Biuletyn_GRA_03_2011.pdf

(6869 KB) Pobierz
737382347 UNPDF
737382347.018.png 737382347.019.png 737382347.020.png 737382347.021.png 737382347.001.png 737382347.002.png 737382347.003.png 737382347.004.png 737382347.005.png
REKLAMA
„Quiz o Polsce” - gra, dzięki której:
- wzbogacisz swoją wiedzę
o historii, kulturze,
przyrodzie i geografii Polski
- sprawdzisz swoją znajomość ortografii
- nauczysz się wymowy trudnych polskich
zwrotów
„Logix” - gra, która jest
dobrym treningiem:
- myślenia
- wyobraźni
- koncentracji
„Jakie to flagi” - gra, dzięki której:
- poznasz flagi państw świata
- poznasz nazwy stolic
i liczbę ludności państw
Z.P. ALEXANDER - e-mail: alexander@alexander.com.pl, tel./fax: 58 552 83 70
737382347.006.png
SPIS TREŚCI
Gry rodzinne
Z drogi śledzie, pociąg jedzie
4
Czas jesiennej rozrywki
Wakacje już za nami, ale nie ma co
rozpaczać – niedługo będą następne.
Zamiast popadać w przygnębienie, żyjąc
letnimi wspomnieniami, pomyślmy, że
jesień też ma swoje dobre strony.
W czasie dłuższych wieczorów wreszcie
mamy więcej czasu, który możemy
poświęcić ulubionym lub nieznanym jeszcze
grom. W 11. wydaniu naszego biuletynu
proponujemy bardzo ciekawe, ale mało
znane gry strategiczne – Maori i El Grande.
Jesienna aura stwarza doskonałe warunki
do rodzinnych spotkań. Pomyśleliśmy, że
warto przedstawić kilka interesujących gier,
gwarantujących świetną zabawę osobom
w każdym wieku. Polecamy między
innymi opis gry Z drogi śledzie, pociąg
jedzie i wywiad z jej autorem. W związku
z dziesiątymi urodzinami Carcassonne
przypominamy również o tej obsypanej
wieloma nagrodami grze oraz dodatkach
i rozszerzeniach, które powstały z uwagi na
jej ogromny sukces. Czy w długie jesienne
wieczory nie może być gorąco?
Wywiad
Bob Lindner
6
Łamigłówki
Cast Puzzle i Eureka
8
Gry rodzinne
Carcassonne
10
Gry imprezowe
Numeri
14
Gry imprezowe
Big Points
15
Gry rodzinne
Gelini Nightlife
18
Zapraszamy do lektury.
Gry logiczne
Rój
20
Zespół redakcyjny
Gry mało znane
Maori
22
Wydawca:
G3 Spółka Cywilna
Pl. Niepodległości 1
62-510 Konin
tel./fax 63 245 20 54
tel. 63 245 75 18
www.g3poland.com
Puzzle
Renato Casaro / Thomas Kinkade
24
Gry imprezowe
6. bierze! / 11. bierze!
26
e-mail:
biuletyn@g3poland.com
Gry mało znane
El Grande
28
Nakład:
20 000 egz.
Wydawnictwo nie ponosi odpowiedzialności
za treść reklam.
Gry ekonomiczne
Linie lotnicze Europa
30
Wszystkie prawa zastrzeżone.
3
737382347.007.png 737382347.008.png 737382347.009.png 737382347.010.png 737382347.011.png 737382347.012.png
GRY RODZINNE
oczek wyrzuconych na kościach. Należy pamiętać,
że jeżeli po ruchu zwrotnicy lokomotywa nie jest
skierowana w stronę „celu”, trzeba ją odpowiednio
odwrócić.
Gracz sam wybiera, którą ze swoich lokomotyw
chce poruszyć. Może wykonać ruch nową lokomo-
tywą , wprowadzając ją na jedno z trzech zielonych
pól startowych. Ma również możliwość poruszenia
lokomotywą znajdującą się już na torach , zawsze
wykonując ruch wprost do celu.
Wszyscy doskonale pamiętamy lokomotywę z wiersza Juliana Tuwima – „ciężką, ogromną...”.
Rozgrzane lokomotywy w grze Z drogi śledzie, pociąg jedzie również szykują się do odjazdu.
Ich przeznaczeniem jest jednak praca manewrowa, a nie transportowanie towaru, jak to było
u Tuwima. W tradycyjnym przewozie kolejowym to silnik spalinowy napędza prądnicę, a osie
napędowe są obracane za pomocą silników elektrycznych. Prędkość jazdy lokomotyw w grze
autorstwa Boba Lindnera reguluje liczba oczek wyrzuconych na kości. Prawdziwy przełom na
liniach kolejowych czas zacząć!
Tłok na torze
Często zdarza się, że na torach stoi obok siebie
kilka lokomotyw. Trasa robi się wówczas tłoczna,
a nikt przecież nie lubi ścisku na drodze. Co mogą
zrobić kolejarze, gdy ich tor jest zablokowany? Prze-
cież spieszy im się do mety i nie mogą pozwolić sobie
na opóźnienia. Pozostaje im jedynie przepychanie
blokujących lokomotyw . Jak się to odbywa? Gracz
musi zatrzymać swoją lokomotywę za tą, która blo-
kuje jego ruch. Pozostałe punkty ruchu zużywa
do poruszenia przepchniętej lokomotywy. Gdy tor
blokuje kolejny pojazd, dochodzi do reakcji łańcu-
chowej. Oznacza to, że lokomotywy poruszane są,
dopóki wszystkie punkty ruchu nie zostaną zużyte.
Jeżeli lokomotywa wjedzie na odbojnicę lub zjedzie
z toru, dochodzi do jej wykolejenia . Lokomotywa,
która wypadła z toru, wraca do właściciela i może być
później normalnie wprowadzona do gry. Nieistotne
jest w tym momencie, czy poruszona została przez
właściciela, czy też celowo zlikwidowana przez loko-
motywę przeciwnika.
pociąg jedzie uczest-
nicy biorą udział w wielkim
wyścigu lokomotyw spalino-
wych. Od dwóch do czterech
graczy rywalizuje o tytuł mi-
strza świata w tej dziedzinie! Każdy
uczestnik ma cztery lokomotywy, z których trzy
musi doprowadzić do celu. Jak przystało na trasę li-
nii kolejowych, lokomotywy poruszają się po torach.
Uczestnicy, wykonując rzut kośćmi, sami decydują
o prędkości, z jaką przemierzają krętą drogę z prze-
szkodami. Szybkość nie jest jednak najważniejsza.
Maszyniści muszą być bardzo ostrożni. Na trasie
wciąż przestawiane są zwrotnice, które mogą spowo-
dować wykolejenie lokomotyw lub skierowanie ich na
ślepy tor. Przy odrobinie szczęścia można jednaj trafić
na wolny tor, który pozwoli zostawić przeciwników
daleko w tyle i prędko dotrzeć do celu.
Przebieg gry
Przed rozpoczęciem rozgrywki należy umieścić
na torach trzy zwrotnice w specjalnie wyznaczonych
do tego miejscach na planszy, zgodnie z kolorowymi
oznaczeniami. Każdy gracz otrzymuje cztery loko-
motywy jednego koloru, które stawia przed sobą.
Podczas swojej tury gracz rzuca wszystkimi trzema
kośćmi. Dwie z nich to klasyczne kości z oczkami,
trzecia jest wyjątkowa – z kolorami zwrotnic. Wska-
zuje ona, którą z nich gracz w swojej kolejce musi
przestawić na puste miejsce obok pól startowych.
Lokomotywy znajdujące się na zwrotnicy poruszają
się razem z nią. Oprócz tego gracz musi również po-
ruszyć naprzód jedną ze swoich lokomotyw o liczbę
Urozmaicenia i wskazówki
Gracz, któremu udało się wyrzucić taką samą
liczbę oczek na obu kostkach, ma możliwość wy-
konania dodatkowego ruchu . Może, ale nie musi
zdecydować się na jego wykorzystanie, gdyż związane
4
ADRESU SKLEPU SZUKAJ NA OSTATNIEJ STRONIE
W grze Z drogi śledzie, 
737382347.013.png 737382347.014.png 737382347.015.png
 
jest to z pewnym ryzykiem. Zasady obligują gracza do
poruszenia tej samej lokomotywy co w pierwszym
ruchu, po uprzednim wykonaniu nowego rzutu
wszystkimi trzema kośćmi. Trudno więc przewi-
dzieć, czy dodatkowe posunięcie przyniesie większe
korzyści czy straty.
Autor Z drogi śledzie, pociąg jedzie wprowadził
dodatkowy wariant gry , w którym biorą udział
znajdujące się w zestawie żetony naprawy. Umieszcza
się je obok planszy. Za każdym razem, gdy lokomo-
tywa gracza zostaje wykolejona, otrzymuje on ów
żeton. Daje to możliwość przestawienia zwrotnicy
w wybranym przez gracza kolorze, bez rzucania
specjalną kostką. Gracz rzuca jedynie dwiema kost-
kami z oczkami i porusza jedną ze swoich lokomotyw
o wyrzuconą liczbę.
Gdy gracz pokona wszystkie trudności stawiane
przed nim na drogach kolejowych, wstawia lokomoty-
wę do wolnej parowozowni i może cieszyć się z kursu
zakończonego powodzeniem. Gracz ma również moż-
liwość wepchnięcia na pole celu lokomotywy prze-
ciwnika i tym samym wykolejenia jego pojazdu. Lo-
komotywy w obu przypadkach wracają do właścicieli.
Niekiedy zatrzymanie się w rejonie pól celu wcale
nie musi oznaczać, że osiągniemy upragniony sukces.
Często pod koniec trasy czyhają na nas lokomotywy
współgraczy, które z przyjemnością spowodują chwi-
lowe pęknięcie na rozjeździe, wywołując tym samym
kolizję. Gra kończy się, gdy jeden z graczy umieści
w parowozowni trzecią swoją lokomotywę. Ten, który
zrobi to najszybciej, wygrywa.
Nie da się ukryć, że w grze Z drogi śledzie, pociąg 
jedzie  istotną rolę odgrywa element losowy . Dzięki
niemu każda partia może wyglądać inaczej. To barw-
na, efektownie wydana gra familijna o łatwych do
opanowania regułach i dynamicznej rozgrywce. Plan-
sza wykonana została z grubej i bardzo wytrzymałej
tektury, odpornej na uszkodzenia. Przetrwa nawet
irytację graczy sfrustrowanych brakiem szczęścia
w rzutach kośćmi. Trzeba również wspomnieć, że
plansza jest specjalnie wyprofilowana. Są na niej
wycięte miejsca na zwrotnice. Wszystkie elementy
zostały dokładnie zaprojektowane. Zwrotnice rów-
nież wykonano z twardej tektury. Znajdujące się
na nich tory po dołożeniu do planszy tworzą jedną
spójną całość. Zadbano także, o przyjemną dla oka
kolorystykę. Nie można zapomnieć o najważniej-
szym spośród wszystkich elementów, a mianowicie
o lokomotywach, pełniących funkcję pionków. Są
one dość duże i wyglądem przypominają szynowe
pojazdy występujące w bajkach. Wszystkie elementy,
z których składa się gra, są dokładnie przemyślane.
Tory kolejowe zaprojektowano w taki sposób, aby
po dołożeniu do nich zwrotnic trasa za każdym
razem mogła przybierać różny kształt – bardziej
lub mniej korzystny dla graczy. Solidność i wielkość
elementów wpłynęły na to, że całość zapakowana
została do słusznych rozmiarów pudła, które rów-
nież starannie przygotowano, aby bez problemu
można było przechować wszystkie cenne składniki
gry. Wyścig lokomotyw spalinowych to rewelacyjna
okazja do śmiechu przy odrobinie rywalizacji. Dorośli,
grając z dziećmi, bawią się równie dobrze i nie mają
przewagi wynikającej z różnicy wieku . Tak to to, tak 
to to, tak to to, tak to to!...
5
737382347.016.png 737382347.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin