an_11_2011.pdf
(
10931 KB
)
Pobierz
Auto
naprawa
ISSN 1897-3280
MIESIĘCZNIK BRANŻOWY
LISTOPAD 2011
GOŚCINNIE
NA NASZYCH
ŁAMACH:
TOMASZ HURT
UŻYTKOWANIE
CZYNNIKA R134A
BARBARA MASŁOWSKA
DIAGNOSTYKA
DLA SERWISÓW
OGUMIENIA
PIERGIORGIO METELLI
USZKODZENIA
I WYMIANA POMP
BOGUMIŁ PAPIERNIOK,
ANDRZEJ SENKOWSKI
DWUGŁOS O CENACH
DETALICZNYCH
MARCIN PSZCZÓŁKOWSKI
CIĘCIE STALI WODĄ
BOGUSŁAW RAATZ
PLOTTERY BLACHARSKIE
ZENON RUDAK
DIODY LED
W SAMOCHODACH
TOMASZ TOMCZYK
LAKIERY BEZBARWNE
Istnieje wiele powodów, dla których świecące diody zastępują coraz czę-
ściej tradycyjne źródła światła w wyposażeniu samochodów. Najważniej-
szy jest ten, iż pod wieloma względami okazały się one po prostu lepszym
rozwiązaniem technicznym.
Nie bez znaczenia są także takie ich zalety, jak bezawaryjność, bezobsługowość i więk-
sza trwałość eksploatacyjna, energooszczędność, mała przestrzeń potrzebna do zabu-
dowy w pojeździe i łatwość wykorzystywania w różnych koncepcjach wzorniczych.
Przełomowe znaczenie dla rozwoju ich funkcji użytkowych miało wprowadzenie do
nich przez irmę Hella w 1992 roku diodowych źródeł światła.
str. 22
OD REDAKCJI
|
3
Międzyczas
Słowo użyte w tytule, choć w mowie potocznej bardzo popularne, wśród znawców i miłośników poprawnej polsz-
czyzny uchodzi za językowy śmieć. Nie umieszcza się go w większości słowników, a jeśli już, to tylko w odniesieniu
do zawodów sportowych na określenie czasu pokonania jakiegoś konkretnego odcinka wyścigowej trasy. Jednak
i w tym wypadku jego logiczne znaczenie przeczy opisywanej w ten sposób rzeczywistości. „Międzyczas” bowiem
sugeruje istnienie czegoś pomiędzy co najmniej dwoma odrębnymi czasami, jak międzygórze między wzniesie-
niami, międzymorze między wodami.
Mówimy: zostałem ukarany mandatem, ponieważ, prowadząc samochód, w międzyczasie rozmawiałem przez
telefon komórkowy. Chodzi jednak najwyraźniej o wykonywanie dwu różnych czynności w tym samym czasie, a nie
na przemian. Szkoda więc na to marnować nazwy, którą można by wykorzystać znacznie trafniej tam, gdzie jej
najwyraźniej brakuje.
Takim realnym „międzyczasem” są pewne dni roku, pojawiające się coraz liczniej w naszych, polskich kalen-
darzach. Być może warto by je tam zacząć oznaczać jakimś dodatkowym kolorem. Normalnie wystarcza czarny
dla czasu pracy i czerwony dla wypoczynku i świętowania (co nie zawsze na to samo wychodzi), ale nie u nas.
Czarne daty pomiędzy jakimkolwiek stałym świętem a najbliższym mu weekendem to zgodnie z ugruntowaną już
tradycją okresu nijakie, lecz stanowiące przy tym przedmiot masowej wręcz troski jako strefa niczyja i w związku
z tym wymagająca jakiegoś pilnego zagospodarowania.
Dominuje przekonanie, że dni te powinny być wolne. Co za tym przemawia? Najczęściej nic oprócz irracjo-
nalnego przeświadczenia, że „jakoś tak pasuje” niczym ta przysłowiowa dziurka do nieznanego klucza. Jako tako
sensowne uzasadnienie mogą mieć te starania z okazji Wszystkich Świętych, bo to święto związane u nas dość
powszechnie z dalekimi podróżami. Skąd jednak tak pilna potrzeba „wypoczywania” pomiędzy Bożym Narodze-
niem a Nowym Rokiem albo w okresach tzw. „długich weekendów”, które stopniowo stają się coraz dłuższe?
Zgodnie z prawem pracy powinien to być czas wliczany do urlopu (bo niechby coś się wtedy, odpukać, wyda-
rzyło…). Takie rozwiązanie nie bardzo jednak zadowala pracowników mających jakieś inne urlopowe plany. Nie
dość, że rezygnują w ten sposób ze swobody w wyborze optymalnej dla każdego, a nie dla wszystkich jednakowej,
pory wypoczynku, to jeszcze spędzają go w mniej komfortowych warunkach, ponieważ osoby, od których warunki
te zależą, też mają wtedy wolne.
Dla pracodawców są to okresy w znacznej mierze stracone nawet przy pełnej obsadzie roboczych stanowisk,
gdyż każda działalność gospodarcza wymaga obecnie rozległej zewnętrznej współpracy. Poza tym przy racjonal-
nym zatrudnieniu nie ma rezerw pozwalających nadrabiać zaległości.
Tak więc dobrodziejstwo wolnych „międzyczasów” nikomu w gruncie rzeczy na dobre nie wychodzi. Co z tego,
że z czymś się one sumują, skoro nie bardzo wiadomo, po co. Żaden to kłopot przepracować normalnie pojedyn-
czy dzień między świętami, a urlop spędzać według swoich upodobań. Ktoś może lubić kilkudniowe dojadanie
wigilijnego karpia, lecz wszyscy przecież nie muszą.
Marian Kozłowski
Auto
naprawa
www.e-autonaprawa.pl
Redaktor naczelny:
Marian Kozłowski
m.kozlowski@technotransfer.pl
Stali współpracownicy:
Andrzej Kowalewski, Zenon
Majkut, Ewa Rozpędowska,
Leszek A. Stricker, Toni Seidel,
Tomasz Szulc, KrzaQ
Prenumerata:
tel. 71 712 57 95
prenumerata@technotransfer.pl
Druk i oprawa:
Delta Wrocław
Adres redakcji:
pl. Nowy Targ 28/16
50-141 Wrocław
faks 71 343 35 41
autonaprawa@technotransfer.pl
www.technotransfer.pl
Sekretarz redakcji:
Bogusława Krzczanowicz
tel. 71 712 57 95
b.krzczanowicz@technotransfer.pl
Opracowanie graiczne i skład:
Taurus CD
tel. 71 712 57 98
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Przedruk materia łów wyłącznie za zgo-
dą redakcji. Materiałów nie zamówio-
nych redakcja nie zwraca. Zastrze gamy
sobie prawo do skrótów i redakcyjnego
opracowania tekstów przyjętych do dru-
ku. Redakcja nie bierze odpowiedzial-
ności za treść reklam i ogłoszeń.
Marketing i reklama:
Marta Napiórkowska-Trzeciak
tel. 71 712 57 97
m.trzeciak@technotransfer.pl
Filip Radziszewski
tel. 71 712 57 96
f.radziszewski@technotransfer.pl
Małgorzata Salamaga-Borysenko
tel. 71 733 67 56
m.salamaga@technotransfer.pl
Wydawca:
Wydawnictwo Technotransfer
Redakcja:
Stanisław Bortkiewicz
tel. 71 722 02 26
s.bortkiewicz@technotransfer.pl
Adam Rudziński
tel. 71 712 57 96
a.rudzinski@technotransfer.pl
Zdjęcia na okładce:
Porsche, VW
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2011
4
|
AKTUALNOŚCI
| WYDARZENIA
WYDARZENIA |
AKTUALNOŚCI
|
5
Wydarzenia
Spis treści
Nowy program DPF Delphi
Zaprosili nas
Więcej na stronie:
www.e-autonaprawa.pl
kami.wysokoprężnymi.cząstki.
stałe.zawarte.w spalinach.były.
nie.tylko.mierzone,.ale.także.li-
czone..W związku.z tym.irma.
Delphi. zamierza. uruchomić.
specjalny. program. związany.
z poprawą.czystości.spalin.sil-
ników.ZS..Jego.częścią.będzie.
pomoc. techniczna. dla. nieza-
leżnych. warsztatów. zajmują-
cych.się.obsługą.iltrów.cząstek.
stałych. DPF.. Narzędzie. dia-
gnostyczne.Delphi.DS.pomoże.
mechanikom.w diagnozowaniu.
usterek.tego.urządzenia..Orga-
nizowane. też. będą. szkolenia.
i kursy.internetowe.dotyczące.
napraw.systemów.DPF.
Michelin Polska
i
Statoil
– na konferencję praso-
wą na temat Akcji Ciśnienie pod Kontrolą (War-
szawa, 3 października)
Hella Polska
– na specjalną prezentację
tes tera Hella Gutmann Mega Macs 66 (War-
szawa, 13 października)
Firma
Brembo
– na oicjalne otwarcie rozbudowa-
nej fabryki (Dąbrowa Górnicza, 14 października)
WSOP
– na premierę linii diagnostycznej Certus
Race Line EVO2 (Tychy, 17 października)
AKTUALNOŚCI:
Wydarzenia................................................4
Nowości.rynkowe......................................44
Reorganizacja grupy ZF
dów. przeniesienia. napędu.
oraz.zawieszeń.będą.obecnie.
występowały. pod. wspólnym.
szyldem.–.ZF.Friedrichshafen.
AG..Zmianę.tę.przeprowadzo-
no.już.1.sierpnia,.a od.końca.
września.pełna.nazwa.polskie-
go.oddziału.tej.irmy.brzmi:.ZF.
Friedrichshafen.AG.SA.Przed-
stawicielstwo.w Polsce..
Grupa.ZF.połączyła.swoje.
12. spółek. zależnych. (m.in..
ZF.Sachs.AG.i ZF.Lemförder.
GmbH).w cztery.nowe.wydzia-
MOTORYZACJA WCZORAJ, DZIŚ,
JUTRO
Z.ziemi.włoskiej.do.Polski:
Brembo.inwestuje.w.Polsce..........................8
Jubileuszowe.konferencje.irmy.Tüvpol..........9
ły.(dywizje).biznesowe,.zajmu-
jące.się.technologiami.układu.
napędowego.i zawieszenia.oraz.
urządzeniami.i systemami.dla.
pojazdów.ciężarowych.i prze-
mysłu..W nowej.strukturze.po-
jawił.się.także.dział.ZF.Services.
(odpowiedzialny. za. sprzedaż.
i serwis.produktów.koncernu).
oraz.ZF.Lenksysteme.(spółka.
joint.venture.ZF.Friedrichshafen.
AG.oraz.Robert.Bosch.GmbH),.
zajmująca.się.produkcją.ukła-
dów.kierowniczych.
Przygotowywana.obecnie.nowa.
norma. emisji. spalin. Euro. 6.
wymaga,.aby.w nowych.sa-
mochodach.osobowych.z silni-
WYPOSAŻENIE WARSZTATU
Panelowe.naprawy.blacharskie...................10
Woda.drąży.stal........................................16
Certus.Race.Line.EVO2..............................32
NanoService….ogumienia?........................34
Montaż.i.demontaż.zespołów......................38
Nowe placówki Inter Cars SA
FORUM PROFESJONALISTÓW
Te.same.produkty.–.inne.oferty
Dlaczego.ceny.są.tak.różne?.......................12
Różnice.cenowe,.model.współpracy............14
Firma.Inter.Cars.–.największy.
w Europie. Środkowo-Wschod-
niej. dystrybutor. części. za-
miennych. do. samochodów.
osobowych,.dostawczych.i cię-
żarowych.–.dysponuje.obecnie.
148.iliami.w Polsce.i 98.za.
granicą.. Nowe. ilie. powstały.
ostatnio.w Pułtusku,.Puławach,.
Bolesławcu. i w Lublinie. (już.
trzecia.z kolei)..We.wrześniu.br..
pojawił.się.też.na.polskich.dro-
gach.nowy.irmowy.ShowCar,.
czyli. pojazd. do. multimedial-
nych,.terenowych.szkoleń.tech-
nicznych,.przygotowanych.przez.
ATE,.Contitech,.Sealey,.Hans,.
Proitool.i Toptul..Jego.podwozie.
jest.dziełem.należącej.do.Inter.
Carsu.irmy.Feber.z Sieradza,.
a wyposażenie.stanowią.między.
innymi.trójwymiarowe.monitory.
LCD.–.produkt.LG..Najbliższe.
szkolenia.ShowCar.odbędą.się.
w dniach.7-10.listopada.w My-
słowicach,. 14-18. listopada.
w Ostrowcu. Świętokrzyskim,.
21-25. listopada. w Staracho-
wicach,.a między.28.listopada.
i 2.grudnia.w Łodzi.
Spółki. wchodzące. w skład.
koncernu.ZF.zajmującego.się.
produkcją. i sprzedażą. ukła-
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
Kongres.FiGiEFA.i.SDCM............................16
TECHNICZNE PODSTAWY ZAWODU
Ewolucja.sond.lambda...............................18
Aktywny.układ.kierowniczy........................28
15 lat polskich szkoleń Boscha
PRAKTYKA WARSZTATOWA
Lakiery.bezbarwne....................................20
Optymalizacja.użytkowania..
czynnika.R134a.......................................26
Podręcznik.mechaniki.pojazdowej.(cz..XIX):
Podwójne.sprzęgło.suche.(cz.II)..................32
W tym.czasie.z.warszawskim..
Centrum.Szkoleniowym.Tech-
niki.Motoryzacyjnej.irmy.Bosch.
miało.kontakt.wielu.naszych.
profesjonalistów..Tylko.w cią-
gu. ostatnich. 2. lat. szkolenia.
w zakresie.diagnostyki.i napra-
wy.pojazdów.ukończyło.2000.
słuchaczy..
Uczestnikami.zajęć.prowa-
dzonych.w ośrodku.są.zarówno.
pracownicy. warsztatów. zrze-
szonych.w sieci.Bosch.Servi-
KONSTRUKCJE
Epoka.LED-owa........................................22
Pompy.układów.chłodzenia.(cz.II)...............30
ZENNOWACJE
Montażownice..........................................42
PSYCHOINSPIRACJE
Jak.nie.dać.sobie.wejść.na.głowę.
–.asertywność,.czyli.co?!.(cz..II)..................48
nicy.technicznych.szkół.śred-
nich.i wyższych.oraz.pasjonaci.
motoryzacji.
ce.i Auto.Crew,.jak.i placówek.
niezależnych.. Coraz. częściej.
pojawiają.się.na.nich.pracow-
OD REDAKCJI
Międzyczas................................................3
W.najbliższych.wydaniach.........................50
Komiks.z.życia.pewnego.warsztatu..............50
BPW InfoMobil Tour 2011
SPIS REKLAM
Wimad.......................................................2
Actia.Polska................................................5
Szczepan...................................................7
CTS...........................................................7
Volkswagen................................................7
Kärcher....................................................17
Texa.Poland..............................................19
Febi.........................................................23
GG.Proits................................................25
Sosnowski..........................................27,.37
Denso......................................................29
Johnson.Controls.Akumulatory....................31
WKŁ........................................................33
Gates.......................................................35
Moto-Proil...............................................43
Asmet......................................................45
Maxiem.Waterjets......................................45
Schaefler.Polska.......................................45
Delphi.....................................................49
Herkules..................................................49
Launch.Polska..........................................49
Robert.Bosch............................................51
Novol......................................................52
czasie.pojawił.się.w dziewięciu.
miastach..W każdym.z nich.
w jego. wnętrzu. odbyły. się.
po.dwa.spotkania,.w których.
w sumie.uczestniczyło.ponad.
300.pracowników.warsztatów,.
sprzedawców. części. zamien-
nych,. transportowców. oraz.
polskich.producentów.naczep.
i przyczep..Wszędzie.prezen-
towano.nowe.produkty.irmy.
BPW..Trasę,.która.tym.razem.
zbiegła. się. z jubileuszem.
15-lecia.działalności.BPW.Pol-
ska,. zakończyła. konferencja.
InfoMobil.2011.w Pułtusku..
Pojazd.szkoleniowy.irmy.BPW.
po.raz.kolejny.odwiedził.Polskę.
w ramach.corocznej.imprezy.
Infomobil. Tour.. Przemierzył.
u nas.ponad.2000.kilometrów.
w ciągu.dwóch.tygodni.i w tym.
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2011
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2011
6
|
AKTUALNOŚCI
| WYDARZENIA
Continental sponsorem Euro 2012
Chevrolet Aveo z CEPS
odbędą. się. w Polsce.
i na. Ukrainie.. Umo-
wa.podpisana.przez.tę.
irmę.z UEFA.przewi-
duje. też. sponsorowa-
nie. kolejnego. turnie-
ju.–.Euro.2016..we.
Francji.. Wcześniejsze.
sponsorskie. doświad-
czenia.Continentala.to:.
Euro. 2008. w Austrii.
i Szwajcarii..W zamian.
za.środki.przekazane.organi-
zacji.UEFA.irma.będzie.mogła.
wykorzystywać.bilety.na.me-
cze.do.własnych.celów.promo-
cyjnych.i reklamowych.
Nowe. samochody. Chevrolet.
Aveo.są.wyposażane.w elek-
trycznie. wspomagane. ukła-
dy. kierownicze. Column. EPS.
Generation. 2,. produkowane.
przez.irmę.Nexteer.Automoti-
ve..Dzięki.zastosowaniu.ukła-
du.EPS.najnowszej.generacji.
Aveo.otrzymał.pięć.
gwiazdek. w ostat-
nich. testach. bez-
pieczeństwa. Euro.
NCAP.
Układ.CEPS.(
co-
lumn electric po-
wer steering
). jest.
montowany. przy.
kolumnie. kierownicy. i poza.
poprawieniem. właściwości.
jezdnych.auta.pozwala.ogra-
niczyć.zużycie.paliwa.o sześć.
procent.oraz.zmniejszyć.emi-
sję.dwutlenku.węgla.o osiem.
gramów.na.każdy.przejechany.
kilometr..
CENTRUM SZKOLENIA
BLACHARSTWA SAMOCHODOWEGO
●
JedynewPolscecentrumszkoleniowekadryblacharskiej.
●
Funkcjonujeodstycznia2001roku,korzystajączdoświadczeń
zagranicznychpartnerów.
●
Dysponujeprofesjonalnymzapleczemdydaktyczno-technicznym
ibaząhotelową.
Continental.będzie.oicjalnym.
sponsorem. organizowanych.
przez. federację. UEFA. mi-
strzostw.Europy.w piłce.noż-
nej,.które.w przyszłym.roku.
Kampania „Pokonaj noc”
Pod. takim. hasłem. specjaliści.
z irmy. Osram. poprowadzą.
w szkołach.zajęcia.swej.Aka-
demii.Bezpieczeństwa.dla.klas.
czwartych,. poświęcone. bez-
piecznemu.poruszaniu.się.po.
drogach.i ulicach..Celem.akcji.
jest. zwrócenie. uwagi. na. ko-
nieczność.dobrego.oświetlania.
pojazdów.oraz.na.bezpieczeń-
stwo. pieszych.. Każdy. uczeń.
otrzyma. też. od. irmy. Osram.
opaskę.LED.Band,.pozwalają-
cą.być.lepiej.widzianym.przez.
kierowców..Kampania.informa-
cyjna.zostanie.przeprowadzona.
w Internecie.(
www.facebook.pl/
OSRAMpl
.i
www.35m
.pl/).oraz.
w wybranych. stacjach. radio-
wych.
C.T.S.sp.zo.o.GeneralnyPrzedstawicielwPolsceCAR-O-LINER
ul.gen.Grota-Roweckiego130a,41-200Sosnowiec
tel.0322917735,tel.0322907851,faks0322907768
e-mail:cts@car-o-liner.pl;www.car-o-liner.pl
Autoserwis i Autosalon w Katowicach
W niedzielę.9.października.za-
kończyła. się. 22.. edycja. Mię-
dzynarodowych.Targów.Technik.
Motoryzacyjnych.AUTOSERWIS.
i Międzynarodowych. Targów.
Motoryzacyjnych.AUTOSALON.
Ponad.60.wystawców.z bran-
ży.samochodowej.zaprezentowa-
ło.na.nich.oferty.z zakresu.wypo-
sażenia.warsztatów.blacharskich,.
lakierniczych,.serwisów.ogumie-
nia.i stacji.kontroli.pojazdów..Na.
stoiskach. można. było. oglądać.
sprzęt.diagnostyczny,.narzędzia,.
akcesoria. motoryzacyjne. oraz.
chemię.motoryzacyjną.i kosme-
tyki.samochodowe.
W Żywym. Warsztacie. Sa-
mochodowym,. przygotowanym.
przez.irmę.Herkules,.odbywały.
się.szkolenia.blacharzy.samo-
chodowych.. Towarzyszyły. im:.
konkurs. na. najszybszego. me-
chanika.3D.(pomiar.geometrii.
kół),. pokaz. płukania. układu.
klimatyzacji.(na.żywo),.konkurs.
blacharski. (naprawa. elementu.
+. wiedza),. pokaz. zabezpie-
czeń. antykorozyjnych,. klejenia.
szyb.i stosowania.mas.wypeł-
niających..Demonstrowano.też.
technologię. serwisowania. sa-
mochodów.hybrydowych..Odby-
wała.się.promocja.i prezentacja.
poradników.dla.blacharzy.i la-
kierników..W pokazach.uczest-
niczyły.irmy:.Herkules,.Werther.
i Sika.
W.trakcie.targów.trwały.za-
jęcia.Seminarium.Warsztatowe-.
go.zorganizowanego.przez.Sto-
warzyszenie.Inżynierów.i Tech-
ników. Mechaników. Polskich.
Zarząd.Główny.Polskiego.Towa-
rzystwa.Inżynierów.Motoryzacji.
SIMP.z Warszawy.oraz.Semi-
narium.Szkoleniowego.zorgani-
zowanego.przez.Stowarzyszenie.
Inżynierów.i Techników.Komu-
nikacji.RP.Oddział.w .Krośnie.
wspólnie.z .Sunrise.–.PHU.Grze-
gorz.Krzemieniecki.
W zawodach. Car. Audio.
uczestniczyły.samochody.z.Nie-
miec, Czech,. Szwecji,. Włoch.
oraz.Polski..
W programie.imprez.znala-
zły.się.również:.III.Finał.Polski.
db.Drag.Racing.Association.i db.
Tuning.Cup,.Mistrzostwa.Polski.
HPI.Street.Racing.oraz.IV.Zlot.
Pojazdów.Terenowych,.XVII.Zlot.
Pojazdów.Dziwnych.oraz.Zlot.
Caravaningu.. Tegoroczne. targi.
odwiedziło. 6. tys.. zwiedzają-
cych.
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2011
AUTONAPRAWA | LISTOP
AD 20
11
8
|
MOTORYZACJA DZIŚ
MOTORYZACJA DZIŚ
|
9
Jubileuszowe konferencje irmy Tüvpol
Brembo inwestuje w Polsce
Z ziemi włoskiej do Polski
acją dotychczasowych inicjatyw, służących
wielostronnym transferom profesjonalnej
wiedzy i wymianie specjalistycznych do
świadczeń.
III Konferencję rzeczoznawców cer
tyikowanych w Europejskim Centrum
Certyikacji Rzeczoznawców i Specjali
stów Techniki Samochodowej poświęcono
m.in. sprawom rekonstrukcji wypadków
drogowych, awariom samochodowych
układów, wycenom wartości rynkowej po
jazdów (także zabytkowych) i kosztoryso
waniu napraw.
Na VIII Konferencji „Diagnostyka 2011”,
oprócz aktualnych zagadnień prawno
organizacyjnych, zaprezentowano mo
toryzacyjny dorobek konstruktorski irm
Beissbarth, Hella, MagnetiMarelli, Maha
i Nori.
Tematem II Konferencji „Wyzwania
XXI w., czyli nieświadomość bezpieczeń
stwa informacji, ochrony danych oso
bowych i nie tylko”, zorganizowanej we
współpracy z Departamentem Informaty
ki Biura GIODO, była szeroko rozumiana
problematyka zagrożeń negatywnymi zja
wiskami występującymi w lokalnej i glo
balnej cyberprzestrzeni.
n
mieślniczą tradycją (założyciel irmy i ojciec
obecnego jej prezesa wcześniej prowadził
odziedziczony po przodkach mały warsz
tat mechaniki i obróbki metali). Od tego
momentu Brembo stało się modne wśród
konstruktorów wszelkich pojazdów wyczy
nowych. Do dziś rozwija tę działalność,
wprowadzając do swej oferty kolejne awan
gardowe rozwiązania. Tylko z nich korzysta
we wszystkich swych modelach Porsche,
do stałych odbiorców należą też Mercedes,
Lancia, BMW, Nissan i Chrysler.
Te prestiżowe sukcesy dotyczyły wpraw
dzie tylko specjalistycznych nisz rynkowych,
lecz stanowiły też znakomitą promocję dla
uruchomionej wkrótce masowej produkcji
do wszelkich rodzajów pojazdów drogo
wych – od popularnych osobowych po
ciężkie użytkowe. Do tej sfery działalności
należą też polskie inwestycje Brembo. Pro
dukty z nowego zakładu, w sumie ponad
140 tysięcy ton, dostarczane będą mię
dzy innymi do europejskich fabryk Audi,
BMW, Daimler, Fiat, Ford, Land Rover,
PSA, Volvo, Iveco oraz Schmitz Cargo Bull.
Jest to więc dla polskiej gospodarki spra
wa wielkiej wagi, lecz nie można jej oceniać
jednostronnie w kategoriach „propagandy
sukcesu”. Korzyści dla rynku pracy oraz
krajowych dostawców i kooperantów są
ewidentne. Dzięki zastosowaniu wielu naj
nowocześniejszych rozwiązań proekologicz
nych nowa fabryka nie będzie w lokalnej
skali uciążliwa dla środowiska naturalnego.
Jednak zainstalowane w niej urządzenia
mają łączną moc 55 megawatów, a nasze
elektrownie czerpią energię niemal wyłącz
nie ze spalania węgla. Dostawy produktów
w coraz powszechniej stosowanym systemie
just in time
opierają się głównie na transpor
cie drogowym, a do wywozu rocznej produk
cji Brembo z Dąbrowy Górniczej potrzeba
co najmniej siedmiu tysięcy standardowych
tirów. Obok wielkich pożytków są więc i po
ważne problemy, ale to właśnie konieczność
ich rozwiązywania jest głównym czynnikiem
ogólnego rozwoju gospodarczego.
n
DZIĘKI OTWARTEJ W PAŹDZIERNIKU NOWEJ ODLEWNI W DZIA-
ŁAJĄCEJ OD 2003 ROKU DĄBROWSKIEJ FABRYCE WŁOSKIEJ FIRMY
BREMBO POWIERZCHNIA TEGO ZAKŁADU ZWIĘKSZYŁA SIĘ AŻ
TRZYKROTNIE, A ZATRUDNIENIE WZROSŁO DO 1200 OSÓB
OTWARCIE KONFERENCJI RZECZOZNAWCÓW MOTORYZACYJNYCH PRZEZ PREZESA
ZARZĄDU TÜVPOL SP. Z O.O. PIOTRA A. WRZECIONIARZA, PROFESORA POLITECH-
NIKI WROCŁAWSKIEJ
SWÓJ JUBILEUSZ XV-LECIA DZIAŁALNOŚCI FIRMA
TÜVPOL SP. Z O.O. UCZCIŁA, ORGANIZUJĄC W DNIACH
21 I 22 PAŹDZIERNIKA BR. WE WROCŁAWIU CAŁY PRO-
GRAM WAŻNYCH KONFERENCJI DLA SPECJALISTÓW
MOTORYZACYJNEJ BRANŻY
W obecnych realiach gospodarczych jest
to liczebność załogi całkiem pokaźna na
wet na lokalnym rynku pracy w Dąbro
wie Górniczej, gdzie największym wciąż
pracodawcą jest dawna Huta Katowice,
zatrudniająca obecnie około pięciu tysięcy
pracowników, czyli czterokrotnie mniej niż
dwadzieścia lat temu. Dąbrowskie etaty
to także niemal jedna piąta ponad 6000
stanowisk pracy w całej obecnej grupie
Brembo, posiadającej prócz tego swe fa
bryki we Włoszech, Czechach, Hiszpanii,
Wielkiej Brytanii, Niemczech, Brazylii,
Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Chi
nach, Japonii, Indiach i jeszcze w polskiej
Częstochowie (od 1995 roku).
W 1975 roku, gdy rozpoczynał pracę
pierwszy wydział Huty Katowice, irma
Brembo po pierwszych czternastu latach
mozolnego rozwoju dorobiła się zaledwie
146 osób personelu. Był to jednak w jej
dziejach rok przełomowy, gdyż wtedy to
właśnie sławny Enzo Ferrari powierzył
(z pełnym sukcesem) mało znanej fabrycz
ce z Bergamo wyposażenie w hamulce
swego samochodu Formuły 1. Kierował
się przy tym nie potencjałem produkcyj
nym kontrahenta, lecz jego znakomitą rze
TÜVPOL sp. z o.o. od piętnastu już lat
funkcjonuje w Polsce jako część grupy
TÜV Thüringen, realizującej globalne za
dania w certyikacji systemów zarządzania
i personelu, a także szkoleń w różnych
specjalnościach produkcyjnych i usługo
wych.
Polska placówka ten zakres kompe
tencji wykorzystuje w pełnej rozciągłości
oraz dodatkowo rozszerza go i pogłębia
dzięki swej bliskiej współpracy z krajo
wymi uczelniami technicznymi i ekono
micznymi. Organizuje wraz z nimi stu
dia po dyplomowe i specjalne szkolenia
w pełnym zakresie systemów zarządzania
oraz szkolenia techniczne dla diagnostów
i rzeczoznawców samochodowych. Trud
no przy jubileuszowej okazji nie dostrzec
związku tych szczególnych osiągnięć
z faktem, iż założycielem TÜVPOLu i jego
prezesem jest Piotr A. Wrzecioniarz, profe
sor Politechniki Wrocławskiej.
W dziedzinie rzeczoznawstwa samo
chodowego irma współpracuje z wielką
grupą inżynierów z wieloletnią praktyką
zawodową, w tym także biegłych sądo
wych i pracowników nauki. Jej zasługi dla
polskiej branży motoryzacyjnej dotyczą
również doradztwa przy budowie stacji
kontroli pojazdów i ich autoryzowania we
dług standardów TÜV. Program „TÜVPOL
dla SKP” jest sukcesywnie modernizowa
ny poprzez doskonalenie ewidencji badań
technicznych pojazdów. Jego dopełnie
niem stał się ostatnio program komputero
wy „TÜVPOL dla Wydziału Komunikacji”,
służący do analizy informacji otrzymywa
nych ze stacji kontroli pojazdów.
Na program jubileuszowych spotkań
złożyły się konferencje będące kontynu
FIRMOWE NOWOŚCI TECHNICZNE OMAWIALI
NA KONFERENCJI DIAGNOSTÓW PRZEDSTA-
WICIELE ŚWIATOWYCH LIDERÓW TECHNIKI
MOTORYZACYJNEJ, NA ZDJĘCIU PREZENTACJA
FIRMY MAHA POLSKA
PODCZAS ZAJĘĆ RZECZOZNAWCÓW PORUSZA-
NO RÓWNIEŻ PROBLEMATYKĘ NAUKOWYCH
PODSTAW REKONSTRUKCJI PRZYCZYN I PRZE-
BIEGU KOLIZJI DROGOWYCH
INDUKCYJNE PIECE DO WYTOPU ŻELIWA NIE POWODUJĄ LOKALNEJ EMISJI DWUTLENKU WĘGLA,
A GAZY I OPARY WYDZIELAJĄCE SIĘ ZE STOPÓW ODLEWNICZYCH ZATRZYMUJE NOWOCZESNY
SYSTEM FILTRACJI
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2011
AUTONAPRAWA | LISTOPAD 2011
Plik z chomika:
adam.r3
Inne pliki z tego folderu:
an_01_2011.pdf
(5742 KB)
an_02_2011.pdf
(6335 KB)
an_03_2011.pdf
(12891 KB)
an_04_2011.pdf
(8240 KB)
an_10_2011.pdf
(8116 KB)
Inne foldery tego chomika:
Autonaprawa 2012 PDF PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin