Nadpobudliwość.docx

(17 KB) Pobierz

                                    Opracowała mgr Dorota Orłowska

 

NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA U DZIECI

Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób, Urazów i Przyczyn Zgonów ICD-10 stwierdza, że  ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) to zespół nadpobudliwości psychoruchowej, określany w literaturze jako zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi lub zaburzenia hiperkinetyczne, jest to grupa zaburzeń charakteryzujących się „wczesnym początkiem (zazwyczaj w pierwszych pięciu latach życia), brakiem wytrwałości w realizacji zadań wymagających zaangażowania poznawczego, tendencją do przechodzenia od jednej aktywności do drugiej bez ukończenia żadnej z nich oraz zdezorganizowaną, słabo kontrolowaną nadmierną aktywnością”.

Zgodnie z obowiązującymi również w Polsce międzynarodowymi klasyfikacjami zaburzeń zdrowia, takimi jak np. DSM–III R, nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci zaliczana jest do grupy zaburzeń związanych z zachowaniami destrukcyjnymi. Natomiast wg cytowanej ICD–10, należy do „zaburzeń zachowania i emocji rozpoczynających się zwykle w dzieciństwie i       wieku młodzieńczym”.

 Dzieci z ADHD mają mózg o 3 proc. mniejszy niż dzieci zdrowe. W mózgu takich chorych jest bowiem zmniejszona objętość niektórych obszarów, m.in. okolic przedczołowych i spoidła wielkiego. Występują też nieprawidłowości w przekazywaniu informacji przez takie neuroprzekaźniki, jak dopamina, noradrenalina i serotonina  – tłumaczył podczas spotkania jeden z nielicznych polskich specjalistów leczących ADHD, prof. Tomasz Wolańczyk z Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego Akademii Medycznej w Warszawie. 
Na ADHD cierpieli ludzie genialni i sławni, m.in.

- Albert Einstein,

- Leonardo da Vinci,

-Thomas Edison,

- John F. Kennedy ,

- Walt Disney.

Po raz pierwszy objawy schorzenia opisano w 1902 roku. Prowadzone w ostatnim czasie badania wykazały, iż jest on uwarunkowany genetyczne ( jeżeli u kogoś z bliższych lub dalszych krewnych występował zespół nadpobudliwości, to ryzyko wystąpienia choroby u kolejnego członka jest 5–7 razy większa niż u dzieci z rodzin, u których ten problem nie występuje; ryzyko wystąpienia zespołu nadpobudliwości wzrasta nawet do 50%, gdy dotyczyło ono jednego z rodziców ).

Rozpoznanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej

 G1. BRAK UWAGI

·         Częste niezwracanie bliższej uwagi na szczegóły lub częste beztroskie błędy w pracy szkolnej, pracy lub innych czynnościach.

·         Częste niepowodzenia w utrzymaniu uwagi na zadaniach lub czynnościach związanych z zabawą.

·         Często wydaje się nie słyszeć co zostało do niego (do niej) powiedziane.

·         Częste niepowodzenia w postępowaniu według instrukcji albo w kończeniu pracy szkolnej, pomocy w domu lub obowiązków w miejscu pracy (ale nie z powodu zachowania opozycyjnego, ani nie zrozumienia poleceń).

·         Często upośledzona umiejętność organizowania zadań i aktywności.

·         Częste unikanie lub silna niechęć do takich zadań, jak praca domowa wymagająca wytrwałego wysiłku umysłowego.

·         Częste gubienie rzeczy niezbędnych do niektórych zadań lub czynności, jak wyposażenie szkolne, ołówki, książki, zabawki lub narzędzia. 

·         Często łatwa odwracalność uwagi przez zewnętrzne bodźce.

·         Częste zapominanie w toku codziennej aktywności.

G2. NADMIERNA AKTYWNOŚĆ

·         Często niespokojnie porusza rękami lub stopami, albo wierci się na krześle.

·         Opuszcza siedzenie w klasie lub innych sytuacjach, w których oczekiwane jest utrzymywanie pozycji siedzącej.

·         Często nadmierne rozbieganie lub wtrącanie się w sytuacjach, w których jest to niewłaściwe ( w wieku młodzieńczym lub u dorosłych może występować jedynie poczucie niepokoju ).

·         Często przesadna hałaśliwość w zabawie lub trudność zachowania spokoju w czasie wypoczynku.

·         Przejawia utrwalony wzorzec nadmiernej aktywności ruchowej, praktycznie nie modyfikowany przez społeczny kontekst i oczekiwania.

G3. IMPULSYWNOŚĆ

·         Często udziela odpowiedzi zanim pytanie jest dokończone.

·         Często nie umie czekać w kolejce lub doczekać się swej rundy w grach lub innych sytuacjach grupowych.

·         Często przerywa lub przeszkadza innym ( np. wtrąca się do rozmów lub gier innych osób ).

·         Często wypowiada się nadmiernie bez ograniczeń społecznych.

Przyczyny nadpobudliwości :

      a) biologiczne

  b)społeczne

Objawy nadpobudliwości psychoruchowej

-w sferze ruchowej,

-w sferze poznawczej,

-w sferze emocjonalno – uczuciowej.

Ogólne zasady dotyczące postępowania wychowawczego:

1.     Cel, do którego ma prowadzić działanie dziecka, nie może być zbyt odległy (niecierpliwość).

2.     Konsekwentne przyzwyczajanie dziecka do kończenia każdego rozpoczętego zadania.

3.     Stała kontrola i przypominanie o zobowiązaniach:

·         zakres określonych obowiązków musi być dostosowany do możliwości i ograniczeń dziecka,

·         trzeba zaoszczędzić wystąpienia dodatkowych niepotrzebnych bodźców,

·         nie dać się zdominować dziecku,

·         należy przygotować dziecko do przezwyciężania trudności (a nie chronić przed nimi),

·         po wystąpieniu konfliktu - należy go przedyskutować z dzieckiem w atmosferze spokoju i rzeczowości, po uspokojeniu dziecka,

·         należy unikać agresji słownej i fizycznej, która bardzo mocno pobudza dodatkowo dziecko ( może doprowadzić do objawów nerwicowych takich jak: lęki, moczenie nocne, natręctwa, czy też reakcje obronne: arogancka postawa, agresja, kłamstwa, a nawet doprowadzić do niewłaściwego rozwoju osobowości ).

·         Pomoc w nauce

o        czytanie – ze względu na małą zdolność koncentracji, opowiadania powinny być ciekawe,

o        czytanki powinny być opowiedziane przez dziecko ( w celu skontrolowania zapamiętanego tekstu ),

o        odrabianie lekcji powinno się odbywać o regularnych porach,     ( w domu powinien wtedy panować względny spokój ),

o        dziecko powinno wykonywać prace zręcznościowe ( uczą cierpliwości, a także skrupulatności ),

o        zasada trzy R: rutyna, regularność, repetycja.

Lista zakazanych słów:

·         ty nigdy!

·         ty zawsze!

·         nie wolno!

·         zabraniam!

·         musisz natychmiast!

·         ja ci każę!

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin