Podstawą opracowania jest temat ćwiczenia projektowego z przedmiotu „Mosty betonowe II” wydany 26.02.2004 r. przez dr inż. Macieja Hildebranda.
Przedmiotem opracowania jest wiadukt drogowy.
Celem opracowania było wykonanie projektu wstępnego oraz elementów projektu technicznego wiaduktu drogowego. W zakres ćwiczenia wchodziło wykonanie rysunków dwóch koncepcji przeprawy, obliczeń wstępnych, wyznaczenie sił przekrojowych i wyznaczenie zbrojenia, oraz wykonanie rysunków konstrukcyjnych obliczonych elementów.
Obiekt zlokalizowany został w ciągu drogi głównej nad istniejącą autostradą.
- Rozpiętości teoretyczne przęseł : 23,9 + 23,9
- Długość całkowita obiektu : 68,21 m
- Szerokość użytkowa : 1068 m (dwa pasy jezdni – 7 m, opaska bezpieczeństwa – 2 x 0,5 m, chodnik dla pieszych – 1,5 m)
- Wpusty zastosowano naprzemiennie, co 30,0 m
- Spadek podłużny konstrukcji : 1 %
- Spadki poprzeczne : chodniki – 3%, jezdnia – 2,5%
- Typ : most żelbetowy o konstrukcji dwudźwigarowej
- Kąt skrzyżowania konstrukcji : 90o
- Kąt ukosu konstrukcji : 900
- Materiały konstrukcji przęseł : B-35 + 18G2-b
- Klasa obciążenia : A + STANAG
- Szerokość płyty : 9,98 m
- Spadek poprzeczny płyty : 2%
- Grubość płyty : 0,25 - 34 m
- Materiał płyty : Beton B-35
- Zbrojenie płyty (w paśmie o szerokości 1m) :
o Zbrojenie górą : #20 co 140 mm o polu As = 22,45 cm2/mb
o Zbrojenie dołem : #14 co 140 mm o polu As = 10,99 cm2/mb
- Rozstaw osiowy dźwigarów : 4,8 m
- Ilość dźwigarów : 2
- Materiał dźwigarów : Beton B-35
- Ilość zbrojenia w dźwigarach żelbetowych :
o Zbrojenie górą nad podporą : 2 rzędy po 18 #32 As = 289,512 cm2
o Zbrojenie dołem w przęśle: 2 rzędy po 14 #32 As = 225,176 cm2
- Przyczółki.
o Posadowienie : bezpośrednie
o Płyta przejściowa : Długość 6,45 m, spadek : 10%
o Skarpy przy przyczółkach : Spadek 1:1
o Zagłębienie skrzydeł przyczółka w nasypie : 1,0 m
- Podpora pośrednia - słupy
o Materiał słupa : Beton B-30
o Kształt: okrągłe
o Średnica: 1,5 m
o Posadowienie: bezpośrednie
- Bariera energochłonna.
Chodnik został oddzielony od jezdni za pomocą bariery energochłonnej przekładkowej SP-06M z rozstawem słupków 1 m.
- Balustrada
Wzdłuż chodnika zastosowano typową balustradę z płaskowników. Płaskowniki łączące balustradę z kapą chodnikową znajdują się w rozstawie 2,0 m.
Elementem różniącym koncepcje jest konstrukcja przęsła. Koncepcja pierwsza zakłada przekrój dwubelkowy o stałej wysokości konstrukcyjnej, druga zakłada przekrój płytowo żebrowy (pięć dźwigarów). W przypadku pierwszej koncepcji zaproponowano podpory pośrednie słupowe, w przypadku drugiej podporę tarczową.
Pozycja obliczeniowa
Obliczenia
gk
[kN/m]
gf>1
gmax
gf<1
gmin
dźwigary
3,3210×25/2
41,512
1,2
49,814
0,9
37,361
płyta pomostowa
3,5335×25/2
44,168
53,002
39,751
kapy chodnikowe
1,0576×25/2
13,220
1,5
19,830
11,898
izolacje
0,0998×14/2
0,699
1,049
0,629
krawężniki
0,0825×27/2
1,114
1,671
1,003
nawierzchnia drogowa (asfaltobeton)
0,8865×23/2
a_ziomek