Hatha yoga.pdf

(140 KB) Pobierz
238936076 UNPDF
HAÞHAYOGA [hathajoga] – ind. tradycja filozoficzno-mistyczna,
nieklasyczna szkoła yogi, znana przede wszystkim ze względu na
charakterystyczną dyscyplinę ciała (postawy cielesne, techniki manipulowania
czynnościami fizjologicznymi, cielesne oczyszczenia), wyrafinowane metody
ujarzmiania subtelnej siły życiowej (prâòa), służące celom soteriologiczno-
etycznym, oraz rozbudowaną teorię tzw. fizjologii i anatomii mistycznej,
wchodzącej w skład specyficznej psychologii panyogicznej i związanej z nią
wizji świata.
Nazwę “haþhayoga” zazwyczaj wywodzi się ze złożenia dwóch terminów
“ha” (słońce) i “þha” (księżyc; por. Yogaśikhopanišad , I 131), będących
kryptonimami dwóch podstawowych funkcjonalnych form subtelnej energii
kosmicznej, odpowiednio prâòy i apâny (por. komentarz Brahmânandy do
Haþhayogapradîpiki , I 1) oraz dwóch kanałów energetycznych ciała
subtelnego, określanych jako piógala i iðâ. Wg innej etymologii, nazwa
“haþhayoga” miałaby pochodzić od słowa “haþha”, oznaczającego siłę, moc,
gwałtowność, upór. Biorąc pod uwagę obie etymologie, h. można zdefiniować
jako forsowną, ale skuteczną metodę reintegracji i perfekcyjnej synchronizacji
bipolarnego kompleksu psychiczno-cielesnego jednostkowej wcielonej
świadomości. Efektem takiej reintegracji jest osiągnięcie stanu najwyższego
skupienia świadomości (samâdhi) oraz wyzwolenia za życia (jîvanmukti).
H AÞHAYOGA A INNE TRADYCJE YOGI . Istnieje wiele klasyfikacji
poszczególnych tradycji yogicznych, a zatem h. jest różnorako klasyfikowana.
Najczęściej zestawia się ją z klasyczną yogą Patañjalego, traktując jako
naturalne uzupełnienie tej ostatniej. Ten popularny pogląd jest jednak
nieprecyzyjny. Zasadnicze różnice wiążą się ze specyficznymi dla obu szkół
metodami dojścia do wyzwolenia (np. w dyscyplinie h. znacznie istotniejsza
jest rola ciała). Charakterystyczną cechą h. jest to, że będąc tradycją z natury
synkretystyczną, wchłonęła mnóstwo elementów ludowych i niebramińskich –
dość łatwo wchodziła w relacje wzajemnych zapożyczeń z innymi tradycjami,
np. alchemiczną czy ekstatycznym ruchem sahajiyów. Należy również
pamiętać, że zwykle wymieniana jako uzupełnienie h., râjayoga nie zawsze jest
utożsamiana z klasycznym systemem Patañjalego. Równie nieprecyzyjny jest
dość popularny pogląd, wg którego h. utożsamia się z tzw. yogą tantryczną.
HAÞHAYOGA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Pewne tradycje tantryczne przyjęły (czasami tylko wybrane) elementy metody
h., inne natomiast całkowicie odrzuciły jej drogę “siłowego” opanowania ciała
i ducha, proponując formę yogi pozostającą bez związku z praktykami
haþhayogiczymi (np. trikayoga Abhinavagupty). H. stanowi praktyczną
podstawę przede wszystkim duchowej ścieżki nâthów, a jej domniemany
kodyfikator, Gorakšanâtha, zasłynął jako autor wielu traktatów
haþhayogicznych i popularyzator lub autor wielu technik haþhayogicznych.
Autorstwo konkretnych praktyk haþhayogicznych przypisywano również
poszczególnym siddhom, mistykom znanym w folklorze buddyjskim i
śiwaicko-śaktycznym (np. wspomnianą w Haþhayogapradîpice , I 26–27
postawę cielesną matsyendrâsanę kojarzy się z osobą siddhy
Matsyendranâthy). Pokrewieństwo pewnych idei haþhayogicznych z
koncepcjami buddyjskimi jest oczywiste, ale nadużyciem wydaje się
proponowana przez Bhattacharyę teza o buddyjskich źródłach h. ( Introduction
to Buddhist Esoterism , Ox 1932, 166).
Wg Śivasaôhity (V 9), w tradycji yogicznej możemy wyróżnić 4 ścieżki
proponujące 4 coraz subtelniejsze (“wyższe”) metody dojścia do wyzwolenia:
mantrayogę (ścieżka z użyciem formuł języka mocy), h. (ścieżka zjednoczenia
dwóch biegunów rzeczywistości, symbolicznie określanych jako słońce i
księżyc), layayogę (ścieżka medytacyjnego rozpuszczenia grubszych zasad
konstytuujących świat w zasady subtelniejsze) i râjayogę (najwyższa,
królewska droga reintegracji świadomości). Do każdej z tych ścieżek
konieczna jest odpowiednia kwalifikacja kandydatów. Im “wyższa” ścieżka,
tym bardziej duchowo rozwinięty powinien być kandydat. Wg innej, dość
popularnej typologii, wszelkie formy yogi można sklasyfikować jako podklasę
râjayogi albo h. Analogiczną klasyfikację, funkcjonującą w tantrycznych
(ściślej: śaktycznych) kręgach, wspomina J. G. Woodroffe ( Śakti and Śâkta ,
Madras 1965 6 , 437), określając oba typy lub dwie główne linie tradycji
yogicznych za pomocą znaczących nazw: dhyâna (bhâvana; tu nacisk na
praktyki kontemplacyjno-wizualizacyjne) i kuòðalî (z przewagą technik
wzbudzania i kontrolowania subtelnych energii psychocielesnych).
Niewątpliwie h., jakkolwiek jest pojmowana, wiąże się z rozległą wiedzą o
różnych manifestacjach (makro- i mikrokosmicznych) podstawowego
HAÞHAYOGA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
energetycznego źródła wszechrzeczy, śakti (mocy), w jej formie kosmicznej
zw. kuòðalinî (kuòðalinîśakti, moc wężowa). Praktyki h. mają na celu aktywną
manipulację u każdej jednostki ożywionej subtelną energią ciała prâòą w taki
sposób, aby pobudzić zazwyczaj nieaktywną, ale potencjalnie obecną w ciele,
subtelniejszą energię, kuòðalinî. Wzbudzona kuòðalinî ma moc przekształcenia
świadomości i samego ciała, otwierając dla jednostki drogę ku wyzwoleniu. W
Gheraòðsaôhicie (3, 46) znajdujemy lapidarne podsumowanie celu h.:
“poprzez ten oto proces haþhayogi budzi się moc kuòðalinî i otwiera się bramę
wiodącą do Brahmana”. Teoria kuòðalinî oraz szereg konkretnych praktyk
zmierzających do uruchomienia czy odblokowania jej najsubtelniejszych
manifestacji w kompleksie psychosomatycznym, należą do wspólnej spuścizny
h., layayogi i kuòðalîniyogi (ostatnia jest klasyfikowana jako podtyp którejś z
dwóch wspomnianych form yogi albo utożsamiana z layayogą). Nie należy
zapominać, że wszystkie te formy yogi posiadają różne metodologie i czasami
odrębną “techniczną” nomenklaturę.
P ISMA . Najważniejsze teksty tradycji, to: Haþhayogapradîpikâ ( Światłość
haþhayogi ), w której wspomina się i nawiązuje do dzieła Gorakhnâtha, alias
Gorakšanâthy, pt. Siddhasiddhântapaddhati ( Ścieżka dojścia do celu dojścia ),
Gorakšasaôhitâ ( Kompendium [ nauk ] Ghorakšy ) – przypisywane temuż
Gorakhnâthowi, Gheraòðasaôhitâ ( Kompendium [ nauk ] Gheraòðy ) –
zawierające liczne zapożyczenia z Haþhayogapradîpiki , oraz traktaty
ogólniejsze na temat yogi, takie jak Yogaśikhopanišad ( Upanišada o
ćwiczeniach yogi ), Yogatattvopanišad ( Upanišada o istocie yogi ), Śivasaôhitâ
( Kompendium [ nauk ] Śivy ) oraz Yogadîpikâ ( Światło yogi ), autorstwa
Nârâyaòy.
Najbardziej popularnym tekstem tradycji jest Haþhayogapradîpikâ ,
tantryczno-haþhayogiczny traktat autorstwa Cintâmaniego, znanego pod
imieniem zakonnym Svâtmârâma (ok. XV w.). Utwór składa się z 382 wersów
zawartych w czterech rozdz. Porusza się w nim zagadnienia dotyczące
specyficznej metody haþhayogicznej, opisy konkretnych praktyk są przeplatane
rozważaniami z dziedziny ontologii, epistemologii i psychologii. Ciekawa jest
obecność buddyjskiej teorii czterech rodzajów pustki: śûnyi, atiśûnyi,
mahâśûnyi oraz sahajaśûnyi. Ta teoria w Haþhayogapradîpice jest sprzęgnięta z
HAÞHAYOGA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
koncepcją czterech stadiów wewnętrznego dźwięku, doświadczanego w
czterech specyficznych stanach świadomości, stymulowanych praktyką
yogiczną.
M ETODA HAÞHAYOGI . E t y k a i e p i s t e m o l o g i a . H. jest przede
wszystkim praktyczną duchową ścieżką, metodą ujarzmiania ciała i umysłu
prowadzącą do wyzwolenia, przekroczenia kondycji czysto ludzkiej i
osiągnięcia doskonałości, również cielesnej. W Haþhayogapradîpice i w
podstawowym do niej komentarzu Brahmânandy wspomina się, że
praktykowanie samej haþhayogi bez komplementarnej râjayogi nie przynosi
owocu, oczekiwanego efektu praktyki (tamże, IV 79). Należy praktykować
obie yogi (tamże, II 76), a samą h. traktuje się jako wstęp do wyższej formy
yogi, jaką jest râjayoga (tamże, I 2–3). Oznaką doskonałości w treningu h. jest
osiągnięcie doskonałej kondycji ciała fizycznego (szczupłość ciała, promienna
twarz, czyste, błyszczące oczy, odporność na choroby, sprawny system
metaboliczny) oraz ciała subtelnego (doświadczenie “wewnętrznego dźwięku”,
nâda, czyli subtelnej wibracyjnej zasady energetycznej leżącej u podłoża
materialnej rzeczywistości przejawionej; kontrola nad subtelną zasadą oraz
mechanizmami produkcji i wydzielania komórek rozrodczych; oczyszczenie
subtelnych kanałów energetycznych, nâðî; por. tamże, II 78). Poszczególne
praktyki h. mają doprowadzać do osiągnięcia różnorakich doskonałości, siddhi,
w tym również klasycznych ośmiu rodzajów nadludzkich mocy oraz
ostatecznie nawet nieśmiertelności (tamże, III 50). Komentator Brahôânanda
przestrzega jednak przed utylitarnym pojmowaniem h. jako “technicznej”
ścieżki prowadzącej do osiągnięcia siddhi (komentarz Brahmânandy do
Haþhayogapradīpiki , I 2). H., podobnie jak modelową “yogę królewską”
Patañjalego, określa się jako ašþâógayogę (por. Yogatattvopanišad , 24–25),
czyli ścieżkę yogiczną propagującą 8 cyklów praktyk: 5 zewnętrznych oraz 3
wewnętrzne. Pierwsze 2 cykle zewnętrzne traktuje się raczej jako ogólne,
wstępne praktyki duchowe, a nie jako właściwe praktyki haþhayogiczne.
Składają się one na etykę. Kolejne 2 to psychofizjologia, w pozostałych mieści
się epistemologia h. Całość tworzy metodę soteriologiczno-mistyczną, u
podstaw której leży przekonanie o istotnej więzi między fizycznym,
psychicznym i duchowym składnikiem człowieka.
HAÞHAYOGA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Wszystkie praktyki zewnętrzne zestawia się w następujące cykle:
Cykl pierwszy: yama – reguły moralne: nie szkodzić, mówić prawdę, nie
kraść, zachowywać wstrzemięźliwość seksualną, znosić przeciwności (trudy,
przeszkody), być wytrwałym, litościwym, prostolinijnym, zachowywać umiar
w jedzeniu oraz czystość;
Cykl drugi: niyama – zasady kształcenia duchowości poprzez różnorodne
praktyki religijne i kultywowanie wzniosłych cech charakteru. Tutaj wymienia
się: ascezę, kultywowanie pogody ducha, wiarę w Boga (lub w boga), czczenie
bóstwa, dobroczynność, słuchanie wykładów nauk, skromność,
ukierunkowanie umysłu na pogłębianie nauk, praktyki powtarzania świętych
formuł, składanie ofiar ( Haþhayogapradîpikâ , I 16);
Cykl trzeci: postawy cielesne wymuszające pożądany przepływ bądź
zamknięcie prâòy (subtelnej energii) w różnych częściach ciała subtelnego.
Postawy te, to przede wszystkim âsany, kanoniczne pozycje, sposoby ułożenia
całego ciała (zwykle wymienia się ich 84). Ich praktyka uważana za
rzeczywisty pierwszy stopień ćwiczeń haþhayogicznych wiedzie do
uodpornienia ciała na choroby, jego ogólnego wzmocnienia oraz pośrednio do
usunięcia fizycznych (pochodzących od ciała) przeszkód w procesie
koncentracji umysłu (tamże, I 17). Oprócz âsan, w h. kładzie się również
nacisk na 2 inne sposoby fizycznego manipulowania prâòą: poprzez bandhy
(“węzły”), techniki czasowej kontrakcji różnych partii mięśni oraz mudry
(“gesty”), techniki kombinowane wykorzystujące postawy ciała, kontemplacje
i wizualizacje. Wszystkie wymienione postawy synchronizuje się z praktykami
kolejnego cyklu, technikami manipulacji prâòą za pomocą oddechu (por. opis
mahâmudry i mahâbandhy, tamże, III 10–23). Ponadto w celu podniesienia
efektywności ćwiczeń haþhayogicznych stosuje się 6 technik oczyszczenia ciała
(šatkarma), polegających głównie na oczyszczaniu i stymulowaniu dróg
oddechowych, systemu trawiennego oraz stymulacji nerwów gałek ocznych
(tamże, II 22–35). W związku z praktyką h. zalecana jest też odpowiednia dieta
(tamże, I 58–60, 62–63);
Cykl czwarty: prâòâyâma – techniki regulowania przepływu prâòy,
wykorzystujące różnorodne wzorce oddechowe wymuszane przez rytmizację
oddechu, zmianę jego głębokości i tempa, czasowe zatrzymania czynności
HAÞHAYOGA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin