6 21.12.2007 baraniewski powzechna.pdf
(
1638 KB
)
Pobierz
11358324 UNPDF
spóźnienie 20 min !!!
FUTURYZM
-
Marinetti –
manifest:
+ język bardzo emocjonalny
+ brak konkretów odnoszących się do praktyki
artystycznej
+ wymierzony w
Akademię
+ skończmy z marmurem, żelbetonem,
dekoracją
+ chcemy
1. zniszczyć kult przeszłości
2. otoczyć pogardą naśladownictwo
3. oryginalność
4. obłęd to powód do dumy
5. krytycy
6. harmonia, dobry smak
7. wykorzystane już motywy
8. przedstawiać życie codzienne pod wpływem
nauki
9. młodzi, gwałtowni, ruchliwi
>>> warstwa literacka + działania wynikające z
koncepcji
Marinettiego
= koncepcja = zasada
słów na wolności = dekonstrukcja
dotychczasowego budowania słów i wypowiedzi
literackich
[
Picasso
1909-10: fragmenty gazet, napisy,...:
sytuacja w całej Europie ta sama]
- poematy futurystyczne łączą doświadczenie
poetyckie z onomatopeią + ikonografią
dynamizmu (automobil)
- poematy prezentowane na spektaklach – poeta
jako aktywny nosiciel słowa > dialog z
publicznością (awantury)
-
Marinetti
,
Boccioni
,
Russolo
,
Carrà
>
twórczość daleka od postulatu odnowy
UMBERTO BOCCIONI
(1882-1916)
Umberto Boccioni | Nowoczesny idol | 1911:
- symbolizm: femme fatale
Umberto Boccioni | Stany duszy (Pożegnania) |
1911:
- cykl
- symbolizm
Umberto Boccioni | Wizja symultaniczna |
1911:
- kwiecień 1910: ukazuje się drukiem
„Manifest
techniczny”
– konkretne rozwiązania >
1. problem ja + otoczenie
2. problem techniczny: odczucie
dynamiczne – wszystko się rusza,
biegnie, obraca > zniekształcenie (koń
ma 20 nóg) >>> konstrukcja obrazu +
powszechny dynamizm to zasadniczy cel
działania artystycznego
- malarz ukazuje dynamiczne doznanie
- przedmioty unicestwiane przez ruch >
symultaniczna wizja = palimpsestowy obraz
Umberto Boccioni | Materia | 1911:
- motyw portretu matki powraca u niego często
- rozbicie powierzchniowego widzenia
przedmiotu [
Picasso
,
Bracque
ok. 1911 to
samo, ale wychodzą od innych przesłanek]
Umberto Boccioni | ??????????????????? |
1912:
- portret matki
Umberto Boccioni | Dynamizm jeźdźca na
koniu | 1912:
-
futuryzm
to okres 1912-1914
- zasadniczą figurą staje się spiralny kształt
formowanej materii, która zmienia się w
nieuchwytny ruch [
Picasso
,
Bracque
inaczej:
styk 2 płaszczyzn]
Umberto Boccioni | Butelka w przestrzeni |
1913:
- rzeźba
- dynamiczna forma, zmienność widoku
- odbiór formy przez to, co ją tworzy – sposobu
widzenia przedmiotu z otoczeniem
Umberto Boccioni | Butelka w przestrzeni –
rysunek | 1913:
- butelka + blat + tło = wzajemne relacje
Umberto Boccioni | Portret matki | 1913:
- zasada dynamizmu
Umberto Boccioni | cykl | 1913:
- jako fotografia w traktacie o rzeźbie
futurystycznej: rzeźby się nie zachowały
- postać ludzka przestaje być stateczną statuą:
staje się nośnikiem dynamizmu
Umberto Boccioni | cykl | 1913:
- gipsowe modele
Plik z chomika:
Atena2803
Inne pliki z tego folderu:
Free.zip
(169621 KB)
wszystko.doc
(68224 KB)
6 21.12.2007 baraniewski polska D.pdf
(36530 KB)
2 - opracowanie Śląsk sztuka barok dzień drugi.ppt
(8102 KB)
4 - opracowanie Śląsk sztuka barok dzień czwarty.ppt
(6845 KB)
Inne foldery tego chomika:
Architektura
Dokumenty
Historia Świata
Historia sztuki
książka moda przedwojenna sieradzka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin