[Answer KH 2003-01] - Parowóz Tkp 30 ruchome_kola.pdf

(1037 KB) Pobierz
WWW.KONRADUS.COM - FORUM MODELARZY KARTONOWYCH - [technika] ruchome kola w parowozie
[technika] ruchome kola w parowozie Tkp30
250279104.006.png 250279104.007.png 250279104.008.png
Za sprawa KF-a pojawil sie wreszcie wykonany na przyzwoitym poziomie model lokomotywy w
skali 0, czyli 1:45 – Tkp-30 z Kartonowego Hobby. Jest to skala, która powinna przypasc do gustu
wszystkim milosnikom kolejek, tym bardziej, ze zgodnie z zapowiedziami samego KF-a szykuje sie
naprawde wspaniala kolekcja.
Gdy zaczalem kleic parowozik, zastanawialem sie w jaki sposób uatrakcyjnic ten model. Najpierw
postanowilem pomalowac go w calosci, potem jednak w wyniku dzialania wrogich (dla mnie) sil,
postanowilem wykonac ruchome kola. Na tym pomysle skorzystal wydawca, jako ze dwa pierwsze
modele powedrowaly do smietnika. Dopiero za trzecim razem wszystko udalo sie jak nalezy (choc
nie do koñca, ale to tylko nieistotne szczególy).
Wiedziony wrodzona zlosliwoscia postanowilem podzielic sie przepisem na ruchomy uklad jezdny,
majac nadzieje, ze ktos równiez da sie na to zlapac :)
Na zdjeciach widac, ze podwozie rzeczywiscie jest ruchome, a nie ze sieje tu jakas wroga
propagande ;)
250279104.009.png 250279104.001.png
250279104.002.png 250279104.003.png
250279104.004.png
Na zdjeciu widac narzedzia, jakie uzylem do budowy ukladu jezdnego: a wiec po kolei (od lewej) – igly
do wiercenia malych otworów, dziurkacz „rewolwerowy” do otworów o srednicach 2 – 4,5 mm oraz super
glue, podstawowy „utwardzacz” do wiekszosci elementów kartonowych.
Rysunek 1 (zeskanowany z instrukcji do modelu)
Na poczatek wypada podac nazwy poszczególnych elementów, którymi bede sie poslugiwal w opisie
(brzmi to znacznie lepiej niz wyliczanie numerów czesci :) Tak wiec po kolei:
1 – podpora jarzma stawidla
58 i 57 – dzwignie walu stawidlowego
76 – wiazar
77 – prowadnica krzyzulca
78 – krzyzulec
80 – jarzmo stawidla
81 – korbowód
82 – przeciwkorba
83 – drazek mimosrodowy
84 – wodzidlo suwaka
85 – dzwignia jarzma stawidla
86 – wahacz
87 – wodzidlo wahacza
Na rysunku kolorem czerwonym zaznaczone sa wszystkie ruchome osie.
Rysunek 2.
Na poczatku montazu lokomotywy trzeba zwrócic szczególna uwage na zachowanie prawidlowej
geometrii ostoi (czyli swego rodzaju „szkieletu” parowozu – w modelu sa to czesci 1L, 1LW, 1 P i 1PW )
– jezeli ten element zwichruje sie, caly uklad jezdny niestety bedzie sie zacinac.
Podstawowa sprawa jest prawidlowe ustawienie wzgledem siebie kól na jednej osi. Aby caly mechanizm
dzialal sprawnie i sie nie zacinal, przeciwlegle kola musza byc przesuniete wzgledem siebie o 90 stopni.
Takie ustawienie dwóch kól na jednej osi nie stanowi zadnego problemu, jednak zrobienie tego ze
wszystkimi kolami napedowymi moze stanowic juz spore wyzwanie. Najlepiej osiagnac to w
nastepujacy sposób. Poczatkowo ustawiamy kola z jednej strony tak ,aby wszystkie byly polozone
identycznie i ustalamy je za pomoca wiazara. Dopiero wtedy montujemy kola po przeciwnej stronie i
równiez instalujemy wiazar – caly czas nalezy pamietac, aby przeciwlegle kola byly wzgledem siebie
przesuniete o 90 stopni!
Czarnymi kropkami zaznaczone sa miejsca instalacji osi wiazarów. (patrz rysunki 4 i 5)
Rysunek 3.
Pokazuje sposób montazu kól (kolor czarny) w ostoi (kolor czerwony). Osie kól obracaja sie w nieco od
nich szerszej tulei, dzieki czemu mechanizm nie „wyrobi sie” zbyt szybko, a przy okazji znakomicie
ulatwia to pózniejszy montaz elementów resorów, które mozna przykleic do osi.
Rysunek 4.
Pokazuje sposób montowania wiazarów (kolor niebieski) do kól. Tak zamontowane sa wiazary do
pierwszego, drugiego i czwartego kola (patrzac od przodu). Kolorem czerwonym zaznaczona jest
podkladka, która zapobiega ocieraniu sie wiazarów o kola. Wiazary sa polaczone z osiami, które
swobodnie obracaja sie wewnatrz kola. Osie wykonalem z kartonu nawinietego na cienki drucik, co
wzmocnilo ich sztywnosc.
Rysunek 5.
Przekrój trzeciego od przodu kola, na które przekazywany jest naped. W tym przypadku (przeciwnie niz w
pozostalych kolach) os laczaca sie z wiazarem jest trwale przyklejona do kola i przechodzi przez otwór w
250279104.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin