podstawa programowa z plastyki nowa.pdf
(
349 KB
)
Pobierz
MEN_TOM_7.indd
PODSTAWA PROGRAMOWA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W ZAKRESIE PLASTYKI
I etap edukacyjny: klasy I–III
Treści nauczania
– klasa I szkoły
podstawowej
Edukacja plastyczna. Poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby. Wyrażanie
własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Przygotowa-
nie do korzystania z medialnych środków przekazu. Uczeń kończący klasę I:
1) wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie
i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak:
kształt, barwa, faktura;
2) ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraź-
nią, baśnią, opo wia daniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedial-
nych;
3) wykonuje proste rekwizyty (np. lalkę, pacynkę) i wykorzystuje je w ma-
łych formach teatralnych; tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztu-
ki ludowej regionu, w którym mieszka;
4) rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (także architekturę
zieleni), ma lar stwo, rzeźbę, grafi kę; wypowiada się na ich temat.
Treści nauczania
– wymagania
szczegółowe
na koniec
klasy III szkoły
podstawowej
Edukacja plastyczna. Uczeń kończący klasę III:
1) w zakresie percepcji sztuki:
a) określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybrany-
mi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym,
szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środo-
wisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz,
b) korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej
działal ności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach au-
tora);
2) w zakresie ekspresji przez sztukę:
a) podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wy-
razu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji na płasz-
czyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i tech-
niki plastyczne),
b) realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych, w tym służą-
ce kształ towaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszech-
nianiu kultury w środowisku szkolnym (stosując określone narzędzia
i wytwory przekazów medialnych);
38
EDUKACJA ARTYSTYCZNA W SZKOLE PODSTAWOWEJ, ...
3) w zakresie recepcji sztuki:
a) rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka jak: archi-
tektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (foto-
grafi ka, fi lm) i przekazy medialne (telewizja, Internet), a także rzemio-
sło artystyczne i sztukę ludową,
b) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące
do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury; opisuje ich cechy
charakte rystyczne (posługując się elementarnymi terminami właści-
wymi dla tych dziedzin działalności twórczej).
PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU PLASTYKA
II etap edukacyjny: klasy IV–VI
Cele kształcenia
– wymagania
ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – per-
cepcja sztuki.
II. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę.
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki.
Treści nauczania
– wymagania
szczegółowe
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – per-
cepcja sztuki. Uczeń:
1) określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybrany-
mi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w swoim środowisku lokal-
nym i regionalnym, a także uczestniczy w życiu kulturalnym tego
środowiska (zna placówki kultury działające na jego rzecz);
2) korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej
działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach auto-
ra).
2. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę. Uczeń:
1) podejmuje działalność twórczą, posługując się podstawowymi środ-
kami wyrazu plastycznego i innych dziedzin sztuki (fotografi ka, fi lm)
w kompozycji na płasz czyźnie i w przestrzeni (stosując określone ma-
teriały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki);
2) realizuje projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształto-
waniu wizerunku i otoczenia człowieka oraz upowszechnianiu kultury
w społeczności szkolnej i lokalnej (stosując także narzędzia i wytwory
multimedialne).
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki. Uczeń:
1) rozróżnia określone dyscypliny w takich dziedzinach jak: architektura,
sztuki plastyczne oraz w innych dziedzinach sztuki (fotografi ka, fi lm)
i przekazach medialnych (telewizja, Internet);
2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należą-
ce do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich
funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podsta-
wowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki).
40
EDUKACJA ARTYSTYCZNA W SZKOLE PODSTAWOWEJ, ...
ZALECANE WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI
Nauczyciel w realizacji przedmiotu powinien dążyć do rozwijania myślenia
twórczego uczniów oraz poprzez odpowiednio dobrane metody przygoto-
wywać ich do uczestnictwa w kulturze i do stosowania nabytych umiejętno-
ści w życiu codziennym.
Szkoła powinna stwarzać możliwości czynnego uczestnictwa uczniów w kul-
turze, w wystawach i wydarzeniach artystycznych, organizowanych w szkole
i poza szkołą.
Zalecane jest odpowiednie wyposażenie pracowni w środki dydaktyczne,
w tym reprodukcje dzieł sztuki.
Nauczyciel powinien uwzględniać możliwości uczniów i dostosować do nich
wymagania edukacyjne.
PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU PLASTYKA
III etap edukacyjny: gimnazjum
Cele kształcenia
– wymagania
ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – per-
cepcja sztuki.
II. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę.
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki.
Treści nauczania
– wymagania
szczegółowe
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – per-
cepcja sztuki. Uczeń:
1) uczestniczy w kulturze poprzez kontakt z zabytkami i dziełami sztu-
ki współ czesnej, mając poczucie związku ze śródziemnomorskim dzie-
dzictwem kultury i tradycją narodową, szanując jednocześnie odręb-
ności innych kręgów kultu ro wych (zna wybrane kra jowe i zagraniczne
placówki kultury i instytucje artystyczne);
2) korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej
działalności (przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego
dotyczących ochrony własności intelektualnej).
2. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę. Uczeń:
1) podejmuje działalność twórczą, posługując się środkami wyrazu sztuk
plastycznych, innych dziedzin sztuki (fotografi ka, fi lm) i elementa-
mi formy przekazów medialnych, w kompozycji na płaszczyźnie oraz
w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej (stosując określone materiały,
narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki i przekazów me-
dialnych);
2) realizuje projekty w zakresie sztuk wizualnych, w tym służące prze-
kazywaniu informacji dostosowanej do sytuacji komunikacyjnej oraz
uczestnictwu w kulturze społeczności szkolnej i lokalnej (stosując także
narzędzia i wytwory mediów środowiska cyfrowego).
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki. Uczeń:
1) rozróżnia style i kierunki architektury i sztuk plastycznych oraz umiesz-
cza je w od po wiednim porządku chronologicznym i w centrach kultu-
rotwórczych, które miały zasadnicze znaczenie dla ich powstania;
2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należą-
ce do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, postrzegając je
w kontekście miejsca tradycji we współczesnej kulturze, a także opisuje
związki zachodzące między nimi (posługując się terminologią z zakresu
danej dziedziny sztuki).
42
EDUKACJA ARTYSTYCZNA W SZKOLE PODSTAWOWEJ, ...
Plik z chomika:
jrachuba
Inne pliki z tego folderu:
J.Półturzycki_-_metody_nauczania.rar
(22020 KB)
Dydaktyka_-_prezetacje_multimedialne.rar
(290 KB)
B.Niemierko_-_tresci_nauczania.rar
(20791 KB)
kupisiewicz_dydaktyka_ogĂłlna.rar
(87383 KB)
Gordon_Thomas_-_Wychowanie_bez_porazek_w_szkole_(txt).rar
(224 KB)
Inne foldery tego chomika:
_ Polski
aaa matura na 100%
akademie szkolene scenariusze
akademie szkolene scenariusze(1)
Arkusze maturalne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin