WYKLADY z gleboko.doc

(154 KB) Pobierz
- WYKŁAD 1

                                                          - WYKŁAD 1.

23.02.2010 r.

 

GŁĘBSZA NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKRUALNA:

 

PODEJŚCIE DAWNIEJ

PODEJŚCIE DZIŚ

- piętnująca kara za grzechy;

- przypadek statyczny, biologia człowieka, najczęściej przyczyna tkwi w organizmie;

- niepełnosprawność intelektualna jest nieuleczalną chorobą;

- stan funkcjonowania człowieka, który poddaje się działaniu rehabilitacyjnym;

- osoby niepełnosprawne intelektualnie mieszkały w specjalnych ośrodkach, przytułkach;

- żyją w własnym środowisku, domach chronionych;

- cały człowiek jest niepełnosprawny;

- główne problemy dotyczą tworzenia pojęć, kojarzenia, uczenia się, rozumienia. Duża część osób dobrze funkcjonuje w otoczeniu społecznym, mają problemy z inteligencją matematyczno – logiczną, werbalno – lingwistyczną; dobra inteligencja emocjonalna, sfera fizyczno – ruchowa, rytmiczno – słuchowa; wzrokowo – przestrzenna;

- jedyne, co można zrobić, to zamknąć osoby w izolowanych zakładach, z daleka od ludzi. Aby inne osoby nie patrzyły na ogrom nieszczęść;

- jedyne, co zapewnia rzeczywisty rozwój i rozwój potencjału to życie w rodzinnym domu. Powinni pełnić określone role, korzystać z dóbr dostępnych dla wszystkich ludzi;

- osobę należy zabrać do instytucji całodobowej, zamknąć;

Należy wszechstronnie wspierać rodzinę, aby jak najdłużej mogła opiekować się dzieckiem, właściwy stosunek do osoby niepełnosprawnej;

- osoby niepełnosprawne intelektualnie są wiecznymi dziećmi, nieodpowiedzialnymi;

- osoby mające takie same potrzeby, jak inni ludzie;

- dziwne zachowania są skutkiem upośledzenia;

 

- osoby pozbawione normalnych potrzeb;

- osoby mające takie same potrzeby jak inni;

- dziwne zachowania są skutkiem upośledzenia;

- często dziwne zachowania są spowodowane frustracją i lękiem;

- nie ma różnicy między niepełnosprawnością umysłową, a chorobą psychiczną;

- niepełnosprawność intelektualna jest stanem wymagającym rehabilitacji, a chorobę psychiczną leczy się farmakologicznie;

- podejście do osób miało charakter opiekuńczy z koncentracją na deficytach i dysfunkcjach;

- podejście całościowe, nacisk kładzie się na mocne strony (punkt Archimedesowi), max integracji, włączanie z formy życia społecznego;

- celem starań jest opieka;

- celem starań jest szansa i jakość życia;

 

PRZYCZYNY GŁĘBOKIEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ:

§         nieprawidłowości w budowie mózgu;

§         przyczyn genetycznych;

§         niedożywienie matki w czasie ciąży;

§         zakażenia w czasie ciąży;

§         zakażenia po urodzeniu się dziecka (zapalenie opon mózgowych);

§         czynniki okołoporodowe;

§         czynniki mechaniczne, fizyczne, chemiczne;

§         wpływ alkoholu;

§         kobiety coraz później decydują się na dziecko;

§         leki (talidomid).

 

GŁÓWNE PROBLEMY ZWIĄZANE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ:

§         zaburzenia tempa dojrzewania różnych układów;

§         nieharmonijny rozwój dziecka;

§         trudności w sferze intelektualnej;

§         zaburzone rozumienie;

§         zaburzone komunikowanie się (zwłaszcza werbalnego);

§         problemy z uwagą i pamięcią;

§         labilność emocjonalna;

§         brak empatii;

§         występowanie dodatkowych wad sprzężonych (wady postawy, słuchu, serca);

§         stereotypowe ruchy.

 

CO JEST POTRZEBNE OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM INTELEKTUALNIE (DZIECIOM):

§         wczesne rozpoznawanie, diagnoza, stworzenie programu;

§         zapewnienie kompleksowej, wielospecjalistycznej pomocy terapeutycznej;

§         zapewnienie kontaktów z grupą rówieśniczą;

§         zapewnienie obowiązku szkolnego. Edukacja nieodrywająca dziecka od rodziny;

§         zapewnienie uczestnikom rekreacji;

§         leczenie schorzeń towarzyszących;

§         zapewnienie młodzieży poradnictwa zawodowego.

 

 

 

 

- WYKŁAD 2.

9.03.2010 r.

 

System opieki

 

WSKAŹNIKI DO PRACY Z DZIEĆMI Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKRUALNĄ WG PILECKIEGO, OLSZEWSKIEGO, ŻUREK:

1)      wszechstronne poznanie osoby i rozpoznanie środowiska;

2)      utrzymywanie kontaktów z rodzicami lub opiekunami;

3)      bycie uważnym, obserwować dziecko, szukać najlepszego sposobu na kontakt, szukać przyczyn konkretnych reakcji;

4)      zwrócenie uwagi na tym, czego uczymy się o niepełnosprawności;

5)      stosowanie zasady indywidualizacji;

6)      unikanie pośpiechu w pracy;

7)      przystępność języka (instrukcje krótkie, proste, jednoznaczne);

8)      treści powinny być powiązane z tym, co się aktualnie dzieje;

9)      stosowanie zasady stopniowania trudności;

10)  stworzenie okazji do osiągnięcia sukcesów;

11)  usuwanie bodźców rozpraszających uwagę;

12)  opisywanie słowami czynności dziecka i terapeuty;

13)  strukturyzacja w ciągu dnia i tworzenie rytuałów w ciągu dnia;

14)  konsekwencje w wymaganiach i postępowaniu;

15)  poszukiwanie sposobów uaktywniania podopiecznego;

16)  miła i pogodna atmosfera podczas zajęć;

17)  pomoc w poznawaniu świata za pomocą zmysłów;

18)  stwarzanie okazji do kontaktów z rówieśnikami;

19)  stwarzanie sytuacji pozwalających na systematyczne opanowywanie umiejętności;

20)  zachęcanie do podejmowania różnorodnych aktywności i stosowania różnych wzmocnień;

21)  stałe kształcenie, poszerzanie wiedzy, poszukiwanie metod pracy.

 

         Pierwsze szkoły dla osób niepełnoprawnych intelektualnie w Polsce powstały w XVI wieku – zakłady typu opiekuńczego.

Łódź, Warszawa, Poznań – pierwsze szkoły państwowe dla osób z lekkim upośledzonych umysłowo.

         Głębiej upośledzonych umysłowo zapewniało się tylko opiekę, ale nie naukę. Po II wojnie tworzono zakłady zamknięte.

         Pierwsza szkoła dla głębiej niepełnosprawnych intelektualnie powstała w 1963 roku w Warszawie – Komitet Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski.

 

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzonych Umysłowo (PSOUU).

Przełom dla osób upośledzonych umysłowo w latach 90.

 

1994 r. – uchwalenie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego; zobowiązano do rehabilitacji dzieci i

   młodzieży głęboko upośledzonych umysłowo;

 

1993 r. – pierwszy program M. Kwiatkowskiej o Wspomaganiu Rozwoju Dzieci Głęboko Upośledzonych;

 

30 styczeń 1997 r. – rozporządzenie przez MEN regulujące organizację zajęć rewalidacyjnych dla osób

   głęboko upośledzonych umysłowo;

 

3 – 25 r.ż. – obowiązek szkolny dla osób głęboko upośledzonych lub ze sprzężeniami;

   - wszechstronny rozwój

   - wspomagania rozwoju;

 

         Zajęcia rewalidacyjne realizowane w Ośrodkach Rewalidacyjno – Wychowawczych w OREW.

 

Zajęcia prowadzi psycholog lub pedagog.

4 h zajęć zespołowych, 2 h zajęć indywidualnych;

Liczba osób z zespole: 2 – 4 osoby;

 

ZAJĘCIA:

1)      nauka nawiązywania kontaktów;

2)      kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem;

3)      usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie małej i dużej motoryki;

4)      wyrabiania orientacji w schemacie własnego ciała i w orientacji przestrzennej

5)      samodzielność;

6)      rozwijanie zainteresowań z otoczeniem i wielo zmysłowe poznanie;

7)      kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;

8)      nauka całościowego działania.

 

 

 

                                                                    - WYKŁAD 3.

23.03.2010 r.

 

WCZESNA INTERWENCJA I WCZESNA STYMULACJA ROZWOJU OSÓB Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

 

Reakcje rodziców na urodzenie się dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną:

1)      szok – negatywne uczucia wobec dziecka i siebie; poczucie winy i lęku,

                  odrzucanie dziecka;

2)      kryzys emocjonalny – depresja, wegetatywne objawy, zaprzeczanie przed

                  sobą, smutek, przygnębienie, poczucie bezsilności;

3)      okres pozornego przystosowania się – nierealistyczny obraz dziecka; 

                  heroiczne wysiłki, by zlikwidować zaburzenia;

4)      faza konstruktywnego przystosowania się – akceptacja dziecka, takim, jakim

                 jest; miłość, wsparcie.

 

WPŁYW OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ NA FUNKCJONOWANIE RODZINY WG FARBER:

1)      tragiczny kryzys życiowy – ujemne emocje u rodziców, lęk przed przyszłością swoją i dziecka, zmiana definicji na „mam dziecko niepełnosprawnego”;

2)      kryzys organizacji roli – dużo opieki i czasu; problemy z pielęgnacją i opieką; duża ilość obowiązków, nie wywiązując się z innych ról społecznych; konflikt wybierania wyboru; rozwody, wsparcie; oddanie dziecka.

         Wielkość kryzysu zależy od wyższego statusu materialnego. Większy szok notuje się u osób z wyższym wykształceniem.

 

KRYZYSY EMOCJONALNE WG WALFERSBERGER:

1)      kryzys nowości – antycypacja (przewidywanie), niezrealizowane oczekiwania; wpływ ma tutaj, jak została przekazana informacja;

2)      kryzys osobistych wartości – rodzice zdają sobie sprawę, że o osobie niepełnosprawnej przypisuje się negatywne cechy przez społeczność; ambiwalentny stosunek dziecka – mają kochać kogoś, kto nie ma cech pozytywnych.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin