Hejnicka-Bezwińska Teresa - Pedagogika ogólna (1).pdf
(
2912 KB
)
Pobierz
T. Hejnicka-Bezwińska,
Pedagogika ogólna
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008
Wydawcy:
Iwona Zarzycka, Bożenna Żółtowska
Redaktor:
Ewa Skalska
Opracowanie typograiczne serii:
Marek Stańczyk
Projekt okładki i stron tytułowych:
Wojciech Stukonis
Fotograia na okładce:
archiwum Autorki
Indeks osób:
Zdzisława Ziembińska
ISBN: 978-83-60501-19-1
© Copyright by Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Warszawa 2008
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.
Grupa Kapitałowa WSiP S.A.
00-696 Warszawa, ul. J. Pankiewicza 3
www.waip.com.pl
T. Hejnicka-Bezwińska,
Pedagogika ogólna
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008
Spis treści
Wstęp
17
Część I
Edukacja i pedagogika w warunkach zmiany
kulturowej
27
ROZDZIAŁ 1.
Wytwarzanie wiedzy pedagogicznej
i studiowanie pedagogiki w społeczeństwie opartym
na wiedzy
29
1.1. Niektóre zmiany spowodowane powstawaniem
społeczeństwa opartego na wiedzy
30
1.2. Problem wiedzy w kontekście niektórych twierdzeń
współczesnej epistemologii
32
1.3. Współczesna wiedza o edukacji
35
1.3.1. Deinicja „edukacji” korespondująca ze zmianami, jakie
dokonały się we współczesnej epistemologii
35
1.3.2. Wiedza o edukacji (potoczna i naukowa) jako aktywny
czynnik zmian w obszarze edukacji
38
1.4. Wiedza o edukacji w perspektywie poznawczej
socjologii wiedzy
41
1.5. Zmiana w pojmowaniu nauki w perspektywie poznawczej
współczesnej epistemologii i socjologii wiedzy
44
1.5.1. Mity będące dziedzictwem wielowiekowego panowania
nowoczesnego modelu nauki
45
1.5.1.1. Mit hierarchicznej struktury wiedzy
1.5.1.2. Mit specjalizacji
48
T. Hejnicka-Bezwińska,
Pedagogika ogólna
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008
1.5.1.3. Mit aideologiczności wiedzy technicznej i wiedzy
technologicznej
50
1.5.1.4. Mit nauk przyrodniczych jako wzorca standardów
naukowości
53
1.5.2. Niektóre problemy współczesnej wiedzy pedagogicznej
wytworzone przez zmiany spowodowane ewolucją
modelu nauki
54
1.6. Wiedza potoczna o edukacji i pedagogice w perspektywie
poznawczej socjologii przekonań
57
1.6.1. Spójność uniwersum symbolicznego wiedzy potocznej
jako wartość i źródło oporu w przyjmowaniu innej
wiedzy o edukacji
60
1.6.2. Oczekiwania studentów pedagogiki formułowane
w kontekście uniwersum symbolicznego potocznej
wiedzy o pedagogice i edukacji
61
Podsumowanie
68
ROZDZIAŁ 2.
Instytucjonalizacja i dyscyplinaryzacja
pedagogiki
70
2.1. Przyjęta deinicja nauki
74
2.1.1. Instytucjonalizacja i dyscyplinaryzacja jako dwa aspekty
wyznaczające rozwój dyscyplin naukowych w modelu
nauki nowoczesnej
76
2.1.2. Instytucjonalizacja pedagogiki jako dyscypliny naukowej
w perspektywie socjologicznej
79
2.2. Cywilizacyjne uwarunkowania instytucjonalizacji pedagogiki
jako dyscypliny naukowej
81
2.2.1. Idee i wyobrażenia ludzi XIX wieku w Europie
82
2.2.1.1. Kontrowersje związane z pojęciem „Europa”
83
2.2.1.2. Europa Zachodnia XIX wieku jako wspólnota
kulturowa
85
2.2.1.3. Wkład intelektualny Wielkiej Rewolucji Francuskiej
w myślenie o edukacji i proces instytucjonalizacji
pedagogiki
91
2.2.2. Szczególne uwarunkowania w obszarze
niemieckojęzycznym, wspomagające proces
instytucjonalizacji pedagogiki jako dyscypliny
naukowej
93
T. Hejnicka-Bezwińska,
Pedagogika ogólna
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008
2.2.2.1. Potrzeby praktyki edukacyjnej państwa pruskiego
jako czynnik sprzyjający instytucjonalizacji
pedagogiki
94
2.2.2.2. Niemiecka reforma uniwersytetów: od korporacji do
instytucjonalizacji
97
2.2.2.3. Wkład Immanuela Kanta w proces instytucjonalizacji
pedagogiki
101
2.3. Instytucjonalizacja i dyscyplinaryzacja pedagogiki w obszarze
niemieckojęzycznym
103
2.4. Instytucjonalizacja i dyscyplinaryzacja pedagogiki w obszarze
polskojęzycznym
113
Podsumowanie
119
ROZDZIAŁ 3.
„Uczenie się” jako centralna kategoria
pojęciowa współczesnej praktyki edukacyjnej
125
3.1. Uzasadnienie przesunięcia zainteresowań pedagogicznych
z procesu nauczania na uczenie się
126
3.1.1. Kontekst ideologiczny uzasadniający koncentrację
na procesie uczenia się
127
3.1.2. Kontekst teoretyczny opisujący i wyjaśniający proces
uczenia się
133
3.1.3. Społeczna praktyka uczenia się
135
3.2. „Uczenie się” jako centralna kategoria pedagogiczna
138
3.2.1. Koncepcja kształcenia Jerome Brunera
138
3.2.2. Pedagogiczne wzory uczenia się
141
3.3. „Uczenie się” jako przedsięwzięcie na całe życie
144
3.3.1. Dane dotyczące efektów uczenia się młodych Polaków,
przedstawione w raporcie Ireneusza Białeckiego i Jacka
Hamana
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności
Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie – raport z badań
145
3.3.2. Postulaty dotyczące uczenia się, sformułowane przez
Komisję Europejską UE w raporcie
Biała Księga Kształcenia
i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do
uczącego się społeczeństwa
151
3.3.3. Postulaty dotyczące edukacji sformułowane przez
Międzynarodową Komisję do spraw Edukacji dla XXI wieku
w raporcie
Edukacja. Jest w niej ukryty skarb
153
T. Hejnicka-Bezwińska,
Pedagogika ogólna
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008
3.3.4. Postulaty dotyczące edukacji sformułowane przez Radę
Klubu Rzymskiego w raporcie
Pierwsza rewolucja globalna.
Jak przetrwać?
158
Podsumowanie
160
Część II
Pedagogika ogólna. Społeczna praktyka edukacyjna
jako przedmiot badań pedagogicznych
(w perspektywie poznawczej współczesnej
pedagogiki ogólnej)
167
ROZDZIAŁ 4.
Miejsce edukacji w kontekście przemian
cywilizacyjnych przełomu wieków
169
4.1. Pedagodzy współcześni wobec orientacji historycznej
170
4.2. Związek edukacji z przemianami cywilizacyjnymi
172
4.2.1. Pojęcie cywilizacji
173
4.2.2. Kryzys jako forma zmiany w cywilizacji Zachodniej
175
4.2.3. Niektóre zjawiska będące symptomami kryzysu świata
nowoczesnego
176
4.2.3.1. Europejskie totalitaryzmy XX wieku
176
4.2.3.2. Społeczne ruchy kontestacyjne
179
4.2.3.3. Postmodernizm
180
4.2.3.4. Teoria krytyczna
181
4.2.3.5. Upadek wielkich narracji
182
4.2.4. Ponowoczesność – druga nowoczesność – późna
nowoczesność
183
4.3. Późna nowoczesność jako zjawisko traumatogenne
185
4.3.1. Demistyikacja oświeceniowej idei postępu
186
4.3.2. Najważniejsze procesy kulturowe późnej nowoczesności
191
4.4. Praktyka edukacyjna w Polsce na przełomie
XX i XXI wieku
192
Podsumowanie
204
Problemy i zadania
208
Plik z chomika:
lety123
Inne pliki z tego folderu:
Hejnicka-Bezwińska Teresa - Pedagogika ogólna (1).pdf
(2912 KB)
Boguslaw%20Sliwerski%20Nowa%20szkola%20alternatywna.pdf
(170 KB)
Inne foldery tego chomika:
Badania społeczne
Edukacja dorosłych
Historia wychowania
Kryminologia _ Brunon Hołyst
Moje ulubione
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin