WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK W GRUPIE 4 LATKÓW
NA ROK SZKOLNY 2008/2009
Poziom II
1.Kolorowa jesień czterolatka
I
Zadania i treści
Obszar edukacji przyrodniczej.
Nazywanie niektórych drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu przedszkola rozpoznawanych po charakterystycznych liściach
s.54
Zbieranie do kącika przyrody liści - porównywanie wielkości, kształtu, barwy, nazywanie z jakiego drzewa pochodzą wybrane liści.
s. 55
Metody i formy organizacyjne
1.Osłuchanie i nauka wiersza I.Landau „Grzyby”.
2.Wycieczka do parku- odszukanie oznak jesieni- liście, owoce jesieni.
Zbieranie „skarbów jesieni”.
3.Jesienne zabawy-osłuchanie i nauka 1 zwrotki piosenki „Biedronka Lola i deszczowy berek” .Zabawa rytmiczna „Spacer w czasie deszczu”- reakcje na zmiany tempa i dynamiki. Wysłuchanie piosenki Wiewióreczka”.
Projektowane formy aktywności
1.Kasztanowy witraż- wyklejanie kolorową bibułą. Wykonanie wspólnie z dziećmi dekoracji sali.
2.Zabawa dydaktyczna „Na przekór”-porównywanie przedmiotów.
3.Zajęcia w kąciku przyrody- wyeksponowanie darów przyrody-segregowanie lisci i owoców.
4. Zabawa dydaktyczna „Drzewa i ich owoce”- rozpoznawanie po owocach liściach kasztanowca, klonu, dębu.
5.Praca z książką-
Rozpoznawanie kształtu i kolorowanie liści.str10.
Kolorowanie słoneczników oraz kapelusza stracha. Liczenie do 2.
Kolorowanie jesiennego witraża wg. wzoru.
5. Układanie szlaczków
z mat.przyrodniczego –kasztan ,liść,zołądź...
6.Kasztanowe ludziki- wykonanie ludzików z mat .przyrodniczego. Nawlekanie korali jarzębiny.
7.„Jesienne drzewo” – ćwiczenia w posługiwaniu się pojęciami; na, pod, obok.
8.„Kasztan”, „Żołędzie” – ćwiczenie narządów artykulacyjnych na podstawie wierszy D. Gellner
Osiągnięcia dzieci:
Poznają:
- cechy charakterystyczne jesieni
- nazwy drzew: klon, dąb, jarzębina orz ich owoce
- piosenkę „Biedronka Lola i deszczowy berek”
Nauczą się:
- dopasowywać liście drzew do ich owoców
- rysować po śladzie
- rytmicznie dzielić wyrazy na sylaby,
Usprawnią:
- narządy artykulacyjne w toku ćwiczeń
- umiejętność posługiwania się pojęciami: na, pod, obok graficznych
- analizator wzrokowy w toku zabaw ćwiczeń z mat. przyrodniczym
Utrwalą
- piosenki poznane w ubiegłym roku.
Ocena
EDUKACJA MATEMATYCZNA wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej „Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków”
ZABAWY RUCHOWE:
- orient.– porząd.: „ Taniec liści” str 27, „Poszukaj swojego koloru” str 34
- z elem. równowagi: „Kto potrafi iść krokiem mierniczym?”str 25, „Kto potrafi klasnąć pod kolanem?”,str 44
- z elem. czworakowania: „Przejście przez tunel ”str 51, „Psy i koty”, str 56
- z elem. biegu: „Powożenie kucykami str 24”, „Dzieci i pszczoła ”str 55
- z elem. rzutu: „Przerzucanie przez przeszkody ”str 58, „Toczenie obręczy”str 67,
- z elem. skoku: „Szkoła jazdy konnej”str 41, „Konie biorą przeszkodę”str47
- z elem. wspinania: „Zrywanie owoców”.str43
ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr.6-przewodnik. pomoce: szarfy, woreczki ,muzyka. Doskonalenie rzutu do celu. Zestaw. 36
2.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr7- przewodnik. pomoce: kartki, wesoła muzyka, szarfy. Wdrażanie do ćwiczeń w parach.s.42
4. EMOCJE, ZMYSŁY CZTEROLATKA
CZTEROLATEK WITAMY W PRZEDSZKOLU
Obszar edukacji społeczno- moralnej:
1. Budowanie pozytywnego obrazu siebie:
- wyrażania swoich pragnień dotyczących zabawy i wyboru towarzystwa
- życzliwe i taktowne zachowywanie się wobec odmienności innych
( wygląd zewnętrzny , zachowanie , upodobania, zwyczaje)
Rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji i uczuć:
- sprawianie radości innym i unikanie sytuacji , w których można sprawić przykrość innym.
str.22
1.Mam prawo do radości i smutku-wykorzystanie opowiadanie
„O wesołku i smutasku” A. Olejniczak.
2.Teatrzyk sylwet do opowiadania E. Krawczyń „Jeżyk
bałaganiarz”.str 111
3.Kolorowy deszcz- osłuchanie i nauka piosenki.
Zabawa rytmiczna „Jak dzwoni deszcz”. Zagadki melodyczne- rozpoznawanie znanych melodii piosenek.
4. Zabawy z wykorzystaniem metody W. Sherborn- spotkanie z pracownikami ośrodka „Radość życia”.
1.Wykonanie pracy plastycznej n/t
„ Drzewko grupy”.
2.Wesołe i smutne buzie-malowanie uczuć. Wykorzystanie papierowych talerzyków.
3.Zabawy integracyjne z dziećmi
oddziału III.
Bawimy się i pracujemy w parach.
4.Zabawa integracyjna „Witanie buzi”, „Jestem, mam, lubię”.
5.Zabawa z chustą animacyjną” Kolorowe emocje”, „Uważamy na siebie”.
Muzykoterapia- pokazywanie uczuć przy muzyce.
6.Ćwiczenie w ekspresji emocji „Trudne słowa”- próby wyrażania mimiką, pozą, ruchem.
7.Dyskusje – zainspirowane obrazkami przedstawiającymi różne stany emocjonalne.
8. Rozmowy swobodne i kierowane nt. przeżywanych stanów emocjonalnych.
Co robisz gdy jest ci smutno...itd...
9.Mapy nastrojów- przedstawienie nastroju za pomocą symboli.
10. Ćwiczenia relaksacyjne ”Jesienna wyprawa do lasu”.
-sposoby wyciszania negatywnych emocji,
-ciekawe zabawy z wykorzystaniem metody W.Sherborn
-nazywać swoje uczucia i emocje
-wyrażać swoje uczucia i emocje w sferze werbalnej, ruchowej, plastycznej.
- wykonywać prace w zespołach kilkuosobowych,
-piosenki „Kolorowy deszcz”
Przeżyją:
-zabawy z wykorzystaniem metody W. Sherborn
i spotkanie z pracownikami ośrodka Radość życia”
W miesiącu październiku prowadzona będzie dalsza obserwacja pedagogiczna, w celu wyłonienie dzieci, wymagających dodatkowej pracy w zakresie:
- zachowań społecznych,
- wymowy,
- sprawności ruchowej i manualnej
- wrażliwości słuchowej
- spostrzegawczości wzrokowej
LITERATURA:
1. ,,Program wychowania przedszkolnego XXI wieku ABC” pod red. A. Łada – Grodzicka.
2. K. Wlaźnik ,,Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
3. G. Demel ,,Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”.
4. U. Smoczyńska – Nachtman ,,Kalendarz muzyczny nauczyciela przedszkola.
5. A. Misiurska ,,Kalendarz plastyczny w przedszkolu”.
6. I. Majchrzak ,,Wprowadzenie dziecka w świat pisma”.
7. E. Gruszczyk – Kolczyńska ,,Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków””.
8. Z. Bogdanowicz ,,Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli”.
9. S. Brown ,,Raz, dwa, trzy spróbuj i Ty”.
10. ...
jem9