Amrita-Bindu Upaniśad.rtf

(7 KB) Pobierz

Amrita-Bindu Upaniśad


Aum! Oby On chronił nas obu razem. Oby On żywił nas obu razem.

Aum! Oby On chronił nas obu razem. Oby On żywił nas obu razem.

Obyśmy pracowali wspólnie z wielką żywością,

oby nasza nauka okazała się rześka i skuteczna,

obyśmy się nawzajem nie kłócili (ani nie nienawidzili się wzajemnie).

Aum! Śantih (Niech będzie Pokój we mnie)!

Śantih (Niech będzie Pokój w moim otoczeniu)!

Śantihi (Niech będzie Pokój wśród sił, co działają na mnie)!

1. Mówi się, że umysł ma w zasadzie dwa rodzaje - czysty i nieczysty. Umysł nieczysty to taki, który jest opętany pragnieniem, a czysty to umysł, który jest wolny od pragnienia.

2. To rzeczywiście umysł jest przyczyną niewoli człowieka i jego wyzwolenia. Taki umysł, który jest przywiązany do przedmiotów zmysłów prowadzi do niewoli, podczas gdy oddzielony od przedmiotów zmysłów umysł ma skłonność prowadzić do wyzwolenia. Pomyśl więc.

3. Ponieważ wyzwolenie jest wiązane z umysłem wolnym od pożądania przedmiotów zmysłów, dlatego zawsze osoba szukająca wyzwolenia powinna zawsze sprawiać, żeby umysł był wolny od takiego pragnienia.

4. Kiedy w pełni panuje się w sercu nad umysłem, po unicestwieniu jego przywiązania do przedmiotów zmysłów, w ten sposób uświadamiając sobie własną istotę, wówczas ten Najwyższy Stan (jest osiągnięty).
5. Nad umysłem należy zapanować do tego stopnia, żeby połączył się z sercem. Oto jest Dźnana (Świadomość Siebie) i to jest również Dhjana (medytacja) - wszystko inne jest dowodzeniem i gadulstwem.

6. (Ten Najwyższy Stan) nie jest czymś do pomyślenia, ani też nie jest niewart myślenia o Nim (Tym); ani niej est do pomyślenia, ale ma się o Tym myśleć. W takim stanie dociera się do owego Brahmama, co jest wolny od wszelkiej stronniczości.

7. Dana osoba powinna należycie ćwiczyć skupianie się [koncentrację] na Aum, przy pomocy jego liter [A,U,M] potem medytować o Aum nie zważając na jego litery. Wreszcie, z osiągnieciem świadomości z tą ostatnią postacią medytacji o Aum, dociera się do pojęcia nie-istoty jako istoty.

8. Jedynie to jest Brahmamem, bez części składowych, bez wątpliwości i bez skazy. Uświadamiając sobie: "Ja jestem tym Brahmamem", osoba staje się tym niezmiennym Brahmamem. 

9. (Brahmam jest) bez wątpienia bezkresny, ponad rozumem i podobieństwem [analogią], ponad wszelkimi dowodami i bezprzyczynowy - znając To mądra osoba staje się wolna.

10. Najwyższą prawdą jest to, co uświadamia:  “Nie ma ani panowania nad umysłem, ani jego włączania się do gry", "Ani nie jestem związany, ani nie jestem czcicielem, ani nie jestem poszukującym wyzwolenia, ani tym, co osiągnął wyzwolenie". 

11. Zaprawdę Atman powinien być znany jako Ten, co jest taki sam w Swych stanach jawy, śnienia i snu bez marzeń sennych.  Dla tego, kto wykroczył ponad te trzy stany, nie ma już więcej rodzenia się.


12. Będąc tym jednym, powszechny Duch jest obecny we wszystkich istotach.Choć jeden, jest postrzegany jako wiele/wielu, podobnie jak księżyc na wodzie.

13. Just as it is the jar which being removed (from one place to another) changes places and not the Akasa enclosed in the jar – so is the Jiva which resembles the Akasa.

14. Kiedy różne kształty, jak słój, są łamane raz za razem, Akaśa nie wie, że są one połamane, ale On wie doskonale.

15. Będąc pokryte Maają, która jest zwykłym dźwiękiem, To nie zna, przez ciemność, Akaśy (Błogiego). Kiedy niewiedza zostaje rozdarta, To będąc wówczas jedynie Sobą widzi tę jedność.

16. Aum jako Słowo jest Najwyższym Brahmamem. Kiedy to znikło, (pozostaje) ów wieczny Brahmam. Mądra osoba powinna medytować o owym wiecznym Brahmamie, jeśli pragnie pokoju ducha.

17. Należy wiedzieć o dwóch rodzajach Widji: Brahmamie-Słowie i Najwyższym Brahmamie. Ten, kto opanował Brahmama-Słowo, osiąga Najwyższego Brahmama.

18. Po zgłębianiu Wed, inteligentna osoba, która dąży wyłącznie do zdobycia wiedzy i uświadomienia sobie Siebie [tzw. realizacji], powinna odrzucić Wedy całkowicie, podobnie jak człowiek, który chce dostać się do ryżu odrzuca ryżową łuskę.

19. Mleko od krów, które mają różne barwy, ma barwę  tę samą. (Inteligentna osoba) uważa Dźnanę za to mleko, a Wedy o wielu odgałęzieniach, za te krowy.

20. Jak masło ukryte w mleku, tak Czysta Świadomość przebywa w każdej istocie. Powinno się to ciągle ubijać, ubijakiem (w postaci) umysłu.

21. Uchwyciwszy linę wiedzy, człowiek powinien wyprowadzić, jak ogień (z pocieranych o siebie kawałków drewna), Najwyższego Brahmama (Boga). Ja jestem tym Brahmamem, niepodzielnym, niezmiennym i spokojnym, w ten sposób się o tym myśli.

22. W Którym przebywają wszystkie istoty i Który przebywa we wszystkich istotach, na mocy tego, że jest Dawcą łaski dla wszystkich - Ja jestem Tym Duchem Wszechświata, tą Najwyższą Istotą; Ja jestem tym Duchem Wszechświata, tą Najwyższą Istotą.


Aum! Oby On chronił nas obu razem. Oby On żywił nas obu razem.

Obyśmy pracowali wspólnie z wielką żywością,

oby nasza nauka okazała się rześka i skuteczna,

obyśmy się nawzajem nie kłócili (ani nie nienawidzili się wzajemnie).

Aum! Śantih (Niech będzie Pokój we mnie)!

Śantih (Niech będzie Pokój w moim otoczeniu)!

Śantihi (Niech będzie Pokój wśród sił, co działają na mnie)!

Tu kończy się Amritabindupaniśad, zawarta w Kriśzna-Jadźur-Wedzie. 

 

---------------------------------------

 

 

Na angielski przełożył Swami Madhawananda - opublikowane przez Adwaita Aśram z Kolkatty w Indiach

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin