Z biegiem szyn 33.pdf

(4574 KB) Pobierz
Microsoft Word - ZBS33.doc
Bubel Wacha PKP kontra áTiry na toryÑ Push-pull gate
Ukazuje siĨ od 2002 roku
ISSN 1896-4079
NiezaleŇny dwumiesiħcznik poĻwiħcony kolei na Mazowszu LISTOPAD Ï GRUDZIEı 2007 Nr 6 (33)
Dlaczego skazany na sukces
ODDZIAÿ DWORCE KOLEJOWE
wciīŐ nie osiīgnīĀ sukcesu?
415739894.004.png
2 Z Biegiem Szyn Nr 6 (33)
REAKTYWACJE
Oferta alibi
Po dwumiesiħcznej przerwie na odcinek miħdzy
Dziaþdowem a Iþowem wrciþy pociĢgi regionalne. Nie sĢ to
jednak skþady Kolei Mazowieckich Î spþki, ktra 1 sierpnia
wycofaþa siħ z obsþugi tej trasy.
Od 1 paŅdziernika Iþowo z Dziaþdowem þĢczĢ pociĢgi
osobowe spþki PKP Przewozy Regionalne. Niestety,
rozkþad jazdy wprowadzony przez tħ spþkħ i samorzĢd
wojewdztwa warmiısko-mazurskiego to typowa áoferta
alibiÑ Î pociĢgi owszem kursujĢ, ale zaledwie dwie pary w
przypadkowych godzinach. Nie doĻę, Ňe rozerwano jednĢ
relacjħ Warszawa Î Dziaþdowo na dwie Warszawa Î Iþowo i
Iþowo Î Dziaþdowo, to liczbħ poþĢczeı miħdzy Iþowem a
Dziaþdowem zmniejszono z dziewiħciu do dwch par
pociĢgw. Dla zobrazowania problemu: przyjazd z kierunku
Iþowa do szkþ w Dziaþdowie moŇliwy jest wyþĢcznie na
ponad dwie godziny przed dzwonkiem na pierwszĢ lekcjħ Î
nastħpny i zarazem ostatni pociĢg przyjeŇdŇa dopiero
popoþudniu. (KT)
OFERTA TARYFOWA
Radom Î Drzewica: PrzeciĢganie liny
15 paŅdziernika Î po ponad miesiĢcu od reaktywacji przewozw
regionalnych miħdzy Radomiem a DrzewicĢ Î Koleje Mazowieckie
wprowadziþy na tym odcinku promocyjnĢ taryfħ.
Dziħki temu spadþy ceny biletw jednorazowych i miesiħcznych. Cenħ za
przejazd z Przysuchy do Radomia obniŇono z 7,40 zþ do 4,50 zþ. Natomiast
podrŇ z Drzewicy do Radomia, zamiast 10 zþ, kosztuje teraz 7 zþ. Natomiast
bilet miesiħczny na trasħ Radom Î Drzewica kosztuje 180 zþ, podczas gdy
przed 15 paŅdziernika jego cena wynosiþa 200 zþ. Cena biletu miesiħcznego z
Radomia do Drzewicy spadþa o ponad 35 zþ Î z 155,40 zþ do 120 zþ. ObniŇone
zostaþy rwnieŇ ceny biletw jednorazowych i miesiħcznych z ulgami
ustawowymi 37%, 49%, 78%, 95%. Koleje Mazowieckie nie objħþy tĢ
promocjĢ biletw z ulgĢ handlowĢ 50%.
Inicjatywa wprowadzenia promocyjnej taryfy wyszþa ze strony samorzĢdu
wojewdztwa mazowieckiego. Nim jednak niŇsze ceny weszþy w Ňycie,
miħdzy samorzĢdem i Kolejami Mazowieckimi odbyþo siħ przeciĢganie liny.
Wþadze wojewdztwa upatrywaþy w taıszej taryfie moŇliwoĻę
skuteczniejszej konkurencji z busami, kursujĢcymi miħdzy Radomiem a
PrzysuchĢ. Natomiast Koleje Mazowieckie nie þĢczyþy obniŇenia cen biletw
z moŇliwoĻciĢ przyciĢgniħcia nowych pasaŇerw, lecz przede wszystkim z
groŅbĢ obniŇenia swoich przychodw. W zwiĢzku z tym konfliktem,
wprowadzenie promocyjnej taryfy na linii Radom Î Drzewica opŅniþo siħ o
kilka tygodni. (KT)
ë ROZKýAD JAZDY POCIġGìW waŇny od 1 paŅdziernika:
5.03 15.20 å Dziaþdowo ä 5.45 16.06
5.09 15.27 å Narzym ä 5.38 15.59
5.14 15.34 å Iþowo ä 5.34 15.56
LOBBING
PKP kontra áTiry na toryÑ
INFRASTRUKTURA
Wieczny remont
Choę remont podmiejskiej nitki warszawskiego tunelu
Ļrednicowego ciĢgnĢþ siħ ponad pþ roku (od 1 lipca 2006 r. do 15
stycznia 2007 r.), a termin zakoıczenia robt byþ trzykrotnie
przesuwany (31 paŅdziernika, 9 grudnia i w koıcu 15 stycznia), to
przez ten czas wcale nie udaþo siħ zrealizowaę harmonogramu prac.
Od nocy z 3 na 4 wrzeĻnia 2007 r. na zlecenie spþki PKP Polskie
Linie Kolejowe ponownie prowadzone sĢ prace remontowe w
stoþecznym tunelu.
Obecnie trwa zabezpieczanie konstrukcji, doszczelnianie Ļcian
oraz szlifowanie kanaþu odwadniajĢcego. Uzupeþniane sĢ rwnieŇ
drzwi przeciwpoŇarowe rozdzielajĢce dwie nitki tunelu
Ļrednicowego: podmiejskĢ oraz dalekobieŇnĢ. Ponadto
rozbudowywana jest samoczynna blokada liniowa tak, aby na
kaŇdym z torw mogþa dziaþaę dwukierunkowo.
W efekcie prowadzonych prac zmieniþa siħ organizacja ruchu.
PociĢgi kursujĢce liniĢ ĻrednicowĢ miħdzy godz. 22.10 a 4.45 (w
kierunku wschodnim) i miħdzy godz. 0.20 a 3.50 (w kierunku
zachodnim) kursujĢ torami dalekobieŇnymi przez Warszawħ
CentralnĢ Î z pominiħciem przystankw Stadion, PowiĻle,
ĺrdmieĻcie oraz Ochota.
áDoinwestowaę polskĢ kolejÑ, áTowary na kolej!Ñ Î pod takimi
hasþami pozarzĢdowy Instytut Spraw Obywatelskich zorganizowaþ
objazdowĢ wystawħ promujĢcĢ kolejowe przewozy towarowe.
Wystawa Î prowadzona w ramach kampanii áTiry na tory!Ñ Î
konfrontuje zalety transportu kolejowego z takimi problemami
stwarzanymi przez ciħŇarwki, jak wypadki drogowe, zatþoczenie
drg, zanieczyszczenie powietrza czy zniszczenie infrastruktury
drogowej. Filarem wystawy Instytutu Spraw Obywatelskich jest
postulat zwiħkszenia finansowania infrastruktury kolejowej, tak aby w
Polsce stosunek miħdzy publicznymi wydatkami na kolej i drogi,
zgodnie ze wskazaniami Unii Europejskiej, wynosiþ 4:6, a nie 1:20 Î
jak ma to miejsce obecnie. Ponadto przesþaniem wystawy áTiry na
tory!Ñ jest koniecznoĻę peþnego wþĢczenia kosztw zewnħtrznych
ruchu samochodowego (kosztw wypadkw, zanieczyszczeı, chorb
czy degradacji krajobrazu) w ceny paliw oraz opþat za uŇytkowanie
infrastruktury drogowej.
We wrzeĻniu wystawa áTiry na tory!Ñ byþa prezentowana w hali
gþwnej dworca Warszawa Centralna. Niestety, Instytut Spraw
Obywatelskich, bezinteresownie zaangaŇowany w lobbing na rzecz
zwiħkszenia konkurencyjnoĻci kolei na rynku transportowym, nie
mgþ liczyę na wsparcie ze strony Grupy PKP. Wrħcz przeciwnie Î
Oddziaþ PKP Dworce Kolejowe za udostħpnienie kilku metrw
kwadratowych zainkasowaþ od organizatorw wystawy 500 zþotych.
Î W Ňadnym innym miejscu nie pobrano od nas opþaty za
udostħpnienie przestrzeni pod prezentacjħ wystawy. Zarwno uczelnie
w ýodzi i Krakowie, urzĢd marszaþkowski w Biaþymstoku, czy miejsca
komercyjne, jak þdzkie centrum handlowe Manufaktura, nie wziħþy od
nas ani grosza Î mwi Konrad Malec z Instytutu Spraw
Obywatelskich. (Tekst i fot. KT)
Ryszard Bandosz, rzecznik prasowy warszawskiego oddziaþu
regionalnego spþki PKP Polskie Linie Kolejowe, wyjaĻnia, iŇ
ponowne prace w tunelu sĢ skutkiem przerwania remontu w
styczniu 2007 r. w efekcie konfliktu z wykonawcĢ: Î Prace w
czħĻci podmiejskiej tunelu Ļrednicowego sĢ zwiĢzane z usuniħciem
usterek i dokoıczeniem robt, jakie wyniknħþy z odstĢpienia przez
Oddziaþ Regionalny PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie od
umowy z wykonawcĢ remontu: áKonsorcjum WarszawaÑ.
Zgodnie z zapewnieniami rzecznika Bandosza, nocne prace
remontowe w tunelu bħdĢ prowadzone do pierwszych dni grudnia.
(Tekst i fot. KT)
NA OKþADCE: Dworzec Warszawa Centralna Fot. (KT)
415739894.005.png
Nr 6 (33) Z Biegiem Szyn 3
KORUPCJA
Agencja Ochrony i Korupcji
áTam gdzie Halina Sekita, tam teŇ Agencja Ochrony Osb i Mienia
áZubrzyckiÑ Î pisaliĻmy w poprzednim numerze (w tekĻcie áBezpieczny
pociĢg z zarzutamiÑ). Zarwno bowiem Warszawska Kolej Dojazdowa jak
i Koleje Mazowieckie zleciþy ochronħ pociĢgw agencji áZubrzyckiÑ w
czasie, gdy stanowisko prezesa zarzĢdu w powyŇszych spþkach
zajmowaþa Halina Sekita. W referencji dla agencji áZubrzyckiÑ Sekita,
jako prezes WKD, áz peþnĢ odpowiedzialnoĻciĢ polecaþa w/w agencjiÑ.
4 paŅdziernika wþaĻciciel Agencji Ochrony Osb i Mienia áZubrzyckiÑ
Sylwester Z. zostaþ zatrzymany przez Centralne Biuro Antykorupcyjne.
Przedstawiono mu zarzut przekupstwa. Zatrzymanie jest zwiĢzane ze
Ļledztwem zwiĢzanym z korupcjĢ w Centralnym OĻrodku Sportu.
Î Sylwester Z. za ustawienie przetargu na usþugi ochrony osb i mienia
wraz z monitoringiem we wszystkich oĻrodkach Centralnego OĻrodka
Sportu, wrħczyþ zastħpcy dyrektora COS þapwkħ 300 tysiħcy zþ. WartoĻę
przetargu to okoþo 10 milionw zþ Î informuje Tomasz FrĢtczak, dyrektor
gabinetu szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego. (KT)
Ʊ PUNKT WIDZENIA
áIstotne jest rozþoŇenie
inwestycji w czasieÑ
Czy zaangaŐowanie siİ w budowİ linii duŐych
prİdkońci, w obliczu znacznej dekapitalizacji
infrastruktury kolejowej, nie bİdzie ucieczkī
przed realnymi problemami kolei w Polsce?
TABOR
Miħdzy ekspresem a podmiejskim
Pod koniec sierpnia rozpoczħþy siħ dostawy elektrycznych zespoþw
trakcyjnych ED74. JedenaĻcie jednostek zamwionych przez spþkħ PKP
Przewozy Regionalne bħdzie obsþugiwaę pociĢgi pospieszne relacji
Warszawa Wschodnia Î ýdŅ Fabryczna. Zakup jednostek ED74,
wyprodukowanych przez bydgoskie zakþady Pesa, zostaþ po poþowie
sfinansowany ze Ļrodkw BudŇetu Paıstwa oraz unijnego Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego. Caþkowity koszt zakupu jedenastu
pociĢgw ED74 wynisþ ponad 140 milionw zþotych. (Tekst i fot. KT)
Komentuje dr inŇ. ANDRZEJ MASSEL,
zastħpca dyrektora Centrum Naukowo-Technicznego
Kolejnictwa ds. studiw i projektw badawczych:
Opracowywany obecnie Master Plan dla transportu
kolejowego w Polsce do 2030 r. uwzglħdnia trzy zasadnicze
grupy dziaþaı w zakresie infrastruktury. SĢ nimi:
Inwestycje odtworzeniowe, obejmujĢce przywrcenie
normalnych wartoĻci parametrw eksploatacyjnych.
Inwestycje modernizacyjne, obejmujĢce linie wchodzĢce
w skþad sieci TEN-T oraz inne poþĢczenia miħdzy
gþwnymi oĻrodkami kraju.
Budowa nowych linii kolejowych.
Wszystkie te dziaþania wzajemnie siħ uzupeþniajĢ i nie ma
miħdzy nimi sprzecznoĻci. Istotne jest rozþoŇenie inwestycji w
czasie. Zakþada siħ, Ňe w pierwszym okresie (2007-2013) bħdĢ
realizowane przede wszystkim inwestycje modernizacyjne i
odtworzeniowe. Jednak juŇ w tym okresie bħdĢ powstawaþy
nowe, jeszcze stosunkowo krtkie, odcinki linii kolejowych,
przede wszystkim jako elementy poþĢczeı aglomeracji
miejskich z portami lotniczymi.
Jednak juŇ drugi okres (2014-2020) uwzglħdnia, poza
inwestycjami na liniach istniejĢcych, takŇe budowħ nowych
linii duŇych prħdkoĻci, w tym Wrocþaw/Poznaı Î ýdŅ Î
Warszawa. Podstawowy argument to koniecznoĻę
koncentracji na inwestycjach sþuŇĢcych najbardziej
perspektywicznym segmentom rynku, a w przypadku
przewozw pasaŇerskich sĢ to przewozy
miħdzyaglomeracyjne i przewozy w wielkich aglomeracjach.
Skierowanie do obsþugi trasy Warszawa Î ýdŅ nowoczesnych
elektrycznych zespoþw trakcyjnych to rewolucja w obsþudze taborowej na
linii þĢczĢcej te dwie metropolie. Dotychczas pociĢgi pospieszne z Warszawy
do ýodzi zestawiane byþy wyþĢcznie ze skþadw lokomotywy i wagonw.
Jakie sĢ zatem zalety i wady tej rewolucji taborowej?
PLUSY:
ï Elektryczny zespþ trakcyjny pozwala na szybszĢ Î w porwnaniu z
konwencjonalnym skþadem lokomotywy oraz wagonw Î zmianħ kierunku
jazdy. Ma to istotne znaczenie na czoþowym dworcu ýdŅ Fabryczna.
ï PrħdkoĻę maksymalna jednostek ED74 Î 160 km/h Î wreszcie pozwoli
klientom spþki PKP Przewozy Regionalne na skorzystanie z moŇliwoĻci
modernizowanych linii kolejowych, dotychczas osiĢgalnych wyþĢcznie dla
pasaŇerw pociĢgw ekspresowych.
Ʊ GÿOSY
áSĢdzħ, Ňe sieę kolejowa w Polsce jest generalnie za
duŇa i nieracjonalnaÑ
Henryk Klimkiewicz, prezes Zespoþu Doradcw
Gospodarczych TOR i przewodniczĢcy Railway Bussines Forum,
w áPolskiej Gazecie TransportowejÑ
MINUSY:
ñ Precyzyjne okreĻlenie Î juŇ na etapie ubiegania siħ o Ļrodki finansowe z
unijnego Sektorowego Programu Operacyjnego Transport Î trasy
obsþugiwanej przez nowe pociĢgi, uniemoŇliwia skierowanie skþadw ED74
na jakiekolwiek inne linie niŇ Warszawa Î ýdŅ.
ñ Ciasne ustawienie siedzeı, a przy tym brak podþokietnikw miħdzy nimi
oraz bardzo maþa liczba toalet (dwie na cztery wagony Î czterokrotnie mniej
niŇ w konwencjonalnym skþadzie wagonowym) bardziej odpowiadajĢ
standardom pociĢgw podmiejskich niŇ skþadw do obsþugi poþĢczeı
pospiesznych.
ñ Czħste awarie. To niestety znak rozpoznawczy nie tylko jednostek ED74,
ale wiħkszoĻci pojazdw szynowych wyprodukowanych w bydgoskich
zakþadach Pesa (np. zespþ trakcyjny EN95 Warszawskiej Kolei Dojazdowej
czy tramwaje niskopodþogowe wprowadzane w stolicy).
áMedia nagþoĻniþy sprawħ, bo chciaþy na mnie zrobię
nagonkħ, ale dziħki temu Wþoszczowa staþa siħ
symbolem poprawy polityki rzĢdu wobec maþych
miejscowoĻciÑ
Przemysþaw Gosiewski, polityk PiS,
ustħpujĢcy wicepremier, w áRzeczpospolitejÑ
áKonkurencja jest zjawiskiem pozytywnym, sprzyjajĢcym
procesom modernizacyjnym w branŇyÑ
Wþadysþaw Szczepkowski, prezes PKP CARGO,
w áPulsie BiznesuÑ
415739894.006.png 415739894.007.png
4 Z Biegiem Szyn Nr 6 (33)
Kieþbasa Struzika
Na Mazowszu nie ma programu rozwoju kolei
W marcu Halina Sekita, prezes Kolei Mazowieckich, w
miesiħczniku áMoja KolejÑ stwierdziþa, iŇ kaŇdy, kto obwinia
marszaþka wojewdztwa mazowieckiego Adama Struzika za brak
pociĢgw osobowych na linii Pþock Î Kutno, wykazuje siħ niewiedzĢ.
Na poczĢtku paŅdziernika okazaþo siħ, Ňe sytuacja wyglĢda zgoþa
inaczej. Los tej linii zaleŇy wyþĢcznie od Adama Struzika.
Nie ma wiħkszego sensu
Urzħdnicy podlegajĢcy marszaþkowi Adamowi Struzikowi
dotychczas twardo stali na stanowisku, Ňe przewozy pasaŇerskie na
linii kolejowej Pþock Î Kutno nie majĢ racji bytu.
Po tym jak w grudniu 2006 r. spþka PKP Przewozy Regionalne
zlikwidowaþa wszystkie pociĢgi osobowe kursujĢce miħdzy Pþockiem
a Kutnem, Tadeusz Bartosiıski, zastħpca dyrektora departamentu
nieruchomoĻci i infrastruktury Urzħdu Marszaþkowskiego
Wojewdztwa Mazowieckiego, na þamach pþockiej áGazety
WyborczejÑ mwiþ wprost: Î RozwaŇaliĻmy, by przejĢę poþĢczenia od
PKP, ale po analizie liczby osb korzystajĢcych do tej pory z tej trasy
uznaliĻmy, Ňe to nie ma wiħkszego sensu.
Î Czy mamy uruchomię liniħ, ktrej rentownoĻę nie przekracza
6%? Î retorycznie pytaþ Grzegorz Kuciıski, czþonek zarzĢdu Kolei
Mazowieckich ds. przewozw i promocji, by w odpowiedzi odesþaę
pasaŇerw do komunikacji autobusowej: Î Proszħ rozwaŇyę to w
swoich sumieniach i wziĢę pod uwagħ, Ňe sĢ inne moŇliwoĻci
transportu. Z Pþocka do Kutna jeŅdzi 46 autobusw PKS.
PociĢgiem na wybory
Urzħdnicy samorzĢdu
wojewdztwa mazowieckiego byli
nieugiħci, ale tylko do momentu
tegorocznych wyborw
parlamentarnych. Na posþa (z list
PSL) kandydowaþ bowiem sam
marszaþek wojewdztwa
mazowieckiego Adam Struzik.
1 paŅdziernika, na poczĢtku
kampanii wyborczej, Struzik
zorganizowaþ spotkanie w pþockiej
delegaturze Urzħdu Marszaþkowskiego Wojewdztwa
Mazowieckiego, podczas ktrego oznajmiþ, Ňe Koleje Mazowieckie
jednak uruchomiĢ pociĢgi do Pþocka. Î Nie moŇemy pozwolię, aby w
Ļrodku Europy, w XXI wieku, Pþock, miasto zamieszkaþe przez 140
tysiħcy ludzi, byþo odciħte od poþĢczeı kolejowych Î stwierdziþ Adam
Struzik. I w efekcie 15 paŅdziernika Î niecaþy tydzieı przed
wyborami Î ruszyþy cztery pary pociĢgw na linii Pþock Î Kutno.
Zgodnie z przedwyborczĢ obietnicĢ Struzika, od 8 grudnia ruszyę
majĢ pociĢgi na kolejnej trasie Î tym razem z Pþocka do Sierpca.
Propozycja do odrzucenia
Na spotkaniu w pþockiej delegaturze urzħdu marszaþkowskiego
Adam Struzik zadeklarowaþ rwnieŇ, Ňe samorzĢd wojewdztwa
zmotywuje spþkħ PKP Polskie Linie Kolejowe do
wsplnego remontowania infrastruktury kolejowej na
Mazowszu: Î Zamierzamy wystĢpię do PKP Polskich Linii
Kolejowych z sugestiĢ wspþpracy w zakresie remontw
torw na strategicznych dla wojewdztwa trasach.
Bħdziemy zachħcaę PKP PLK do ubiegania siħ o wsparcie
unijne na ten cel w ramach nowej agendy Regionalnego
Programu Operacyjnego.
Tak siħ jednak skþada, Ňe w ubiegþym roku spþka PKP
Polskie Linie Kolejowe sama wystĢpiþa do samorzĢdu
wojewdztwa mazowieckiego z propozycjĢ wþĢczenia do
Regionalnego Programu Operacyjnego modernizacji dwch
linii kolejowych w regionie: Tþuszcz Î Ostroþħka oraz
wþaĻnie Pþock Î Kutno. Wwczas obydwa projekty zostaþy
przez samorzĢd odrzucone.
Marszaþek czy poseþ?
Adam Struzik zmiennym jest. Przez trzy lata zbytnio nie
przejmowaþ siħ ofertĢ kolei w Pþocku, by potem nagle
stwierdzię, iŇ nie moŇna pozwolię na odciħcie Pþocka od
poþĢczeı kolejowych. Natomiast rok temu samorzĢd
wojewdztwa odrzuciþ projekty modernizacji linii
kolejowych w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego, by teraz zachħcaę spþkħ PKP Polskie Linie
Kolejowe do ubiegania siħ o wsparcie inwestycji na
Mazowszu w ramach tego samego programu.
Ale to nie wszystko. Nawet samo pojawienie siħ w
tegorocznych wyborach parlamentarnych kandydatury
Adama Struzika Ļwiadczy o jego zmiennoĻci. W 2005 r.,
przed poprzednimi wyborami parlamentarnymi, Struzik
zdecydowaþ o niekandydowaniu do sejmu: Î Gdy patrzħ na
to, w jakim stanie jest nasz parlament, to naprawdħ mnie on
nie pociĢga Î tþumaczyþ dwa lata temu. W tym roku Adam
Struzik nie tylko wystawiþ swojĢ kandydaturħ, ale uzyskaþ
9397 gþosw i udaþo mu siħ zdobyę mandat poselski. Jednak
tuŇ po wyborach z tego mandatu... zrezygnowaþ i
zdecydowaþ siħ pozostaę nadal marszaþkiem wojewdztwa.
Adam Struzik nie tylko w tych wyborach zamieszaþ, ale
przede wszystkim pokazaþ, Ňe samorzĢd wojewdztwa nie
ma Ňadnego programu rozwoju kolei, a podejmowane
decyzje sĢ uzaleŇnione co najwyŇej od chwilowej potrzeby
wykazania sukcesw podczas kampanii wyborczej.
Karol Trammer
Adam Struzik jest marszaþkiem
wojewdztwa od szeĻciu lat.
I bħdzie nim nadal. Fot. (KT)
Kolej w Pþocku: Dwa lata pasywnoĻci
O linii Pþock Î Kutno piszemy od dawna. Rwnolegle do pogarszajĢcej siħ oferty
przewozowej i ciĢgþej pasywnoĻci samorzĢdu wojewdztwa mazowieckiego,
przekonywaliĻmy, Ňe nie naleŇy tej linii spisywaę na straty.
ë áZ Biegiem SzynÑ nr 22, styczeı-luty 2006:
Kolej na trzy miesiĢce?: JeĻli speþniĢ siħ czarne scenariusze, to od 1 kwietnia
pociĢgi osobowe przestanĢ dojeŇdŇaę do Pþocka Î jednego z najwiħkszych miast
Mazowsza. (...) W tej sytuacji wþadze wojewdztwa mazowieckiego majĢ dwie
moŇliwoĻci: albo zdecydujĢ siħ na przekazanie ŇĢdanej kwoty spþce PKP
Przewozy Regionalne, albo definitywnie zrezygnujĢ ze wspþpracy z tym
przewoŅnikiem i obsþugħ tych poþĢczeı zlecĢ spþce Koleje Mazowieckie. PjĻcie
innĢ drogĢ, a wiħc dopuszczenie do likwidacji ruchu na tych liniach, w dobie
deklarowanego przez samorzĢd renesansu kolei na Mazowszu byþoby powaŇnym
bþħdem politycznym.
ë áZ Biegiem SzynÑ nr 24, maj-czerwiec 2006:
Zawieszenie w zawieszeniu: Gdy czþonkowie zarzĢdu spþki PKP Przewozy
Regionalne uĻwiadomili sobie, Ňe marszaþek wojewdztwa mazowieckiego
pochodzi z Pþocka uznali, Ňe ogþoszenie likwidacji pociĢgw na linii Pþock ÎKutno
moŇe byę dobrym sposobem na uĻwiadomienie marszaþka Struzika o tym, Ňe
wymagajĢce dofinansowania kolejowe przewozy regionalne na Mazowszu to nie
tylko Koleje Mazowieckie, lecz rwnieŇ PKP Przewozy Regionalne.
ë áZ Biegiem SzynÑ nr 27, listopad-grudzieı 2006:
Kolej na samorzĢdy: Struzik wkraczaþ dopiero w podbramkowych sytuacjach, a
wiħc wtedy, gdy powaŇnie rozwaŇano likwidacjħ przewozw pasaŇerskich miħdzy
Pþockiem a Kutnem. Interwencje Adama Struzika ograniczaþy siħ jednak
wyþĢcznie do wykonania kilku telefonw do szefw Grupy PKP i skþonienia ich do
wycofania siħ z decyzji o likwidacji przewozw. Niedopasowany do potrzeb
pþocczan rozkþad jazdy pozostawaþ niezmieniony.
ë áZ Biegiem SzynÑ nr 30, maj-czerwiec 2007:
Kuciıski: áSĢ inne moŇliwoĻci transportuÑ: Stworzenie atrakcyjnej oferty
przewozowej dla Pþocka nie jest trudne. Autobusy szynowe regularnie kursujĢce
od Ļwitu do wieczora co dwie godziny ze szczytowymi zagħszczeniami, zgodnie z
rozkþadem dostosowanym do potrzeb uczniw i pracownikw dojeŇdŇajĢcych do
Pþocka, Kutna oraz Gostynina, a przy tym skomunikowane z pociĢgami
pospiesznymi przejeŇdŇajĢcymi przez Kutno Î oto recepta na odzyskanie
pasaŇerw z pþnocno-zachodniego Mazowsza.
ë áZ Biegiem SzynÑ nr 31, lipiec-sierpieı 2007:
127 tysiħcy pþocczan bez kolei: JeĻli nie zostanie przeþamana niechħę wþadz
wojewdztwa mazowieckiego oraz Kolei Mazowieckich do Pþocka, to juŇ od
grudnia Mazowsze bħdzie kojarzone nie tylko z pierwszym w Polsce
samorzĢdowym przewoŅnikiem kolejowym, ale rwnieŇ z najwiħkszym miastem
bez poþĢczenia kolejowego.
415739894.001.png 415739894.002.png
Nr 6 (33) Z Biegiem Szyn 5
Prace remontowe miħdzy WarszawĢ WileıskĢ a ZielonkĢ
nie obejmujĢ instalacji samoczynnej blokady liniowej.
wskazujĢc Polskie Linie Kolejowe jako odpowiedzialnego za
zaistniaþĢ sytuacjħ Î kwituje Bandosz.
Z deszczu pod rynnħ
Z moŇliwoĻci uruchomienia autobusw zastħpczych nie
skorzystano ze wzglħdu na niewystarczajĢcĢ Î zdaniem
przedstawicieli Kolei Mazowieckich Î sieę drogowĢ miħdzy
powiatem woþomiıskim i WarszawĢ. Î Ukþad drg uniemoŇliwia
uruchomienie zastħpczej komunikacji autobusowej Î stwierdziþa
Halina Sekita w rozmowie z áRzeczpospolitĢÑ. Prywatni
przewoŅnicy autobusowi od kilku juŇ lat kursujĢcy z Woþomina przez
Kobyþkħ, Zielonkħ, ZĢbki do Warszawy, czyli rwnolegle do linii
kolejowej, na ukþad drg jakoĻ nie narzekajĢÈ
JedynĢ reakcjĢ Kolei Mazowieckich na ograniczenia w rozkþadzie
jazdy zwiĢzane z prowadzonym remontem byþa
decyzja o wydþuŇeniu do trzech jednostek
trakcyjnych wszystkich skþadw kursujĢcych z
Warszawy Wileıskiej w kierunku Tþuszcza i
Maþkini, jednak Î jak przyznaje sama prezes
Kolei Mazowieckich Î okazaþo siħ to jedynie
kroplĢ w morzu potrzeb. Niestety, nikt w
Kolejach Mazowieckich nie pomyĻlaþ o
uruchomieniu dodatkowych pociĢgw z
Tþuszcza przez Warszawħ Rembertw do
Warszawy Wschodniej. Takie pociĢgi, omijajĢc
rozkopany odcinek Zielonka Î Warszawa
Wileıska, dogħĻciþyby powaŇnie okrojonĢ podczas remontu ofertħ
przewozowĢ na linii tþuszczaıskiej i tym samym rozþadowaþyby
ogromny tþok.
Kierownictwo Kolei Mazowieckich obawia siħ, Ňe prowadzone
remonty mogĢ odstraszyę pasaŇerw. Î Przez Ņle skoordynowane
prace musimy odwoþywaę pociĢgi. Prace na torach zbiegþy siħ z
remontami drg w mieĻcie. Kierowcy, ktrzy chcĢ uciec z korkw do
pociĢgw, trafiajĢ wiħc z deszczu pod rynnħ Î prezes Kolei
Mazowieckich Halina Sekita w rozmowie z áRzeczpospolitĢÑ nie
kryþa swojego zdenerwowania.
Modernizacja torw miħdzy WarszawĢ WileıskĢ a ZielonkĢ
prowadzona jest irytujĢcĢ pasaŇerw metodĢ kapiĢcego remontu Î
latem 2006 r. wykonano czħĻę robt, potem nastĢpiþa roczna przerwa
i dopiero teraz znowu przystĢpiono do dalszych prac. Jak jednak
zapewniajĢ pracownicy spþki PKP Polskie Linie Kolejowe, prace
modernizacyjne miħdzy WarszawĢ i ZielonkĢ najpŅniej do 8
grudnia zostanĢ ostatecznie zrealizowane. Î Efektem bħdzie
podniesienie prħdkoĻci do 100 km/h Î informuje Ryszard Bandosz ze
spþki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Nowe tory, stary problem
Niestety, zakres prac prowadzonych na odcinku Warszawa
Wileıska Î Zielonka nie objĢþ instalacji samoczynnej blokady
liniowej, ktra na pozostaþych liniach w aglomeracji warszawskiej od
lat jest standardem. Nadal wiħc PKP Polskie Linie Kolejowe nie
rozwiĢzaþy podstawowego problemu tej linii Î jej przepustowoĻę byþa
dotychczas i Î jak siħ okazuje Î nadal bħdzie w peþni zaleŇna od stanu
infrastruktury. Brak blokady samoczynnej na tym odcinku oznacza,
Ňe pociĢg w kierunku Warszawy Wileıskiej moŇe
wyruszyę z Zielonki dopiero, gdy poprzedni skþad
minie zlokalizowany 12,7 km dalej posterunek
Warszawa Wileıska Marki (poþoŇony dopiero tuŇ
przed stacjĢ Warszawa Wileıska). Maksymalna
czħstotliwoĻę pociĢgw moŇe byę wiħc dokþadnie taka,
jak czas jazdy z Zielonki do posterunku Warszawa
Wileıska Marki Î teraz jest to 10 minut, ale jeszcze w
rozkþadzie 2005/2006 Î tuŇ przed remontem Î byþo to
aŇ 17 minut. Analogiczny problem wystħpuje przy
jeŅdzie w drugim kierunku Î z Warszawy do Zielonki.
Przy zastosowaniu samoczynnej blokady liniowej
czħstotliwoĻę pociĢgw mogþaby nie spadaę poniŇej 5
minut Î nawet przy pogarszajĢcym siħ stanie torw.
Trzeba siħ wiħc liczyę z tym, Ňe gdy miħdzy
WarszawĢ a ZielonkĢ zacznĢ byę wprowadzane
pierwsze ograniczenia prħdkoĻci (wbrew pozorom
czħsto zdarza siħ to niedþugo po zakoıczeniu remontu),
od razu odbije siħ to w zmniejszajĢcej siħ
czħstotliwoĻci pociĢgw.
KapiĢcy remont
Podstawowy problem linii z Warszawy
Wileĺskiej do Zielonki Ï mimo uciīŐliwego
remontu Ï nadal nie zostaĀ rozwiīzany
Minione lata w warszawskim wħŅle kolejowym to czas
kompletnego zastoju inwestycyjnego. Zastj ten doprowadziþ
dekapitalizacji infrastruktury, a co za tym idzie: masowego
wprowadzania ograniczeı prħdkoĻci. Od niedawna moŇna mwię o
odwrceniu tej spadkowej tendencji. Aktualnie prace remontowe
prowadzone sĢ na kilku stoþecznych odcinkach jednoczeĻnie:
Warszawa Wschodnia Î Legionowo, Warszawa Zachodnia Î
Warszawa Okħcie, Warszawa Wschodnia Î Warszawa Wawer oraz
Warszawa Wileıska Î Woþomin.
Co z tym remontem?
Najsilniej odczuwalne przez pasaŇerw skutki wywoþaþ remont
miħdzy WarszawĢ WileıskĢ a Woþominem. Na razie jednak gþwnie
skutki negatywne. Z powodu prowadzonych tam prac ruch odbywa
siħ po jednym torze. Podczas jednego z etapw remontu,
obejmujĢcego prace miħdzy WarszawĢ i ZielonkĢ Î od 22 wrzeĻnia
do 20 paŅdziernika Î zawieszono aŇ 24 z 51 par pociĢgw Kolei
Mazowieckich kursujĢcych miħdzy WarszawĢ WileıskĢ i Tþuszczem.
WĻrd pozostaþych pociĢgw na tej trasie nie byþo takiego, ktry
kursowaþby wedþug staþego rozkþadu jazdy. 22 paŅdziernika
rozpoczĢþ siħ kolejny etap prac na linii tþuszczaıskiej Î tym razem
miħdzy ZielonkĢ i Woþominem.
Do najbardziej uciĢŇliwych zmian wywoþanych remontem naleŇĢ
godzinne luki miħdzy pociĢgami Î i to rwnieŇ w godzinach szczytu,
podczas gdy standardowa czħstotliwoĻę na linii Warszawa Wileıska
Î Tþuszcz w porze dojazdw i powrotw ze szkoþy czy pracy to 10-15
minut.
Spþka PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnia jednak, iŇ rozkþad
jazdy na czas remontu zostaþ
wprowadzony áw porozumieniu z
przewoŅnikamiÑ. Halina Sekita, prezes
Kolei Mazowieckich, nie jest tego taka
pewna. Î Mam kilka wĢtpliwoĻci. Czy na
pewno prace sĢ maksymalnie
intensywnie prowadzone? MoŇe moŇna
coĻ zmienię Î pyta Sekita.
Pracownicy spþki PKP Polskie Linie
Kolejowe odbijajĢ piþeczkħ. Î Zgodnie z
áRegulaminem udostħpniania trasÑ, na
koszt Polskich Linii Kolejowych
przewoŅnik powinien, znajĢc sytuacjħ na
odcinku Warszawa Wileıska Î Zielonka,
uruchomię dodatkowĢ komunikacjħ
autobusowĢ, by rozþadowaę tþok w
pociĢgach Î informuje Ryszard Bandosz,
rzecznik prasowy oddziaþu regionalnego
PKP Polskich Linii Kolejowych w
Warszawie. Î Z tej moŇliwoĻci
Koleje Mazowieckie nie skorzystaþy,
Karol Trammer
W takich warunkach podrŇuje siħ w czasie remontu
linii z Warszawy do Tþuszcza. Fot. (KT x 2)
415739894.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin