kwiecień 5 latki.docx

(24 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC KWIECIEŃ

 

 

1.      LUBIMY ZABAWY I SPORTY

2.      SŁYCHAĆ ŚPIEW WŚRÓD DRZEW I CHMUR – TO ARTYSTÓW PTASICH CHÓR

3.      SZANUJEMY ŚRODOWISKO W KTÓRYM ŻYJEMY

4.      MOJA OJCZYZNA I MOJA STOLICA 

 

 

LUBIMY ZABAWY I SPORTY

 

Poniedziałek NA PLACU ZABAW

-        „Dwóm tańczyć się zachciało” – zabawa ze śpiewem; ilustrowanie ruchem treści piosenki

-        na placu zabaw – opowiadanie treści obrazka, nazywanie przeżyć i uczuć postaci na podstawie wyrazu ich twarzy

-        wybieranie obrazków przedstawiających różne sprzęty znajdujące się na placu zabaw

-        omówienie zasad bezpiecznego korzystania z różnych sprzętów na placu zabaw

-        wypowiedzi dzieci na temat ulubionych zabaw na placu

-        kolorowanie hulajnogi według określonego schematu

-        zabawy ruchowe na przedszkolnym placu zabaw

Wtorek ZNAMY RÓŻNE DYSCYPLINY SPORTOWE

-        porównywanie długości różnych tasiemek; używanie określeń krótsza, dłuższa, tej samej długości

-        dyscypliny sportowe – odgadywanie o którym obrazku opowiada nauczycielka i nazywanie sportu przedstawionego na tym obrazku

-        oglądanie symboli oznaczających dyscypliny sportowe i umieszczanie ich przy odpowiednim obrazku

-        mój ulubiony sport – rysowanie pisakami

-        zabawy na przedszkolnym placu zabaw

Środa BEZPIECZNE ZABAWY

-        zabawki – ćwiczenia słuchowe; wyszukiwanie w sali zabawek, których nazwy zaczynają się na określoną głoskę

-        zgadnij co robię – pokazywanie za pomocą gestu, mimiki czynności charakterystycznych podczas różnych dyscyplin sportowych

-        omówienie zasad bezpiecznej zabawy

-        zorganizowanie różnorodnych zabaw z piłkami

-        kolorowanie par piłek takim samym kolorem

Czwartek CIEKAWE ZABAWY

-        domino gra dydaktyczna; przestrzeganie reguł gry

-        czarodziejski worek – rozpoznawanie dotykiem znanych dzieciom zabawek różniących się od siebie kształtem, wielkością, ciężarem

-        wskazywanie na rysunkach przedmiotów, które nauczycielka wypowiada głoskując lub sylabizując

-        słucham i liczę – układanie kartoników z liczbami, doskonalenie liczenia; dodawanie i odejmowanie

-        wiatraczek wykonanie wiatraczka według podanego wzoru

-        ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na skrzydła wiatraczka

Piątek ZABAWY NA KAŻDĄ PORĘ ROKU

-        liczymy głoski – nazywanie rzeczy na obrazkach, przeliczanie głosek w ich nazwach

-        zabawy na zimne i ciepłe dni – nazywanie sprzętu sportowego na obrazkach, określanie jego przeznaczenia i pory roku w której można go używać

-        o jeden więcej, o jeden mniej – układanie kartoników według liczebności wzrastającej i malejącej

-        figury – układanie z figur geometrycznych obrazków, przyklejanie ich na kartkę

-        opowiadanie o swoich ulubionych zabawach w domu i w przedszkolu

 

SŁYCHAĆ ŚPIEW WŚRÓD DRZEW I CHMUR – TO ARTYSTÓW PTASICH CHÓR

 

Poniedziałek PTASIE RADIO

-        Jestem ptakiem – improwizacje ruchowe.

-        Czyje to piórko? – oglądanie ptasich piór, poznanie budowy ptasiego pióra

-        „Ptasie radio” – wysłuchanie wiersza J. Tuwima, rozwijanie zdolności skupiania uwagi podczas słuchania dłuższych utworów literackich.

-        głosy ptaków – rozpoznawanie i naśladowanie ptasich głosów

-        ptak – praca plastyczno-konstrukcyjna

-        „Ptasie figle” – zabawa ruchowa

-        „Ptasi koncert” – zabawy ortofoniczno-naśladowcze.

-         

Wtorek JAKI TO PTAK?

-        „Spłoszone wróbelki”, „Wróbelki i kot” – zabawy ruchowe z ćwiczeniami ortofonicznymi

-        „Ptak czy ssak?” –qwiz

-        Gdzie budować  gniazdo” – wysłuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej

-        Naśladujemy głosy ptaków” – ćwiczenia artykulacyjne

-        „Rozmowy ptaków” – nagranie słuchowiska

-        Kolorowe ptaki” – wypełnianie plasteliną konturu ptaka

-        „Co robi piłka?” – zabawa ruchowo-naśladowcza.

Środa SZPAKI DZIWAKI

-        „Ptaki” – opowieść ruchowa z wykorzystaniem przyborów i rekwizytów, rozwijanie twórczej wyobraźni

-        dmuchamy na piórka – zabawa oddechowa

-        „Ach te szpaki dziwaki” – wysłuchanie wiersza J. Drozdowskiej

-        karta pracy - ćwiczenie spostrzegawczości przez odszukiwanie szczegółów na obrazku

-        Sprawne szpaki dziwaki” – ćwiczenia gimnastyczne z piłka, wzmacniające mięśnie grzbietu, klatki piersiowej i brzucha

-        robimy ptaka dziwaka – praca plastyczno-konstrukcyjna z wykorzystaniem nadmuchanego balonu.

-        ptaki dziwaki – zabawa pantomimiczna z wykorzystaniem wykonanych ptaków

Czwartek BEZPIECZNE GNIAZDA

-        „Ptaki do gniazda” – zabawa orientacyjno-porządkowa, ćwiczenie zgodnego poruszania się w przestrzeni, reagowanie na polecenia nauczyciela, zapamiętywanie wyznaczonego miejsca

-        Gdzie mieszkają ptaki? – oglądanie w atlasach przyrodniczych gniazd ptaków

-        „To i owo o ptasich gniazdach” – burza mózgów, wykorzystanie informacji z czasopism dziecięcych, encyklopedii, atlasów

-        „Ptaszki” – wysłuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny, wprowadzenie do zabawy dydaktyczno-konstrukcyjnej

-        „Gniazda” – konstruowanie ptasich gniazd (praca w zespołach)

-        „Ptasie głosy” – nauka piosenki

-        Bocian – wykonanie bociana, wycinanie, przyklejanie na kartkę i kolorowanie skrzydeł i dzioba farbami

-        „Bocian i żaba” – zabawa naśladowcza

Piątek PLOTKI O PTAKACH

-        „Wróbelek” – wysłuchanie wiersza F. Kobryńczuka

-        zabawa dramowa, tworzenie własnych dialogów, nawiązywanie do treści wiersza

-        „Ptasie głosy” – utrwalenie piosenki

-        „Plotki o ptakach” – zabawa dydaktyczna z cyklu „Prawda czy fałsz?” – potwierdzenie lub zaprzeczenie za pomocą umownych znaków

-        „Ptasie harce” – ćwiczenia gimnastyczne ze skakanką

-        „Zgadnij, jaki to ptak”– rozwiązywanie zagadek

-        „Latam, pływam, biegam” – zabawa ruchowa

 

SZANUJEMY ŚRODOWISKO W KTÓRYM ŻYJEMY

 

Poniedziałek SEGREGUJEMY ODPADY

-        porządki w kącikach zabaw – prace porządkowe w Sali; porządkowanie zabawek w kącikach, segregowanie klocków, układanie pudełek, układanek

-        wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza I. Sikiryckiego „Sznurek Jurka”; rozmowa na temat potrzeby ochrony środowiska i zachowania porządku w miejscu przebywania

-        dbamy o swoje otoczenie – opowiadanie co dzieje się na kolejnych obrazkach, umieszczanie pod nimi napisów TAK, NIE

-        segregujemy odpady – zapoznanie z przeznaczeniem koszy na śmieci, segregowanie śmieci do odpowiednich koszy

-        torba ekologiczna – rysowanie i ozdabianie torby

Wtorek DBAMY O ŚRODOWISKO

-        celuj do kosza – zabawa z celowaniem

-        „Lubimy porządek”- rozmowa z wykorzystaniem obrazków

-        prace porządkowe w ogrodzie przedszkolnym, omówienie zasad zachowania się w ogrodzie dotyczących utrzymania porządku

-        rozróżnianie odgłosów  (zgniatane butelki, folie, zbity słoik, itp.) 

Środa DBAMY O PRZYRODĘ

-        słuchanie wiersza J. Papuzińskiej „Chora rzeka”; rozmowa na temat treści wiersza

-        wymienianie źródeł zagrożeń zatrucia rzeki

-        Do czego jest nam potrzebna woda? – wypowiedzi dzieci

-        oglądanie czystej i zanieczyszczonej wody w naczyniach i określanie, która nadaje się do picia

-        Jak oczyścić wodę? – doświadczenie

-        Woda kapie, pluska, szumi – ćwiczenia słuchowe

Czwartek SKĄD SIĘ BIERZE WODA W KRANIE?

-        Wolno- nie wolno – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie zdań, które mówią o tym, co wolno, a czego nie wolno robić rzece

-        słuchanie wiersza W. Ścisłowskiego „Kran”

-        ustalenie zasad oszczędzania wody

-        oglądanie historyjki obrazkowej „Droga wody do domu”

-        kolorowanie ilustracji przedstawiających oszczędne wykorzystanie wody

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin