AVT2720.pdf

(356 KB) Pobierz
Policyjny stroboskop.qxd
Projekty AVT
H
P o l i c y j n y
s t r o b o s k o p
2 7 2 0
Czy widziałeś kiedyś na żywo lub w telewizji
kolumnę samochodw rządowych mknących
ulicami Warszawy? Zarwno limuzyny mini-
strw, jak i ochraniające je samochody
z BOR-u (Biura Ochrony Rządu) wyposażo-
ne są w małe światła stroboskopowe charak-
terystyczne dla samochodw uprzywilejowa-
nych. Mieszczą się one w obudowach małych
halogenw przeciwmgielnych. Jedno światło
jest czerwone, a drugie niebieskie. Umiejsco-
wione są z przodu samochodu, przykręcone
do zderzaka lub do tzw. ágrillaÑ (osłony
chłodnicy). Wyglądają bardzo efektownie i co
tu dużo gadać Î po prostu szpanersko. W do-
bie wszechogarniającej fali tuningu pomyśla-
łem sobie, że fajnie byłoby mieć coś podob-
nego we własnym aucie. Oczywiście nie
można z włączonymi światłami uprzywilejo-
wanymi pędzić ulicami miast, bo jest to za-
bronione. Zastrzeżone to jest dla samocho-
dw uprzywilejowanych (BOR, policja, straż
pożarna, pogotowie). Można natomiast z całą
pewnością wzbudzać zazdrość i podziw na
zlotach tuningowcw czy nawet na własnym
podwrku zaszpanować przed kumplami.
A jest czym! Uzyskany efekt jest naprawdę
godny uwagi. Wygląda nie-
zwykle imponująco. Zaraz
zaczną Was napastować: Co
to takiego? Ale bajer! Skąd
to masz? Gdzie to kupić?...
Jeżeli ktoś nie wie jesz-
cze, o jaki efekt chodzi,
może ściągnąć ze strony in-
ternetowej Elektroniki dla
Wszystkich (z działu FTP)
program Bor.exe . Okno
programu widoczne jest na
rysunku 1 . Jest to swoista
prezentacja programowa
efektu, jaki daje opisywany
w artykule układ. Z gry
jednak uprzedzam, że wer-
sja elektroniczna do zamon-
towania w samochodzie
prezentuje się o niebo lepiej. Program kom-
puterowy ma jedynie na celu ukazanie
przybliżonego efektu świetlnego, a nie odda-
nia wrażenia, jakie wywiera wersja elektro-
niczna.
Warto jeszcze we wstępie wspomnieć
o prostocie całego układu. Jest on wykonany
z tanich i łatwo dostępnych elementw. Ko-
lejnym atutem opisanego układu jest jego
prostota. Zbudowany jest na jednym układzie
scalonym, a wiadomo przecież, że im prost-
szy układ, tym mniej podatny na awarie i tym
łatwiejszy do zmontowania i uruchomienia.
Przedstawiony projekt nie wymaga żadnych
zabiegw uruchomieniowych. Do jego zmon-
towania w zupełności wystarczy sama lutow-
nica. Działa od razu po zmontowaniu i podłą-
czeniu zasilania, a jego instalacja w samocho-
dzie ogranicza się do podłączenia zasilania.
Na koniec chciałbym zachęcić do wyko-
nania policyjnego stroboskopu rwnież osoby
nieposiadające samochodu. Układ wygląda
niezwykle efektownie i na pewno znajdą się
dla niego inne zastosowania. Przecież rwnie
efektownie układ będzie się prezentował na
imprezie w roli świateł (stroboskopw) dys-
kotekowych, posługiwać może się nim DJ na
dyskotece. Bardzo efektownie będzie wyglą-
dać jako wizualne uzupełnienie centralki alar-
mowej czy jako reklama. Zastosowań jest
wiele.
Opis układu
Schemat ideowy przedstawiony jest na
rysunku 2 . Jak widać, układ do skompliko-
wanych nie należy, więc i jego opis będzie
prosty. Patrząc na schemat, można wyodręb-
nić trzy zasadnicze bloki, z ktrych zbudowa-
ny jest układ. Tworzą go dwa niezależne od
siebie generatory i áwyświetlaczeÑ zbudowa-
ne z diod świecących.
áStroboskopyÑ zbudowane są z diod świe-
cących o podwyższonej jasności. Im diody
będą jaśniejsze, tym lepiej. Stroboskop czer-
wony zbudowany jest z diod czerwonych,
Rys. 1
Rys. 2 Schemat ideowy
22
Elektronika dla Wszystkich
13904000.049.png 13904000.050.png 13904000.051.png 13904000.052.png 13904000.001.png 13904000.002.png 13904000.003.png 13904000.004.png 13904000.005.png 13904000.006.png 13904000.007.png 13904000.008.png 13904000.009.png 13904000.010.png 13904000.011.png 13904000.012.png 13904000.013.png 13904000.014.png 13904000.015.png 13904000.016.png 13904000.017.png 13904000.018.png 13904000.019.png 13904000.020.png 13904000.021.png 13904000.022.png 13904000.023.png 13904000.024.png 13904000.025.png 13904000.026.png
Projekty AVT
a stroboskop niebieski z LED-w niebie-
skich. Jak to widać na schemacie, połączone
są one w dwie grupy: diody czerwone D1-
D24 i diody niebieskie D25-D48. Zdziwienie
może budzić rozbieżny sposb łączenia rw-
nolegle Î szeregowego diod niebieskich
i czerwonych. Nie jest to efekt przypadku czy
roztargnienia autora, ale jest to zamierzenie
jak najbardziej celowe i przemyślane. Diody
czerwone mają napięcie przewodzenia 1,6V
i taki spadek napięcia na diodzie się odkłada.
Przy połączeniu szeregowym diod czwrka-
mi, tak jak w układzie, będzie to: 4 * 1,6V =
6,4V. Dla diod niebieskich historia jest nieco
inna. Napięcie przewodzenia diod niebie-
skich wynosi nawet 3V. W naszym przypad-
ku byłoby to: 4 * 3V = 12V. Czyli mogłyby
zaistnieć kłopoty z wysterowaniem ich. Napi-
sałem ámogłybyÑ, a tak naprawdę były! Te-
stową wersję układu zaprojektowałem i wy-
konałem w takim właśnie połączeniu niebie-
skich diod. Nie będę ukrywał, że uzyskany
efekt był żałosny. Niebieskie LED-y ledwo
się żarzyły. Zaświeciły ápełną mocąÑ dopiero
przy zasilaniu powyżej 16V, a jak wiadomo
w instalacji samochodowej napięcie zazwy-
czaj nie przekracza 14,5V w czasie jazdy.
Przy zgaszonym silniku dość gwałtownie
spada do poziomu 12V. Dlatego zdecydowa-
łem się na odmienny sposb łączenia diod
niebieskich, eliminujący wspomniany efekt
i pozwalający na pełną jasność świecenia na-
wet przy napięciach niższych od 12V. Jest to
łączenie w pary, po dwie diody.
Generator zbudowany na bramkach U1F
i U1E wraz z towarzyszącymi mu elementa-
mi R1, R2 i C1 generuje sygnał prostokątny
o wspłczynniku wypełnienia rwnym 50%.
Bramka U1D służy do negacji sygnału, tak
aby bloki diod czerwonych i niebieskich za-
świecały się naprzemiennie. W ten sposb
zrealizowana została funkcja przełączania
ástroboskopwÑ (czyli diod świecących), tak
żeby uzyskać efekt migających na zmianę
świateł czerwonego i niebieskiego. Tranzy-
story T1 i T2 sterują bezpośrednio diodami
świecącymi. Są one konieczne do poprawnej
pracy układu, ponieważ same bramki układu
U1 nie potrafiłyby sprostać potrzebom prądo-
wym LED-w.
Na bramkach U1A i U1B, elementach
biernych R5, R6, R7, D49, D50 i C2, zbudo-
wany jest generator mający za zadanie stero-
wanie LED-ami w taki sposb, aby symulo-
wały one błyski lamp stroboskopowych. Jest
on ászybszyÑ od generatora opisanego wyżej,
a jego wspłczynnik wypełnienia jest więk-
szy od 50%. Zwiększa to wrażenia wzrokowe
i bardziej przybliża charakterem do naślado-
wanych świateł stroboskopowych. Wspł-
czynnik wypełnienia większy od ástandardo-
wegoÑ 50% uzyskany został dzięki obecności
diod D49 i D50. Tranzystor T3 pełni taką
samą funkcję jak tranzystory T1 i T2
Î zapewnia odpowiednią wydajność prądową
do zasilania diod świecących. On jednak czy-
ni to od strony katod. Rezystor R9 ogranicza
prąd płynący przez diody do bezpiecznej war-
tości.
Diody sterowane są następująco: od stro-
ny anod realizowana jest funkcja przełączania
pomiędzy diodami niebieskimi i czerwonymi,
od strony katod diody sterowane są impulsa-
mi mającymi naśladować przez diody pracę
lamp stroboskopowych.
do gry i naginając je lekko, doprowadzić do
sytuacji, w ktrej diody będą rwno roz-
mieszczone w rzędach i to patrząc z punktu
widzenia krtszej i dłuższej krawędzi płytki.
Dopiero wwczas można przylutować drugą
nżkę diod.
Płytkę sterownika (z układem scalonym)
montujemy według oglnie znanych zasad:
najpierw rezystory, kondensatory i diody, a na
końcu tranzystory i układ scalony. Pod układ
scalony lepiej nie stosować taniej podstawki.
Układ przecież będzie montowany w samo-
chodzie, a co za tym idzie - narażony na dość
skrajne działania warunkw atmosferycznych
- zmiany temperatury w dużych granicach,
zmiany wilgotności powietrza. Jeżeli jednak
koniecznie chcemy zastosować podstawkę
pod układ, musi to być podstawka precyzyj-
na, a układ mocno w nią wciśnięty.
Montaż i uruchomienie
Układ montowany jest na trzech płytkach.
Nie wymaga on dodatkowych zabiegw uru-
chomieniowych. Jeżeli tylko użyliśmy do
montażu sprawnych elementw, a całość jest
poprawnie zmontowana Î układ zadziała od
razu po podłączeniu zasilania. Wzory płytek
można zobaczyć na rysunkach 3-5 . Monta-
żowi diod świecących warto poświęcić wię-
cej uwagi i postarać się o możliwie staranne
lutowanie. Estetyczny wygląd zmontowanej
płytki wynagrodzi starania przy montażu.
Zatroszczyć się należy o to, żeby lu-
towane diody znajdowały się w jed-
nakowej odległości, około 5mm od
powierzchni płytki. Zwrcić trzeba
uwagę, aby nie pomylić płytki dla
diod czerwonych z płytką dla diod
niebieskich. Są one bowiem odmien-
ne. Odmiennie biegną na nich połą-
czenia. Diody czerwone to diody od
D1 do D24, a niebieskie od D25 do
D48. Diody najlepiej przylutować
najpierw za jedną nżkę, np. za ano-
dę. Potem odwrcić płytkę diodami
Ciąg dalszy na stronie 27.
Rys. 3-5 Schematy montażowe
Wykaz elementw
Rezystory
R1,R5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47k
R2,R7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1,2M
R3,R4,R8 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,7k
R6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .390k
Kondensatory
C1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .470nF
C2,C3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47nF
C4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47 µ F/25V
Pēłprzewodniki
D1-D24 . . . . . . . . . . . .LED 5mm czerwone
o zwiększonej jasności
D25-D48 . . . . . . . . . .LED 5mm niebieskie
o zwiększonej jasności
D49,D50 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1N4148
T1,T2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .BC558
T3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .BC548
U1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .CD4069
Komplet podzespołēw z płytką
jest dostępny w sieci handlowej AVT
jako kit szkolny AVT-2720
Elektronika dla Wszystkich
23
13904000.027.png 13904000.028.png 13904000.029.png 13904000.030.png 13904000.031.png 13904000.032.png 13904000.033.png 13904000.034.png 13904000.035.png 13904000.036.png 13904000.037.png 13904000.038.png 13904000.039.png 13904000.040.png 13904000.041.png 13904000.042.png 13904000.043.png 13904000.044.png 13904000.045.png 13904000.046.png
Forum Czytelników
Ciąg dalszy ze strony 23.
Na koniec pozostało zabezpieczenie
wszystkich płytek od strony lutowania lakie-
rem antykorozyjnym. Należy to zrobić bez-
apelacyjnie. Lakier taki dostępny jest w
ofercie handlowej AVT i w sklepach z akce-
soriami elektronicznymi. Zabezpiecza on
płytki i miejsca lutowania przed negatywnym
wpływem warunkw atmosferycznych. Ta-
kich rygorystycznych zabiegw nie ma po-
trzeby stosować w przypadku pracy układu
w domowych warunkach, np. w takich jak
opisane zostały we wstępie. Można w takiej
sytuacji zrezygnować z podstawki precyzyj-
nej na rzecz tańszej i nie stosować lakieru za-
bezpieczającego.
Płytki z diodami powinny być umieszczo-
ne w obudowach od małych świateł strobo-
skopowych i zamontowane w wybranym
przez Was miejscu w samochodzie. Można je
umieścić na ágrilluÑ, na zderzakach lub pod
nimi.
Płytki z LED-ami należy połączyć prze-
wodami z płytką sterownika. Łączymy ze
sobą punkty na płytkach według schematu:
V1 z V2, X1 z X2, Y1 z Y2 i Z1 z Z2. Powin-
ny one być takiej długości, aby pozwalały na
łatwy montaż w samochodzie. Szczegły
trzeba przemyśleć samemu w oparciu o zna-
jomość własnego samochodu i własną kon-
cepcję montażu.
Dariusz Drelicharz
dariusz.drelicharz@edw.com.pl
Elektronika dla Wszystkich
27
13904000.047.png 13904000.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin