zaburzenia_funkcji.pdf

(272 KB) Pobierz
Iwona Łazarczyk
Iwona Łazarczyk
pedagog szkolny
ZABURZENIA FUNKCJI PSYCHOFIZYCZNYCH, ICH OBJAWY I
KONSEKWENCJE DLA OPANOWANIA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH
Lubimy robić rzeczy, z którymi dobrze sobie radzimy. Podobnie lubią uczyć się te
dzieci, którym nauka nie sprawia trudności. Jeśli napotykają przeszkody, częściej
zniechęcają się do podejmowania kolejnych prób. Warunkiem sukcesu szkolnego jest
opanowanie bazowych umiejętności szkolnych: czytania (a więc i mówienia), pisania
(grafomotoryki) i liczenia, które angażują cały zespół podstawowych funkcji
psychofizycznych: słuchową, artykulacyjną, wzrokowo – przestrzenną, motoryczną .
Ich nie zaburzone działanie zapewnia prawidłowy przebieg nauki pisania i czytania.
Zwrócić warto wiec uwagę na sposób działania funkcji psychofizycznych, aby uniknąć
pogłębiania trudności uczniów, opierając proces ich uczenia się na nieprawidłowościach –
ale wykorzystywać inne, sprawnie działające i ćwiczyć zaburzone.
I. Percepcja słuchowa
Prawidłowa percepcja słuchowa zależy od tego jak działa: słuch fizjologiczny, słuch
fonematyczny (umiejętność rozróżniania dźwięków mowy), pamięć słuchowa wyrazów
(tzn. wzorców słuchowych wyrazów) i umiejętność kojarzenia wzorców słuchowych z
odpowiednimi pojęciami oraz umiejętności rozszyfrowywania związków występujących
między wyrazami w zdaniu, która umożliwia rozumienie znaczenia poszczególnych
wyrazów oraz treści całej wypowiedzi.
Zaburzenia percepcji słuchowej:
Umiejętności
szkolne,
w których
widoczne jest
występowanie
zaburzeń
Symptomy zaburzeń percepcji słuchowej
Zniekształcenia pisowni, niekiedy „zlepki liter”.
Zniekształcenia w dyktandzie wyrazów tak, że stają się niemożliwe
do czytania.
Trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami
tracącymi dźwięczność (zamiana głosek dźwięcznych na
326394254.044.png 326394254.045.png 326394254.046.png 326394254.047.png
Pisanie
bezdźwięczne: w-f, b-p, g-k) oraz w różnicowaniu i-j.
Kłopoty w odróżnianiu samogłosek nosowych ą, ę od zespołów –om, -on,
-em, -en.
Trudności w analizie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby i głoski,
łączenie przyimków z rzeczownikami (np. wklasie, nastole),
opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów, „gubienie liter”, zwłaszcza
samogłosek .
Przestawianie szyku dyktowanych wyrazów.
W pisaniu ujawniają się często już przezwyciężone wady wymowy,
szczególnie seplenienie , mylenie głosek syczących i szumiących
(Salik zamiast szalik).
Liczne przekręcenia i poprawki w zeszytach świadczą o tym, ze
dziecko podczas pisania szczególnie ze słuchu pomaga sobie pamięcią
wzrokową
Czytanie
Szczególne trudności w różnicowaniu dźwięków mowy, co może
powodować niewłaściwe ich wybrzmiewanie.
Trudności w syntezie przeliterowanych dźwięków, w scalaniu ich w
dźwiękową całość wyrazu.
Trudności we właściwej intonacji czytanych treści.
Błędy w czytaniu – zamiana liter, omijanie ich, zamiana brzmienia,
nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów np. kordła zamiast
kołdra.
Trudności w zrozumieniu przeczytanej treści wynikające z błędów w
czytaniu, jak i niewłaściwego rozumienia określeń słownych, głównie
pojęć abstrakcyjnych.
Hałas, a zwłaszcza rozmowy otoczenia mogą całkiem uniemożliwić
czytanie.
Trudności
występujące w
innych
przedmiotach
szkolnych
Trudności w nauce języków obcych, w uczeniu się pamięciowym
(wiersze, słowa piosenek, ciągi słowne – dni tygodnia, miesiące,
tabliczka mnożenia) - łatwiej uczą się mając tekst przed oczami.
Trudności w przyswajaniu materiału z gramatyki, w rozumieniu
dłuższych wypowiedzi słownych i pleceń nauczycieli
Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę słuchową
a) Ćwiczenia na materiale bezliterowym:
1. Rozpoznawanie dźwięków i szmerów,
2. Odtwarzanie przez dzieci słyszanego rytmu
3. Odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych
b) Ćwiczenia na materiale literowym:
1. Wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, zgłosek w słowach
2. Wyodrębnianie sylab w słowach
3. Podział wyrazów na sylaby
4. Podział wyrazów na sylaby i wyodrębnienie głosek w sylabie, rozpoznawanie
sylab
326394254.001.png 326394254.002.png 326394254.003.png 326394254.004.png 326394254.005.png 326394254.006.png 326394254.007.png 326394254.008.png 326394254.009.png 326394254.010.png 326394254.011.png 326394254.012.png 326394254.013.png 326394254.014.png
5. Tworzenie wyrazów z sylab
6. Czytanie sylab otwartych i tworzenie z nich wyrazów przy zastosowaniu
loteryjek obrazkowo- sylabowych i obrazkowo – wyrazowych
7. Czytanie sylab i tworzenie nowych wyrazów za pomocą rebusów
8. Układanie zdań z sylab
9. Wybieranie i segregowanie przedmiotów oraz obrazków na podstawie
dźwiękowych właściwości ich nazw
10. Tworzenie wyrazów z podanych głosek i ich zamiana
11. Różnicowanie dźwięczności
12. Wstawianie brakujących cząstek i liter wyrazów
13. Analiza zdania na wyrazy, sylaby, litery
14. Wykreślani, uzupełniani, przestawiani literowe i sylabowe
15. Rozwiązywanie zagadek
16. Krzyżówki, rebusy i teksty z lukami
II. Percepcja wzrokowa i orientacja przestrzenna
Warunkiem prawidłowego przebiegu procesu spostrzegania jest sprawny (pod
względem anatomicznym i funkcjonalnym) analizator wzrokowy . Prawidłowa percepcja
liter polega wymaga jednak nie tylko dokładnego spostrzegania i różnicowania kształtów,
ale także położenia przestrzennego liter wobec siebie oraz usytuowania elementów
wewnątrz listy. Duże znaczenie mają tu także ruchy całego ciała prowadzące do
powstania danych kształtów, będące podstawą koordynacji wzrokowo – ruchowe j. Ruchy
wykonywane początkowo pod kontrola wzroku przekształcają się we wrażenia
kinestetyczne skoordynowane z postrzeganiem wzrokowym, dzięki czemu wstępny
proces lateralizacji przechodzi w orientację ukierunkowaną .
Zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej:
Umiejętności
szkolne, w
których
widoczne jest
występowanie
zaburzeń
Symptomy zaburzeń percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej
Trudności w przepisywaniu, pisaniu z pamięci i ze słuchu.
W początkach nauki trudności z zapamiętywaniem kształtu liter,
mylenie liter podobnych (a-o, a-ą, e-c, l-t, m-n, u-w)
Mylenie liter różniących się położeniem w stosunku do osi pionowej
(p-g, b-d) lub poziomej (w-m, n-u, d-g).
Pomijanie drobnych elementów graficznych (kreseczki, „ogonki” ą i
326394254.015.png 326394254.016.png 326394254.017.png 326394254.018.png 326394254.019.png
Pisanie ę).
Odwracanie kolejności liter w wyrazach np. pan – nap, wór – rów.
Litery wybiegające poza linie, nierówne, rozchwiane.
Za duże lub za małe odstępy pomiędzy literami.
Wolne tempo pisania.
Błędy typowo ortograficzne wynikające z gorszej pamięci
wzrokowej, stąd nieraz w jednym zdaniu prawidłowa i błędna forma
zapisu tego samego wyrazu.
Pisanie w niewłaściwych liniach.
Czytanie
W początkach nauki trudności w kojarzeniu dźwięku z odpowiednim
znakiem graficznym.
Mylenie liter i wyrazów o podobieństwie graficznym (piłka–pałka).
Rozpoznawanie napisów po cechach przypadkowych (obrazki, układ
strony), czytanie „na pamięć”, zgadywanie.
Przestawianie, opuszczanie liter nawet całych wyrazów.
Bardzo wolne temp czytania i niechęć do czytania zwłaszcza
głośnego, czytanie nierytmiczne.
Rozumienie przeczytanej treści utrudnione ze względu na
koncentrowanie się na technicznej stronie czytania.
„Gubienie się” w tekście przez opuszczanie lub powtarzanie całego
tekstu.
Jakość czytania zależna od wielkości i wyrazistości druku.
Szybko występuje zmęczenie.
Rysowanie
Trudności w rysowaniu i odwzorowywaniu kształtów
geometrycznych, zwłaszcza z pamięci i wg wzoru.
Rysunki ubogie o prymitywnych uproszczeniach. Mają uproszczoną,
schematyczną formę, pozbawione s ą szczegółów.
Zakłócone stosunki przestrzenne oraz proporcje elementów.
Trudności w rozplanowaniu, w rozumieniu stosunków przestrzennych
na obrazku.
Kłopoty z poprawnym odtwarzaniem wzorów w układankach i
mozaikach.
Trudności
występujące
na innych
przedmiotach
szkolnych
Trudności w nauce:
- geografii (wzrokowe ujmowanie stosunków przestrzennych na mapie,
orientacja w stronach świata itp.)
- geometrii (wynikające z kłopotów w różnicowaniu kształtów
geometrycznych, zakłóconej orientacji i wyobraźni przestrzennej np.
nad, pod, przed, obok, za, przy, na lewo, na prawo). Trudności w
rozumieniu pojęć w tym względzie (przyswajanie werbalne).
Trudności w nauce języków – nowe znaki pisarskie, mylenie liter o
podobnym kształcie, i tych które mają ten sam obraz graficzny, ale
inne brzmienie.
Zeszyty obfitujące w poprawy błędów, dużo skreśleń, poprawek.
326394254.020.png 326394254.021.png 326394254.022.png 326394254.023.png 326394254.024.png 326394254.025.png 326394254.026.png 326394254.027.png 326394254.028.png 326394254.029.png 326394254.030.png 326394254.031.png 326394254.032.png 326394254.033.png 326394254.034.png 326394254.035.png 326394254.036.png 326394254.037.png 326394254.038.png 326394254.039.png 326394254.040.png 326394254.041.png 326394254.042.png 326394254.043.png
Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę wzrokową oraz orientacje przestrzenną
a) Ćwiczenia na materiale bezliterowym:
1. Rozpoznawanie obrazków i ich elementów
2. Dobieranie części do całego obrazka
3. Składanie obrazków z części
4. Wyszukiwanie braków na obrazku
5. Wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi
6. Różnicowanie przedmiotów i figur
7. Ćwiczenia z rozpoznawaniem kształtów i kolorów
8. Ćwiczenia w układaniu dowolnych kompozycji
9. Układanie figur według podanego wzoru
10. Odgadywanie jakiego klocka brakuje
11. Zabawy typu „Domino”
12. Określanie położenia przestrzennego przedmiotów
13. Określanie położenia przedmiotów względem siebie
14. Chodzenie po dużych figurach geometrycznych
15. Porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości
16. Zabawy w zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowanych przez
określony czas
17. Gra rysunkowa „Wyżej – niżej”
18. Zabawa w chowanego
19. Werbalizacja relacji przestrzennej
20.Odwzorowywanie układów wzrokowo – przestrzennych
21. Różnicowanie elementów graficznych i rysunków
22.Odtwarzanie kształtów złożonych przez łączenie punktów lub zamalowywanie
specjalnie oznaczonych pól
23.Malowanie rysunków konturowych
b) Ćwiczenia na materiale literowym:
1. Wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie
2. Lepienie z plasteliny lub układanie liter z drutu
3. Utrwalanie kształtu i położenia liter
4. Wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie
5. Krzyżówki sylabowe
6. Wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich rozpoznawanie w tekście
7. Rozpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych
8. Loteryjki wyrazowe
9. Podobieństwo między wyrazami
10. Segregowanie wyrazów
III. Sprawność motoryczna
O motoryce ogólnej ciała stanowi swoisty model ruchowy człowieka, wykształcony w
czasie rozwoju. W jego skład wchodzą: postawa ciała, chód oraz ruch poszczególnych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin