PLAN PRACY pażdziernik.docx

(29 KB) Pobierz

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC   PAŹDZIERNIK  W GRUPIE 4  LATKÓW

NA ROK SZKOLNY 2008/2009

Poziom  II

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           1.Kolorowa jesień czterolatka 

 

 

 

I

 

Zadania i treści

 

 

Obszar edukacji przyrodniczej.

Nazywanie niektórych drzew  znajdujących się w najbliższym otoczeniu przedszkola rozpoznawanych po charakterystycznych liściach

s.54

 

Zbieranie do kącika przyrody liści  - porównywanie wielkości, kształtu, barwy, nazywanie z jakiego drzewa pochodzą wybrane liści.

s. 55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metody i formy organizacyjne

 

 

1.Osłuchanie i nauka  wiersza I.Landau „Grzyby”.

 

2.Wycieczka do parku- odszukanie oznak jesieni- liście, owoce jesieni.

Zbieranie „skarbów jesieni”.

 

3.Jesienne zabawy-osłuchanie  i nauka  1 zwrotki piosenki „Biedronka Lola i deszczowy berek” .Zabawa  rytmiczna „Spacer w czasie deszczu”- reakcje na zmiany tempa i dynamiki. Wysłuchanie piosenki Wiewióreczka”.

 

Projektowane formy aktywności

 

 

1.Kasztanowy witraż- wyklejanie kolorową bibułą. Wykonanie wspólnie z dziećmi dekoracji sali.

 

2.Zabawa dydaktyczna „Na przekór”-porównywanie przedmiotów.

 

3.Zajęcia w kąciku przyrody- wyeksponowanie  darów przyrody-segregowanie  lisci i owoców.

4. Zabawa dydaktyczna „Drzewa i ich owoce”- rozpoznawanie po owocach  liściach kasztanowca, klonu, dębu.

 

5.Praca z książką-

Rozpoznawanie kształtu i kolorowanie liści.str10.

Kolorowanie  słoneczników oraz kapelusza stracha. Liczenie do 2.

Kolorowanie jesiennego witraża wg. wzoru.

 

5. Układanie  szlaczków

z mat.przyrodniczego –kasztan ,liść,zołądź...

6.Kasztanowe ludziki- wykonanie ludzików z mat .przyrodniczego. Nawlekanie korali jarzębiny.

 

7.„Jesienne drzewo” – ćwiczenia w posługiwaniu się pojęciami; na, pod, obok.

 

8.„Kasztan”, „Żołędzie” – ćwiczenie narządów artykulacyjnych na podstawie wierszy D. Gellner

 

Osiągnięcia dzieci:

 

 

Poznają:

- cechy charakterystyczne jesieni

- nazwy drzew: klon, dąb, jarzębina orz ich owoce

- piosenkę „Biedronka Lola i deszczowy berek”

 

Nauczą się:

- dopasowywać liście drzew do ich owoców

- rysować po śladzie

- rytmicznie dzielić wyrazy na sylaby,

 

Usprawnią:

- narządy artykulacyjne w toku ćwiczeń

- umiejętność posługiwania się pojęciami: na, pod, obok graficznych

- analizator wzrokowy  w toku zabaw ćwiczeń z mat. przyrodniczym

 

Utrwalą

- piosenki poznane w ubiegłym roku.

 

Ocena

EDUKACJA MATEMATYCZNA wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej „Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków”

  1. Potrafię pomóc misiowi w pokonywaniu toru przeszkód – wykazywanie się świadomością schematu własnego ciała podczas wykonywania poleceń. Poruszanie się w przestrzeni wg podanej instrukcji.  (wg propozycji E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej s. 104 - 105)  pomoce: stoliki , krzesełko, materac, mis pluszowy
  2. Staram się poznać drugą osobę. Próbuję nazywać części jej ciała i powiedzieć,  w czym jest do mnie podobna, czym się różni. Staram się pokazać, co znajduje się po jej lewej stronie i po prawej – zorganizowanie dzieciom okazji do poznania schematu ciała drugiej osoby. (wg propozycji E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej s.106 – 107). Pomoce: frotka i krzesełko dla każdego dziecka.
  3. Słucham, patrzę uważnie i układam rytmy. Cel: dostrzeganie regularności, kontynuowanie ich w układach, a także w zabawach róznego typu.(wg propozycji E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej s.140 - 142)pomoce: obręcze, obrazki zwierząt ,komplet pomocy dla każdego dziecka.
  4. Układamy kalendarze: „dzień – noc”. Zabawy z wyliczankami. Cel: dostrzeganie regularności typu: „Dzień – noc. Pory roku”. Układanie kalendarzy z kolorowych płytek. Wychwytywanie tego, co się powtarza w zabawach ruchowych i w wyliczankach. (wg propozycji E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej s. 143 - 146).pomoce: szarfy, obręcze,

 

ZABAWY RUCHOWE:

-          orient.– porząd.: „ Taniec liści” str 27, „Poszukaj swojego koloru” str 34

-          z elem. równowagi: „Kto potrafi iść krokiem mierniczym?”str 25, „Kto potrafi klasnąć pod kolanem?”,str 44

-          z elem. czworakowania: „Przejście przez tunel str 51, „Psy i koty”, str 56

-          z elem. biegu: „Powożenie kucykami str 24”, „Dzieci i pszczoła str  55

-          z elem. rzutu: „Przerzucanie przez przeszkody  str 58, „Toczenie obręczy”str 67,

-          z elem. skoku: „Szkoła jazdy konnej”str 41, „Konie biorą przeszkodę”str47

-          z elem. wspinania: „Zrywanie owoców”.str43

 

ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr.6-przewodnik. pomoce: szarfy, woreczki ,muzyka. Doskonalenie rzutu do celu. Zestaw. 36

2.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr7- przewodnik. pomoce: kartki, wesoła muzyka, szarfy. Wdrażanie do ćwiczeń w parach.s.42

 

                                                                                                                                         4. EMOCJE,  ZMYSŁY  CZTEROLATKA

 

 

 

 

      CZTEROLATEK                                         WITAMY W PRZEDSZKOLU

 

 

 

 

I

 

Zadania i treści

 

Obszar edukacji społeczno- moralnej:

1. Budowanie pozytywnego obrazu siebie:

- wyrażania swoich pragnień dotyczących zabawy i wyboru towarzystwa

- życzliwe i taktowne zachowywanie się wobec odmienności innych

( wygląd zewnętrzny , zachowanie , upodobania, zwyczaje)

Rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji i uczuć:

- sprawianie radości innym i unikanie sytuacji , w których można sprawić przykrość innym.

str.22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metody i formy organizacyjne

 

 

1.Mam prawo do radości i smutku-wykorzystanie opowiadanie

„O wesołku i smutasku” A. Olejniczak.

 

2.Teatrzyk sylwet do opowiadania E. Krawczyń „Jeżyk

bałaganiarz”.str 111

 

3.Kolorowy deszcz- osłuchanie i nauka piosenki.

Zabawa rytmiczna „Jak dzwoni deszcz”. Zagadki melodyczne- rozpoznawanie znanych melodii piosenek.

 

4. Zabawy z wykorzystaniem metody W. Sherborn- spotkanie z pracownikami ośrodka „Radość życia”.

 

Projektowane formy aktywności

 

 

1.Wykonanie pracy plastycznej n/t

„ Drzewko grupy”.

 

2.Wesołe i smutne buzie-malowanie uczuć. Wykorzystanie papierowych talerzyków.

 

3.Zabawy integracyjne z dziećmi

oddziału III.

Bawimy się i pracujemy w parach.

 

4.Zabawa integracyjna „Witanie buzi”, „Jestem, mam, lubię”.

5.Zabawa z chustą animacyjną” Kolorowe emocje”, „Uważamy na siebie”.

Muzykoterapia- pokazywanie uczuć przy muzyce.

6.Ćwiczenie w ekspresji emocji „Trudne słowa”- próby wyrażania mimiką, pozą, ruchem.

7.Dyskusje – zainspirowane obrazkami przedstawiającymi różne stany emocjonalne.

8. Rozmowy swobodne i kierowane nt. przeżywanych stanów emocjonalnych.

Co robisz gdy jest  ci smutno...itd...

9.Mapy nastrojów- przedstawienie nastroju za pomocą symboli.

10. Ćwiczenia relaksacyjne ”Jesienna  wyprawa do lasu”.

Osiągnięcia dzieci:

 

 

Poznają:

-sposoby wyciszania negatywnych emocji,

-ciekawe zabawy z wykorzystaniem metody W.Sherborn

 

 

Nauczą się:

-nazywać swoje uczucia i emocje

-wyrażać swoje uczucia i emocje w sferze werbalnej, ruchowej, plastycznej.

- wykonywać prace w zespołach kilkuosobowych,

-piosenki „Kolorowy deszcz”

 

Przeżyją:

-zabawy z wykorzystaniem metody W. Sherborn

i spotkanie z pracownikami ośrodka Radość życia”

 

 

Ocena

 

W miesiącu październiku prowadzona będzie dalsza obserwacja pedagogiczna, w celu wyłonienie dzieci, wymagających dodatkowej pracy w zakresie:

- zachowań społecznych,

- wymowy,

- sprawności ruchowej i manualnej

- wrażliwości słuchowej

- spostrzegawczości wzrokowej

 

LITERATURA:

1.     ,,Program wychowania przedszkolnego XXI wieku ABC” pod red. A. Łada – Grodzicka.

2.     K. Wlaźnik ,,Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

3.     G. Demel ,,Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”.

4.     U. Smoczyńska – Nachtman ,,Kalendarz muzyczny nauczyciela przedszkola.

5.     A. Misiurska ,,Kalendarz plastyczny w przedszkolu”.

6.     I. Majchrzak ,,Wprowadzenie dziecka w świat pisma”.

7.     E. Gruszczyk – Kolczyńska ,,Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków””.

8.     Z. Bogdanowicz ,,Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli”.

9.     S. Brown ,,Raz, dwa, trzy spróbuj i Ty”.

10. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin