Dydaktyka - zagadnienia do egzaminu.doc

(236 KB) Pobierz
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU

ZAGADNIENIA DO EGZAMINU DYDAKTYKA

 

1.     Dyscyplina i ład w procesie kształcenia – prewencja, interwencja, demonstracja – reguły praktyczne wynikające z tych trzech procesów, metody włączania uczniów w utrzymanie ładu podczas zajęć.

 

Dla młodego nauczyciela utrzymanie w klasie dyscypliny i ładu jest pierwszym i najważniejszym sprawdzianem który wpływa na to, jak będą postrzegać go uczniowie, przełożeni i koledzy. Poza tym jeśli nauczycielowi nie uda się zaprowadzić w klasie dyscypliny nie jest on w stanie w pełni zrealizować swoich założeń, ponieważ ład w klasie stwarza warunki do nauki.

Nie można odseparować ładu od nauczania, ponieważ jego utrzymanie to część kierowniczej roli nauczyciela.

 

Elementy ładu efektywnego:

·         PREWENCJA  (metody profilaktyczne)

         2 podejścia do ładu prewencyjnego:

* polega na dobrym zaplanowaniu zadań dydaktycznych, trafnym rozporządzaniu czasem i przestrzenia oraz dysponowaniu wystarczającym repertuarem metod nauczania, gdyż pomaga to stworzyć odpowiednie środowisko współpracy z  uczniami

* przeznacza się dziecku centralną pozycję w procesach nauczania i wychowania, nie stara się nad uczniem zapanować-należy widzieć w nim człowieka, szanować go (‘etyka pieczy’) – stwarza to możliwość rozwoju naukowego ale także społecznego i emocjonalnego

         czynniki prewencyjne:

* ustalanie reguł (zachowania oczekiwane i niepożądane) i procedur (określają jak pracować i wykonywać różnego rodzaju działania w klasie) panujących na lekcji; należy ich nauczać by stały się dla uczniów nawykiem i przede wszystkim należy samemu się do nich stosować! Ważna jest KONSEKWENCJA w egzekwowaniu przestrzegania w/w 



* utrzymywanie właściwego toku i impetu nauczania; błędy nauczycieli zaburzające tok i impet:

·        

Zakłócenia toku

·         zawieszenie czynności (kiedy nauczyciel rozpoczyna jakieś działanie a następnie porzuca je przed zakończeniem)

·        

huśtawka ( kiedy nauczyciel rozpoczyna jakąś czynność, następnie-nie kończąc-przechodzi do następnej i powraca do tej pierwszej)

·        

Zakłócenia impetu

·         rozdrabnianie (zbyt szczegółowe wyjaśnianie jakiegoś tematu bądź działania)

·         naddawanie ( kiedy nauczyciel wyjaśnia i wyjaśnia choć uczniowie już pojęli dana kwestię)

* planowanie i harmonizowanie zachowania uczniów w momentach rozchwiania (momenty dnia szkolnego kiedy najtrudniej zaprowadzić porządek):

·         początek lekcji

·         zmiana metodyczna (np. przejście od słuchania wykładu do pracy indywidualnej, od nauczania frontalnego do pracy w grupach itp.-można tu wykorzystać system sygnałów)

·         koniec lekcji

-          dzięki metodom prewencyjnym u uczniów kształtuje się poczucie odpowiedzialności – nauczyciel obarcza uczniów odpowiedzialnością za ich pracę i utrzymuje ich w tym poczuciu poprzez konsekwentne stosowanie ustalonych reguł – wskazówki:

·     Komunikuj zdanie jasno i określ wymagania

·     Przygotuj się do nadzorowania pracy uczniów

·                Regularnie sprawdzaj wykonane prace

·              Przekazuj informacje zwrotne

 

·         INTERWENCJA (metody reagowania na incydenty i zachowania destruktywne uczniów)

-          reakcja na niewłaściwe zachowanie – należy reagować natychmiastowo i precyzyjnie, nie należy zbyt dużo czasu poświęcać przyczynom takiego zachowania;  metody reagowania:

·              czujność (oczy naokoło głowy)

·               „technika mimochodem” (nauczyciel zauważa ucznia zachowującego się niewłaściwie i interweniuje w sposób nie zakłócający toku lekcji

·               natychmiastowa reakcja na incydenty (dotyczy tych incydentów które mogłyby zagrozić ładowi w przypadku braku reakcji nauczyciela); rodzaje zachowania powstrzymującego:

* dosadność

* stanowczość

* twardość

·              zasada wzmocnień – zachowania wzmocnione będą występować z większym prawdopodobieństwem w przyszłości, natomiast nie wzmacniane wygasną lub osłabną (pochwały, nagrody i przywileje)

·              karanie (ma zniechęcić do naruszania reguł i procedur)

 

·         DEMONSTRACJA

-          nauczyciel powinien być konsekwentny i pewny siebie – powinien wiedzieć czego od ucznia wymaga i jak chce to wyegzekwować

-          do tej metody należy również mowa Ciała nauczyciela – jego postawa powinna być wyprostowana, oraz intonacja – powinien mówić pewnym, mocnym głosem

-          nauczyciel powinni korzystać z nacisku interpersonalnego a więc z systemu kar i nagród

-          jednym z jej elementów jest dyscyplina wymuszona – nauka rozpoczyna się od ustalenia listy niezbędnych reguł obowiązujących w szkole i klasie, oraz przedstawienia konsekwencji ich łamania uczniom i ich rodzicom

-          nauczyciele na niewłaściwe zachowania powinni reagować asertywnie – powinni uczniom wyraźnie uświadomić czego oczekują i reagować stanowczo

 

 

2.     Style nauczania: kierowniczy, terapeutyczny, wyzwalający – istotne cechy każdego stylu, założenia teoretyczne poszczególnych stylów i typowe problemy praktyczne występujące w każdym stylu, najważniejsze różnice między stylami, postawy nauczycieli wobec uczniów i wobec procesu kształcenia wynikające z każdego stylu.

 

àTABELA1 (s. 16)

 

3.     Zasady nauczania (wg Davisa, Alexandra, Yelona) – istota poszczególnych zasad, reguły praktyczne z nich wynikające, przyczyny i skutki ich nieprzestrzegania dla osiągnięć uczniów.

 

àTABELA2 (s. 17)

 

4.     Analiza taksonomiczna treści kształcenia – poziomy taksonomii celów poznawczych wg B. Blooma, celów kształcenia i wychowania wg B. Niemierki, przykłady celów na poszczególnych poziomach, związki między poszczególnymi poziomami, zastosowanie taksonomii w praktyce.

 

 

TAKSONOMIA – hierarchiczna klasyfikacja celów lub treści w której osiągnięcie wyższego poziomu  przez ucznia wymaga osiągnięcia najpierw poziomów niższych

 

 

ANALIZA TAKSONOMICZNA TREŚCI KSZTAŁCENIA

 

1. Konstrukcja programu kształcenia (przed lub po lekcji)

·         planowanie celów

·         analiza materiału

·         planowanie kontroli osiągnięć

2. Realizacja zajęć – formułowanie pytań, poleceń itp.

3. Ewaluacja programu kształcenia i ocena pracy szkoły, w tym pracy nauczyciela (wyciąganie wniosku, czy uczniowie osiągnęli dany poziom; ocena nauczycieli, uczniów)

4. Samokontrola i samoocena uczniów (uczeń sam potrafi stwierdzić, że czegoś nie umie)

 

àTABELA3 (s. 18)

 

Poziomy taksonomii celów kształcenia i wychowania wg B. Niemierki:

 

I. DZIAŁANIE

·         uczestnictwo w działaniu – robienie czegoś z innymi dzięki stymulacji

·         podejmowanie działania – robienie czegoś, co zbliży nas do celu

II. POSTAWY

·         nastawienie na działanie- dotyczy postawy, coraz większy udział świadomości-robię coś bo chcę, lubię

·         system działania – spontaniczne podjęcie dyskusji w obcym gronie w obronie czegoś-jakiejś wartości

 

ZASTOSOWANIE TAKSONOMII W PRAKTYCE:

 

·         jeżeli nauczyciel ma określone cele kształcenia i potrafi ocenić ich poziomy taksonomiczne, to jednocześnie zdaje sobie sprawę z tego, jaki poziom wiedzy i umiejętności ma prezentować uczeń

·         nauczyciel wie, w jaki sposób ma sprawdzać wiedzę

·         nauczyciel wie, jakie zadawać pytania i polecenia, aby sprawdzić wiedze i umiejętności na poszczególnych poziomach taksonomicznych celów

 

 

5.     Współczesne koncepcje podziału metod nauczania: koncepcja modelów nauczania i ich podział wg Joyce, Calhoun, Hopkins. Teoria wielostronnego kształcenia W.Okonia.

 

 

Klasyfikacje zasad nauczania orientują się wokół  2 typów systemów dydaktycznych S. Nalaskowskiego:





 

 

SYSTEM EPISTEMOLOGICZNY

 

SYSTEM PSYCHOLOGICZNY

 

° pomysł metodyczny zależy od treści kształcenia (wykształcenie materialne)

° treść kształcenia to zetknięcie się ucznia z porcją wiedzy o charakterze zobiektywizowanym (kilka osób może porozumieć się na dany temat)

° wiedza ma charakter usystematyzowany

° wiedza materialna niekoniecznie musi mieć charakter namacalny

° precyzyjna, logiczna analiza treści nauczania

 

 

° pomysł metodyczny zależy od czynności i funkcji psychiczno-intelektualnych (wykształcenie formalne)

° akcentuje obraz wiedzy osobistej, takiej która jest świadectwem zmiany w postępowaniu człowieka

° wiedza ma wymiar osobisty

°intuicja psychologiczna w relacji z druga osobą

 

Koncepcja „modelu uczenia się” ( wg Joyce, Weil) – oparta o poznawcza orientację teoretyczna w której kładzie się nacisk na osobniczą rekonstrukcję wiedzy przez ucznia. Jest ona związana z tym, w jaki sposób człowiek uczy się pewnych treści (człowiek - osoba przetwarzająca informacje; uczeń – podmiot przyswajający wiedzę)

 

Funkcje  modelu uczenia się:

·         model jako SCHEMAT  pewnego typu procesu uczenia się (np. pojęć, proces rozwiązywania problemów za każdym razem przebiega inaczej, ale według podobnego schematu)

·         model jako KONSTRUKCJA regulująca postępowanie nauczyciela (podrzędne- musimy postępować zgodnie ze schematem by mogło zaistnieć regularne postępowanie)

 

Stosowanie modelu nauczania pozwala uczniowi na opanowanie:

·         pewnego rodzaju treści (postulat dostosowania modelu do nauczanej treści)

·         samego modelu – uświadamia istotę procesu uczenia się i procesów poznawczych (model należy tak prowadzić, by uczeń rozumiał istotę nauki pewnych treści)

·         proces kształcenia należy traktować holistycznie

 

Typy modeli (wg Hopkinsa):

a)       procesualno – poznawcze (model myślenia synektycznego, mnemotechniki)

b)       społeczne (trening komunikacyjny)

c)       rozwoju osobowości (styl terapeutyczny)

d)       behawioralne (wzmacnianie, programowanie)

 

Metody nauczania wg teorii wielostronnego kształcenia W.Okonia (grupy metod):

a)       metody PODAJĄCE (uczenie się przez przyswajanie)

·         wiedza jako gotowa struktura przekazywana uczniowi – treści nauczania uporządkowane przez nauczyciela

·         środek przekazu – np. wykład, pokaz filmu, slajdów...

b)       metody POSZUKUJĄCE (uczenie się przez odkrywanie)

·         wiedza jako rezultat osobistego odkrycia każdego ucznia  - zachęcanie do pracy badawczej, elementy samodzielnych poszukiwań

·         np. badania zespołowe, burza mózgów...

c)       metody EKSPONUJĄCE (uczenie się przez przeżywanie)

·         wiedza jako element świata wartości poznawczych, estetycznych i moralnych

·         wzmacnianie ekspresji, myślenie twórcze, kontakt z wartościami i ich ekspozycja

·         np. wycieczka do teatru-udział w sztuce

d)       metody ĆWICZENIOWE (uczenie się przez działanie)

·         wiedza jako źródło sprawności w działaniu (pojawienie się wiedzy-nawyku)

·         np. trening asertywności, pisanie znaczków, usprawnianie komunikacji i inne treningi...

 

Metody nauczania wg K. Sośnickiego – sposób pracy dydaktycznej systematycznie stosowany przez nauczyciela obejmujący różne czynności nauczyciela i uczniów, które mają prowadzić do zrozumienia i opanowania nowych treści i do uzyskania przynajmniej podstawowych umiejętności związanych z tymi treściami

6.    Program kształcenia – typy programów, elementy opracowania autorskiego programu kształcenia (adresat, cele, materiał, metody, ewaluacja itp.), ewaluacja programu kształcenia – podejście humanistyczne i scjentystyczne.

 

DEFINICJE PROGRAMU NAUCZANIA- program można rozumieć jako:

·         Wykaz treści nauczania – postać inwentarza, spis tematów, wykaz haseł przeznaczonych do realizacji (multiprogram, program tematyczny, program funkcjonalny, program sytuacyjny itp.) – CZEGO UCZYĆ?

·         Zestaw planowych czynności pedagogicznych – wierne i zamierzone rezultaty, przewidywane zmiany w zachowaniu uczniów, pożądane umiejętności – JAK UCZYĆ

·         Zestaw zamierzonych efektów pedagogicznych – wierne i zamierzone rezulatay, przewidywane zmiany w zachowaniu uczniów, pożądane umiejętności - CO OSIĄGNĄĆ?

·         Zestaw pojęć i zadań do wykonania – wykaz zadań do opanowania nawykowego (program kursu...) – JAKĄ TECHNIKĘ OPANOWAĆ?

·         Rejestr faktycznych doświadczeń – (program ukryty np.  w otoczeniu szkolnym) czego uczeń nauczył się naprawdę, indywidualizacja jako fakt – WSZYSTKO CO WYNOSIMY ZE SZKOŁY (pasuje tu program rekonceptualistyczny)

 

Typy programów



Kryterium    podziału

 

Zasady organizacyjne programu

Zasady zagospodarowania programu

Zasady segmentacji treści

Zasady następstwa bloków treści

(układ treści)

 

Treść nauczania

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin