reformy_oswiatowe.pdf

(158 KB) Pobierz
T OMASZ S ZKUDLAREK
8QLZHUV\WHW*GDVNL
(.2120,$,632à(&=1(
6.87.,5()2502:,$7
OWYCH
Wprowadzenie
3RQDJUDQLXPRMHMZ\SRZLHG]LQDWHPDWSUREOHPyZZVSyáF]HVQHMHGXNDFML
G]LHQQLNDU]ORNDOQHMWHOHZL]ML]DS\WDáPQLHMDNLHZLG]PR*OLZRFLSU]HFLZG]L
a-
áDQLD
negatywnym skutkom obecnych zmian systemu szkolnego. Te negatywne
VNXWNL GRW\F]\á\PLQZVSyáG]LDáDQLD V]NRá\Z SURFHVLH RGEXGRZ\ SRG]LDáyZ
NODVRZ\FK VSRáHF]HVWZD 2SRZLHG]L
áHP PX NUyWNR R PR*OLZRFL RFHQLDQLD
V]NyáQLHQDSRGVWDZLHZ\QLNyZX]\VNLZDQ\FKSU]H]XF]QLyZÄQDZ\MFLX´]H
V]NRá\DQDSRGVWDZLHÄZDUWRFLGRGDQHM´Z\QLNNRFRZ\RGNWyUHJRRGHMPR
a
-
ZDQ\MHVWZ\QLNWHVWXSU]HGUR]SRF]FLHPQDXNLQDGDQ\PSR]LRPLH0yMUR]
-
PyZFDQDW\FKPLDVW]UR]XPLDáLLGHLMHMVSRáHF]QHVNXWNLLRGSRZLHG]LDá
: „No
WDNDOHP\MDNRURG]LFHSU]HFLH*QLHWDNLHJRUDQNLQJXSRWU]HEXMHP\´
1LQLHMV]\ WHNVW GRW\F]\ ZáDQLH WHM NZHVWLL MHOL MX* X]QDP\ UDQJRZDQLH
Z\QLNyZV]Nyá]DQLHXQLNQLRQH
– to jakiego rankingu potrzebujemy? Jest to za-
WHPNZHVWLDRFHQ\V]NyáLLFKVSRáHF]QHMIXQNFMLWHM]DPLHU]RQHMLWHMZ\áDQLDM
-
FHM VL ] FRG]LHQQHM SUDNW\NL Z\NRU]\VW\ZDQLD Z\QLNyZ RFHQ 3RGVWDZRZ\P
NRQWHNVWHPGODPRLFK UR]ZD*D MHVW ÄHNRQRPL]
a
FMD´P\OHQLDSHGDJRJLF]QHJR
GRNRQDQDZFLJXGZyFKRVWDWQLFKG]L
VLFLROHFL5R]SRF]QMHGQDNRGNUyWNLHM
XZDJL QD WHPDW KLVWRU\F]Q\FK SU]HREUD*HP\OHQLDR HGXNDFML
e
DGRNáDGQLHM
P\OHQLDRMHMQRUPDW\ZQ\FKSRGVWDZDFK
1RUPDW\ZQHÄWáR´HGXNDFML
-HGQ ] SRGVWDZ SRU]GNX VSRáHF]QHJR NV]WDáWXMFHJR VLZQ
o
ZR*\WQHM
Europie po przemian
etyka,
V]F]HJyOQLHWD]ZL]DQD]P\OSURWHVWDQFNSRU0D[D:HEHUDWH]DR]ZL]NX
HW\NLSURWHVWDQFNLHM]ÄGXFKHPNDSLWDOL]PX´:SHGDJRJLFH]D]QDF]DVLWREDU
DFKV\PEROL]RZDQ\FKSU]H]UHZROXFMIUDQFXVNMHVW
-
772718337.020.png
86
Tomasz Szkudlarek
_______________________________________________________________________________________________________________________________
G]R Z\UD(QLH Z +HUEDUWRZVNLHM LGHL QDXF]DQLD Z\FKRZXMFHJR JG]LH SRGVW
a-
ZRZ\FHOQDXF]DQLDRNUHODQ\ MHVW MDNRÄZ\NV]WDáFHQLHVLOQHJRPRUDOQHJRFKD
-
UDNWHUX´ 3y(QLHMV]H RGPLDQ\ P\OHQLD SHGDJRJLF]QHJR UyZQLH* EDUG]R VLOQLH
DNFHQWRZDá\NZHVWLHHW\F]QHFKRüSRMPRZDQRMHZRSDUFLXRRGPLHQQHGR
Her-
bartowskiej (a w zasadzie –
– Kantowskiej) wizje moral-
QRFL-HGQ]RVWDWQLFKZHUVMLG\VNXUVXPRUDOQHJRZQDXNDFKRZ\FKRZDQLXMHVW
etyka samorealizacji i autokreacji podmiotu, która stanowi swoisty pomost po-
PLG]\WUDG\FM.DQWRZVNLZVSyáF]HVQ\PP\O
Z(UyGáRZ\P VHQVLH
eniem edukacyjnym. Obecnie –
RNRáRGZXVWXODWSRSRZVWDQLXDNDGHPLFNLHMSHGDJRJLNL]RULHQWRZDQHMQDNV]WDá
-
cenie moralne –
marginalizacji wychowania
moralnego w pojmowaniu funkcji edukacji szkolnej. W debatach edukacyjnych
SRGVWDZRZ\PXNáDGHPRGQLHVLHQLD]DPLDVWHW\NLVWDáDVLQDWRPLDVW
]DXZD*DVLVNáRQQRüGRZ\UD(QHM
ekonomia,
GRVWDUF]DMFDP\OHQLXRZLDWRZHPXSRGVWDZQRUPDW\ZQ\FKWMWZLHUG]HL
wy-
REUD*HSR]ZDODMF\FKSURZDG]LüG\VNXVMQDG W\P ÄMDNE\üSRZLQQR´ L S
o-
dejmow
Dü UDFMRQDOQH GHF\]MH:VSRPLQDáHP *H SRPRVWHP SRPLG]\ WUDG\FM
PRUDOQDW\PURG]DMHPP\OHQLD SHGDJRJLF]QHJR MHVW HW\ND VDPRUHDOL]DFML WD
ety
NDERZLHPZSURZDG]LáDGRHGXNDFMLSHUVSHNW\Z LQG\ZLGXDOL]PXZ ODWDFK
LVLOQLHVSV\FKRORJL]RZDQJáy
wnie w oparciu o dyskurs Rogersowskiej
SV\FKRORJLL KXPDQLVW\F]QHM G]L
QLHPDO QLH]DXZD*DOQLH ]HNRQRPL]RZDQ
Przy
F]\Q WHJR SU]HREUD*HQLD PR*QD V]XNDü ]DUyZQR Z SU]HPLDQDFK NXOWXU\
VDPHMHNRQRPLLMDNSROLW\NL1LHZFKRG]FZWHNZHVWLH]E\WJáERNR]ZUyüP\
MHG\QLHXZDJQDWR*H*\MHP\ZF]DVDFKQD]QDF]RQ\FKVZRLVWQRELOLWDFMHJ
o-
L]PX *\FLRZHJR
pojmowane
MHVWMDNRUDFMRQDOQHLSR*\WHF]QHWDN*HGODLQQ\FK']LNLG*HQLXGR]DVSRNRM
,
ZNWyU\FKG]LDáDQLH ]JRGQH ]ZáDVQ\P LQWHUHVHP
e-
QLD ZáDVQ\FK LQWHUHVyZ MHVWHP GREU\P NRQVXPHQWHP QDE\ZDMF\P SURGXNW\
rodzi
PHJREL]QHVXDOERNDSLWDOLVWSRV]HU]DMF\P]DNUHVG]LDáDQLDILUP\LSU]H]
WRWZRU]F\PQRZHPLHMVFDSUDF\:V\VWHPLHNRQVXP
pcyjnego kapitalizmu to,
FRGRQLHGDZQDSRVWU]HJDQHE\áRMDNR]áRHJRLVW\F]QHG]LDáDQLHNLHURZDQHFKZL
-
lo
Z\PL ]DFKFLDQNDPL F]\ SR*GDQLHP VWDMH VL F]\QQLNLHP X]QDZDQ\P ]D
LVWRWQ\ HOHPHQW VSRáHF]QHJR UR]ZRMX1D W\P JáyZQLH ]DVDG]D VL QLHVá\FKDQD
DWUDNF\MQRüL*\ZRWQRüNDSLWDOL]PX
o-
ZDüOXG]NLHSU]\ZDU\MDNRFQRW\L]DSU]FMHGRURERW\-HVWWRV]F]HJyOQLHZ
MHVWWRV\VWHPNWyU\]GRáDáSU]HGHILQL
i-
GRF]QHZWHMID]LHMHJRUR]ZRMXNWyUDFKDUDNWHU\]XMHVLQDGPLDUHPGyEULQL
e-
doborem potrzeb –
F]\OLZNRQVXPHU\]PLH7RFRZ WHMID]LHPXVLE\üSU]HGH
wszystkim produkowan
QLHSRWU]HE\DUDF]HMSR*GDQLD:SXEOLF]Q\P
G\VNXUVLHPLHMVFHXPRUDOQLDMF\FKF]\WDQHNXF]F\FKG]LHFLDOWUXL]PXLRGUDF]
HWRZá
a
a-
QLDSU]\MHPQRFL
– charakterystycznych zarówno dla wczesnej fazy kapitalizmu,
JG]LHVLáQDSGRZJRVSRGDUNLE\áZ]URVWSURGXNW\ZQRFLMDNLGODHSRNLVRFM
a-
lizmu –
]DMá\]DWHPUHNODP\XF]FHSR*GDQLDU]HF]\QLHGRVWSQ\FKL]DUD]HP
od
XF]DMFHQDVVDPRNRQWUROLQDGSR*GDQLHP0LHMVFHNVL*HF]NL3.2GRNWyUHM
VRFMDOL]RZDOLP\G]LHFLSU]H]VLHFLV]NROQ\FKNDVRV]F]GQRFL
), gdzie gromadzi-
OLP\ SLHQLG]H ]DRV]F]G]RQH G]LNL RGPDZLDQLX VRELH SU]\MHPQRFL D S
o-
WU]HEQH QD U]HF]\ ÄQDSUDZGZDUWRFLRZH´ ]DMáD G]LNDUWDNUHG\WRZDNWyUHM
sens polega na kupowaniu natychmiast
WHJR QD FR QDV QLH VWDü 1D EDUG]R
772718337.021.png 772718337.022.png 772718337.023.png 772718337.001.png 772718337.002.png
 
(NRQRPLDLVSRáHF]QHVNXWNLUHIRUPRZLDWRZ\FK
_______________________________________________________________________________________________________________________________
87
wymownym plak
DFLHUHNODPXMF\PWHJRURG]DMXNDUWNLONXOHWQLHG]LHFNR]G
e-
WHUPLQDFMFLJQLHRSLHUDMFHJRVLRMFDMHV]F]HNDUW\QLHSRVLDG
a
MFHJRZVWURQ
VNOHSX 8]\VNDQLH NDUW\ UR]ZL*H MHJR SUREOHP
EG]LH PyJá VSRNRMQLH XOHF
dziecku
LNXSLüPXWRFR]NROHLMHPXQDND]DáDPLHüLQQDUHNODPD0\O*HWR
Z\VWDUF]DMF\ REUD]HN GOD ]ZUyFHQLD XZDJL QD ]PLDQNR
ntekstu moralnego,
w
acja. Konsumpcyjny kapitalizm po prostu oducza
QDVSRVWU]HJDQLD LQWHUHVXZáDVQHJR LSRZLQQRFLPRUDOQHM MDNR VLáG]LDáDMF\FK
SU]HFLZVWDZQLHZMHJRORJLFHHJRL]PLSR*GDQLHV
MDNLPIXQNFMRQXMHG]LHGXN
dobre
ERZLHPQDSG]DM
go
VSRGDUN
(NRQRPLF]QHÄRGNU\FLHF]áRZLHND´
:]PLHQLRQ\PNRQWHNFLHJRVSRGDUF]\PSU]HMFLHRGHNRQRPLLSURGXNFML
do ekonomii konsumpcji), nauki ekonomiczne t
DN*H ]PLHQLá\ RSW\N %DGDQLD
QDG PHFKDQL]PDPL ]DFKRZD U\QNRZ\FK XF]\QLá\ MH RWZDUW\PL QD ZLHG]
o
FKDUDNWHU]H SV\FKRORJLF]Q\P FR ]QDF]QLHXáDWZLáR HNRQRPL]DFMSHGDJRJLNL
i
-
VWU]H*HQLDÄF]\QQLNDOXG]NLHJR´SU]HGHZV]\VWNLPZ\NV]WDáFHQLDMDNRMHGQHJR
] GHF\GXMF\FK R HNRQRPLF]Q\P SRZRG]HQLX SU]HGVLZ]Lü JRVSRGDUF]\FK
(NRQRPLDVWDáDVLZLFG]LHG]LQZLHG]\RSHUXMFZREV]DU]HGRW\FKF]DVU
SV\FKRORJLL D EDGDQLD QDG GHF\]MDPL LQZHVW\F\MQ\PL GRSURZDG]Lá\ GR GR
e-
zerwowanym dla humanistyki. Stopniowo za
NUHVMHM]DLQWHUHVRZDREHMPXMHLWHQ
obszar, który do niedawna „bezpiecznie” (bez konkurencji ze strony innych dzie-
G]LQP\OLXSUDZLDáDSHGDJRJLND
=DLQWHUHVRZDQLHHNRQRPLVWyZHGXNDFMZL*HVLRF]\ZLFLH]SU]HREUD
-
1 . W coraz
*HQLDPLVDPHMJRVSRGDUNL
y-
VRNR UR]ZLQLW\FK WHFKQRORJLDFK ZSUDZG]LH Z\PDJDMF\FK EDUG]R SURVW\FK
SURFHGXUSUDF\P\OZEXGRZDQDMHVWZQDU]G]LDLV\VWHP\RSHUDF\MQHREVáXJD
XU]G]HQRZ\FKWHFKQRORJLLMHVW]DEDUG]RáDWZDDOHZ\PDJDMF\FKGRü]áR
ZLNV]\PVWRSQLXMHMVLáDRSLHUDVLQDZ
-
*RQ\FK SURFHVyZ SURMHNWRZ\FK 7DN*H U\QHN ILQDQVRZ\ ]PLHQLD URO NXOWXU\
i
HGXNDFML2SHUDFMHILQDQVRZHQLHVG]LRJUDQLF]DQHSU]H]JUDQLFHJHRJUDILF]
-
QH3LHQLG]NU*\QDJOREDOQ\PU\QNXSRPLG]\JLHáGDPLZV]\VWNLFKNRQW\QH
n-
tów – nieja
NRÄSRQDGSODQHW´$E\ÄRVLDGá´ZW\PDQLHLQQ\PPLHMVFXPXVL
]RVWDüQLHMDNRÄFLJQLW\QDGyá´
-
F\]MH LQZHVW\F\MQHSURZDG]FHGRÄRVLDGDQLD´NDSLWDáXZRNUHORQ\PPLHMVFX
JOREXFRUD]F]FLHM
wcielony
ZRNUHORQWNDQNVSRáHF]Q'H
MDN]DXZD*DMJHRJUDIRZLH
ZL*VL]D]
kulturowy-
mi czynnikami pozagospodarczymi
-trzydziestu
ODW Z 86$ L Z (XURSLH NZHVWLH NXOWXU\ RGJU\ZDü ]DF]á\ EDUG]R ZD*QURO
w strategiach regeneracji ekonomicznej i rozwoju wielu miast, co do
:FLJXRVWDWQLFKGZXG]LHVWX
SURZDG]LáR
w ko
FXGR]QDF]FHMUHRULHQWDFMLEDGDLWHRULLJHRJUDILF]Q\FKFRUD]Z\UD(QLHM
DNFHSWXMF\FK IDNW EH]SRUHGQLFK SRZL]D HNRQRPLL L NXOWXU\
] LVWRWQS
o-
1 1DVWSXMF\ WXZ\ZyG VWDQRZL VNUyFRQZHUVMPRMHJR WHNVWX Ekonomia i etyka: przemiesz-
czenia dyskursu edukacyjnego NWyU\XND]DáVLZQXPHU]HVSHFMDOQ\PNZDUWDOQLNDÄ7HUD(QLH j-
V]Rü&]áRZLHN(GXNDFMD´]U
772718337.003.png 772718337.004.png 772718337.005.png
 
88
Tomasz Szkudlarek
_______________________________________________________________________________________________________________________________
2
UHGQLUROSROLW\NLNWyUD WH]ZL]NLPR*HZ]PDFQLDüEG(RVáDELDü
&\WXMF
A.S.Scott
D/LO\.RQJSLV]HL*ZVSyáF]HVQ\NDSLWDOL]PSRG*DZNL
erunku fazy,
ZNWyUHMIRUP\NXOWXU\LZ\QLNDMFH]QLFK
znaczenia
VWDMVLNU\W\F]Q\PLMHOL
QLH GRPLQXMF\PL
elementami strategii produkcji , i w której dziedzina kultury
MDNRFDáRüZURVQF\PVWR
pniu podlega utowarowieniu , tj. dostarczaniu przez
QDVWDZLRQHQD]\VNLQVW\WXFMHG]LDáDMFHQD]GHFHQWUDOL]RZDQ\FKU\QNDFK
3 .
=DWU]\PDMP\VLQDPRPHQWSU]\W\PIUDJPHQFLH=QDF]HQLDVWDMVLHO
e-
PHQWDPL VWUDWHJLL SURGXNFML L NXOWXUD MDNR FDáRü SRGOHJD X
towarownieniu. Ta
neutralna w brzmieniu konstatacja jest fragmentem pewnego ideologicznego za-
ELHJX&KDUDNWHU\VW\NDNXOWXU\MDNR]QDF]FHJR
aspektu ekonomii stanowi pod-
VWDZGOD]QLHVLHQLDEDULHU\PLG]\HNRQRPLLNXOWXUFR]NROHLVáX*\]DSR
d-
VWDZGODZ\MDQLHQLD IHQRPHQX NRPHUFMDOL]DFML FDáHM
kultury jako zjawiska –
w
– „naturalnego”. To jest metonimiczne podstawienie,
]DFLHUDMFHUy*QLFSRPLG]\F]FLLFDáRFL2]QDF]DWR*HZVSRPQLDQH
SU]\ZRáDQ\PNRQWHNFLH
„za-
tarcie gra
QLF´PLG]\HNRQRPLLNXOWXUSURZDG]LQLHW\OHGRXWR*VDPLHQLD
F]\V\QWH]\FRGRZ\UD(QLHDV\PHWU\F]QHMUHODFMLSRPLG]\
nadal heteroge-
nicznymi domenami
] NWyU\FK MHGQD NXOWXUD Z\UD*RQD ]RVWDMH Z ORJLFH
drugiej (ekonomii).
est równo-
znaczne z jej opanowaniem, jest wyrazem kolonialnego poszerzenia domeny
HNRQRPLF]QHMZáDG]\D]DZDUWDZSU]\WRF]RQHMGRüW\SRZHMNRQVWDWDFMLP
2NUHOHQLH ]QDF]HQLD NXOWXU\ SU]H] HNRQRPLM
e-
WRQLPLDSHáQLIXQNFMLGHRORJLF]Q
-HOLWHJRURG]DMXSURFHVRPÄHNRQRPLF]QHMUDFMRQDOL]DFML´SRGO
ega kultura,
WRRF]\ZLFLHPXVLMHMSRGOHJDüWDN*HHGXNDFMD:JOREDOQHMVIHU]HHNRQRPLF]QHM
OXG]LHVQD]\ZDQLÄOXG]NLPNDSLWDáHP´ZNWyU\QDOH*\ÄLQZHVWRZDü´OXEÄ]
a-
VREDPL´ NWyU\PL QDOH*\ ÄUDFMRQDOQLH ]DU]G]Dü´:áDQLH NDWHJRULD OXG]NLHJR
NDSLWDáX L]DU]G]DQLD OXG
z
NLPL]DVREDPLVWDáDVLZRVWDWQLFKG]LHVLFLROHFLDFK
„hitem” edukacyjnej –
FKRüWRF]FHMVLJáyZQLHSR]DSHGDJRJLN
– debaty.
Ekonomizacja edukacji –
SRGREQLHMDNPDWRPLHMVFHZSU]\SDGNXP\OHQLD
o kulturze –
PD GZD Z\*HM RSLVDQH Z\UD(QLH QDNáDGDMFH VL QD VLHELH FKRü
LVWRWRZRUy*QHZ\PLDU\3RSLHUZV]HHGXNDFMDLGH
ntyfikowana jest jako czynnik
sprawczy rozwoju gospodarczego. Po dru
JLH HGXNDFMD VDPD VWDMH VLRELHNWHP
]DU]G]DQLD HNRQRPLF]QHJR SRGGDZDQD MHVW G]LDáDQLRP UHIRUPDWR
rskim, maj
-
F\PGRSURZDG]LüGRSR
GDQLDMHMHNRQRPLF]QHMUDFMRQDOL]DFML-DNVG]PDP\
WX GR F]\QLHQLD ] W\P VDP\P LGHRORJLF]Q\P ]DELHJLHP SRGVWDZLDQLD ]QDF]H
w
d
SURFHVLH NRQVWUXRZDQLD KHJHPRQLL G\VNXUVX HNRQRPLF]QHJR 0yZLF QLHFR
SURFLHM RZR ÄSR GUXJLH´ Z *DGHQ LVWRWQ\ VSRVyE QLH Z\QLND ] WHJR FR ÄSR
SLHUZV]H´]NRQVWDWDFMLR]QDF]FHMUROLHGXNDFMLZUR]ZRMXHNRQRPLF]Q\P
nie
wynika
*HHGXNDFMDMDNRG]LHG]LQD*\FLDVSRáHF]QHJRPXVLE\ü]DU]G]DQDWDN
MDN SU]HGVLELRUVWZR XVáXJRZH =ODQLH VL W\FK SHUVSHNW\Z LFK NU]\*XMFH VL
pod
VWDZLHQLH ]GDMH VL SHáQLü IXQNFM OHJLW\PL]DF\MQ 3RZLQQLP\ X]QDü *H
2 Kong L., Culture, economy, policy: trends and developments , „Geoforum” 2000, No. 31, s.385.
3 Scott A.J., The cultural economy of cities , „International Journal of Urban and Regional Re-
VHDUFK´1RV&\WXM]D.RQJ/&XOWXUHHFRQRP\RSFLWV 385.
772718337.006.png 772718337.007.png 772718337.008.png 772718337.009.png 772718337.010.png 772718337.011.png 772718337.012.png
 
(NRQRPLDLVSRáHF]QHVNXWNLUHIRUPRZLDWRZ\FK
_______________________________________________________________________________________________________________________________
89
HGXNDFMDSRZLQQDE\üÄHNRQRPLF]QLHUDFMRQDOQD´SRQLHZD*MHVWZD*QDGODHN
o-
QRPLL =JRGQLH ] ORJLNWZRU]
enia hegemonicznego dyskursu, skoro edukacja ,
VáX*FD
QRPLLVDPD MHVW]MDZLVNLHP SRF]FLHNRQRPLF]Q\P
VNRURG\VSRQXMHURGNDPLEXG*HWXLPXVLQLPLUDFMRQDOQLHJRVSRGDURZDü
SRF]FL
eko
– jako
FDáRüPDSUDZRE\üSRGGDQDUDFMRQDOQRFLHNRQRPLF]QHM
:SURZDG]DQHQDSRVWDZLHWHMUDFMRQDOQRFL]PLDQ\ZSROLW\FHRZLDWRZHM
]PLHU]DMFHGRÄGHUHJXODFML´F]\ÄGHFHQWUDOL]DFML´]DU]G]DQLDRZLDWPDMQD
RJyá
EH]Z]JOGXQDWRJG]LHVLQLFMRZDQH
– jeden wspólny cel: wzmóc efek-
W\ZQRüNV]WDáFHQLDSRSU]H]ZSURZDG]
enie do sektora edukacyjnego elementów
politycznie konstruowanej gospodarki rynkowej . Geoff Whitty mówi w tym kon-
WHNFLHRÄTXDVL
-rynku” edukacyjnym 4
-
Q\P SR W\P NWyUH ]DNáDGDáR NRQLHF]QRü WUDNWRZDQLD HGXNDFML L NXOWXU\ MDNR
elementów systemu
7HJRW\SXUHIRUP\RSLHUDMVLQDNROHM
JRVSRGDUF]HJR VHPLRW\F]Q\P SU]HPLHV]F]HQLX 6NRUR MX*
X]QDOLP\ QLHUR]áF]QRü VIHU HNRQRPLL L HGXNDFML WR
reformowanie edukacji
SRZLQQRSRG*DüWURSHP
na zasadzie kalki strategii reform gospodarczych z ostatnich lat – w oparciu
o
reformowania gospodarki
']LHMHVLWRZVSyáF]HQLH
QHROLEHUDOQLGHRORJLUR]ZRMX'HUHJXODFMDSU\ZDW\]DFMDSR]RVWDZLHQLHWH
n-
GHQFMLUR]ZRMRZ\FKZROQHMJU]HVLáU\QNRZ\FK
WR]DELHJLPDMFHREQL*\üNRV
z-
W\LSRGQLHüMDNRüSU
o
GXNWyZFRZVXPLHVWDQRZLRZ]URFLHNRQNXUHQF\MQRFL
i – w efekcie –
RZ]URFLHERJDFWZD=HZ]JOGXQDWR*HHGXNDFMDMHVWÄWRZ
a-
UHP´MHV]F]HÄQLHGRüXWRZDURZLRQ\P´U\QHNHGXNDF\MQ\Z\PDJDMHGQDND
d-
ministracyjnego skonstruowania. W tym sensie –
RUD]]HZ]JOGXQDMHJRQDGDO
VLOQH]ZL]NL]VHN
torem publicznym –
MHVWRQZáDQLHÄTXDVL
-rynkiem”. Przede
wszystkim takim sztucz
Q\P ]DELHJLHP Z VHQVLH QLH Z\QLNDMF\P ] QDWXU\
V]NROQLFWZD MHVWZSURZDG]DQLH HOHPHQWyZ NRQNXUHQFML SRPLG]\ LQVW\WXFMDPL
edukacyjnymi.
3DPLWDMP\ SU]\ W\P *H Z VHNWRUDFK EXG*HWRZ\FK RIHUXMF\FK ÄXVáXJL´
o
e-
GD*\XVáXJSRGQLHVLHQLHÄMDNRFLXVáXJ´V]SLWDOQ\FKF]\SRJU]HERZ\FKQLHSR
GRüV]W\ZQ\PSRS\FLHZ]URVWHIHNW\ZQRFLQLHSROHJDQD]ZLNV]DQLXVSU]
-
ZRGXMHUDF]HMZ]URVWXOLF]E\ÄNOLHQWyZ´ZFDá\PVHNWRU]HWDNVDPR
jak wzrost
MDNRFLNV]WDáFHQLDZV\VWHPLHHGXNDF\MQ\PQDSR]LRPLHV]NROQLFWZDREOLJDW
o-
U\MQHJRQLHVSRZRGXMHZ]URVWXOLF]E\XF]QLyZ(IHNW\ZQRüHNRQRPLF]QD]GR
-
minowana jest tu za
WHP JáyZQLH SU]H] SUREOHP
redukcji kosztów .
:]ZL]NX
z
W\P PR*QD SRGHMU]HZDü L* FDá\ G\VNXUV UDFMRQDOL]DFML ]DU]G]DQLD RZLDW
ZUD] ] UHWRU\N U\QNX NRQNXUHQFML L VWDQGDUGyZ MDNRFL VáX*\ QLH W\ONR XU
u-
FKRPLHQLXU\ZDOL]DFMLNWyUDPDSRZRGRZDüZ]URVWMDNRFLNV]WDáFHQLDDOHWDN*H
ceptacji dla ograniczania wydat-
NyZEG(ZUF]GODZ\FRI\ZDQLD VLSDVWZD ] I
DPR*H LJáyZQLH
EXGRZDQLXVSRáHF]QHMDN
inansowania edukacji. Istotne
znaczenie dla rozprzestrzenienia tego dys
NXUVXPLDá\UDSRUW\%DQNXZLDWRZHJR
GRW\F]FH]PLDQZSROLW\FHRZLDWRZHMNUDMyZUR]ZLMDMF\FKVLFLHUSLF\FKQD
4 Whitty G., Creating Quasi-Markets in Education: A Review of Recent Research on Parental
Choice and School Autonomy in Three Countries , [w:] M. Apple (red.), Review of Research in
Education, vol. 22., AERA, Washington DC 1997.
772718337.013.png 772718337.014.png 772718337.015.png 772718337.016.png 772718337.017.png 772718337.018.png 772718337.019.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin