70-81.pdf

(837 KB) Pobierz
strony 70-81.indd
RZYM, WŁOCHY
S IEDEM B AZYLIK
Rzym – siedziba papieża, następcy Piotra, pierwszego wśród
apostołów i zastępcy Chrystusa – jest stolicą Włoch od 1861 r. Tutaj
też mieści się Watykan, czyli to, co pozostało z tzw. patrymonium św.
Piotra, które coraz bardziej się rozrastało od epoki konstantyńskiej,
ubogacone kolejnymi darowiznami potwierdzającymi bezdyskusyjną
i konieczną władzę biskupa Rzymu.
Niezależnie od losów doczesnego dominium papieży rzymskich,
w mieście tym jest przechowywana pamięć, która czyni je centrum
chrześcijaństwa. Tu bowiem znajdują się świadectwa pierwszych
wspólnot oraz relikwie św. Piotra i św. Pawła, również uważanego za
apostoła i złączonego z Piotrem w kulcie chrześcijańskim. Ponadto
obecne są wspomnienia i miejsca, dzięki którym Rzym jest symbolem
świata ewangelizowanego i oczekującego ewangelizacji i – jak w Ziemi
Świętej – można tu przejść w duchowej i materialnej drodze momenty
życia Chrystusa.
Pierwszymi celami pielgrzymek były groby Piotra i Pawła oraz
związane z nimi bazyliki, do których następnie dołączono Bazylikę
św. Jana na Lateranie, siedzibę papieską przechowującą wyjątkowe
relikwie, a także Bazylikę Matki Bożej Większej, najpierw bazylikę
poświęconą Dziewicy Maryi i stróża pozostałości kołyski Jezusa.
Ponadto w Bazylice św. Wawrzyńca odnawiano wspomnienie jednego
z pierwszych męczenników rzymskich. Nawiedzano jeszcze dwa inne
kościoły: bazylikę św. Sebastiana przy katakumbach noszących jego
imię 1 oraz bazylikę Świętego Krzyża Jerozolimskiego – odpowiednio
miejsca pamięci innego z pierwszych męczenników rzymskich oraz
relikwii Prawdziwego Krzyża i umieszczonego na nim titulus .
W określeniu tych miejsc jako sanktuariów zasadniczą rolę ode-
grał nie tylko napływ pielgrzymów, ale od 1300 r. również ogłoszenie
Jubileuszu, który podejmując – jak wiadomo – wcześniejszą tradycję,
przekształcił ją w drogę duchową i historyczną, trwającą do naszych
dni z niewiarygodnym bogactwem wiary, historii, sztuki.
Wydarzenia leżące u podstaw założenia tych rzymskich sanktu-
ariów różnią się w każdym przypadku, ale zasadniczo razem czynią
z Rzymu drugą Jerozolimę, z całym symbolicznym ładunkiem wyobra-
żania wszystkiego, co ona oznacza. Istotną rolę pełniły tu bazyliki
patriarchalne, które były siedzibami różnych patriarchów, kiedy ci
udawali się do Rzymu. Stanowiły wyobrażenie świata, któremu Dobra
Nowina miała być głoszona 2 : Bazylika św. Jana na Lateranie, siedziba
papieża, odpowiadała patriarchatowi Rzymu, Bazylika św. Piotra
– Konstantynopola, Bazylika św. Pawła za Murami – Aleksandrii,
Bazylika Matki Bożej Większej – Antiochii, Bazylika św. Wawrzyńca
za Murami – Jerozolimy.
Brennero
Piacenza
Wenecja
Bolonia
Florencja
Bolsena
Rzym
WŁOCHY
1
1. Główne drogi pielgrzymkowe do Rzymu, zwane stąd „romee”.
Z całej Europy przybywano głównie tymi szlakami, które z czasem
się wykształciły i zyskały odpowiednie zaplecze, m.in. punkty postoju,
szpitale i schroniska dla pątników, prowadzone przez zakony i bractwa
świeckie powstałe w tym właśnie celu. Drogi z Francji do Rzymu
są zwane także „francigene” lub „francesche”. Najstarszym traktem
jest ten wiodący przez Piacenzę, zastąpiony w połowie XIII w. lepiej
wyposażoną drogą przez Bolonię. Szlakiem bardziej wysuniętym na
wschód napływali wierni z środkowej Europy i Słowianie.
2
Obrzędowość i pielgrzymki
Od 1300 r. poruszanie się pielgrzymów po Rzymie zawsze było
kierowane przez papieskie bulle. Nakazywały one jego nawiedzenie
i wskazywały cztery bazyliki, tym samym podkreślając ich symbolizm
ekumeniczny. Jak bowiem z całego świata udawano się do nich, tak od
nich, po powrocie, rozchodziło się orędzie. Znajdujemy tu ponadto
szlak historyczny, nadal aktualny, który obejmuje także inne kościoły:
nawiedziny siedmiu kościołów .
Około 1552 r. św. Filip Neri, po święceniach kapłańskich zapro-
ponował wszystkim zwyczaj, który sam już zwykł praktykować,
a mianowicie w przeciągu dwóch dni i przy 13 godzinach wędrowania
nawiedzenie oprócz Bazyliki św. Jana na Lateranie (który przywoływał
70
336260464.002.png
SIEDEM BAZYLIK, WIEKI I–IV
3
2. Reprodukcja z 1575 r. A. Lafréry’ego, na której
przedstawionych jest siedem bazylik.
patriarchat Rzymu) pozostałych bazylik patriarchalnych, dokonując
jakby okrążenia świata w ramach pielgrzymki pokutnej. Ponadto
dołączono do tej trasy pośrednie postoje przy bazylice św. Sebastiana,
skądinąd bardzo drogiej św. Filipowi, na szlaku między Św. Pawłem
a Św. Janem; oraz przy bazylice Świętego Krzyża na trakcie między
Św. Janem a Św. Wawrzyńcem.
Święty Filip i jego wierni najpierw gromadzili się w Santa Maria
della Vallicella, gdzie mieszkał 3 . Stamtąd udawali się do Bazyliki
św. Piotra i była to droga przygotowawcza, która przypominała tę
z Wieczernika do Getsemani. Stąd zaczynała się właściwa wędrów-
ka. Od Św. Piotra do Św. Pawła medytowano nad krwawym potem
w Ogrodzie Oliwnym i nad pójściem Jezusa do domu najwyższego
kapłana. Od Św. Pawła do Św. Sebastiana rozważano przejście Jezusa
z pałacu arcykapłana do domu przywódcy Sanhedrynu i biczowa-
nie. Od Św. Sebastiana do momentu, w którym zatrzymywano się
na odpoczynek (słynne merende , podwieczorki 4 ), medytowano nad
drogą od Kajfasza do Piłata i nad cierniem ukoronowaniem, a od
postoju do Św. Jana – nad męką Jezusa. Od Św. Jana do Świętego
Krzyża rozważano drogę od Piłata do Heroda, a od Świętego Krzyża
do Św. Wawrzyńca trasę od Heroda do Piłata i ukrzyżowanie;
od Św. Wawrzyńca do Matki Bożej Większej – drogę z pretorium
Piłata na Kalwarię i ostatnie wylanie krwi z boku Jezusa.
Oto zatem Rzym stawał się prawdziwie drugą Jerozolimą,
a przemierzając go od kościoła do kościoła, pielgrzym podążał śladem
Zbawiciela, Jezusa Chrystusa.
3. Plac św. Piotra z kolumnadą Berniniego
i Via della Conciliazione.
4. Lokalizacja siedmiu bazylik.
4
Via Tiburtina
Bazylika
św. Piotra
Bazylika Matki
Bożej Większej
Bazylika
św. Wawrzyńca
Via Aurelia
Bazylika św. Jana
na Lateranie
Bazylika Świętego
Krzyża Jerozolimskiego
Bazylika św. Pawła
za Murami
Bazylika św. Sebastiana
71
336260464.003.png
RZYM, BAZYLIKA ŚW. PIOTRA
Baldachim
5. Plan Bazyliki
św. Piotra.
Drzwi Święte
5
Bazylika patriarchalna Świętego Piotra
odpowiadająca patriarchatowi Konstantynopola
Nawiedza się tutaj przede wszystkim grób św. Piotra z relikwiami
apostoła, znalezionymi na miejscu, gdzie poniósł męczeństwo i został
pogrzebany.
Grób św. Piotra czci się w krypcie, która znajduje się pod ołtarzem
papieskim 5 , zwanym także ołtarzem Konfesji św. Piotra 6 . Jest on na
podwyższeniu w stosunku do poziomu nawy. Przed nim znajduje się
wejście do krypty. Takie ułożenie ołtarza papieskiego w jednej osi
z grobem było wolą św. Grzegorza Wielkiego (590–604), który polecił
wykonać kryptę w formie półpierścienia, aby ułatwić napływ wiernych,
którzy mogli zejść z jednej strony, a wyjść z drugiej. Po wykopaliskach
przeprowadzonych w latach 50. w krypcie można zobaczyć relikwiarz
św. Piotra umieszczony naprzeciw dużej ikony Jezusa Chrystusa bło-
gosławiącego.
Dwie kampanie systematycznej eksploracji podziemi bazyliki waty-
kańskiej, zorganizowane przez papieża Piusa XII w latach 1940–49
i 1952–64, przyniosły interesujące rezultaty. Dokładnie w jednej
osi z centrum bazyliki i z ołtarzem papieskim, w obrębie budowli
z czasów Konstantyna, odkryto kapliczkę utożsamianą z tą, o której
ok. 200 r. po Chr. prezbiter Gaius 7 pisał: „Mogę pokazać wam trofea
apostołów, ponieważ już to gdy udajesz się na Watykan, już to gdy
udajesz się na Via Ostiense, znajdziesz «trofea» 8 tych, którzy założyli
ten Kościół” 9 . W murze, w otworze wyłożonym marmurem, znalezio-
no skrzynkę ze szczątkami. Po zbadaniu okazało się, że należały one
do mężczyzny silnej postury, w wieku między 60 a 70 lat, o wysoko-
ści ok. 1,65 m. Na tym murze, pomalowanym na czerwono, który
archeologowie nazywają „murem G”, pielgrzymi pragnący – tak jak ci
dzisiejsi – zostawić po sobie jakiś ślad, wyryli znaki, które w trakcie
6
7
wspomnianych wykopalisk pozwoliły ustalić miejsce najstarszego
grobu apostoła. Na murze bowiem odkryto greckie napisy sławiące
Piotra. Jeden z nich stwierdzał wprost: Piotr jest tu , a więc tu znajdują
się relikwie Księcia Apostołów.
W bazylice wszystko prowadzi do św. Piotra jako centrum i znaku
jedności Kościoła. Na ostatnim filarze nawy po prawej stronie widzi-
my brązowy posąg apostoła na tronie. Statua, przypisywana Arnolfo
di Cambio (XIII w.), jest przedmiotem szczególnej czci. Jej stopy są
wytarte i lśniące od pocałunków tych, którzy w ciągu wieków w ten
sposób wyrazili nie tylko swoją wiarę, ale również wierność papieżowi.
72
336260464.004.png
RZYM, BAZYLIKA ŚW. PIOTRA
10
6. Cyborium Giana Lorenza Berniniego pod kopułą
Michała Anioła. Bazylika św. Piotra.
7. Szczegół napisu na tak zwanym Czerwonym Murze:
„Piotr jest tu”. Bazylika św. Piotra.
8. Gloria katedry św. Piotra, 1657–1666, Gian
Lorenzo Bernini. Bazylika św. Piotra.
9. Katedra św. Piotra, XI w. Bazylika św. Piotra.
10. Reprodukcja na płótnie „Weroniki”, XIX w.
8
drewniane sięgają epoki paleochrześcijańskiej i prawdopodobnie nale-
żały do Piotra. Dlatego relikwia, zbadana w 1665 r., została uznana za
autentyczną. Uroczyście wystawiono ją do czci wiernych 17 stycznia
1666 r., zgodnie z wolą papieża Aleksandra VIII (1655–1667) 11 .
Święto Katedry Piotra jest obchodzone 22 lutego i nosi łacińską
nazwę: Natale Petri de Cathedra 12 .
„Weronika” i inne relikwie
9
W przeszłości także inne relikwie były czczone w tej bazylice. Ich
wielkie przykłady znajdujemy właśnie u stóp kolumn podtrzymujących
kopułę Michała Anioła. Cztery posągi nawiązują do przechowywanych
nad tymi kolumnami, w odpowiednich relikwiarzach: części Świętej
Włóczni, którą setnik Longinus przebił bok Jezusa, Chusty Weroniki
z Obliczem Chrystusa, relikwii krzyża św. Andrzeja oraz największego
fragmentu krzyża Chrystusa odnalezionego przez św. Helenę 13 .
Tymi relikwiami udziela się błogosławieństwa w piątą niedzielę
Wielkiego Postu.
W szczególności czczono Chustę Weroniki, którą pątnicy pragnęli
ujrzeć przede wszystkim. Wystawiano ją w piątki, niedziele i święta
w latach jubileuszowych. W wykazie najznakomitszych relikwii papie-
ża Mikołaja IV w 1289 r. została wymieniona jako relikwia samego
Chrystusa przed relikwiami Piotra.
Chodzi o płócienny portret, o którym w XII w. rozeszła się wieść,
że był chustą, którą pewna kobieta otarła twarz umęczonego Pana
w czasie drogi na Kalwarię. Na płótnie pozostał odciśnięty wizerunek
Jezusa „nie ręką ludzką namalowany” (od greckiego słowa acheiropita )
i „prawdziwa ikona” ( vera icona ) Zbawiciela. Również kobieta otrzy-
mała imię od tego faktu i została nazwana Weroniką.
Za ołtarzem papieskim, wśród kolumn cyborium Berniniego, można
dostrzec katedrę (tron) Piotra, nad którą widnieje witraż wyobrażają-
cy Ducha Świętego.
Katedra nie jest widoczna, ponieważ zamknięta jest w kusto-
dii z brązu, dziele Luigiego Berniniego, brata słynniejszego Gian
Lorenza. Starożytny tron to krzesło zbudowane z części pochodzą-
cych z różnych okresów. Forma jest z XI w., zdobią ją tabliczki z kości
słoniowej, przedstawiające dwanaście prac Herkulesa 10 i datowane na
VI–XI w. Ornamenty pochodzą z XI w. Niektóre zniszczone już drążki
73
336260464.005.png
RZYM, BAZYLIKA ŚW. PIOTRA
11
12
11. Fasada Bazyliki św. Piotra.
12. Drzwi Święte w Bazylice św. Piotra.
Historia
Jubileusz i Drzwi Święte
W czasie prześladowania Nerona (54–68) św. Piotr został ukrzy-
żowany głową w dół w cyrku zbudowanym przez Kaligulę (37–41)
w Ager Vaticanus 14 , a następnie pogrzebany na terenie pobliskiego
cmentarza. Na tym miejscu pochówku już papież św. Anaklet (lub
Klet, ok. 79–ok. 91) zbudował kapliczkę, przypuszczalnie tę odnale-
zioną w czasie wykopalisk w latach 50. XX w.
W 324 r. Konstantyn wzniósł tu bazylikę ad corpus i prawdopo-
dobnie polecił przenieść na inne odpowiednie miejsce szczątki apo-
stoła, owinięte w materiał cesarski z purpury i złota, na które później
natrafiono. Przy grobie Piotra papież chrzcił, zasiadając na drewnianej
katedrze, która należała do apostoła. Tutaj też gromadzili się liczni
wierni na wielkie liturgie i ze wszystkich stron nieustannie przybywali
pielgrzymi 15 .
Ogłoszenie Jubileuszu jest czymś, co najbardziej charakteryzuje
obrzędowość rzymskich pielgrzymek, choć pozostaje wydarzeniem
przypadającym co 25 lat. Wpłynęło ono również na rytualność innych
pielgrzymek i innych jubileuszów 17 .
W 1300 r. Rzym przeżył wyjątkowy napływ pątników, którzy
przybywali z przekonaniem, że w okrągłą rocznicę można uzyskać
odpust zupełny, nawiedzając grób Piotra oraz inne relikwie bazyliki
pod wezwaniem apostoła. Bonifacy VIII przyjął tę tradycję, uczynił
swoją i ogłosił pierwszy rzymski Rok Jubileuszowy, w czasie którego
można było uzyskać upragniony odpust. Papież ten ustalił sposób jego
uzyskania oraz obrzędy do liturgii.
Podczas jubileuszu w 1423 r., ogłoszonego przez Marcina V (1417–
–1431), prawdopodobnie po raz pierwszy dokonano ceremonii otwar-
cia Drzwi Świętych. Brama jest symbolem Chrystusa: przypomina się
Jego ukrzyżowanie, przejście przez ciasną bramę , która staje się aurea
ze względu na dobroczynne skutki, ponieważ zanurza w miłosierdziu
i daje dostęp do odpustów. Drzwi Święte zostają „rozbite” przez papie-
ża. Namiestnik Piotrowy uderza w nie trzykrotnie (w liczbie trzy jest
wyraźne odniesienie do Trójcy i trzech cnót teologalnych: wiary, nadziei
i miłości), naśladując Mojżesza, który ze skały wyprowadził wodę dla
zaspokojenia pragnienia ludu Izraela wędrującego przez pustynię.
Młot, którym papież uderza w drzwi, symbolizuje trud, z jakim
pontifex , zgodnie z władzą otrzymaną od Boga i przez sakramenty,
rozbija drzwi grzechu, nawraca dusze i wprowadza w zbawienie.
Ważny jest także rytuał zamknięcia Roku Świętego, kiedy to
papież, będący obrazem samego Chrystusa, przypomina słowa Pana:
Ty jesteś Piotr, Opoka, i na tej Opoce zbuduję mój Kościół .
Obrzędu dokonuje się w dniu Bożego Narodzenia 18 około godziny
dziewiątej, na pamiątkę Męki. W krótkim czasie pojawiły się cztery
Bazylika dzisiaj
W 1377 r. siedziba papieska została przeniesiona do Bazyliki
św. Piotra przez papieża Grzegorza XI (1370–1378), kiedy wrócił
do Rzymu po okresie awiniońskim 16 , ale to papieżowi Mikołajowi
V (1447–1455) zawdzięczamy, że umieścił tam na stałe rezydencję
papieską i zarządził odbudowę tego dziś największego kościoła chrze-
ścijańskiego. Prace były długie, miały różnych kierowników i zostały
dokończone przez Carlo Maderno w 1612 r.
Nowa budowla z kopułą Michała Anioła została konsekrowana
przez Urbana VIII (1623–1644) 18 listopada 1626 r. Po Maderno,
zmarłym w 1629 r., prace kontynuował Gian Lorenzo Bernini, twór-
ca między innymi baldachimu z brązu, Glorii zawierającej Katedrę
Piotra, oraz kolumnady – okazałego dzieła architektonicznego wyra-
żającego gościnność właściwą wszystkim sanktuariom.
74
336260464.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin