczeñ
antykorozyjnych. Pierwotnie by³y stosowane jedno-
warstwowe pow³oki z farb olejnych. Obecnie stosowane s¹
powszechnie wielowarstwowe pow³oki malarskie o ró¿nym
sk³adzie chemicznym i w³asnoœciach zale¿nych od
warunków korozyjnych oraz funkcji jak¹ dana pow³oka ma
spe³niaæ w zabezpieczeniu antykorozyjnym liny.
Impregnacja olejami lin jest najstarszym przyk³adem
zabezpieczenia antykorozyjnego, które z powodzeniem
stosowane jest po dzieñ dzisiejszy. Wiêkszoœæ
produkowanych lin, a zw³aszcza lin z rdzeniem konopnym
(liny typu T6x19A, T6x37A) jest impregnowana olejami
inhibitorowymi w wytwórni. W kraju w tym celu stosuje siê
oleje Akorin W i Akorinol K.
Smary konserwuj¹ce, podobnie jak i oleje, by³y
dotychczas uwa¿ane za œrodek „ochrony czasowej” lin
stalowych. Dziêki badaniom prof. Broniewskiego [5]
zosta³a opracowana oryginalna technologia krajowa [4]
pozwalaj¹ca na stosowanie takich smarów jak Kolinstal czy
Linokor do ochrony lin.
Kity trwaleplastyczne i z dodatkiem inhibitorów korozji s¹
najnowszym rodzajem zabezpieczeñ lin jaki pojawi³ siê
dopiero w po³owie lat szeœædziesi¹tych wraz z rozwojem
chemii tworzyw sztucznych.
Wszystkie rodzaje zabezpieczeñ pow³okowych wystêpuj¹
najczêœciej jako tzw. zabezpieczenie mieszane.
Przyk³adowo ciêgna noœne mostu nad Bosforem
wykonano z lin z ocynkowanych drutów zaimpregno-
wanych olejem, owiniêto cienkim drutem, który z kolei
pokryto warstwami pow³ok malarskich.
Rys. 2 Przekroje poprzeczne lin konstrukcyjnych:
a - lina o przekroju otwartym,
b - lina o przekroju pó³zamkniêtym,
c - lina o przekroju zamkniêtym.
Przez zabezpieczenia materia³owe rozumie siê
zastosowanie lin z drutów o wysokiej odpornoœci na
korozjê, wykonanych najczêœciej ze stali chromoniklowych
o du¿ej wytrzyma³oœci. Przyk³adem s¹ liny DYFORM,
produkcji angielskiej, wykonywane ponadto jako liny
o przekroju zamkniêtym.
Najczêœciej spotykanym w praktyce budowlanej
rodzajem zabezpieczeñ s¹ zabezpieczenia pow³okowe,
które mo¿na podzieliæ nastêpuj¹co na:
1. galwaniczne pow³oki metalowe,
2. owijanie drutem,
3. owijanie taœmami izolacyjnymi,
4. pow³oki malarskie,
5. pow³oki z tworzyw sztucznych,
6. pow³oki ze smarów,
7. impregnacja olejowa,
8. pow³oki z mas (kitów),
9. zabezpieczenia mieszane.
Istota technologii zabezpieczeñ mieszanych jest
nastêpuj¹ca:
- druty lin zabezpiecza siê pow³ok¹ z metalu
maj¹cego ochronne w³asnoœci elektrochemiczne;
- linê impregnuje siê zabezpieczaj¹cymi œrodkami o
niskim napiêciu powierzchniowym tak, aby
impregnat przenikn¹³ do wnêtrza liny pokrywaj¹c
cienk¹ warstw¹ powierzchniê wszystkich drutów;
- pow³oka œrodkowa ma za zadanie zamkn¹æ
impregnat w œrodku liny i nie dopuœciæ do jego
wyp³yniêcia, przy czym powinna tak¿e wyrównaæ
powierzchniê ciêgna;
- pow³oka zewnêtrzna ma za zadanie chroniæ
pow³oki wewnêtrzne przed oddzia³ywaniem
czynników œrodowiskowych takich jak
promieniowanie UV, zmiany temperatury,
aktywnoœæ chemiczna œrodowiska, mikrouszko-
dzenia, etc.
Przyk³adem pow³ok metalowych jest powszechnie
stosowane ocynkowanie drutów, b¹dŸ te¿ pokrywanie
drutów lin pow³okami z odpowiednio dobranych stopów
ró¿nych metali.
Owijanie lin cienkim drutem z miêkkiej stali jest obecnie
bardzo rzadko spotykan¹ metod¹ zabezpieczenia
antykorozyjnego ze wzglêdu na pracoch³onnoœæ.
Stosowane by³o przede wszystkim w budownictwie
mostów wisz¹cych (m.in. w przypadku mostu Golden Gate
Bridge nad zatok¹ w San Francisco, oraz mostu nad
Bosforem).
Taœmy nasycone œrodkami zabezpieczaj¹cymi przed
korozj¹, bêd¹ce nastêpnym stadium rozwoju owijek
z miêkkiego drutu, by³y popularnym rodzajem
zabezpieczeñ antykorozyjnych do pocz¹tku lat 70-tych.
W kraju powszechnie stosowano do tego celu taœmê
DENSO. Natomiast obecnie stosowane s¹ taœmy z two-
rzyw termoplastycznych tworz¹cych po nawiniêciu na linê
ci¹g³¹ pow³okê.
Pow³oki ci¹g³e z ró¿nych tworzyw sztucznych do ochrony
lin zaczêto stosowaæ w latach 60-tych. Jedn¹ z pierwszych
wiêkszych realizacji takich zabezpieczeñ antykorozyjnych
Ponadto przy doborze poszczególnych warstw
zabezpieczeñ mieszanych nale¿y kierowaæ siê zasad¹
braku interaktywnoœci pomiêdzy poszczególnymi
warstwami. ¯adna z warstw nie mo¿e zmieniaæ w³asnoœci
fizykochemicznych s¹siednich warstw zabezpieczenia,
np. wchodziæ w reakcje chemiczne, lub wskutek du¿ych
ró¿nic w rozszerzalnoœci cieplnej powodowaæ uszkodzenia
ci¹g³oœci pow³ok s¹siednich.
RUROCI¥GI Nr 2-3/32/2003
29
79971160.003.png
 
6. PRZYK£ADY ZABEZPIECZEÑ ANTYKOROZYNYCH
LIN KONSTRUKCJI WSPORCZYCH GAZOCI¥GÓW
WE WROC£AWIU I W BRZEGU DOLNYM.
- farbê zewnêtrzn¹, alkidow¹, refleksyjn¹ (obijaj¹c¹
promieniowanie UV), ALKIDANE 7500
(oznaczenie katalogowe).
W przypadkach obydwu przekroczeñ gazoci¹gów przez
Odrê remont zabezpieczeñ antykorozyjnych poprzedzony
by³ kompleksowymi ekspertyzami stanu technicznego lin.
Przedstawiono równie¿ wariantowe rozwi¹zania
zabezpieczeñ. Ostatecznie inwestor zdecydowa³ siê na
wykonanie na linach pow³ok malarskich, odrzucaj¹c
wariant zabezpieczenia w postaci smarów. Decyzja
podyktowana by³a obaw¹ mo¿liwoœci poœlizgu wieszaków
na ciêgnach i reologicznego sp³ywania smarów po linach.
Argumentem by³ wówczas (1991 rok) zbyt krótki czas
eksploatacji zabezpieczonego w 1987 roku smarami
wantowego przejœcia ruroci¹gu „Raba II” w Krakowie-
Przegorza³ach.
Szczególn¹ trudnoœæ sprawia³o zabezpieczenie z³¹czy
mocuj¹cych wieszaki do ciêgien noœnych. W przypadku
obydwu ciêgnowych konstrukcji wsporczych gazoci¹gów
ograniczono siê do rozebrania tylko jednego z³¹cza
i dok³adnego skontrolowania stanu liny w jego wnêtrzu.
Zalecono wykonawcy injekcje do ka¿dego z wieszaków
smaru trwaleplastycznego [3]. Zdaniem autora
konserwacjê z³¹czy wieszaków nale¿a³oby przepro-
wadzaæ co 5 lat, podczas tzw. kontroli sprawdzaj¹cej stan
sprawnoœci technicznej oraz wartoœci u¿ytkowej obiektu.
Literatura:
[1] Biliszczuk J., Klasztorny M., Obliczenia aerodynamiczne mostów
wantowych., XLV Konferencja Naukowa KILiW PAN i KN PZITB, Krynica 99. Tom 6:
Mosty. Projektowanie. Budowa. Utrzymanie., Wroc³aw Krynica 99.
[2] Bodarski Z., Cabaj J., Sposoby pomiaru si³ w odci¹gach., In¿ynieria i
Budownictwo, 1989, Nr 4.
[3] Bordzi³owski J., Miszczyk A., Zabezpieczanie antykorozyjne zawiesi i
zakotwieñ lin konstrukcyjnych., IX Konferencja „OKTRA '92”, Wroc³aw 1992.
[4] Broniewski T., Fiertak M., Golec J., Wytyczne zabezpieczania przed korozj¹
ciêgien linowych konstrukcji wisz¹cych., IMiKB Politechnika Krakowska 1990.
[5] Broniewski T., Zastosowanie olei i smarów antykorozyjnych do ochrony
niektórych konstrukcji stalowych IX Konferencja „OKTRA '92”, Wroc³aw 1992.
[6] Bujak J., Przegl¹d zagadnieñ projektowania konstrukcji wisz¹cych.,
In¿ynieria i Budownictwo, 1969, Nr 11.
[7] Hajduk, J., Osiecki J., Ustroje ciêgnowe. Teoria i obliczenia., Wydawnictwo
Naukowo-Techniczne., Warszawa 1970.
[8] Flaga A., Flaga K., Micha³owski T., Problemy aerodynamiki mostów
podwieszanych i wisz¹cych., In¿ynieria i Budownictwo, 1996, Nr 9.
[9] Kubica E., Wytyczne projektowania i monta¿u przekryæ linowych., COBPKM
„MOSTOSTAL” 1980.
[10] Mañko Z., Badania modelowe mostów podwieszonych w tunelach
aerodynamicznych., XLV Konferencja Naukowa KILiW PAN i KN PZITB, Krynica 99.
Tom 6: Mosty. Projektowanie. Budowa. Utrzymanie., Wroc³aw Krynica 99.
[11] Mistewicz M., Zabawa E., Zarz¹dzanie drogowymi obiektami mostowymi w
Polsce., XLV Konferencja Naukowa KILiW PAN i KN PZITB, Krynica 99. Tom 6: Mosty.
Projektowanie. Budowa. Utrzymanie., Wroc³aw Krynica 99.
[12] Rz¹dkowski J., Ochrona antykorozyjna lin ciêgnowych konstrukcji
wsporczych ruroci¹gów., IV Konferencja Petrochemiczna Ochrona Przeciwkorozyjna
Ruroci¹gów i Instalacji Towarzysz¹cych., Gdañsk, 6-7 grudnia 2001.
[13] Rz¹dkowski J., Uwagi odnoœnie wspó³czynników bezpieczeñstwa
ciêgnowych konstrukcji wsporczych gazoci¹gów., IV Krajowa Konferencja Techniczna.
Zarz¹dzanie Ryzykiem w Eksploatacji Ruroci¹gów, P³ock, 24-25 maja 2001.
[14] Scanlan R. H., Bridge aeroelasticity: Present state and future challenges.,
Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics., Vol. 36, 1990, No 1-2.
[15] Wardlaw R. L., Wind effects in bridges., Journal of Wind Engineering and
Industrial Aerodynamics. Vol. 33, 1990, No 1-2.
[16] PN-82/B-02000Obci¹¿enia budowli. Zasady ustalania wartoœci.
[17] PN-82/B-02001Obci¹¿enia budowli. Obci¹¿enia sta³e.
18] PN-77/B-02011Obci¹¿enia w obliczeniach statycznych. Obci¹¿enie wiatrem.
[19] PN-87/B-02013Obci¹¿enia budowli. Obci¹¿enia zmienne œrodowiskowe.
Obci¹¿enia oblodzeniem.
[20]
Pierwszym zadaniem remontowym by³ dobór technologii
oczyszczenia lin. Zdecydowano siê na ich piaskowanie.
Dobór parametrów technologicznych takich jak frakcja
ziaren piasku, iloœæ powietrza i prêdkoœæ wylotu z dyszy
ustalono na drodze doœwiadczalnej, poddaj¹c czyszczeniu
próbki pokrytych farbami lin.
Po wypiaskowaniu lin i wyczyszczeniu ich powierzchni
benzyn¹ lakow¹, zosta³y one odcinkowo zaimpregnowane
olejn¹ farb¹ miniow¹ o du¿ej zawartoœci lekkiego oleju. Na
dwuwarstwow¹ pow³okê zamykaj¹c¹ u¿yto tak¿e farb
miniowych, wykonanych na bazie ciê¿szych olei. Dla
lepszej kontroli wizualnej ka¿d¹ z warstw tej¿e pow³oki
wykonano w innym kolorze. Jako ostatni¹ nawierzchniow¹
pow³okê wykonano warstwê z farby odpornej na dzia³anie
promieniowania UV.
Obecnie, po 10 latach eksploatacji, mo¿na stwierdziæ, ¿e
wykonane zabezpieczenie lin przejœcia we Wroc³awiu
nadal spe³nia swoj¹ funkcjê, aczkolwiek zewnêtrzna
warstwa farby wykazuje liczne spêkania i wymaga
renowacji. Natomiast w przypadku przejœcia przez Odrê
w Brzegu Dolnym pow³oki malarskie lin zosta³y prawie
ca³kowicie zniszczone. Na z³y stan techniczny pow³ok
z ca³¹ pewnoœci¹ mia³y wp³yw wyziewy z odleg³ych
o ok. 1 km zak³adów chemicznych ROKITA.
Remont lin przeprowadzono latem bie¿¹cego roku,
z uwzglêdnieniem obecnych wymogów ochrony
œrodowiska. Przy piaskowaniu resztki starej farby miniowej,
wykonanej na bazie tlenku o³owiu, by³y zbierane do
specjalnych rêkawów brezentowych. Ponadto do zabez-
pieczenia lin zastosowano farby bezo³owiowe produkcji
koncernu RUSTOLEUM, a mianowicie:
[
PN-86/B-02015Obci¹¿enia budowli. Obci¹¿enia zmienne œrodowiskowe
.
Obci¹¿enia temperatur¹.
[21]
PN-93/B-03201Konstrukcje stalowe. Kominy. Obliczenia i projektowanie.
[22]
Prawo budowlane., Dz.U. z 1994 Nr 89.
- farbê impregnuj¹c¹ nr katalogowy 769, wykonan¹
na bazie oleju rybnego,
- farby miêdzywarstwowe (zamykaj¹ce impregnat)
nr 1080 (szara) i nr 1069 (pomarañczowa),
alkidowe z dodatkiem p³ytkowego b³yszczu ¿elaza
chroni¹cego zwi¹zki alkidowe oraz podk³ad
olejowy przed destrukcyjnym wp³ywem
promieniowania UV,
dr in¿. Jan Rz¹dkowski
pracownik naukowy
Politechniki Wroc³awskiej
30
RUROCI¥GI Nr 2-3/32/2003
79971160.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin