ANEKS l
Miejscowość, dnia stycznia r.
Imię i nazwisko
Szkoła Podstawowa nr ....
w .
logopeda
PRZYKŁADOWE SPRAWOZDANIE Z PRACY LOGOPEDYCZNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR W .
ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO .
W pierwszym semestrze roku szkolnego opieką logopedyczną w oddziałach przedszkol-
nych objętych zostało ogółem dzieci, w tym z grupy A - mgr - 11, z gru-
py B - mgr - 12 dzieci. W grudniu 2005 r. z grupy mgr .
zostało skreślone 1 dziecko (z powodu wyjazdu na stałe do USA - ). Wskazane
dzieci zostały podzielone na grupy 2-3-osobowe, biorąc za podstawę posiadane wady wymowy.
W grupie mgr wyróżniono 4 grupy. Podobna sytuacja miała miejsce w grupie
mgr (także 4 grupy). Przesiewowe badania logopedyczne w analizowanych
oddziałach trwały od 05.09.2005 r. do 14.10.2005 r. Zatem były realizowane zajęcia logopedyczne w wymiarze 30 min., tj. dwie jednostki terapeutyczne w ciągu godziny zegarowej. W omawianym okresie, w oddziałach przedszkolnych, zrealizowano ogółem 54 jednostki terapeutyczne (każda po 30
min.). Nie było 2 zajęć logopedycznych dnia 10 stycznia 2006 r. w grupie mgr z powodu
wyjścia dzieci do teatru.
Jeszcze przed realizacją zajęć rodzice uczniów potrzebujących terapii logopedycznej zostali poproszeni o podpisanie oświadczenia wyrażającego zgodę na udział dzieci w zajęciach. Niestety, mimo licznych próśb i ponagleń do dnia dzisiejszego wielu z nich takiej zgody nie dostarczyło, choć ich dzieci w zajęciach uczestniczą lub są sukcesywnie umawiane, a nie przychodzą. Dodatkowo każdy rodzic, bez większych problemów mógł skontaktować się ze mną w przypadku zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości co do zajęć logopedycznych w czasie 30-minutowego dyżuru, który odbywał się w środy od godz. 13.45 do godz. 14.15 w sali nr 40.
Założenia terapii logopedycznej przewidziane do realizacji w I semestrze roku szkolnego
............... zawarto w "Programie pracy logopedycznej w Szkole Podstawowej nr 2 w .
w roku szkolnym ". Oto one:
l. Poinformowanie nauczycieli o zasadach współpracy, celach i specyfice pracy logopedycz-
nej w roku szkolnym oraz ustalenie terminów badań diagnostycznych uczniów
uczęszczających do oddziałów przedszkolnych - do 15.09 r. (uczniów wskazanych
wyżej klas I-III do 14.11 r.)
2. Badania diagnostyczne Testem Badania Mowy T. Bartkowskiej lub innymi niezbędnymi
skalami wszystkich uczniów oddziałów przedszkolnych - do 14 października r.
3. Opisanie diagnoz logopedycznych badanych dzieci, skompletowanie grup, przekazanie tych
informacji wychowawcom oddziałów przedszkolnych - do 10 października r.
4. Przekazanie przez wychowawców informacji rodzicom dzieci włączonych na zajęcia logopedyczne o konkretnych terminach konsultacji, możliwościach współpracy i potrzebie, a nawet obowiązku bezpośredniego uczestniczenia w zajęciach logopedycznych wspólnie
z ich dzieckiem - do końca października r.
88
5. Prowadzenie konsultacji z wychowawcami klas o postępach w rehabilitacji mowy dzieci uczestniczących w ćwiczeniach logopedycznych - raz na dwa miesiące przez cały rok
szkolny .
6. Prowadzenie obserwacji dzieci poddawanych oddziaływaniom logopedycznym na lekcjach,
imprezach klasowych, szkolnych oraz w świetlicy - przez cały rok szkolny .
7. Realizacja pierwszego etapu terapii logopedycznej - przygotowawczego, wobec dzieci
uczestniczących w zajęciach - od 17 października r. do końca stycznia r.
8. Przekazanie Radzie Pedagogicznej sprawozdania z pracy za I półrocze roku szkolnego
.................... - do 20 stycznia r.
9. Współpraca z logopedą z Poradni Logopedycznej przy Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym
i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr w celu wymiany doświadczeń oraz in-
formacji na temat uczniów biorących udział w zajęciach logopedycznych w szkole i poradni
przyszpitalnej - przez cały rok szkolny .
10. Prowadzenie starań mających na celu doposażenie gabinetu logopedycznego w stosowne
pomoce dydaktyczne i sprzęt wspomagający terapię - przez cały rok szkolny .
Wymienione wyżej cele pracy logopedycznej w I półroczu roku szkolnego zostały
zrealizowane na dość dobrym poziomie i na tyle, że aktualnie co najmniej 4 dzieci z klas "O" kwalifikuje się do wyłączenia z terapii. Jednak z uwagi na potrzebę utrwalenia właściwej artykulacji głosek w mowie spontanicznej będą one jeszcze uczęszczały na zajęcia do końca roku szkolnego. Do realizacji w II semestrze roku szkolnego 2005/2005 nakreślono inne zadania:
1. Realizacja drugiego etapu reedukacji wad wymowy u dzieci uczęszczających na zajęcia
(wywoływania prawidłowej artykulacji głosek) -luty/maj r.
2. Przystąpienie do kolejnego - trzeciego etapu korektury (utrwalanie poprawnej wymowy głosek w sylabach, nagłosie, wygłosie i śródgłosie) oraz wykonanie zadań przed nim sta-
wianych - czerwiec r.
3. Realizacja zadań wynikających z ostatniego - IV etapu terapii logopedycznej, tj. utrwalenia
poprawnej wymowy głosek w mowie spontanicznej - czerwiec r.
4. Podsumowanie skuteczności pracy logopedycznej w roku szkolnym w postaci
zweryfikowania listy dzieci zakwalifikowanych na ćwiczenia logopedyczne i pomniejszenia
jej o osoby wobec, których osiągnięto pożądane efekty w danym zakresie - czerwiec r.
5. Przekazanie Radzie Pedagogicznej sprawozdania z zajęć logopedycznych za II półrocze ro-
ku szkolnego - do dnia czerwca roku.
6. Współpraca z logopedą z Poradni Logopedycznej przy Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym
7. Prowadzenie starań mających na celu doposażenie gabinetu logopedycznego w stosowne
Zanim zostaną skomentowane założenia związane z pracą logopedyczną w II semestrze roku
szkolnego warto podzielić się wielce niepokojącą refleksją. Otóż od co najmniej
kilku lat obserwuje się tendencję wzrostu liczny chłopców kwalifikowanych na zajęcia logopedyczne w stosunku do liczby dziewczynek. W tym roku wskaźniki te uległy ponownej dysharmonii, tj. diametralnemu wzrostowi i wynoszą w klasach I-III: chłopcy - 66,7% (36 osób), dziewczynki - 33,3% (18 osób). Taka sytuacja stawia wiele nowych zadań w stosunku do pedagogizacji
rodziców mających synów w kwestii rozwoju mowy u ich dziecka. ~
Dodatkowe wskazania dotyczące pracy logopedycznej w II semestrze roku szkolnego :
l. Kontynuować starania na rzecz doposażenia gabinetu logopedycznego w nowy wibrator do korekcji rotacyzmu.
2. Wskazać rodzicom dzieci mających wadę zgryzu i na tym tle niewłaściwą wymowę konieczność objęcia dziecka specjalistyczną opieką ortodontyczną.
89
90
3. Zachęcać rodziców do specjalistycznych badań medycznych (badania foniatryczne, neurologiczne, laryngologiczne) ich dzieci po to, by wykluczyć problemy związane z wadą słuchu czy zaburzeniami neurologicznymi.
4. Zmotywować rodziców do częstszych kontaktów z logopedą, pracy z dzieckiem w domu oraz uczestnictwa w zajęciach logopedycznych (w tym półroczu żaden z rodziców nie wziął udziału w zajęciach, żaden też nie skorzystał z konsultacji).
ANEKS 2
Miejscowość, dnia czerwca r.
ZA II SEMESTR ROKU SZKOLNEGO .
W drugim semestrze roku szkolnego opieką logopedyczną w oddziałach przedszkol-
nych objętych zostało ogółem 20 dzieci, w tym z grupy A - mgr - 10; (w ubiegłym
półroczu l dziecko - wyjechało do USA), z grupy B - mgr 10. Z grupy
mgr w kwietniu zostało skreślone 1 dziecko - z powodu przeniesienia do Domu
Małego Dziecka oraz podjęcia dalszej nauki w Szkole Podstawowej nr - ). Z kolei
z grupy mgr , pod koniec maja wykreślono 2 dzieci - przeniesienie do innych szkół -
...................................................... ).
W omawianym okresie zrealizowano ogółem 56 jednostek terapeutycznych (każda po 30 min.).
Nie było zajęć dnia 03 maja r. - święto państwowe.
Założenia terapii logopedycznej przewidziane do realizacji w II semestrze roku szkolnego .
zawarto w "Programie pracy logopedycznej w Szkole Podstawowej nr w w roku
szkolnym ". Oto one:
4. Podsumowanie skuteczności pracy logopedycznej w roku szkolnym w postaci zwe-
ryfikowania listy dzieci zakwalifikowanych na ćwiczenia logopedyczne i pomniejszenia jej
o osoby, wobec których osiągnięto pożądane efekty w danym zakresie - czerwiec r.
i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr ...
Rodeo123