PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC KWIECIEŃ
1. LUBIMY ZABAWY I SPORTY
2. SŁYCHAĆ ŚPIEW WŚRÓD DRZEW I CHMUR – TO ARTYSTÓW PTASICH CHÓR
3. SZANUJEMY ŚRODOWISKO W KTÓRYM ŻYJEMY
4. MOJA OJCZYZNA I MOJA STOLICA
LUBIMY ZABAWY I SPORTY
Poniedziałek NA PLACU ZABAW
- „Dwóm tańczyć się zachciało” – zabawa ze śpiewem; ilustrowanie ruchem treści piosenki
- na placu zabaw – opowiadanie treści obrazka, nazywanie przeżyć i uczuć postaci na podstawie wyrazu ich twarzy
- wybieranie obrazków przedstawiających różne sprzęty znajdujące się na placu zabaw
- omówienie zasad bezpiecznego korzystania z różnych sprzętów na placu zabaw
- wypowiedzi dzieci na temat ulubionych zabaw na placu
- kolorowanie hulajnogi według określonego schematu
- zabawy ruchowe na przedszkolnym placu zabaw
Wtorek ZNAMY RÓŻNE DYSCYPLINY SPORTOWE
- porównywanie długości różnych tasiemek; używanie określeń krótsza, dłuższa, tej samej długości
- dyscypliny sportowe – odgadywanie o którym obrazku opowiada nauczycielka i nazywanie sportu przedstawionego na tym obrazku
- oglądanie symboli oznaczających dyscypliny sportowe i umieszczanie ich przy odpowiednim obrazku
- mój ulubiony sport – rysowanie pisakami
- zabawy na przedszkolnym placu zabaw
Środa BEZPIECZNE ZABAWY
- zabawki – ćwiczenia słuchowe; wyszukiwanie w sali zabawek, których nazwy zaczynają się na określoną głoskę
- zgadnij co robię – pokazywanie za pomocą gestu, mimiki czynności charakterystycznych podczas różnych dyscyplin sportowych
- omówienie zasad bezpiecznej zabawy
- zorganizowanie różnorodnych zabaw z piłkami
- kolorowanie par piłek takim samym kolorem
Czwartek CIEKAWE ZABAWY
- domino – gra dydaktyczna; przestrzeganie reguł gry
- czarodziejski worek – rozpoznawanie dotykiem znanych dzieciom zabawek różniących się od siebie kształtem, wielkością, ciężarem
- wskazywanie na rysunkach przedmiotów, które nauczycielka wypowiada głoskując lub sylabizując
- słucham i liczę – układanie kartoników z liczbami, doskonalenie liczenia; dodawanie i odejmowanie
- wiatraczek wykonanie wiatraczka według podanego wzoru
- ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na skrzydła wiatraczka
Piątek ZABAWY NA KAŻDĄ PORĘ ROKU
- liczymy głoski – nazywanie rzeczy na obrazkach, przeliczanie głosek w ich nazwach
- zabawy na zimne i ciepłe dni – nazywanie sprzętu sportowego na obrazkach, określanie jego przeznaczenia i pory roku w której można go używać
- o jeden więcej, o jeden mniej – układanie kartoników według liczebności wzrastającej i malejącej
- figury – układanie z figur geometrycznych obrazków, przyklejanie ich na kartkę
- opowiadanie o swoich ulubionych zabawach w domu i w przedszkolu
SŁYCHAĆ ŚPIEW WŚRÓD DRZEW I CHMUR – TO ARTYSTÓW PTASICH CHÓR
Poniedziałek „PTASIE RADIO”
- Jestem ptakiem – improwizacje ruchowe.
- Czyje to piórko? – oglądanie ptasich piór, poznanie budowy ptasiego pióra
- „Ptasie radio” – wysłuchanie wiersza J. Tuwima, rozwijanie zdolności skupiania uwagi podczas słuchania dłuższych utworów literackich.
- głosy ptaków – rozpoznawanie i naśladowanie ptasich głosów
- ptak – praca plastyczno-konstrukcyjna
- „Ptasie figle” – zabawa ruchowa
- „Ptasi koncert” – zabawy ortofoniczno-naśladowcze.
-
Wtorek JAKI TO PTAK?
- „Spłoszone wróbelki”, „Wróbelki i kot” – zabawy ruchowe z ćwiczeniami ortofonicznymi
- „Ptak czy ssak?” –qwiz
- „Gdzie budować gniazdo” – wysłuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej
- Naśladujemy głosy ptaków” – ćwiczenia artykulacyjne
- „Rozmowy ptaków” – nagranie słuchowiska
- „Kolorowe ptaki” – wypełnianie plasteliną konturu ptaka
- „Co robi piłka?” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
Środa SZPAKI DZIWAKI
- „Ptaki” – opowieść ruchowa z wykorzystaniem przyborów i rekwizytów, rozwijanie twórczej wyobraźni
- dmuchamy na piórka – zabawa oddechowa
- „Ach te szpaki dziwaki” – wysłuchanie wiersza J. Drozdowskiej
- karta pracy - ćwiczenie spostrzegawczości przez odszukiwanie szczegółów na obrazku
- „Sprawne szpaki dziwaki” – ćwiczenia gimnastyczne z piłka, wzmacniające mięśnie grzbietu, klatki piersiowej i brzucha
- robimy ptaka dziwaka – praca plastyczno-konstrukcyjna z wykorzystaniem nadmuchanego balonu.
- ptaki dziwaki – zabawa pantomimiczna z wykorzystaniem wykonanych ptaków
Czwartek BEZPIECZNE GNIAZDA
- „Ptaki do gniazda” – zabawa orientacyjno-porządkowa, ćwiczenie zgodnego poruszania się w przestrzeni, reagowanie na polecenia nauczyciela, zapamiętywanie wyznaczonego miejsca
- Gdzie mieszkają ptaki? – oglądanie w atlasach przyrodniczych gniazd ptaków
- „To i owo o ptasich gniazdach” – burza mózgów, wykorzystanie informacji z czasopism dziecięcych, encyklopedii, atlasów
- „Ptaszki” – wysłuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny, wprowadzenie do zabawy dydaktyczno-konstrukcyjnej
- „Gniazda” – konstruowanie ptasich gniazd (praca w zespołach)
- „Ptasie głosy” – nauka piosenki
- Bocian – wykonanie bociana, wycinanie, przyklejanie na kartkę i kolorowanie skrzydeł i dzioba farbami
- „Bocian i żaba” – zabawa naśladowcza
Piątek PLOTKI O PTAKACH
- „Wróbelek” – wysłuchanie wiersza F. Kobryńczuka
- zabawa dramowa, tworzenie własnych dialogów, nawiązywanie do treści wiersza
- „Ptasie głosy” – utrwalenie piosenki
- „Plotki o ptakach” – zabawa dydaktyczna z cyklu „Prawda czy fałsz?” – potwierdzenie lub zaprzeczenie za pomocą umownych znaków
- „Ptasie harce” – ćwiczenia gimnastyczne ze skakanką
- „Zgadnij, jaki to ptak”– rozwiązywanie zagadek
- „Latam, pływam, biegam” – zabawa ruchowa
SZANUJEMY ŚRODOWISKO W KTÓRYM ŻYJEMY
Poniedziałek SEGREGUJEMY ODPADY
- porządki w kącikach zabaw – prace porządkowe w Sali; porządkowanie zabawek w kącikach, segregowanie klocków, układanie pudełek, układanek
- wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza I. Sikiryckiego „Sznurek Jurka”; rozmowa na temat potrzeby ochrony środowiska i zachowania porządku w miejscu przebywania
- dbamy o swoje otoczenie – opowiadanie co dzieje się na kolejnych obrazkach, umieszczanie pod nimi napisów TAK, NIE
- segregujemy odpady – zapoznanie z przeznaczeniem koszy na śmieci, segregowanie śmieci do odpowiednich koszy
- torba ekologiczna – rysowanie i ozdabianie torby
Wtorek DBAMY O ŚRODOWISKO
- celuj do kosza – zabawa z celowaniem
- „Lubimy porządek”- rozmowa z wykorzystaniem obrazków
- prace porządkowe w ogrodzie przedszkolnym, omówienie zasad zachowania się w ogrodzie dotyczących utrzymania porządku
- rozróżnianie odgłosów (zgniatane butelki, folie, zbity słoik, itp.)
Środa DBAMY O PRZYRODĘ
- słuchanie wiersza J. Papuzińskiej „Chora rzeka”; rozmowa na temat treści wiersza
- wymienianie źródeł zagrożeń zatrucia rzeki
- Do czego jest nam potrzebna woda? – wypowiedzi dzieci
- oglądanie czystej i zanieczyszczonej wody w naczyniach i określanie, która nadaje się do picia
- Jak oczyścić wodę? – doświadczenie
- Woda kapie, pluska, szumi – ćwiczenia słuchowe
Czwartek SKĄD SIĘ BIERZE WODA W KRANIE?
- Wolno- nie wolno – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie zdań, które mówią o tym, co wolno, a czego nie wolno robić rzece
- słuchanie wiersza W. Ścisłowskiego „Kran”
- ustalenie zasad oszczędzania wody
- oglądanie historyjki obrazkowej „Droga wody do domu”
- kolorowanie ilustracji przedstawiających oszczędne wykorzystanie wody
...
marczeszka