metody_nauczania.rtf

(5 KB) Pobierz

ęłęóMETODA AUDIOLINGWALNA – ma na celu wykształcenie nawyków i zwalczanie błędów za pomocą drillingu. Błędne nawyki zwalczane są za pomocą wielokrotnego powtarzania i odgrywania scenek dialogowych. Nacisk położony jest na słuchanie, potem dopiero uruchamiane jest mówienie, czytanie i pisanie. Metoda ta związana jest między innymi z behawioryzmem Skinnera. Stosowana jest w fazach lekcji, gdzie nowy materiał, leksykalny lub gramatyczny, jest wprowadzany i utrwalany poprzez ćwiczenia kontrolowane. W sposób nieuświadomiony wprowadza nowe struktury gramatyczne (nauczanie indukcyjne).

METODA AUDIOWIZUALNA – wprowadza do nauczania liczne pomoce techniczne, filmy, komiksy, laboratoria językowe. Podejmuje starania, by zanurzyć ucznia w nauczanym języku.

METODA BERLITZA – nauczyciel mówi tylko po angielsku, wspomagany rysunkami, gestami, mimiką twarzy. Stosowane są proste pytania. Nauka polega na powtarzaniu struktur.

METODA CALLANA – nauczyciel mówi tylko po angielsku, nie zadaje się zadań domowych. Uczeń mówi i słucha cztery razy więcej niż przy użyciu innych metod. Ważna jest tu prędkość mówienia. Pytania są powtarzane dopóki prędkość odpowiedzi jest satysfakcjonująca.

METODA COUSELLING LANGUAGE LEARNING (Community Language Learning) – nauka przez interakcję słowną i pomoc nauczyciela w translacji wybranych tematów. Oparta na pracy w grupach, język staje się narzędziem grupowym związanym z komunikacją.

METODA ELICYTACJI – uczniowi nie prezentuje się gotowych odpowiedzi, lecz on sam, jedynie naprowadzany przez nauczyciela, dochodzi do właściwych wniosków.

METODA KOGNITYWNA – podkreśla, że język ma charakter twórczy. Posługiwanie się językiem nie jest nawykowe, lecz innowacyjne. Metoda ta ma na celu wykształcenia takiej kompetencji językowej, dzięki której można rozumieć i samodzielnie tworzyć nieskończenie wiele poprawnych zdań w języku obcym. Błąd traktowany jest tu jako czynnik naturalny, ponieważ jest to sygnał, że proces zachodzi. Ćwiczenia oparte są na zasadzie, że pewna określona liczba reguł gramatycznych pozwala generować dowolną liczbę nowych, poprawnych zdań.

METODA KOMUNIKACYJNA – zakłada, że język to narzędzie komunikacji. Zajęcia odbywają się w małych grupach. Nauczany materiał językowy ma odniesienie do konkretnych sytuacji. Ćwiczenia wykonywane są tak, by uwzględniać wiek, potrzeby i zainteresowania studentów. Czytane są dialogi z podziałem na role, jak w prawdziwej komunikacji, przez co studenci nabierają przekonania, że język służy załatwieniu konkretnych spraw w otaczającym świecie.

METODA NATURALNA (the Natural Approach) – zakłada wyeliminowanie stresu i lęku przed popełnianiem błędów. Uczeń zaczyna od przyglądania się mimice, gestom rozmówcy, mówi dopiero gdy jest gotowy. Najważniejsze jest rozumienie ze słuchu. Metoda dobra dla nieśmiałych i najmłodszych.

METODA REAGOWANIA CIAŁEM – oparta na założeniu, iż najlepszym sposobem na zapamiętywanie jest milczące przysłuchiwanie się. Uczniowie, po demonstracji nauczyciela, naśladują go poprzez ruch fizyczny. Metoda ta polega na aktywowaniu całego mózgu – lewej półkuli (język) i prawej (ruch fizyczny). Uczący się, jak dziecko, zaczyna mówić, gdy jest gotowy. Metoda stosowana dzisiaj w nauczaniu poleceń, trybu rozkazującego, na niższym poziomie języka i u najmłodszych.

SUGESTOPEDIA ( sita/ sugestologia) – metoda polegająca na zwiększeniu efektywności procesu uczenia dzięki muzyce, oddechowi i technice. Główna zasada to współpraca ciała i umysłu człowieka. Studenci wprowadzani są w stan wewnętrznego rozluźnienia, relaksu, negatywne emocje i stres są usuwane, mózg produkuje fale alfa, co ma zapewnić maksymalną wydolność. Do tego dochodzi aktywowanie obu półkul mózgowych. Lewa półkula, w której umiejscowione są funkcje językowe, jest stymulowana poprzez pracę z autentycznym materiałem.

METODA THE SILENT WAY – polega na przyswajaniu w ciszy, skupieniu, medytacji. Nauczyciel demonstruje nowy materiał (zazwyczaj jeden raz), po czym uczący przejmuje rolę, powtarzając te same frazy tak, by stopniowo móc tworzyć nowe. W trakcie procesu nauki następuje tzw. wyciszenie nauczyciela, mówi on coraz mniej, a uczeń coraz więcej. Ważna jest tu mowa ciała i gesty. Następuje tu odkrywanie języka i jego działania (metoda indukcyjna).

METODA TRANSLACYJNO-GRAMATYCZNA – metoda polegająca na analizie gramatycznej i tłumaczeniach.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin